• Anonym (hjälp)

Klarar ej av min sambos barn

Hej. Jag är involverad med en man sedan två år tillbaka och vi bor ihop. Han har ett barn som snart fyller fem år. Barnet bor mest hos min sambo och mig. Jag har på alla möjliga sätt försökt men jag klarar inte av hans barn. Jag tycker barnet är jobbigt, verkar ovanligt gnälligt, lyssnar aldrig på någon vuxen och är väldigt girig, gnäller och grinar hela tiden. Detta stör mig något oerhört. Jag älskar min sambo och vill inte lämna relationen då vi fungerar så bra tillsammans. De konflikter vi har rör hans barn och saker kring barnet. När barnet är borta så har vi det så bra. Min fråga till er är hur man ska hantera detta? Är det hållbart att "leva" på de få stunder som vi har själva, och härda ut när hans barn är här? Hur gör ni andra som lever med en partner som har barn sedan innan? Hur förhåller ni er till barnet? Jag vill att detta ska hålla och är själv förvånad hur svårt jag har för barnet. I den bästa av världar hade det inte varit något problem, men att tycka om min partners barn känns väldigt svårt. Jag försöker varje dag.

• Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn
  • Anonym (hjälp)
    Ester69 skrev 2015-10-07 00:32:13 följande:

Många skriver att det är enklare om båda har barn sen innan. Det stämmer inte jämt vill jag påstå.

Mina barn är 26,24 och 20 sambos barn är 13, och jag är innerligt trött på tonåringar. Har gjort mitt med allt som har med barn att göra. Dessutom har sambon och jag lika olika syn på uppfostran som svart och vitt. Jag har helt avsagt mig något som helst ansvar för sambons barn..Dock är det mitt hem också där jag har lika stor rätt som sambon att bestämma.

Jag har valt att leva med min sambo trots han har barn. Han har valt att leva med mig och accepterat att hans barn är hans ansvar.

Det är det jag tänker också. Oavsett hur liten eller stor del man vill ta av sin partners barns liv, ansvar, uppfostran och så vidare så har man som vuxen en grundläggande rätt att få bestämma och vara i sitt eget hem. Är de två vuxna i huset överens så är det inget att snacka om. Man väljer att leva med partnern, sedan kommer barnet på köpet och hur lite eller mycket man vill ha med barnet att göra bör vara fritt att själv avgöra! Skönt att ni har lyckats komma överens om något som passar båda!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (viseversa) skrev 2015-10-07 00:41:52 följande:
    Jag vill nog påstå att det är förälderns ansvar att kalla alla till familjemöte och tala klarspråk. Så här tycker jag det ska vara när alla bor här. Vad tycker du min son? Vad tycker du min nya sambo? Vad kan vi komma överens om? Hur får vi alla att må bra?

Barn är barn väldigt länge och de kräver föräldrarnas uppmärksamhet och omsorg ända tills de blir vuxna. Är man inte beredd på det så ska man nog fundera om man alls har något där att göra.
    Kanske fungerar familjemötet med äldre barn? Jag kom in i barnets liv när barnet var tre. Ett möte om det skulle varken fungera eller vara nödvändigt, barnet bestämmer inte och dessutom förstår jag inte varför jag ska berätta för barnet vad jag tycker om det (speciellt om jag inte tycker om det). Jag accepterar att barnet existerar och har behov av allt som barn har behov av, men så länge barnets föräldrar är så säkra på att de ger barnet allt det behöver, så är jag onödig i den bemärkelsen. Jag förstår inte varför det ska vara så drastiskt i detta ämne - "ta till dig barnet eller lämna, du skadar barnet när du inte vill/kan/har lust att ta det till dig som om det vore ditt eget!" Har inte barnets föräldrar ett behov av att ha sin unika roll om de är så övertygade om att de har det? Varför ska jag leka förälder när jag inte är det?
  • Anonym (Misslyckad bonusmamma!?)

Jag förstår precis.
    Min bonus har antagligen, eller mer troligen, en diagnos (adhd) och har sedan jag kom in i hens liv (5 år sedan) varit gnällig, kinkig, måååånga utbrott av ilska när hen inte får som hen vill, egoistisk, uppkäftig, ljudvolym uppe i taket jämt, pratar, hoppar, spritter i kroppen hela tiden, skyller ifrån sig-alltid.
    Typisk adhd barn med inriktning mot problem med impulskontroll och utbrott.
    Mitt barn har fått utstå många smällar, slag, klösningar, bitningar för att nåt inte passat hen just då..
    Är det lätt att älska ett sådant barn som får mitt barn att gråta och bli ledsen? Fattar inte hur nån kan kräva det..

Om hen varit "som ett vanligt" barn är jag helt övertygad att mina känslor har kunnat växa fram. Men mina känslor har aldrig fått den chansen pga problematiken med detta barn.

Ungefär som att krama och älska det barn som är dum med ert barn på skolan, fast i detta läge måste ni bo med det barnet..

Hen framkallar inga varma moderskänslor i mig. Jag behandlar hen så klart bra med respekt och är omhändertagande..
    Men tror att sambon skulle vilja att jag klev in mer på det mer känslomässiga planet "mammaplanet" där det är varma kramar och mer fysisk kontakt.. Mycket pga bonusens mamma där det finns mycket kvar att önska som mamma.. Hon sätter sig själv först, sina barn kommer sedan..

Men jag klarar inte av det. Jag kan inte tvinga mig själv till att vara nån jag inte är..
    Jag bryr mig om bonusen men kommer aldrig att älska hen..

Jag älskar min sambo.

Är jag en hemsk människa pga det?

Anonym (hjälp) skrev 2015-10-06 21:10:36 följande:
    Fast vadå tvingar sig på barnens privata sfär? Ibland förstår jag inte varför andra (speciellt föräldrar) är så oförstående mot "styvfamiljer" och personers känslor i den. Allt i livet handlar inte om barnen och jag tror inte att någon som är förälder är helt oförstående mot andra människors känslor inför andras barn. Som förälder möter du ju ofta andras barn i olika sammanhang. Jag tycker det kan bli lite pretentiöst, som att alla ska leva den perfekta idyllen. I ett samhälle när det är väldigt vanligt att föräldrar bryter upp sina familjer borde det finnas mer förståelse för vilka konflikter som kan ske i de nya konstellationerna som naturligt kommer uppstå förr eller senare. Allt ansvar kan inte ligga på att "den nya" ska acceptera allt, ibland saker som inte ens föräldrarna accepterar, just bara för att de är "den nya". Förväntningarna på "styvföräldrar" har gått helt åt styr, tycker jag. Mer ansvar på de som har brutit upp familjen, tycker jag. Ansvaret får därefter ligga på föräldern att hen gör det bästa för sitt barn, däribland i val av ny partner. Och förståelse.
    ????????

Jag ska tillägga att när vi till slut stod handfallna inför hens uppförande så krävde jag kontakt med bup.
    Har gått utbildning med sambon för att få "verktyg" för att kunna handskas, förstå barnet bättre.. Mamman till bonusen valde att avbryta sin medverkan i utbildningen för att de hade inga problem i sitt hem..
    Så vi har det just nu bättre om man jämför med för flera år sedan..
    Jah har kämpat i flera år med att få sambon att släppa sina "skygglappar" gentemot barnet.. Tidigare så fanns det 1000 ursäkter till hens uppförande..
    Nu förstår han hur verkligheten ser ut.

Anonym (Lotta) skrev 2015-10-06 21:29:15 följande:

Varför i hela världen väljer du en man med barn? Att gilla, passa ihop och vara kär räcker inte. Om du ska ha honom kommer lillen med. Punkt. Du ska in i en redan existerande familj. Vill verkligen inte kritisera dig som person, men vad tänker du med? Här på fl verkar vara ensamma föräldrars mecka och verkar tycka att alla nya relationer är typ en del av livet. Vad hände med ansvar? Om nu inte lillen är så mycket hos sin mamma så sörjer han. Du måste steppa upp och bli den andre föräldern som han saknar. Gör det eller dra. Han behöver EB trygg miljö där han är älskad oavsett. Din snubbe behöver att du tar plats och är den kvinna han vill ha i sitt liv. Köper du inte det så sorry, välj en utan barn. Du verkar under 35. Du har fortfarande tid på dig.

Fast hon kan jobba arslet av sig.. Hon kan ju aldrig fylla "tomrummet" efter barnets riktiga mamma.. Det är ju som att jaga molnen uppe i himlen..
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Misslyckad bonusmamma!?) skrev 2015-10-07 08:53:28 följande:

Jag förstår precis.
    Min bonus har antagligen, eller mer troligen, en diagnos (adhd) och har sedan jag kom in i hens liv (5 år sedan) varit gnällig, kinkig, måååånga utbrott av ilska när hen inte får som hen vill, egoistisk, uppkäftig, ljudvolym uppe i taket jämt, pratar, hoppar, spritter i kroppen hela tiden, skyller ifrån sig-alltid.
    Typisk adhd barn med inriktning mot problem med impulskontroll och utbrott.
    Mitt barn har fått utstå många smällar, slag, klösningar, bitningar för att nåt inte passat hen just då..
    Är det lätt att älska ett sådant barn som får mitt barn att gråta och bli ledsen? Fattar inte hur nån kan kräva det..

Om hen varit "som ett vanligt" barn är jag helt övertygad att mina känslor har kunnat växa fram. Men mina känslor har aldrig fått den chansen pga problematiken med detta barn.

Ungefär som att krama och älska det barn som är dum med ert barn på skolan, fast i detta läge måste ni bo med det barnet..

Hen framkallar inga varma moderskänslor i mig. Jag behandlar hen så klart bra med respekt och är omhändertagande..
    Men tror att sambon skulle vilja att jag klev in mer på det mer känslomässiga planet "mammaplanet" där det är varma kramar och mer fysisk kontakt.. Mycket pga bonusens mamma där det finns mycket kvar att önska som mamma.. Hon sätter sig själv först, sina barn kommer sedan..

Men jag klarar inte av det. Jag kan inte tvinga mig själv till att vara nån jag inte är..
    Jag bryr mig om bonusen men kommer aldrig att älska hen..

Jag älskar min sambo.

Är jag en hemsk människa pga det?

Jag kan inte på något sätt se att du skulle vara hemsk för det. Jag kan tänka att du är tvunget att leva med högre förväntningar på dig än vad jag har, i och med att du är förälder sedan innan och därmed bara "borde" ta till dig alla andras barn "villkorslöst"? Svår situation kan jag tänka mig, speciellt om partnerns barn är ett barn med särskilda behov som inte är bra för ditt barn. Jag tycker inte det ska finnas någon skuld i det, men jag må vara "partisk" i och med att jag bara är "styvförälder". Att som förälder kräva av någon annat än vara känslomässigt engagerat i ett barn som inte är ens eget är bara trams. Tycker man som "styvförälder" om barnet så finns det ju såklart inte något hinder, men att det ska vara en förutsättning för ens existens med föräldern är ju ett skämt. Har man olika åsikter men ändå lever vidare så utgår jag ifrån att föräldern till barnet accepterar att leva med en person som inte älskar hens barn. Den standarden satte man när man separerade från barnets andra förälder, tänker jag, att man får utgå från att det kommer vara väldigt svårt att hitta en partner som tar föräldrarollen och allt vad det innebär på samma förutsättningar som föräldern själv. (Pratar nu utifrån egen erfarenhet av att leva med en person som är pappa och separerade från barnets mamma som flyttade därifrån och nu inte tar så mycket ansvar som man kan "önska" av en förälder. Har självklart full förståelse för att det finns andra konstellationer där den andra föräldern inte är närvarande alls/inte lever/har missbruk eller dylikt.) Sen har jag ingen erfarenhet av att vara förälder så det jag säger kan mycket väl låta fruktansvärt i andras ögon.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Misslyckad bonusmamma!?) skrev 2015-10-07 09:03:21 följande:

Jag ska tillägga att när vi till slut stod handfallna inför hens uppförande så krävde jag kontakt med bup.
    Har gått utbildning med sambon för att få "verktyg" för att kunna handskas, förstå barnet bättre.. Mamman till bonusen valde att avbryta sin medverkan i utbildningen för att de hade inga problem i sitt hem..
    Så vi har det just nu bättre om man jämför med för flera år sedan..
    Jah har kämpat i flera år med att få sambon att släppa sina "skygglappar" gentemot barnet.. Tidigare så fanns det 1000 ursäkter till hens uppförande..
    Nu förstår han hur verkligheten ser ut.

Nej, du är ingen hemsk människa. Du har bara valt fel partner, inget som inte går att rätta till som tur är

Att barnet inte har problem hos sin mamma tyder kanske på det, hos mamma är barnet älskat av alla vuxna. Hos pappa finns det problem i hemmet.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Misslyckad bonusmamma!?) skrev 2015-10-07 09:08:21 följande:
    Fast hon kan jobba arslet av sig.. Hon kan ju aldrig fylla "tomrummet" efter barnets riktiga mamma.. Det är ju som att jaga molnen uppe i himlen..
    Jag känner också så. Hur mycket jag än har kämpat eller tänkt att vi connectar så är det "mamma" barnet gråter efter när det är ledset. Barnet kommer aldrig gråta efter mig, på sin höjd komma till mig om barnet har trillat och blivit ledset, men för de större gråtattackerna är det "mamma". Klandrar inte på något sätt barnet och förväntar mig absolut inte vara den som barnet gråter efter men varför ska jag låtsas fylla något som jag inte kan? Vara någon jag inte är? Är det inte styvföräldern som råkar mest illa ut, då?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (nej) skrev 2015-10-07 09:16:59 följande:

Nej, du är ingen hemsk människa. Du har bara valt fel partner, inget som inte går att rätta till som tur är

Att barnet inte har problem hos sin mamma tyder kanske på det, hos mamma är barnet älskat av alla vuxna. Hos pappa finns det problem i hemmet.
    Och då lägger vi all skuld på styvföräldern! Vad otroligt bekvämt av föräldrarna att inte ta sitt ansvar och istället härleda problemet till styvföräldern som inte har någonting som helst med barnets problematik att göra. Otroligt dumt sagt. Trams.
Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn