• Anonym (hjälp)

Klarar ej av min sambos barn

Hej. Jag är involverad med en man sedan två år tillbaka och vi bor ihop. Han har ett barn som snart fyller fem år. Barnet bor mest hos min sambo och mig. Jag har på alla möjliga sätt försökt men jag klarar inte av hans barn. Jag tycker barnet är jobbigt, verkar ovanligt gnälligt, lyssnar aldrig på någon vuxen och är väldigt girig, gnäller och grinar hela tiden. Detta stör mig något oerhört. Jag älskar min sambo och vill inte lämna relationen då vi fungerar så bra tillsammans. De konflikter vi har rör hans barn och saker kring barnet. När barnet är borta så har vi det så bra. Min fråga till er är hur man ska hantera detta? Är det hållbart att "leva" på de få stunder som vi har själva, och härda ut när hans barn är här? Hur gör ni andra som lever med en partner som har barn sedan innan? Hur förhåller ni er till barnet? Jag vill att detta ska hålla och är själv förvånad hur svårt jag har för barnet. I den bästa av världar hade det inte varit något problem, men att tycka om min partners barn känns väldigt svårt. Jag försöker varje dag.

• Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn
  • nevermind
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-06 20:18:02 följande:
    Min man förväntar sig i princip att jag ska ta till mig barnet som om det vore mitt eget, det har han sagt. Men jag har berättat för honom att detta inte är möjligt för mig, jag kan helt enkelt inte. Han förväntar sig i princip delat ansvar. Jag ställer upp på det mesta, men är han hemma eller närvarande så hamnar det oftast på honom, om jag inte aktivt tar för mig. Barnets mamma är inte så närvarande men finns i barnets liv på bestämda tider ett par gånger per månad. Jag vet inte hur barnet har det med modern, men jag tror (och hoppas) att det ändå är bra. Barnet pratar om modern ofta.
    Han vill ju ha en hushållerska/barnflicka...
  • Anonym (hjälp)
    nevermind skrev 2015-10-07 13:52:46 följande:
    Han vill ju ha en hushållerska/barnflicka?
    Jag har gjort väldigt klart för honom att jag inte är en sådan, det gjorde jag redan från start. Är det så att han fortfarande enbart vill ha en hushållerska/barnflicka så är det ju jättetrist att han är kvar med mig och inte får det han egentligen vill ha. ;)
  • Anonym (Suck)

Träffar man en man med ett litet barn måste man älska barnet om man flyttar ihop. Betyder det att man måste älska barnet eller att man är ond om man inte gör det? Nej, självklart inte. Men då ger man FAN i att flytta in i barnets hem. Det hela är väldigt enkelt. Sätter man sig själv först och flyttar in trots att man inte gillar barnet ja då är man både korkad och elak.

Föräldrar och deras barn är en paketdeal. Älskar du inte hela paketet, håll dig borta.

• Anonym (Misslyckad bonusmamma!?)

Ni skriver så bra. Träffande. Även om allt inte stämmer in på mig så känns det bra att läsa om fler i ungefär liknande situation.
    Det känns nu som att min sambo accepterat mig för den jag är..
    Jag hjälper honom med sitt barn (självklart) men kan hen inte uppföra sig utan bara orsaka svårigheter för mig (t.ex sätta sig på tvären och vägra åka hem från badstranden när jag hade en tid att passa med mitt barn, vägra gå på skolan på morgonen när jag vid båda tillfällena var ensam med tre barn) då sätter jag ner foten och säger Stopp!
    Bonusen på 8,5 år. Mina barn på 8,5 år och 5 månader.
    Då har jag ställt ultimatum att kan hen inte uppföra sig så kan hen inte följa med mig och "mina barn" samt att pappan måste vara hemma på morgonen innan skolan för att ta hand om sitt eget barn. Det håller min sambo helt och hållet med på.
    Han är en väldigt bra pappa men det är inte lätt att vara "ensam" med uppfostran av ett barn med den här problematiken.

Ett ex. Jag skulle hälsa på en släkting med jämngamla barn som våra.. Jag var ensam hemma (pappan till bonusen var och hjälpte en släkting) innan vi skulle åka. På en halvtimme så har bonusen orsakat två bråk och slagit mitt barn så han gråter.
    Fick bonusen följa med? Nej.
    Jag sa att kan man inte uppföra sig utan bara bråka, då får du åka till pappa. Punkt slut.
    Samma regler gäller ju för mitt barn, bråkar man blir man hemma. Nu händer det typ aldrig för han "bråkar" aldrig..

Jag har ju två egna barn nu. Ett sedan tidigare och ett med min nuvarande sambo. Jag måste ju räcka till åt dom först och främst. Kan ju inte vara så att jag ska lägga lika mycket tid och energi på bonusen som min sambo och sedan inte orka med mina egna?
    När hen får ett utbrott så slängs det i dörrar, det kastas kuddar i soffan, hen kastar saker, skriker, stampar och lever rövare.. Då ska jag kliva in där också!? Ibland gör jag det för att jag blir så jävla förbannad på att det skriks och kastas grejer..
    För hen kräver så oerhört mycket "uppfostran"! Min sambo är ju ständigt orolig. Nu, hur blir denna vecka. Hur kommer framtiden att bli för hen..

