• Anonym (hjälp)

Klarar ej av min sambos barn

Hej. Jag är involverad med en man sedan två år tillbaka och vi bor ihop. Han har ett barn som snart fyller fem år. Barnet bor mest hos min sambo och mig. Jag har på alla möjliga sätt försökt men jag klarar inte av hans barn. Jag tycker barnet är jobbigt, verkar ovanligt gnälligt, lyssnar aldrig på någon vuxen och är väldigt girig, gnäller och grinar hela tiden. Detta stör mig något oerhört. Jag älskar min sambo och vill inte lämna relationen då vi fungerar så bra tillsammans. De konflikter vi har rör hans barn och saker kring barnet. När barnet är borta så har vi det så bra. Min fråga till er är hur man ska hantera detta? Är det hållbart att "leva" på de få stunder som vi har själva, och härda ut när hans barn är här? Hur gör ni andra som lever med en partner som har barn sedan innan? Hur förhåller ni er till barnet? Jag vill att detta ska hålla och är själv förvånad hur svårt jag har för barnet. I den bästa av världar hade det inte varit något problem, men att tycka om min partners barn känns väldigt svårt. Jag försöker varje dag.

• Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn
  • Anonym (Läraren)

Det förstår jag att du inte kan känna dig som "mamma"till det här barnet,och barnet har ju redan en mamma.Kan inte barnet vara mera hos sin mamma?

• Anonym (hjälp)
    Anonym (viseversa) skrev 2015-10-06 20:59:10 följande:
    För barn är det ofta riktigt jobbigt att ha andra än familjen boende i sina hem men många vuxna verkar missa den saken och kör över barnens känslor och kräver att barnen ska "uppföra sig" mot de som tvingar sig på barnens privata sfär. Konstigt det där?
    Fast vadå tvingar sig på barnens privata sfär? Ibland förstår jag inte varför andra (speciellt föräldrar) är så oförstående mot "styvfamiljer" och personers känslor i den. Allt i livet handlar inte om barnen och jag tror inte att någon som är förälder är helt oförstående mot andra människors känslor inför andras barn. Som förälder möter du ju ofta andras barn i olika sammanhang. Jag tycker det kan bli lite pretentiöst, som att alla ska leva den perfekta idyllen. I ett samhälle när det är väldigt vanligt att föräldrar bryter upp sina familjer borde det finnas mer förståelse för vilka konflikter som kan ske i de nya konstellationerna som naturligt kommer uppstå förr eller senare. Allt ansvar kan inte ligga på att "den nya" ska acceptera allt, ibland saker som inte ens föräldrarna accepterar, just bara för att de är "den nya". Förväntningarna på "styvföräldrar" har gått helt åt styr, tycker jag. Mer ansvar på de som har brutit upp familjen, tycker jag. Ansvaret får därefter ligga på föräldern att hen gör det bästa för sitt barn, däribland i val av ny partner. Och förståelse.
  • Anonym (FR)

Jag vill slå ett slag för familjerådgivning för er. Din sambo förväntar sig något av dig som du inte kan ge helt enkelt. Ni behöver kompromissa...enklast under ledning av en utomstående.
    Jag tror att du skulle kunna slappna av och ta till dig barnet mer om sambon släpper sina förväntningar om att du ska vara som en riktigt mamma för barnet.

• Anonym (Terapi)

Du kanske skulle tala med en psykoterapeut om detta. Det verkar vara ett bekymmer för dig åtminstone. Att få hjälp att reda i sina tankar och känslor av en professionell kan vara väldigt skönt och väl värt pengarna. Det är ju hela ditt familjeliv det handlar om!

• Sandra8978
    Tines skrev 2015-10-06 20:06:58 följande:

Stackars barn!

Detta barn känner precis hur du känner mot denne.......

Nej, FLYTTA! Låt barnet slippa dig!

Jag håller med, barnet ska givetvis få fortsätta sitt dåliga beteende.
    Det är de som uppmärksammar problemet som är problemet!

Och genom att låta barnet gå genom livet som en grin-olle gör man barnet en jättestor tjänst, den kommer nämligen ha så mycket lättare med vänner etc då.
  • Sandra8978
    Anonym (hjälp) skrev 2015-10-06 20:18:02 följande:
    Han förväntar sig i princip delat ansvar.
    I så fall har du lika mycket att säga till om om barnets uppfostran som han.

Ställ krav människa, om du inte är tydlig med vad du behöver för att vara lycklig, så kommer du aldrig kunna blir det.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Läraren) skrev 2015-10-06 21:04:52 följande:

Det förstår jag att du inte kan känna dig som "mamma"till det här barnet,och barnet har ju redan en mamma.Kan inte barnet vara mera hos sin mamma?

Av olika anledningar så har det blivit såhär. Det skulle egentligen rent praktiskt kunna gå, men det är inte aktuellt. Tyvärr, tycker jag, inte minst för barnets skull.  
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Läraren) skrev 2015-10-06 21:04:52 följande:

Av olika anledningar så har det blivit såhär. Det skulle egentligen rent praktiskt kunna gå, men det är inte aktuellt. Tyvärr, tycker jag, inte minst för barnets skull.  
  • Sandra8978
    Anonym (viseversa) skrev 2015-10-06 20:59:10 följande:
    För barn är det ofta riktigt jobbigt att ha andra än familjen boende i sina hem men många vuxna verkar missa den saken och kör över barnens känslor och kräver att barnen ska "uppföra sig" mot de som tvingar sig på barnens privata sfär. Konstigt det där...
    Ja, man kan kräva att ens barn "uppför sig".
    Jag ber till gud att jag aldrig behöver träffa dina barn.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Terapi) skrev 2015-10-06 21:13:05 följande:

Du kanske skulle tala med en psykoterapeut om detta. Det verkar vara ett bekymmer för dig åtminstone. Att få hjälp att reda i sina tankar och känslor av en professionell kan vara väldigt skönt och väl värt pengarna. Det är ju hela ditt familjeliv det handlar om!

Det är nog en väldigt bra idé, det har du rätt i. Tack!
Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn