Anonym ("elaka styvmamman") skrev 2015-10-07 16:04:44 följande:
Du måste förklara för din man att att hans barn är HANS yttersta ansvar.
Jag skulle inte skjutsa min mans barn till skolan om det innebar en extra resa utöver den jag tar för att köra min son till dagis. Inte en chans!
Lagar mat, tvättar och plockar gör man ju oftast mer eller mindra ändå, vare sig man har barn eller ej.
Sen tillkommer ju lite mer av allt det när ett barn är inblandat o så länge jag inte behöver göra något med ungen i sig- vabba, torka snor eller rumpan, leka med honom, läsa läxor, packa skolväska osv så funkar det.
O jag förhåller mig numera verkligen till att BARA göra sådant som inte sträcker sig utanför min bekvämlighetszon med hans barn.
Det är inte lätt, samvetet gnager ofta men jag måste... För annars kan man (jag iaf) falla in i rollen som nanny och åläggas mer ansvar och uppgifter samt tvingas sätta sina egna intressen, som man ofta har mkt begränsad tid för åt sidan. Inte en chans att jag gör det efter allt vi har gått igenom med sonen o hans mamma, o med upprepande jämna mellanrum fortfarande går igenom.
Min man har inte de känslorna för sitt barn som jag har för mitt. Det är tydligt.
Relationen med mamman är extremt infekterad och dom tål inte varann. Tyvärr personifierar sonen deras konflikt, både för dem och för mig.
Men jag hoppas att pappan nu med ändrade arbetsförhållanden får mer energi och kan lägga den på sin son. För bådas skull men fr.a för pojkens.
Jag har iaf gett upp efter 3 års kämpande som resulterat i sjukskrivning pga utbrändhet och stress, ångest mm mm
Det är inte värt det när föräldrarna bara motarbetar varann och inte håller överenskommelser.
Då får dom lösa det själva.
Du måste acceptera hans barn och respektera det som en medmänniska med storre behov än en vuxen familjemedlem, ja. Men det är inte ditt ansvar att ta del i läggning, läxor, toalettbestyr, vab, bråk (om det inte är med dig) eller att ens kramas. Jag kramar inte min mans barn. Han petar sig i munnen och näsan, kliar sig i rumpan (innanför kalsongerna) dreglar och har vårtor som han kliar sönder titt som tätt. Jag kan ju säga att jag håller inte hans hand pga detta heller.
Jag har sagt som det är till honom- "att jag inte vill för att..." o berättat varför på ett sätt som förhoppningsvis inte gör honom ledsen. Ibland lyckas det, ibland inte.
Jag bryr mig ärligt talat inte längre..utåt. Men det skär i hjärtat ibland när han blir ledsen och avundsjuk på min son.
Han blir antagligen ledsen och avundsjuk för att han inte får det av sina föräldrar. Hade han fått det han väl inte behövt det från dig, tänker jag. Extra svårt för dig som partner till din sambo att förhålla dig till allt när föräldrarna varken är sams eller verkar särskilt intresserade av sitt barn. Oavsett vad så är skulden inte din. Du har inget med det där att göra. Att ta hand om sig själv är en grundläggande rättighet och skyldighet som man har om sig själv, likväl mot sina egna barn. Resten, i min värld, är en bonus för alla. Vill/kan man inte så är skulden ändå inte ens egen, utan föräldrarnas. Alltid föräldrarnas. Vill föräldrarna hävda något annat så har de brustit i sin omsorg om barnet. Och vem har skyldighet (enligt lag) att lösa det och sörja för sitt barn? Föräldrarna.