Jag försöker att inte ta åt mig när folk skriver om bonusmammor som inte behandlar bonusbarnen som sina egna. Jag vet att om hen inte haft de svårigheter som finns så har det varit annorlunda.
    Hen har faktiskt två föräldrar.. Jag har en föräldraroll men jag är inte förälder till bonusen.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Suck) skrev 2015-10-07 14:08:06 följande:

Träffar man en man med ett litet barn måste man älska barnet om man flyttar ihop. Betyder det att man måste älska barnet eller att man är ond om man inte gör det? Nej, självklart inte. Men då ger man FAN i att flytta in i barnets hem. Det hela är väldigt enkelt. Sätter man sig själv först och flyttar in trots att man inte gillar barnet ja då är man både korkad och elak.

Föräldrar och deras barn är en paketdeal. Älskar du inte hela paketet, håll dig borta.

Då är det med andra ord kört på kärleksfronten för de flesta ensamstående föräldrar där ute? Eller får man även som förälder acceptera att ingen kan älska sitt barn som en själv, och vara glad ändå och separera sin relation med sin partner, relationen med sitt barn och relationen mellan partern och barnet? Och acceptera att alla relationer ser olika ut? Jag är inte säker på att barnen behöver drabbas så negativt av om en "styvförälder" nödvändigtvis inte älskar dem. I mitt fall har barnet två föräldrar som regelbundet säger till barnet att de älskar barnet. Allt annat över det är väl en bonus, isåfall. Sedan får barnet lära sig att det finns andra personer i barnets närhet, släktingar, eventuella partners till föräldrarna, syskon, vänner, bekanta osv. Måste samtliga av dessa älska barnet villkorslöst för att kunna få vara en del av barnets liv? :)
  • Anonym (Misslyckad bonusmamma!?)
    Anonym (Suck) skrev 2015-10-07 14:08:06 följande:

Har du levt i en sammansatt familj med egna barn, bonusbarn och diagnoser?

Så du menar att det räcker inte med att acceptera bonusbarnen och behandla dom med respekt utan man måste tvinga sig själv att älska dom?? Annars ska man inte leva tillsammans?

Om jag säger så här då: min sambo skulle aldrig kunna hitta en tjej som ÄLSKAR hans barn som han gör.. Låter jag kall och hård?
    Så är verkligheten. Vår verklighet. Du har ingen aning om hur vi haft det eller forfarande har det.
    Jag kan säga att det har krävts mycket för att inte lägga benen på ryggen och sprungit.
    Men jag älskar min sambo. Och jag försöker att hjälpa honom så gott jag kan.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Misslyckad bonusmamma!?) skrev 2015-10-07 14:21:26 följande:

Ni skriver så bra. Träffande. Även om allt inte stämmer in på mig så känns det bra att läsa om fler i ungefär liknande situation.
    Det känns nu som att min sambo accepterat mig för den jag är..
    Jag hjälper honom med sitt barn (självklart) men kan hen inte uppföra sig utan bara orsaka svårigheter för mig (t.ex sätta sig på tvären och vägra åka hem från badstranden när jag hade en tid att passa med mitt barn, vägra gå på skolan på morgonen när jag vid båda tillfällena var ensam med tre barn) då sätter jag ner foten och säger Stopp!
    Bonusen på 8,5 år. Mina barn på 8,5 år och 5 månader.
    Då har jag ställt ultimatum att kan hen inte uppföra sig så kan hen inte följa med mig och "mina barn" samt att pappan måste vara hemma på morgonen innan skolan för att ta hand om sitt eget barn. Det håller min sambo helt och hållet med på.
    Han är en väldigt bra pappa men det är inte lätt att vara "ensam" med uppfostran av ett barn med den här problematiken.

Ett ex. Jag skulle hälsa på en släkting med jämngamla barn som våra.. Jag var ensam hemma (pappan till bonusen var och hjälpte en släkting) innan vi skulle åka. På en halvtimme så har bonusen orsakat två bråk och slagit mitt barn så han gråter.
    Fick bonusen följa med? Nej.
    Jag sa att kan man inte uppföra sig utan bara bråka, då får du åka till pappa. Punkt slut.
    Samma regler gäller ju för mitt barn, bråkar man blir man hemma. Nu händer det typ aldrig för han "bråkar" aldrig..

Jag har ju två egna barn nu. Ett sedan tidigare och ett med min nuvarande sambo. Jag måste ju räcka till åt dom först och främst. Kan ju inte vara så att jag ska lägga lika mycket tid och energi på bonusen som min sambo och sedan inte orka med mina egna?
    När hen får ett utbrott så slängs det i dörrar, det kastas kuddar i soffan, hen kastar saker, skriker, stampar och lever rövare.. Då ska jag kliva in där också!? Ibland gör jag det för att jag blir så jävla förbannad på att det skriks och kastas grejer..
    För hen kräver så oerhört mycket "uppfostran"! Min sambo är ju ständigt orolig. Nu, hur blir denna vecka. Hur kommer framtiden att bli för hen..

Jag försöker att inte ta åt mig när folk skriver om bonusmammor som inte behandlar bonusbarnen som sina egna. Jag vet att om hen inte haft de svårigheter som finns så har det varit annorlunda.
    Hen har faktiskt två föräldrar.. Jag har en föräldraroll men jag är inte förälder till bonusen.

Skönt att du känner styrka i att sätta ner foten, och att det även accepteras av sambon. Nu är ju du i en speciell situation där det verkar som att sambons barn kräver extra mycket tid, så det blir ju speciellt. Energin i huset ska kunna räcka till samtliga barn, och dina barn ska inte hamna i kläm. Svårt att hantera, kan jag tänka mig. Men som du säger, barnet har redan två föräldrar. De måste ta sin del av ansvaret.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-07 14:33:38 följande:

Då är det med andra ord kört på kärleksfronten för de flesta ensamstående föräldrar där ute? Eller får man även som förälder acceptera att ingen kan älska sitt barn som en själv, och vara glad ändå och separera sin relation med sin partner, relationen med sitt barn och relationen mellan partern och barnet? Och acceptera att alla relationer ser olika ut? Jag är inte säker på att barnen behöver drabbas så negativt av om en "styvförälder" nödvändigtvis inte älskar dem. I mitt fall har barnet två föräldrar som regelbundet säger till barnet att de älskar barnet. Allt annat över det är väl en bonus, isåfall. Sedan får barnet lära sig att det finns andra personer i barnets närhet, släktingar, eventuella partners till föräldrarna, syskon, vänner, bekanta osv. Måste samtliga av dessa älska barnet villkorslöst för att kunna få vara en del av barnets liv? :)

Nej varför skulle det vara kört? Finns massor med människor som kan älska andras barn. Det finns även alternativet att bara dejta och vara särbo.

Du behöver inte vara säker. Folk som vet vad de pratar om vet åt dig. Saknar du så grundläggande förstående för barns psyke är det bara ännu bättre att hålla dig borta.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Misslyckad bonusmamma!?) skrev 2015-10-07 14:36:28 följande:

Har du levt i en sammansatt familj med egna barn, bonusbarn och diagnoser?

Så du menar att det räcker inte med att acceptera bonusbarnen och behandla dom med respekt utan man måste tvinga sig själv att älska dom?? Annars ska man inte leva tillsammans?

Om jag säger så här då: min sambo skulle aldrig kunna hitta en tjej som ÄLSKAR hans barn som han gör.. Låter jag kall och hård?

Så är verkligheten. Vår verklighet. Du har ingen aning om hur vi haft det eller forfarande har det.

Jag kan säga att det har krävts mycket för att inte lägga benen på ryggen och sprungit.

Men jag älskar min sambo. Och jag försöker att hjälpa honom så gott jag kan.

Nej, tack och lov hade jag föräldrar som var vettiga så den sörjan slapp jag.

Nej, det räcker på långa vägar inte om ni bor ihop och du är en stor del av barnets liv. Det handlar inte om att tvinga något. Älskar gör man naturligt eller inte. Men älskar man inte barnet flyttar man inte in i hens hem.

Vem har sagt något om att du måste älska barnet exakt som honom? Jag sa bara att man måste älska barnet.

Du snackar om att det krävts mycket som om du gjort något rätt och förtjänar en medalj. Det rätta hade varit att aldrig flytta ihop och skaffat barn med honom. Att du ansträngt dig in i absurdum för motsatsen är bara korkat.

Du har själv satt dig i den situationen så tro inte att du får någon sympati från mig.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Suck) skrev 2015-10-07 14:41:39 följande:
    Nej varför skulle det vara kört? Finns massor med människor som kan älska andras barn. Det finns även alternativet att bara dejta och vara särbo.

Du behöver inte vara säker. Folk som vet vad de pratar om vet åt dig. Saknar du så grundläggande förstående för barns psyke är det bara ännu bättre att hålla dig borta.
    Skulle väldigt gärna vilja träffa den person som älskar sin partners barn villkorslöst. Vill gärna ha tips på hur de gör. Säg gärna till om du känner någon. Jag är inte sambo med min sambos barn utan med min sambo. Min sambo har ett barn som bor här. Vill jag leva med sambon och han vill leva med mig, och sambon accepterar mig för den jag är och jag accepterar honom för den han är (inklusive barnet) så ser jag inget problem till varför jag (och många andra "styvföräldrar") ska sticka bara för att vi inte älskar barnet i fråga. Jag får det inte att gå ihop, förklara gärna varför det är nödvändigt att jag ska känna en känsla av kärlek när jag ser på hans barn! Hur vet barnet huruvida jag älskar barnet eller inte? Man kan ge trygghet och goda förutsättningar utan att en känsla av att älska personen i fråga, för barnets skull och för sambons skull. För min egen skull väljer jag själv vem jag älskar och inte, men behöver inte bete mig som en gris för att jag inte älskar den.
Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn