• springa

BF juli 2016

Tänkte jag startar tråd för Bf juli 2016 då jag plussade för ett par dagar sedan på ÄL+10, och 3 gånger efter det ;).Detta är vårt 3e barn :) 

Fler som plussat med Bf juli? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 10:30
    BF
    14/7 Springa- tredje barnet
    17/7 Theta- andra barnet
    17/7 Halo83- tredje barnet
    18/7 Millan1984- andra barnet
    20/7 Karniia - tredje barnet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 18:12
    BF för Julimammor här:
    www.familjeliv.se/leave%3A//www.familjeliv.se/forum/thread/75980367-bf-lista-julibebisar-2016/1%23m1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 19:27
    BF julimammor 2016:
    www.familjeliv.se/leave%3A//www.familjeliv.se/forum/thread/75980367-bf-lista-julibebisar-2016/1%23m1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 19:40
    BF-lista julimammor 2016:
    www.familjeliv.se/forum/thread/75980367-bf-lista-julibebisar-2016/1

• Svar på tråden BF juli 2016
  • förstabejbis

Har även funderat på att börja med postafen, men är så rädd för att ta medicin i oro att det kan skada bebisen ... :(

Min bm sa att man kan ta postafen, men så läste jag på nåt forum en tjej som fick ett missbildat barn och hon trodde det berodde på att hon ätit postafen under hela gravidieten.

Vi reser iväg på en långresa nu i veckan så då kommer jag ta postafen för att klara väfen, men dessa "vanliga" dagar då? Tar ni postafen?

• skiz
    förstabejbis skrev 2015-12-22 10:16:11 följande:

Har även funderat på att börja med postafen, men är så rädd för att ta medicin i oro att det kan skada bebisen ... :(

Min bm sa att man kan ta postafen, men så läste jag på nåt forum en tjej som fick ett missbildat barn och hon trodde det berodde på att hon ätit postafen under hela gravidieten.

Vi reser iväg på en långresa nu i veckan så då kommer jag ta postafen för att klara väfen, men dessa "vanliga" dagar då? Tar ni postafen?

I min första grav mådde jag hemskt illa och spydde från dag 1 och hela resan ut, är nu i v. 12 med nr 2 och samma sak hit tills..

Jag har blivit erbjuden medicin båda svängarna med tackat nej till det då jag inte vill äta medicin med för rädslan att skada barnet - litar inte riktigt på alla studier då de visar olika beroende på vilken man läser enligt mig...

Men vet många som tagit medicin för illamående utan problematik. Allt handlar om hur mkt du orkar att "stå" ut och vad som känns bäst för dig och ditt barn!

Mitt illamående vart ngt bättre efter ca v. 14 - men inte i närheten av bra. Men har börjat hitta lite knep som funkar för mig, som att ALLTID äta (frukt, grönsaker mm) och äta trots att jag mår illa, för äter jag med för långa mellanrum så spyr jag garanterat ;)
    Samt att hålla mig borta från mejeriprodukter och fett mat. Men vi är alla olika så svårt att ge tips... 

Håller tummarna att du följer "normen" för då har du bara ett par veckor kvar med illamående :D

• förstabejbis

3dje inlägget sen klar ;) Måste bara dela med mig nu, En riktigt konstig sak hände i helgen!

Vi skulle ha en familjeträff och killens kusiner,faster osv hade kommit in från en annan stad (endast träffat dem 1 gång innan)

Kl hade börjat närma sig 24.00 och jag var trööötttt... så jag sa till de andra att jag går i sängs.

Killens kusiner kom halv 1 och undrar var jag är. När de får veta att jag sover utbrister de att jag måste vara gravid!

Killen berättar detta på morgondagen och jag tyckte det bara var lite konstigt

Sen under familjeträffen så drack jag inte alkohol ( är nykterist så trodde ingen skulle reagera på det) också åt jag mycket chips (en hel skål), chipsen hade plötsligt blivit mer än god.

Så kommer helt plötsligt fastern och kusinerna fram och frågar hur det går med graiditeten och nästa gång de ser mig kommer jag ha en liten bebis mage

Detta är riktigt konstigt, förstår inte alls hur dem kunnat lista ut att vi är gravida? Jag och killen har inte berättat för någon så detta att dem listade ut det kom som en chock..

Både jag och killen förnekade allt men är fortfarande förvirrad hur dem kunde veta??

Jag har inte gått upp i vikt än och under festen var jag inte ens illamående.. så försod ingenting? Kan man se på folk att dem är gravida?:/

• FlutterDash
    förstabejbis skrev 2015-12-22 10:16:11 följande:

Läs på janusinfo, inte random googleträff. :)
  • EmmelieHSTD

Åh vilket lyckorus!! Är precis hemkommen från vul (har tidigare haft utomkveds) och idag fick vi se vår lilla bebis med tickande hjärta för första gången!!
    Vilken känsla, denna gången sitter graviditeten som den ska i livmodern och allt såg bra ut! Blev dock bakflyttade 2 dagar (8+2 nu) men vad gör väl det när man fått se att bönan mår bra där inne <3
    Nu håller vi tummarna att du stannar där inne <3 :)

• Anonym (Ettan)

Vad är normalt att ha i järndepå? Fick ett brev från bm om att jag hade 38. Och att jag ska börja med järntillskott i v20. Men var gränsen ligger för normalt framgår inte ?

• FlutterDash
    Anonym (Ettan) skrev 2015-12-22 12:04:45 följande:

Vad är normalt att ha i järndepå? Fick ett brev från bm om att jag hade 38. Och att jag ska börja med järntillskott i v20. Men var gränsen ligger för normalt framgår inte ?

10-220 är inom normalvärde. 38 är inte lågt, det är helt normalt, men de flesta rekommenderas att äta järntabletter från v20. 

Under 10 är järnbristanemi.
  • skiz
    Anonym (Ettan) skrev 2015-12-22 12:04:45 följande:

Jag hade 54 i järndepå och det var ok enligt min BM.
    Men sa att troligtvis kommer jag få äta järn längre fram då det kan sjunka fort när man är gravid.
  • Anonym (Ettan)

Det fanns bara tre alternativ på lappen. Börja direkt, varje dag / börja direkt, varannan dag / börjar varannan dag fr.o.m. V 20. Så jag antog att det var som det skulle. Men förstod inte om det var närmare övre gränsen eller nedre. Så tack för infon :)

Då kan jag stryka det från undrar-listan ;) nu har jag bara min "manliga förkylning" att tampas med. Pyret har tagit mitt immunförsvar.

• Enlitentill
    förstabejbis skrev 2015-12-22 10:11:46 följande:

Är nu inne i vecka 11 ( 10 + 2 ) och illamåndet har kommit tillbaka :(

Bf appen säger att för de flesta kvinnor så avtar illamåendet när man går in i vecka 12..

Har det varit så för er? Är så trött på detta :(

Jag är också i v. 10+2 och illamåendet hade blivit lite mildare men så tog det fart igen.
Svar på tråden BF juli 2016