• Anonym (hjälp)

Klarar ej av min sambos barn

Hej. Jag är involverad med en man sedan två år tillbaka och vi bor ihop. Han har ett barn som snart fyller fem år. Barnet bor mest hos min sambo och mig. Jag har på alla möjliga sätt försökt men jag klarar inte av hans barn. Jag tycker barnet är jobbigt, verkar ovanligt gnälligt, lyssnar aldrig på någon vuxen och är väldigt girig, gnäller och grinar hela tiden. Detta stör mig något oerhört. Jag älskar min sambo och vill inte lämna relationen då vi fungerar så bra tillsammans. De konflikter vi har rör hans barn och saker kring barnet. När barnet är borta så har vi det så bra. Min fråga till er är hur man ska hantera detta? Är det hållbart att "leva" på de få stunder som vi har själva, och härda ut när hans barn är här? Hur gör ni andra som lever med en partner som har barn sedan innan? Hur förhåller ni er till barnet? Jag vill att detta ska hålla och är själv förvånad hur svårt jag har för barnet. I den bästa av världar hade det inte varit något problem, men att tycka om min partners barn känns väldigt svårt. Jag försöker varje dag.

• Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn
  • Anonym (också styvförälder)
    Anonym (Micke) skrev 2015-10-07 22:15:27 följande:
    Det tror jag inte ett dugg på. Isåfall är det något ni kvinnor själva kokat ihop. Låter som en jäkligt förlegad syn på män och kvinnor. Det kan du ju berätta nästa gång du får höra det. Personligen finns få saker som gör mig lika förbannad som såna grejer.
    Du får tro vad du vill. Vi lever kanske i olika verkligheter. Kanske är folk där du bor mer toleranta och har kommit längre i sitt genustänk än här. Här är det så att en mamma som överger sina barn (= bara har dem varannan helg) blir tittad snett på och pratad bakom ryggen på medan en pappa som överger sina barn(= inte har dem alls i många fall) inte får så många kommentarer alls. När det pratas bakom ryggen på pappan så låter det så här: "Han ville nog inte ha barn egentligen" osv.

Mina barns pappa som var den som kom och bad mig kasta p-pillren efter att vi varit tillsammans i 6 år, vi var också gifta, fick sympati för att jag inte engagerade mig i att de skulle ses. Att jag aldrig hindrade honom och också i sju år kämpade för att det skulle till ett umgänge var tydligen inte nog och att det handlade om hans nya fru som inte ville bli påmind om hans förflutna var heller inget man tog hänsyn till.

Anonym (illamående) skrev 2015-10-07 23:45:03 följande:
    Jag mår illa när jag läser det du skriver. Jag jobbar med unga vuxna som har haft dålig uppväxt med mera. Att veta hur dessa barn kommer må i framtiden pga denna psykiska misshandel, usch jag blir så ledsen! Välj en man utan barn eller köp hela paketet! Det är så fruktansvärt hur vuxna människor kan behandla barn så illa. Sen kan de sitta och prata om hur illa det är med mobbnig i skolan när de själva utför det hemma.
    Ja, det är fruktansvärt när föräldrar inte klarar av att vara föräldrar till sina egna barn. Inte klarar av att vara vuxna nog att sätta sina egna meningsskiljaktigheter åt sidan och verka för sina barns bästa. UTAN att deras ev nya partners ska behöva bli inblandade.

Så länge en ny partner är trevlig och uppför sig väl mot barnet så finns INGEN annan skyldighet. Men likväl är det DERAS fel när de inte orkar ta ansvaret för andras barn?
    Anonym (Misslyckad bonusmamma!?) skrev 2015-10-08 01:16:02 följande:
    Samma här!

Bonusen trivs också här bäst. Hen säger ibland att hen älskar mig. Hen accepterar mig för den jag är.
    Pappas sambo.
    Mamma till hens syskon.
    Jag har aldrig varit otrevlig. Jag är en extra vuxen i hens liv. Har t o m fått beröm från Bup hur vi jobbar här hemma med att "vända ett sjunkande skepp"!
    Och det är tack vare min hjälp som min sambo och bonus har ett mycket bättre förhållande idag jämfört med för 3 år sedan.

Om jag förtjänar medalj? Absolut inte men jag engagerar mig mer i bonusens liv än vad biomamman gör men ändå så borde jag "lämnat" eftersom jag inte ÄLSKAR!! Det är visst det enda som betyder nåt. Suck.

Jag visar vart gränserna går vilket jag tror är en trygghet för barnet ist för hos biomamman där det är "kompisuppfostran"!
    Låter som storyn om mitt liv. Hade det inte varit för mig hade det inte funnits något umgänge alls. Idag kan jag ibland ångra att jag propsade på att umgänge skulle till. Samtidigt ser jag ju att barnet mår bra av det. Jag hoppades på att pappan skulle knyta an till sitt barn ju mer han träffade barnet och även ju äldre barnet blev. I viss mån är det så, nu pratar ju barnet rent men pappan har svårt för de här typiska barnbeteendena; Fråga om ALLT, göra nonsensljud när de leker osv.
    Nu senast när vi hade umgänge så kände jag att det gick så himla bra, men ack vad jag bedrog mig, pappan hade bara bitit ihop mer än vanligt och när vi lämnat bonus så ville han lämna snabbt som attan och åka, han ville inte prata med mamman alls men hon hade en fråga om ett senare tillfälle då hon frågade om ett byte.

Han var nästan oartig och sa att vi kollar det och hör av oss medan han hastigt gick mot bilen. Väl i bilen så satt han bara och skakade. Han säger sig ha känslor för sitt barn, rentav älska hen, men han vill inte ha hen. Han har också dåligt samvete för att han inte vill ha hen, han tycker att han borde ju det för han är ju ändå pappa till hen. men grundkänslan i det underbara med barn, den har han inte, han kan inte alls relatera till den lyckan jag berättar om när mina egna barn föddes.

Mamman har satt en del gränser nu, men jag vet inte hur de upprätthålls. Här har gränserna alltid funnits och vi har aldrig problem med att bonus slår oss, men det har mamman. Bonus säger också en hel del fula ord till mamman har vi fått veta (av henne) och har därmed fått vissa privilegier indragna.

Tyvärr kopplar inte mammans sitt eget telefonanvändande till att bonus blir frustrerad och säger fula ord för att få uppmärksamhet. När mamman använder sin tfn till spel eller chatt är hon helt inne i det och märker knappt omgivningen. Om man inte petar till på henne så hör hon inte att man pratar med henne. Möjligen hade hon också reagerat om även den vuxne som försöker få kontakt säger fula ord. Detta är dock hörsägen från barnets farmor som uttryckte oro för barnet efter att ha varit på besök hos mamman en v.

• Anonym (Förstår dig)

Har inte läst alla kommentarer.

Jag och min sambo har varit tillsammans 2 1/2 år. Han har 5 barn med två andra kvinnor. Det äldsta barnet har precis börjat bo heltid här hen är 14 år själv är jag 21 år... Ganska jobbigt ja! Dom andra barnen är här varannan helg och vi bor i en trea! Dom minsta barnen hatade mig i början, sa fula saker till mig, slog mig ( inte hårt) och var Almänt elaka dom första två åren... Bu de senaste månaderna har de blivit snällare då de ser att de äldsta barnet tycker om mig. Jag mådde mycket dåligt när de kom åkte gärna i äg till vänner eller min mamma, var mycket ledsen över hur mycket de hatade mig. Men när jag själv fick barn för 8 månader sedan då vände de, jag säger till på skarpen! Mitt hem mina regler, pappan har aldrig tyckt att jag ska vara mamma till barnen, och när de är här så är det han som fixar mat till dom tar upp dom på morgonen och allt som har med de att göra för det är HANS barn och han har inga krav på mig att jag ska tycka om eller ta hand om dom. Det var ett rent helvete men nu är det helt okej. Barnen växer och kommer inte alltid att vara så nära och gnälliga. Om din sambo vill att de ska funka så tycker jag att de är mest hans ansvar att se till att de gör det. Berätta hur du känner så får ni komma på en plan. Barnet är inte ett barn för evigt.

• Ester69

Jag mår illa när jag läser det du skriver. Jag jobbar med unga vuxna som har haft dålig uppväxt med mera. Att veta hur dessa barn kommer må i framtiden pga denna psykiska misshandel, usch jag blir så ledsen! Välj en man utan barn eller köp hela paketet! Det är så fruktansvärt hur vuxna människor kan behandla barn så illa. Sen kan de sitta och prata om hur illa det är med mobbnig i skolan när de själva utför det hemma.

Det är synd om barnen när deras föräldrar inte fixar att ta hand om dom själv. Hur gjorde dom innan det kom in en ny partner i deras liv?

Och om ens partner har barn sen innan så ska man alltså bara acceptera att man inte har nån som helst bestämmanderätt i sitt eget hem?
  • Anonym ("elaka styvmamman")
    Ta du din fina utbildning och erfarenhet och GÅ DÅ UT OCH UTBILDA DESSA INKOMPETENTA FÖRÄLDRAR SOM BETER SIG SOM DEN HÄR POJKENS!!!
    Uttala dig inte om mig som person eller anta att jag är en mobbare.
    Jag har slitit för den här pojken så jag själv "gått in i väggen" och varit/är sjuk sedan 1,5 år av de 3 som jag levt med min sambo+bonus.

Det finns inget naturligt hos däggdjur i att ta sig an andras barn som sina egna.
    Men vi står ju lite högre än djur i mångas ögon o då är detta en svår fråga. Det är inte accepterat i samhället att "inte älska alla barn". Fast vi, egentligen beter oss som djur i allra högsta grad. Du som arbetar med barn själv måste ju se själv hur de beter sig enligt vissa mönster och instinkter.

Jag har slitit ut mig själv för att försöka ta hand om denna unge och få honom att känna sig älskad i 3 år men jag kan inte göra det mer, för jag har ett eget barn som alla dagar i veckan, alla timmar och minuter på dygnet är viktigare för mig att rå om och lägga min tid och energi på. För jag har bara ett eget barn, en avkomma att ansvara för.
    Sen att jag väljer att leva med en man som har barn ska inte innebära att jag därmed ska dra ett större lass. Han är för fan oxå förälder. Jag lämnar inte min son med honom om jag ska göra något där han inte kan följa med. Jag fixar barnvakt. O det gör jag av två anledningar. 1 för att jag inte vill åläggas det ansvaret för hans unge (som har bekräftad diagnos och är allmänt jobbig).
    2 för att det ger min sambo + bonus möjligheten att hitta på något på tu man hand vilket väldigt sällan inträffar annars.

Jag har accepterat hela paketet men kan inte påstå att jag älskar hela efter allt som jag fått utstå.
    Viss jag kunde ha valt att inte kliva in i förhållandet men...nu gjorde jag inte det för jag trodde inte sån brist på samarbete och engagemang från föräldrarna till den här pojken var av den sorten jag nu fått erfara. O om jag inte är där så fallerar alla mat/sovrutiner för pojken.
    Så kom INTE och predika om att jag är en elak o egoistisk människa, om än med förklädda ord.
  • Anonym (Micke)
    Anonym ("elaka styvmamman") skrev 2015-10-08 09:12:50 följande:

Ta du din fina utbildning och erfarenhet och GÅ DÅ UT OCH UTBILDA DESSA INKOMPETENTA FÖRÄLDRAR SOM BETER SIG SOM DEN HÄR POJKENS!!!

Jag har slitit för den här pojken så jag själv "gått in i väggen" och varit/är sjuk sedan 1,5 år av de 3 som jag levt med min sambo+bonus.

Det finns inget naturligt hos däggdjur i att ta sig an andras barn som sina egna.

Men vi står ju lite högre än djur i mångas ögon o då är detta en svår fråga. Det är inte accepterat i samhället att "inte älska alla barn". Fast vi, egentligen beter oss som djur i allra högsta grad. Du som arbetar med barn själv måste ju se själv hur de beter sig enligt vissa mönster och instinkter.

Jag har slitit ut mig själv för att försöka ta hand om denna unge och få honom att känna sig älskad i 3 år men jag kan inte göra det mer, för jag har ett eget barn som alla dagar i veckan, alla timmar och minuter på dygnet är viktigare för mig att rå om och lägga min tid och energi på. För jag har bara ett eget barn, en avkomma att ansvara för.

Sen att jag väljer att leva med en man som har barn ska inte innebära att jag därmed ska dra ett större lass. Han är för fan oxå förälder. Jag lämnar inte min son med honom om jag ska göra något där han inte kan följa med. Jag fixar barnvakt. O det gör jag av två anledningar. 1 för att jag inte vill åläggas det ansvaret för hans unge (som har bekräftad diagnos och är allmänt jobbig).

2 för att det ger min sambo + bonus möjligheten att hitta på något på tu man hand vilket väldigt sällan inträffar annars.

Jag har accepterat hela paketet men kan inte påstå att jag älskar hela efter allt som jag fått utstå.

Viss jag kunde ha valt att inte kliva in i förhållandet men...nu gjorde jag inte det för jag trodde inte sån brist på samarbete och engagemang från föräldrarna till den här pojken var av den sorten jag nu fått erfara. O om jag inte är där så fallerar alla mat/sovrutiner för pojken.

Så kom INTE och predika om att jag är en elak o egoistisk människa, om än med förklädda ord.

Du som är så ädel och smart, hur kommer det sig att du är ihop med en idiot? Jag menar du har månat så mycket om barnet att du blivit sjuk!? Men pappan skiter i barnet. Låter som en riktigt bra snubbe.

Jag tror att personen vars inlägg du besvarade redan gör mycket för människor. Men med tanke på hur många sorgliga själar det verkar finnas är ju uppgiften tämligen omöjlig. Behövs fler som lär upp folk till att ta hand om barn. Och jag säger det igen, antingen har man det eller så inte. Alla som inte klarar av bonusbarn, håll er undan!

Att bli förbannad på någon som säger sanningen känns lite omotiverat. Eller? Ska man bli förbannad på människor som klarar av att ta hand om barn på ett korrekt sätt?
  • LFF
    Anonym (Micke) skrev 2015-10-07 22:15:27 följande:
    Det tror jag inte ett dugg på. Isåfall är det något ni kvinnor själva kokat ihop. Låter som en jäkligt förlegad syn på män och kvinnor. Det kan du ju berätta nästa gång du får höra det. Personligen finns få saker som gör mig lika förbannad som såna grejer.
    Eftersom pappor fortfarande får höra massor med beröm för saker som är självklara att mammor att göra, att de får höra att de är barnvakt till sina egna barn, att mammor blir anklagade för än det ena än det andra om de lämnar barnet i pappans vård "för tidigt" så är det med största sannolikhet helt sant att det läggs ett helt annat ansvar på bonusmammor än på bonuspappor. Som tur är så ändras det sakteliga och det finns män som vill ta ansvar för bonusbarnen men det är inte alls lika självklart som att bonusmammor ska ta till sig eventuella bonusbarn som sina egna.
  • LFF
    Min mammas sambo, som varit i mitt liv sen jag var 2, har då aldrig tagit något som helst ansvar för mig. Det har inte varit någon form av psykisk misshandel för att han haft sitt liv. Det är mamma som hämtat på dagis, det är mamma som hämtat på fritids, det är mamma som förhört läxor, det är mamma som skjutsat till fritidsaktiviteter. Inte ens när mamma jobbade skift kunde jag lita på att han skulle fixa middag till mig utan fick lära mig att laga den själv. Han har haft noll ansvar för mig. Varför är det så illa om en kvinna gör samma sak och överlåter allt ansvar för barnet på dess pappa?
  • Anonym (Misslyckad bonusmamma!?)
    Anonym ("elaka styvmamman") skrev 2015-10-08 09:12:50 följande:

Konstigt att allt skit hamnar på bonusföräldern när man som jag klivit in och hjälpt till.. Som sagt, jag har krävt kontakt med bup eftersom inte ens pappan förstod sig på barnet, jag har tagit ledigt från mitt jobb för att gå föräldrautbildning tillsammans med sambon, läst böcker för att förstå barn med diagnoser men ändå blir man utpekad som den onda styvmamman.
    Varför?
    Jag respekterar och är vänlig mot barnet.
    Älskar jag detta barn? Nej.
    Vet barnet om det? Nej.
    Känner barnet att jag bryr mig om hen? Ja.
    Vad är då problemet? Varför förtjänar jag inte en plats i barnets liv?

Allt focus hamnar på att jag står för att jag är faktiskt är glad att jag inte behöver ta det yttersta ansvaret för detta barn pga problematiken som hen har för att jag faktiskt inte är barnets vårdnadshavare.
    Barnet har två föräldrar. Det ligger på dom.
    Jag finns här för sambon.
    Jag har två egna barn som jag har ansvaret över.
Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn