• springa

BF juli 2016

Tänkte jag startar tråd för Bf juli 2016 då jag plussade för ett par dagar sedan på ÄL+10, och 3 gånger efter det ;).Detta är vårt 3e barn :) 

Fler som plussat med Bf juli? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 10:30
    BF
    14/7 Springa- tredje barnet
    17/7 Theta- andra barnet
    17/7 Halo83- tredje barnet
    18/7 Millan1984- andra barnet
    20/7 Karniia - tredje barnet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 18:12
    BF för Julimammor här:
    www.familjeliv.se/leave%3A//www.familjeliv.se/forum/thread/75980367-bf-lista-julibebisar-2016/1%23m1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 19:27
    BF julimammor 2016:
    www.familjeliv.se/leave%3A//www.familjeliv.se/forum/thread/75980367-bf-lista-julibebisar-2016/1%23m1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 19:40
    BF-lista julimammor 2016:
    www.familjeliv.se/forum/thread/75980367-bf-lista-julibebisar-2016/1

• Svar på tråden BF juli 2016
  • Enlitentill

Samma här. 9+5 med tredje barnet. Magen är stor redan. Få tröjor funkar att dölja den med. Så vår lill* i v. 8+2. Allt såg bra ut men är också orolig att det hunnit hänt något. Kräks inte längre och är inte lika borta i huvudet.. Mår dock illa och är trött fortfarande. Har kub- ultraljud i början av januari.

• Moorii
    moja skrev 2015-12-18 08:32:22 följande:

Jag fick också se vår skatt för några dagar sen, och ändå har jag svårt att lita på att allt är okej...jobbigt när det är så :/ har ultraljud 7.1.... Känns som en evighet dit :p

Visst är det! Kommer berätta för föräldrar på båda sidor innan årsskiftet, så hade varit så jobbigt om något hunnit gå fel. Och så känner jag mig ogravid, mår inte så illa längre tex, inte kul :/ vilken vecka är du i nu? Ja, tiden har aldrig gått så långsamt :P
  • skiz

Någon som ska göra kub snart?
    Har själv tid på tisdag, 22/12.

• Royalle

Vad är KUB? Har sett länge att man verkar göra det när man är gravid men jag har aldrig gjort det. Vad innebär det?

• skiz
    Royalle skrev 2015-12-18 10:21:59 följande:

Vad är KUB? Har sett länge att man verkar göra det när man är gravid men jag har aldrig gjort det. Vad innebär det?

Kub är kombinerat ultraljud och blodprov. I och med att de mäter nakspalten på fostret och kollar hormoner och grejer i blodet samt kvinnans ålder så kan de räkna ut en riskfaktor på om fostret har en kromosonavvikelse eller inte.

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Undersokningar/KUB---kombinerat-ultraljud-och-blodprov/

Kvinnor över 35 brukar klassas som i "riskzonen" men i Sthlm blir alla erbjudna detta om man vill. Sen kan vissa vilja göra det pga av historik och så. Många gör det även för att få ett UL, för annars brukar man inte få ngt förrän rutinultraljudet (rul) runt v. 18-20.

Från 1177:
    "Undersökningen KUB visar sannolikheten för att fostret har någon kromosomavvikelse, som exempelvis Downs syndrom. KUB består av ett blodprov och en ultraljudsundersökning som görs med några veckors mellanrum. Provet kan inte ge säkra svar, utan bara uppskattningar. Det kan behöva kompletteras med andra prov. KUB ökar inte risken för missfall."

• MålaMittHjärta

Började igår känna av lite ilningar vid blygdbenent och lite ont i höfterna när jag korsade benen när jag låg i sängen för att sova. Låter det som att foglossning är på G ? Hoppas verkligen inte att den redan är på g :/

18/3- 2012 dagen då mitt liv förändrades
  • emilianna

Kub test den 29 december för oss, perfekt för då kan vi berätta för precis alla vid nyår. Är i vecka 11 nu (10+3) så jag är i vecka 13 när testet görs

• skiz
    emilianna skrev 2015-12-18 12:26:55 följande:

Kub test den 29 december för oss, perfekt för då kan vi berätta för precis alla vid nyår. Är i vecka 11 nu (10+3) så jag är i vecka 13 när testet görs

Kommer vara 11+3 på tisdag när vi gör vårat, hoppas de kan se allt de behöver se, förra gången var jag 12+4 när vi gjorde kub.
    Om allt visar sig bra på tisdag kommer vi berätta för makens familj på julafton :) Mina föräldrar vet redan om, har svårt att hålla mig när det kommer till min mamma, är min bästa vän så hon fick reda på det så snart jag plussade! :)

Kul att kunna berätta så här roliga saker vid jul och nyår :)

• Anonym (Nr 6)
    Anonym (Carro) skrev 2015-12-17 17:37:32 följande:

Har stor mage redan och är i v 9+2 bara. Mitt fjärde barn

Väntar nr o har en tydlig mage redan ...

Har inte berättat för släkten än men dom tittar konstigt , hihi
  • Royalle
    skiz skrev 2015-12-18 10:34:28 följande:
    Kub är kombinerat ultraljud och blodprov. I och med att de mäter nakspalten på fostret och kollar hormoner och grejer i blodet samt kvinnans ålder så kan de räkna ut en riskfaktor på om fostret har en kromosonavvikelse eller inte.

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Undersokningar/KUB---kombinerat-ultraljud-och-blodprov/

Kvinnor över 35 brukar klassas som i "riskzonen" men i Sthlm blir alla erbjudna detta om man vill. Sen kan vissa vilja göra det pga av historik och så. Många gör det även för att få ett UL, för annars brukar man inte få ngt förrän rutinultraljudet (rul) runt v. 18-20.

Från 1177:
    "Undersökningen KUB visar sannolikheten för att fostret har någon kromosomavvikelse, som exempelvis Downs syndrom. KUB består av ett blodprov och en ultraljudsundersökning som görs med några veckors mellanrum. Provet kan inte ge säkra svar, utan bara uppskattningar. Det kan behöva kompletteras med andra prov. KUB ökar inte risken för missfall."
    aha, det var det hon menade när hon frågade om jag ville testa för kromosomavvikelse  
    Jag tackade nej till det, har ingen plan för om det skulle visa något så då är det bättre att inte veta tänker jag.
Svar på tråden BF juli 2016