• Anonym (hjälp)

Klarar ej av min sambos barn

Hej. Jag är involverad med en man sedan två år tillbaka och vi bor ihop. Han har ett barn som snart fyller fem år. Barnet bor mest hos min sambo och mig. Jag har på alla möjliga sätt försökt men jag klarar inte av hans barn. Jag tycker barnet är jobbigt, verkar ovanligt gnälligt, lyssnar aldrig på någon vuxen och är väldigt girig, gnäller och grinar hela tiden. Detta stör mig något oerhört. Jag älskar min sambo och vill inte lämna relationen då vi fungerar så bra tillsammans. De konflikter vi har rör hans barn och saker kring barnet. När barnet är borta så har vi det så bra. Min fråga till er är hur man ska hantera detta? Är det hållbart att "leva" på de få stunder som vi har själva, och härda ut när hans barn är här? Hur gör ni andra som lever med en partner som har barn sedan innan? Hur förhåller ni er till barnet? Jag vill att detta ska hålla och är själv förvånad hur svårt jag har för barnet. I den bästa av världar hade det inte varit något problem, men att tycka om min partners barn känns väldigt svårt. Jag försöker varje dag.

• Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn
  • Ester69
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-07 08:10:19 följande:

Det är det jag tänker också. Oavsett hur liten eller stor del man vill ta av sin partners barns liv, ansvar, uppfostran och så vidare så har man som vuxen en grundläggande rätt att få bestämma och vara i sitt eget hem. Är de två vuxna i huset överens så är det inget att snacka om. Man väljer att leva med partnern, sedan kommer barnet på köpet och hur lite eller mycket man vill ha med barnet att göra bör vara fritt att själv avgöra! Skönt att ni har lyckats komma överens om något som passar båda!

Ja nu funkar det rätt bra, men vägen dit har varit otroligt lång. Sambon är otroligt slapphänt mot barnet, ställer inga krav och ta en konflikt med barnet är i det närmaste livsfarligt.

Vissa saker får jag släppa som tex att hans barn blir serverat mat på rummet av pappa, jag tycker man äter vid matbordet men men. Andra saker har min sambo fått ge sig på som tex att jag vägrar ha ungdomsgård här när jag jobbar natt, då får dom vara hos någon annan.

Det blir fortfarande en del konflikter men mycket mer sällan än när vi flyttade ihop.
  • asta66
    Anonym (nej) skrev 2015-10-07 09:16:59 följande:

Nej, du är ingen hemsk människa. Du har bara valt fel partner, inget som inte går att rätta till som tur är

Att barnet inte har problem hos sin mamma tyder kanske på det, hos mamma är barnet älskat av alla vuxna. Hos pappa finns det problem i hemmet.
    Men då är det pappans sak att hantera.
  • Anonym (Misslyckad bonusmamma!?)
    Anonym (nej) skrev 2015-10-07 09:16:59 följande:

Nej, du är ingen hemsk människa. Du har bara valt fel partner, inget som inte går att rätta till som tur är

Att barnet inte har problem hos sin mamma tyder kanske på det, hos mamma är barnet älskat av alla vuxna. Hos pappa finns det problem i hemmet.
    Jag tror ju hellre att när bonusen är hos oss så släpper hen alla spärrar.. För hen kan bestämma hur hen ska uppföra sig..!

Jag kan säga så här: här, hos sin pappa, jobbar vi hårt på att ha fungerande rutiner och regler för att saker ska funka.. Varvat med mycket skoj och kärlek.
    Min sambo är den som "håller i" uppfostran av bonusen för att mamman till barnet har inte förmågan att kliva in och vara förälder. Hon är en kompis till barnet, tar inga fighter med hen som är vääääääldigt nödvändigt många ggr!

Hens mamma har slagit barnet och varit under utredning hos soc så du kanske inte ska uttala dig om att barnet är "älskad av alla" och sånt när du inte riktigt vet alla "turer"!
  • Anonym (Misslyckad bonusmamma!?)

Jag vet att sambon tycker att jag är en väldigt bra mamma till mitt barn. Jag vet också att han önskar att sitt barns mamma var mer som jag.. (Om man får lov att höja sig själv lite).
    Tror också att det är anledningen till att han ställt (orimliga) krav på mig..
    Och samma anledning till varför han valt mig som mor till sitt andra barn.

Men jag har sagt som så: jag kommer aldrig att älska ditt barn som du gör, på samma sätt som att han aldrig kommer att älska mitt barn som jag gör. MEN.. det är inget jag kräver av honom.

Jag har beskrivit för honom att när bonusen uppför sig vidrigt så att det till och med påverkar hans känslor för barnet så finns alltid den grundläggande kärleken som de flesta har för sina barn.
    Jag och mitt barn har ju inte de grundläggande känslorna. Det är inte mitt barn och inte mitt barns riktiga syskon.
    Så när det varit jobbigt med bonusen så har det varit.. Jobbigt! SKITJOBBIGT!
    Inget mer för det finns inga syskon/mamma/kärlekskänslor för barnet.

Han har sagt att jag har gjort honom till en bättre pappa. När jag kom in i deras liv så hade de såna bråk så taket i princip var på väg att lyfta från huset.
    Jag har lagt fram tios och råd hur han kan tänka för att jag har vuxit upp med ett syskon med nästan samma problematik som bonusen. Det är tyvärr på gott och ont.

• Anonym (också styvförälder)
    mammalovis skrev 2015-10-06 23:06:54 följande:
    De här jämförelserna får du nog bara acceptera. Min 4,5-åring skulle flytta till pappa och bara bo där, en dag när vi åt renskavsgryta som var nytt för henne och som inte gick hem. Anledningen var att pappa serverade bara barnmat och hon får ofta bestämma vad, d v s 2 gånger per månad ... Jag förklarade för henne att det var inte så enkelt för henne att bara flytta för då skulle hon få bo på nattis den veckan och inte träffa honom så mycket då han jobbar skift.

Så visst får vi höra att hon får bestämma hon sin pappa, åtminstone i hennes värld, men det är ju skillnad på att bara vara där lite grann och föräldern får då mer en lekfarbrorroll än en uppfostrande roll. Där får hon nog se på film och teve hela dagen om hon önskar och hon äter typ alltid rostat bröd och chips mm. Hemma får hon sällan ljust bröd då hon behöver fibrerna för sin mages skull. Så det är bara att säga att ja, så får du kanske göra hos pappa, men här gäller andra regler. Hon åker framåtvänt hos pappa, men inte i min bil, så då är pappas bil bättre o s v. Sedan är det kanske lättare att ta detta för mig som mamma ändå. För din del blir det kanske lite att ert hem inte duger, men försök mer se det som att h*n inser skillnaderna och försöker få behålla gränserna som hon tycker är till hennes fördel. Sedan vågar barnen testa gränserna mest där de är som tryggast, så hemmet får ofta ta mer konflikter än t ex förskolan, så i ett avseende tyder det på att hon är trygg och vågar vara sig själv, även om du upplever henne som ouppfostrad. Både du och hon slappnar ju av i hemmet och när båda är trötta efter en lång dag tillstöter mest konflikter.
    Jo, för mig handlar det mest om att jag inte tycker om mamman. Det är en person som jag aldrig hade umgåtts med om hon inte vore mamma till min mans barn. VI hade troligen inte ens pratat med varandra om vi mötts ute, så olika är vi.

Sen så engagerar jag mig mer än mamman i många fall, hon har andra intressen än att ha barn om vi säger så. Hon trodde att hon genom att bli gravid skulle få en familj med min man, men istället så avslutade han deras kk-förhållande.
    Det känns drygt ibland att jag gör så mycket för det här barnet, men får så lite tillbaka samtidigt som jag ju inte heller känner kärlek för barnet. Ibland  kan hen bli sur och tvär när det är dags att åka hem till mamma igen så jag tror ju hen trivs här och vill vara här, men testar om hen får bestämma i ALLT.

Om mat, tandborstning, läggdags, om vi får pussas eller inte, vad som ska ses på tv osv. Och om hen testar många saker på raken som hen vet att det blir nej på så kan hen bli arg och då kommer det: Mamma säger att... Mamma har tex en rutin vid sänggåendet för att över huvud taget få barnet i säng, vi har inte det problemet och den rutinen fungerar inte här så vi kär inte samma utan kör den rutin vi har haft från start. Då kan hen bli sur och säga att mamma säger att jag ska göra så här när jag går och lägger mig.

Grejen är att om vi gör på mammans vis så finns många möjligheter att löka och förhala sänggåendet och det har hans pappa inte tålamod till. Hos oss gäller tandborstning, dricka vatten, kissa, saga och sen sova. Hen försöker alltid med vatten igen och då har vi vatten redan i ett glas på sängbordet men hen försöker med att det ska vara vatten från kylen osv.
    Hen är alltid värre om de av någon anledning blivit sena vid hämtningen, hen hinner inte landa och prata av sig om allt viktigt som hen har att säga.
  • Anonym ("elaka styvmamman")

Jag har inte läst alla svar på detta inlägg.
    Jag förstår dig precis.
    Lever själv med  en sambo + 1 bonus samt mitt eget barn.
    Bonusen har nu ÄNTLIGEN fått diagnos ADHD utredd och fastställd och medicinering stundar. Phu! Så himla skönt, fra för honom.
    Jag tycker inte alls illa om honom som individ, men tycker att det är skitjobbigt med allt tjafs som är hela tiden med mamman. Jag känner mitt ansvar som medmänniska och ger honom det basala. Viss bekräftelse, bra mat och sovrutiner samt rena kläder. Resten...? Det får hans föräldrar sköta.

Vi har en 3-årig bakgrund fylld av konflikter med mamman och en del brist på engagemang och ork från pappan så nu har jag valt den vägen som JAG mår bäst av. Innan stred jag med blod svett och tårar för denna pojkes väl och ve, men det tog mer energi än det gav samt drev isär mig o min sambo mer o mer.
    Soc har efter orosanmälningar beslutat att mamman är en fullt kompetent förälder så...

Bonusen har 2 föräldrar, med delad/gemensam vårdnad. Han bor varannan vecka hos oss o varannan hos mamman.
    Så dom får sköta det jag inte gör per automatik för mig själv o min egen son-skjutsar till dagis/skola, lagar mat, tvättar. Jag har tvingats välja mitt eget mående framför pojkens, men det betyder inte att det är ett lätt och egoistiskt val. Det valet innebär en hel del inre kamp för att ibland stå emot och låta bli att utföra vissa handlingar som kanske kunde behövts.

Förklara för din man hur du känner.
    Jag sa till min man att "det handlar inte om att jag inte tycker om din son utan jag orkar inte ta såhär mycket ansvar för honom och axla rollen som "nanny" och hushållerska. Antingen tar DU hand om honom när han är här eller så överlåter du honom till mamman och betalar underhåll och har honom varannan helg.
    Jag arbetar heltid, har en egen son, 2 hundar samt mig själv och vår relation att ta hand om. Mer klarar jag inte på egen hand. Så, ska han vara här eller följa med på saker jag gör med min son måste du vara med. Läxor får du hjälpa honom med. Varför ska han vara sin "pappavecka" hos oss o inte träffa sin pappa mer än 40 min på morgonen för att du jobbar kväll, medans mamman ligger hemma o tycker synd om sig själv för att hon inte får ett jobb?
    Annars får vi vara särbos de veckor vi har barnen."

Han har nu lagt om sina arbetstider för att kunna ta mer och bättre hand om sin son och vi börjar sakta treva oss mot en "normal familj" med mer familjeanpassade tider och rutiner som då lättare kan efterlevas igen.

• Anonym (hjälp)
    Anonym ("elaka styvmamman") skrev 2015-10-07 12:55:36 följande:

Jag förstår dig precis.
    Bonusen har nu ÄNTLIGEN fått diagnos ADHD utredd och fastställd och medicinering stundar. Phu! Så himla skönt, fra för honom.
    Jag tycker inte alls illa om honom som individ, men tycker att det är skitjobbigt med allt tjafs som är hela tiden med mamman. Jag känner mitt ansvar som medmänniska och ger honom det basala. Viss bekräftelse, bra mat och sovrutiner samt rena kläder. Resten...? Det får hans föräldrar sköta.

Vi har en 3-årig bakgrund fylld av konflikter med mamman och en del brist på engagemang och ork från pappan så nu har jag valt den vägen som JAG mår bäst av. Innan stred jag med blod svett och tårar för denna pojkes väl och ve, men det tog mer energi än det gav samt drev isär mig o min sambo mer o mer.
    Soc har efter orosanmälningar beslutat att mamman är en fullt kompetent förälder så...

Bonusen har 2 föräldrar, med delad/gemensam vårdnad. Han bor varannan vecka hos oss o varannan hos mamman.
    Så dom får sköta det jag inte gör per automatik för mig själv o min egen son-skjutsar till dagis/skola, lagar mat, tvättar. Jag har tvingats välja mitt eget mående framför pojkens, men det betyder inte att det är ett lätt och egoistiskt val. Det valet innebär en hel del inre kamp för att ibland stå emot och låta bli att utföra vissa handlingar som kanske kunde behövts.

Jag sa till min man att "det handlar inte om att jag inte tycker om din son utan jag orkar inte ta såhär mycket ansvar för honom och axla rollen som "nanny" och hushållerska. Antingen tar DU hand om honom när han är här eller så överlåter du honom till mamman och betalar underhåll och har honom varannan helg.
    Jag arbetar heltid, har en egen son, 2 hundar samt mig själv och vår relation att ta hand om. Mer klarar jag inte på egen hand. Så, ska han vara här eller följa med på saker jag gör med min son måste du vara med. Läxor får du hjälpa honom med. Varför ska han vara sin "pappavecka" hos oss o inte träffa sin pappa mer än 40 min på morgonen för att du jobbar kväll, medans mamman ligger hemma o tycker synd om sig själv för att hon inte får ett jobb?

Han har nu lagt om sina arbetstider för att kunna ta mer och bättre hand om sin son och vi börjar sakta treva oss mot en "normal familj" med mer familjeanpassade tider och rutiner som då lättare kan efterlevas igen.

Jag förstår dig. Det blir så himla konstigt och svårt att förhålla sig till när mer ansvar hamnar på en själv som "styvmamma" (med barn sedan innan eller ej) än på barnets mamma. För många kockar i samma soppa och naiva föräldrar som tror att det är perfekta föräldrar, trots stora problem och brist på engagemang som verkligen borde ifrågasättas. 

Du sa: "Så dom får sköta det jag inte gör per automatik för mig själv o min egen son-skjutsar till dagis/skola, lagar mat, tvättar. Jag har tvingats välja mitt eget mående framför pojkens, men det betyder inte att det är ett lätt och egoistiskt val. Det valet innebär en hel del inre kamp för att ibland stå emot och låta bli att utföra vissa handlingar som kanske kunde behövts."

Spot on, känner jag. Precis så vill jag också ha det. Problemet där är att det mesta, som barnlös i ett hem där partnern har ett barn sedan innan, är en extra ansträngning. Min bild är att livet ställs om när familjekonstellationer förändras, men det kanske är svårare för en barnlös (som jag) att hantera vardagen än för någon som har ett barn sedan innan? Jag tänker kring det rent praktiska då, som du säger med dagis, läggningar, tvätt, lek osv. Det är inte naturligt för mig att gå till dagis, leka i lekparken, torka snoriga näsor, toalettbesök, nattning, bråk och skrik och gap osv. Men vill jag vara i min partners liv så får jag acceptera att det även blir en del av livet, det går liksom inte att välja bort, det förstår jag också. Bra att du valt ditt eget mående, tycker jag. Det bör inte behöva ifrågasättas.
  • Anonym (been there)

Jag har själv varit i exakt samma läge. Jag försökte verkligen och hoppades att det skulle bli bättre. Jag tänkte att det kanske berodde på att jag inte hade egna barn och därför inte förstod mig på de små liven. Så korkat nog skaffade vi barn tillsammans.

Nu står jag här sjutton bortkastade år senare och känner att min kraft, självkänsla och kärlek ligger på så enormt minus att det nog är omöjligt att komma upp till ytan igen.

Så mitt råd till dig blir: för din egen skull, lämna! Det är bara inte möjligt att få ett lyckligt liv med en "begagnad" man med en rent fysisk ryggsäck (undantag finns säkert men de är väldigt få).

Lämna och börja istället ett liv där villkoren är lika för alla, om du stannar så kommer du märka att du och dina behov hamnar mer och mer i skymundan. Att allt du gör tas för självklart. Att du har en massa skyldigheter och NOLL rättigheter vad det än gäller.

Stannar du och dessutom skaffar gemensamma barn kommer både du och dem så småningom inse att det inte bara är du som är en andra klassens familjemedlem utan att det även gäller barnen.

För finns det något ALLA i en "ny-familj" måste acceptera så är det att det ALLTID är synd om särkullbarnen, att deras behov ALLTID måste gå före alla andras, att man inte kan kräva lika mycket av ett särkullbarn för han/hon har det SÅ JOBBIGT som måste ha två hem.

Att detta stackars barn STÄNDIGT måste kompenseras för det OERHÖRDA traumat att växa upp med skilda föräldrar. Detta gäller naturligtvis även om föräldrarna separerade så tidigt att barnet inte ens minns att de levt tillsammans.

Detta blev ett långt och bittert inlägg men kontentan av det hela blir: 
    Du är värd mer och bättre!

• Anonym (exakt)
    Anonym ("elaka styvmamman") skrev 2015-10-07 12:55:36 följande:

Jag förstår dig precis.

Herregud så exakt precis du beskrev det!

Min man har ganska lite intresse av sitt barn men orkar inte ta konflikten med mamman som det blir om han väljer att ändra umgänget. Han har också ständigt dåligt samvete, för han känner inte den där grundläggande kärleken till sitt barn som de flesta gör men känner press från omgivningen att han ska det. Han känner för barnet, det gör han, men han saknar inte honom när han inte är här. Han pratar aldrig om honom och frågar jag något så rycker han på axlarna.

Det gör ju att jag känner ett tvång att ta mer ansvar än jag vill. Jag vill kunna leva mitt liv som vanligt egentligen, jag lagar bara lite mer mat än annars och så klart hjälper jag bonus om pappan inte kan just för stunden osv. Jag är också trevlig och glad, men jag vill inte torka snor, bajs eller ändra mina planer för att han ska komma hit. Vanligen planerar jag inte in något när bonus ska komma, men ibland händer det ju att något sker just den helgen och då tackar jag ja om jag vill gå på det.

Min man gillar verkligen inte det. Han vill inte ha ensamt ansvar, men då får han ta striden med mamman känner jag. Min man känner att en nat räcker, inte två som det är nu men att man då kan ha tätare istället för som nu var 6:e v men han vill som sagt inte ta striden. Han vill över huvud taget inte ha några konflikter men ser inte att hans vägran att ta konflikt med mamman får mig att känna mig mindre värd än mamman bara för att jag råkar vara snäll och inte gapar som en galning och skäller och skriker otidigheter till honom när vi är oense.

Men jag har inte mage att strunta i bonus när han är här, han är ju en liten människa helt oskyldig till att ha hamnat i den sitsen han är i.

Du skrev det så helt och fantastiskt klockrent så jag ska rakt av kopiera, bara ändra lite så det stämmer in på vårt liv och sen hoppas på att han förstår allvaret i det hela. Jag känner nämligen att snart klarar jag inte av att vara den där trevliga goa personen längre utan jag kommer att få agg gentemot hans barn, som ju absolut  inte gjort något för att förtjäna det och det vill jag inte.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (been there) skrev 2015-10-07 13:30:19 följande:

Jag har själv varit i exakt samma läge. Jag försökte verkligen och hoppades att det skulle bli bättre. Jag tänkte att det kanske berodde på att jag inte hade egna barn och därför inte förstod mig på de små liven. Så korkat nog skaffade vi barn tillsammans.

Nu står jag här sjutton bortkastade år senare och känner att min kraft, självkänsla och kärlek ligger på så enormt minus att det nog är omöjligt att komma upp till ytan igen.

Så mitt råd till dig blir: för din egen skull, lämna! Det är bara inte möjligt att få ett lyckligt liv med en "begagnad" man med en rent fysisk ryggsäck (undantag finns säkert men de är väldigt få).

Lämna och börja istället ett liv där villkoren är lika för alla, om du stannar så kommer du märka att du och dina behov hamnar mer och mer i skymundan. Att allt du gör tas för självklart. Att du har en massa skyldigheter och NOLL rättigheter vad det än gäller.

Stannar du och dessutom skaffar gemensamma barn kommer både du och dem så småningom inse att det inte bara är du som är en andra klassens familjemedlem utan att det även gäller barnen.

För finns det något ALLA i en "ny-familj" måste acceptera så är det att det ALLTID är synd om särkullbarnen, att deras behov ALLTID måste gå före alla andras, att man inte kan kräva lika mycket av ett särkullbarn för han/hon har det SÅ JOBBIGT som måste ha två hem.

Att detta stackars barn STÄNDIGT måste kompenseras för det OERHÖRDA traumat att växa upp med skilda föräldrar. Detta gäller naturligtvis även om föräldrarna separerade så tidigt att barnet inte ens minns att de levt tillsammans.

Detta blev ett långt och bittert inlägg men kontentan av det hela blir: 
    Du är värd mer och bättre!

Jag har funderat mycket kring det du säger. Jag har inget intresse av att lämna min sambo som det ser ut nu, men lär fundera både en och två gånger över om det är så smart att skaffa barn med en sådan man. Jag kan tänka mig att det skulle bli mer tal om rättvisa och orättvisa mellan våra gemensamma barn och hans barn. Att det är orättvist för våra barn får vara med oss hela tiden och det får inte hans barn p.g.a. barnet är hos sin mamma ibland. Att hans barn ska kompenseras och daltas med osv. Ska man ge sig in i det ska man vara jävligt klar över att ha sjukt mycket stake när bollen väl är i rullning.
Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn