• Anonym (hjälp)

Klarar ej av min sambos barn

Hej. Jag är involverad med en man sedan två år tillbaka och vi bor ihop. Han har ett barn som snart fyller fem år. Barnet bor mest hos min sambo och mig. Jag har på alla möjliga sätt försökt men jag klarar inte av hans barn. Jag tycker barnet är jobbigt, verkar ovanligt gnälligt, lyssnar aldrig på någon vuxen och är väldigt girig, gnäller och grinar hela tiden. Detta stör mig något oerhört. Jag älskar min sambo och vill inte lämna relationen då vi fungerar så bra tillsammans. De konflikter vi har rör hans barn och saker kring barnet. När barnet är borta så har vi det så bra. Min fråga till er är hur man ska hantera detta? Är det hållbart att "leva" på de få stunder som vi har själva, och härda ut när hans barn är här? Hur gör ni andra som lever med en partner som har barn sedan innan? Hur förhåller ni er till barnet? Jag vill att detta ska hålla och är själv förvånad hur svårt jag har för barnet. I den bästa av världar hade det inte varit något problem, men att tycka om min partners barn känns väldigt svårt. Jag försöker varje dag.

• Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Misslyckad bonusmamma!?) skrev 2015-10-08 01:16:02 följande:
    Samma här!

Bonusen trivs också här bäst. Hen säger ibland att hen älskar mig. Hen accepterar mig för den jag är.
    Pappas sambo.
    Mamma till hens syskon.
    Jag har aldrig varit otrevlig. Jag är en extra vuxen i hens liv. Har t o m fått beröm från Bup hur vi jobbar här hemma med att "vända ett sjunkande skepp"!
    Och det är tack vare min hjälp som min sambo och bonus har ett mycket bättre förhållande idag jämfört med för 3 år sedan.

Om jag förtjänar medalj? Absolut inte men jag engagerar mig mer i bonusens liv än vad biomamman gör men ändå så borde jag "lämnat" eftersom jag inte ÄLSKAR!! Det är visst det enda som betyder nåt. Suck.

Jag visar vart gränserna går vilket jag tror är en trygghet för barnet ist för hos biomamman där det är "kompisuppfostran"!
    Åh, jag håller helt med dig. Att engagera sig så fruktansvärt mycket i ett barns liv och veta att barnets mamma inte gör detsamma. Barnets mamma kan säga till barnet att hon älskar barnet så mycket, men ändå väljer mamman nöjesliv framför att vara med barnet. Det sticker i ögonen att en förälder väljer kompisuppfostran framför att ta en föräldraroll. Det provocerar oerhört mycket. Kanske ännu mer när en själv är tvungen att ta den föräldrarollen och saknar den känslomässiga kopplingen för att kunna göra det fullt ut och med glädje.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym ("elaka styvmamman") skrev 2015-10-08 09:12:50 följande:
    Ta du din fina utbildning och erfarenhet och GÅ DÅ UT OCH UTBILDA DESSA INKOMPETENTA FÖRÄLDRAR SOM BETER SIG SOM DEN HÄR POJKENS!!!
    Uttala dig inte om mig som person eller anta att jag är en mobbare.
    Jag har slitit för den här pojken så jag själv "gått in i väggen" och varit/är sjuk sedan 1,5 år av de 3 som jag levt med min sambo+bonus.

Det finns inget naturligt hos däggdjur i att ta sig an andras barn som sina egna.
    Men vi står ju lite högre än djur i mångas ögon o då är detta en svår fråga. Det är inte accepterat i samhället att "inte älska alla barn". Fast vi, egentligen beter oss som djur i allra högsta grad. Du som arbetar med barn själv måste ju se själv hur de beter sig enligt vissa mönster och instinkter.

Jag har slitit ut mig själv för att försöka ta hand om denna unge och få honom att känna sig älskad i 3 år men jag kan inte göra det mer, för jag har ett eget barn som alla dagar i veckan, alla timmar och minuter på dygnet är viktigare för mig att rå om och lägga min tid och energi på. För jag har bara ett eget barn, en avkomma att ansvara för.
    Sen att jag väljer att leva med en man som har barn ska inte innebära att jag därmed ska dra ett större lass. Han är för fan oxå förälder. Jag lämnar inte min son med honom om jag ska göra något där han inte kan följa med. Jag fixar barnvakt. O det gör jag av två anledningar. 1 för att jag inte vill åläggas det ansvaret för hans unge (som har bekräftad diagnos och är allmänt jobbig).
    2 för att det ger min sambo + bonus möjligheten att hitta på något på tu man hand vilket väldigt sällan inträffar annars.

Jag har accepterat hela paketet men kan inte påstå att jag älskar hela efter allt som jag fått utstå.
    Viss jag kunde ha valt att inte kliva in i förhållandet men...nu gjorde jag inte det för jag trodde inte sån brist på samarbete och engagemang från föräldrarna till den här pojken var av den sorten jag nu fått erfara. O om jag inte är där så fallerar alla mat/sovrutiner för pojken.
    Så kom INTE och predika om att jag är en elak o egoistisk människa, om än med förklädda ord.
    Jag vill slå ett slag för det du säger. Varför glöms föräldrarnas ansvar alltid bort i dessa sammanhang? Det talas i förbigående om över hur barnens föräldrar självklart har ett ansvar, men föräldrarnas partners ifrågasätts mer. Jag har pratat med min sambo och han menar att mamman till hans barn inte kan ha det föräldraansvar som han förväntar mig att jag tar, då det inte är mamman som bor med barnet utan jag. Dessutom behöver mamman några helger fria så att hon kan gå ut och roa sig också. Sedan när kom föräldraskapet med såna "privilegier"? Det är en otacksam roll vi har, den saken är klar.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Micke) skrev 2015-10-08 10:23:34 följande:
    Du som är så ädel och smart, hur kommer det sig att du är ihop med en idiot? Jag menar du har månat så mycket om barnet att du blivit sjuk!? Men pappan skiter i barnet. Låter som en riktigt bra snubbe.

Jag tror att personen vars inlägg du besvarade redan gör mycket för människor. Men med tanke på hur många sorgliga själar det verkar finnas är ju uppgiften tämligen omöjlig. Behövs fler som lär upp folk till att ta hand om barn. Och jag säger det igen, antingen har man det eller så inte. Alla som inte klarar av bonusbarn, håll er undan!

Att bli förbannad på någon som säger sanningen känns lite omotiverat. Eller? Ska man bli förbannad på människor som klarar av att ta hand om barn på ett korrekt sätt?
    Problemet är väl att allt ansvar läggs på bonusföräldern när det snarare än föräldrarna som ska ifrågasättas. Det är väl föräldrarna, snarare än bonusföräldern, som har satt barnet i den situationen? I det fallet som du pratar om så har barnet ganska dåliga förutsättningar som det är, tyvärr, men föräldrar som har mycket kvar att önska. Märkligt att lägga skulden på bonusföräldern. Sanningen är ju alltså att föräldrar inte tar sitt ansvar och istället lägger skulden på andra. Bonusföräldrar är så lätta byten.
  • Annak77

Nu har jag inte läst alla kommentarer, men jag känner igen mig i inlägget. Jag separerade i sep förra året, träffade min fösta kärlek och nu bor vi ihop med hans två barn och mina två killar varannan vecka. I början gick det bra, jag började knyta an till hans barn, mina killar älskar min sambo MEN sen vi flyttade ihop går allt åt helvete....... Vi pratar om det så klart och med barnen. Hans barn tål inte att pappa pratar el ser åt något av mina barn. De retas för de vet att min yngsta son blir arg. De lyssnar aldrig på mig, de ska synas och höras mest hela tiden. Och får de inte ( iaf hans dotter ) uppmärksamhet 7/24 av deras pappa så tjuras, skriks och beter sig allmänt illa, de vill gärna ha full uppmärksamhet av tex min mamma och pappa, syster osv. Mina barn knuffar dom gärna undan för att hinna först att säga hej till mormor, morfar osv. Och det gör min yngsta son ledsen. Hans dotter tar gärna saker för min yngsta son och gömmer på sitt rum, eller saker för mig. Sen är det aldrig hon som gjort det. Jag märker att jag förändras när de kommer, tyvärr för jag vill inte det. Men det här tar kål på mig. Vi flyttade till honom, och det är hans barn inte sena att påpeka. vad som är pappas saker, vad pappa hade och vad som var pappas och mammas saker och som vi inte får titta på eller röra. Dock är det ok att hoppa i min soffa jag hade med mig osv. Det tär på mina pojkar och mig. Men vi pratar om det, hur jag känner när det händer osv. Jag hoppas att det nån gång går över. och att jag kommer börja tycka det är ok att ha alla barn här. Och jag vet, jag är VUXEN men barn kan faktiskt göra vuxna illa också. Och tro mig de är medvetna om hur och vad de ska göra. Varken jag eller min sambo tolererar sånt. Men han jobbar lååååånga dagar och jag har barnen mycket själv.
    Jag bryr mig om hans barn, jag älskar dom inte.
    Jag önskar att jag var en bättre människa som kunde göra det.......

• Anonym ("elaka styvmamman")
    Anonym (Micke) skrev 2015-10-08 10:23:34 följande:
    Du som är så ädel och smart, hur kommer det sig att du är ihop med en idiot? Jag menar du har månat så mycket om barnet att du blivit sjuk!? Men pappan skiter i barnet. Låter som en riktigt bra snubbe.

Jag tror att personen vars inlägg du besvarade redan gör mycket för människor. Men med tanke på hur många sorgliga själar det verkar finnas är ju uppgiften tämligen omöjlig. Behövs fler som lär upp folk till att ta hand om barn. Och jag säger det igen, antingen har man det eller så inte. Alla som inte klarar av bonusbarn, håll er undan!

Att bli förbannad på någon som säger sanningen känns lite omotiverat. Eller? Ska man bli förbannad på människor som klarar av att ta hand om barn på ett korrekt sätt?
    Klart jag blir förbannad. Min man har lidit minst lika mkt som mig av hur hans barn är och har det men jag har förmånen att kunna backa undan och avsäga mig ansvar.
    Jag mobbar inte pojken på något sätt. Utan mig så hade han förmodligen inte kommit så långt som han har gjort, o inte pappan heller som nu insett sina brister, lagt om sina arb.tider och ska gå div utb som erbjuds nu när pojken fått diagnos fastställd. För att han bli en bättre förälder och kunna erbjuda samt tillämpa de verktyg som krävs för att leva med denna pojke.

Han har varit en kass förälder på många sätt! O därför kommer jag inte skaffa barn med honom. För han saknar de egenskaperna jag själv anser är A och O i den frågan.
    Varför ska jag hålla mig undan en man som jag klickar bra med o vars barn jag kan ge en drägligare tillvaro än vad han har hos mamman eller hos pappan om jag inte vore där? På vilket sätt är det dåligt?
    Jag vet att det låter hårt och elakt en del av det jag skrivit men omgivningen fattar inte hur jävla påfrestande vår situation har varit med polis/orosanmälningar, utbrändhet, skiftarbete och veckovis boende av hans unge...
    Ingen som själv inte levt i det kan någonsin förstå hur extremt utmattande det är.
    O hade jag inte brytt mig om ungen hade jag inte kämpat så förbaskat för honom.
  • Anonym (hjälp)
    Annak77 skrev 2015-10-08 12:51:55 följande:

Nu har jag inte läst alla kommentarer, men jag känner igen mig i inlägget. Jag separerade i sep förra året, träffade min fösta kärlek och nu bor vi ihop med hans två barn och mina två killar varannan vecka. I början gick det bra, jag började knyta an till hans barn, mina killar älskar min sambo MEN sen vi flyttade ihop går allt åt helvete....... Vi pratar om det så klart och med barnen. Hans barn tål inte att pappa pratar el ser åt något av mina barn. De retas för de vet att min yngsta son blir arg. De lyssnar aldrig på mig, de ska synas och höras mest hela tiden. Och får de inte ( iaf hans dotter ) uppmärksamhet 7/24 av deras pappa så tjuras, skriks och beter sig allmänt illa, de vill gärna ha full uppmärksamhet av tex min mamma och pappa, syster osv. Mina barn knuffar dom gärna undan för att hinna först att säga hej till mormor, morfar osv. Och det gör min yngsta son ledsen. Hans dotter tar gärna saker för min yngsta son och gömmer på sitt rum, eller saker för mig. Sen är det aldrig hon som gjort det. Jag märker att jag förändras när de kommer, tyvärr för jag vill inte det. Men det här tar kål på mig. Vi flyttade till honom, och det är hans barn inte sena att påpeka. vad som är pappas saker, vad pappa hade och vad som var pappas och mammas saker och som vi inte får titta på eller röra. Dock är det ok att hoppa i min soffa jag hade med mig osv. Det tär på mina pojkar och mig. Men vi pratar om det, hur jag känner när det händer osv. Jag hoppas att det nån gång går över. och att jag kommer börja tycka det är ok att ha alla barn här. Och jag vet, jag är VUXEN men barn kan faktiskt göra vuxna illa också. Och tro mig de är medvetna om hur och vad de ska göra. Varken jag eller min sambo tolererar sånt. Men han jobbar lååååånga dagar och jag har barnen mycket själv.

Nu lever du och jag lite olika liv, då jag inte har barn sedan innan och så men jag känner igen mig i delar av din text och kan, utan erfarenhet på alla punkter, känna frustrationen i det. Och framförallt känna för dina barn. Situationen är ju svår för alla inblandade och ni gör bra som pratar mycket om det. Men jag förstår att det är svårt. 
    Speciellt känner jag igen det där men att de poängterar vad som är deras, vad som mamma och pappa köpte tillsammans och så vidare. Det är så här också då jag flyttade in till min sambo och hans barn, där de hade bott alla tre innan. Dock var det länge sen och hans barn var liten när de separerade så barnet har liksom inget minne av det, inget minne av mamma och pappa tillsammans som par liksom. Ändå ska det sägas "här bodde mamma och pappa", "det här köpte mamma och pappa" osv. Min sambo är bra där när han går in och säger ifrån med att det är han, eller han och jag, som har köpt det och att det faktiskt inte finns något i hemmet som mamma har köpt. Att vi tre lever där tillsammans. Sen kan man ju förstå varför barnet kan har ett behov av att säga såna saker, och det har vi pratat om också alla tre. Men, man skäms när man blir sårad då, man tänker att man som vuxen borde vara större och ha förståelse. Men samtidigt, som du säger, barn kan såra vuxna också, barn kan medvetet vara elaka och vilja frysa ut, och barn kan veta hur de ska göra för att trycka på vissa knappar hos vuxna. Ett sätt att slippa det är  ju att flytta till något nytt som är neutral mark för alla, men först och främst är väl det inte något man gör i början av en relation, och hur realistiskt är det. Alla måste få känna sig välkomna och dina barn måste känna att de bor där på samma villkor som hans barn.
  • Anonym (Läraren)

Lär er respektera era styvbarn inte älska dom.Om det inte funkar flytta ut och bli särbo.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Läraren) skrev 2015-10-08 16:25:25 följande:

Lär er respektera era styvbarn inte älska dom.Om det inte funkar flytta ut och bli särbo.

Vem har sagt att det inte finns någon respekt? Jag respekterar mitt stvybarn som person och försöker i alla situationer där det uppstår någon öppen eller dold konflikt, att sätta mig in i barnets situation - dels som barn men också som barn till separerade föräldrar. Och försöker förstå. Ibland går det bra, ibland går det mindre bra. Folk verkar se så lätt på det där med att snabbt som attan lämna en relation så fort det uppstår minsta konflikt, kanske därför det finns så många barn med separerade föräldrar? Vad hände med att försöka förstå, lära, utvecklas och kompromissa? Jag kommer aldrig lämna min relation enbart på grund av att jag inte älskar mitt styvbarn, så det där med att jag ska flytta på mig kommer aldrig att hända.
  • Anonym (också styvförälder)
    Annak77 skrev 2015-10-08 12:51:55 följande:

I sitt läge hade jag krävt en hel del av pappan för att stanna.
    1 Att han säger till sina barn på skarpen när de uppför sig illa och om det behövs tar dem ur situationen. Alt att han backar upp dig när du säger till.
    2 Att ni flyttar till gemensam lgh eller ändrar om i den befintliga så att det blir helt annorlunda och därmed mer er gemensamma.
    3 Att pappan inser att om hans barn fortsätter så flyttar ni.

Dina barn ska ALDRIG bli utsatta för våld eller mobbing i sitt eget hem där de ska känna sig trygga.
    Om hans barn är osäkra så får han ta tag i det och visa att de är lika älskade även om det nu bor fler barn i familjen. Delvis kan det ju också handla om att barn ofta har en önskan att föräldrarna ska bli ihop igen men när ni flyttade in blev det så påtagligt att så kommer det inte att bli. Kanske försöker de då få er att flytta så de kan nära sitt hopp igen. Det är väldigt viktigt att vara tydlig med att föräldrarna har slutat älska varandra, men de älskar barnen iaf.

Sen så hoppas jag att du står i bostadskö för även om ni håller ihop for ever så vet man inte vad livet har i beredskap åt en. Bara en sån sak att om man hyr och det brinner i lgh så har hyresvärden rätt att säga upp en med omedelbar verkan även om hyresgästen inte orsakat branden. De flesta är bra och gör inte så, men en del har inga skrupler.
  • Anonym (också styvförälder)
    Anonym (Läraren) skrev 2015-10-08 16:25:25 följande:

Ingen här pratar om respekt. Vi pratar om att vi inte känner något för våra bonusbarn/styvbarn. Ingen här är elaka mot barnen eller försöker få dem att inte vilja komma, tvärtom, som jag uppfattar det så jobbar vi arslet av oss och engagerar oss emellanåt MER än föräldrarna gör, men det betyder inte att vi gillar det.

Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn