• arh

Planerar barn - Unga föräldrar

Jag (19, 20 i jan) & min sambo (22 i nov-15) planerar barn och har ganska nyligen börjat försöka. Hade beräknad ägglossning 10/11, jag vill så gärna testa men ska hålla mig till planerad mens men jag håller verkligen tummarna att det blir som vi vill.

Det jag undrar är om det finns fler unga här inne som planerar/försöker för barn som kanske vill följas åt. 

- Jag gick idag in på en gravid app och läste lite och om jag nu är gravid så är jag i gravid vecka 4. Det jag egentligen ville läsa om var olika symtomer som man kan ha så här pass tidigt i en graviditet."De flesta har inga symtom såhär tidigt men en del kan redan nu känna: Illamående, spänningar i brösten och extra känsliga bröstvårtor." Jag inbillar mig säkert men mina bröst är smått ömma och även bröstvårtorna men jag hoppas att det är på riktigt.

• Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar
  • arh
    Lilla Luna skrev 2016-03-05 10:26:00 följande:
    Går jag efter sista mensen så är jag i v.7 nu. 6+0 idag. Vad tiden går segt!
    I Sverige går man ju efter första dagen i sista mensen så det är ju mycket troligt att du är i vecka 7 i och med att din bf är 28e och min bf är 30e och idag är vecka 6, 5+5 :)

Har du laddat ner appen gravid och baby? Den är jättebra :)
  • arh
    Emmissara skrev 2016-03-05 09:48:06 följande:
    aa ja tycker de också, ååå :D börjar bli lite lugnare nu, och ja börjar tro på att ja faktiskt kan vara gravid
    Ta ett lite dyrare test här i dagarna för att vara säker :)
  • Emmissara
    Lilla Luna skrev 2016-03-05 10:26:00 följande:
    Går jag efter sista mensen så är jag i v.7 nu. 6+0 idag. Vad tiden går segt!
    Räknar du då på en cykel på 28 dagar och att man hade ÄL 14 dagar efter första mensdagen?
  • Emmissara
    arh skrev 2016-03-05 10:40:37 följande:
    Ta ett lite dyrare test här i dagarna för att vara säker :)
    aa jag ska göra de på måndag, vill att dessa ska bli lite starkare innan jag tar ett digitalt, försöker hålla de hemligt för min make tills jag har tagit ett digitalt, men de är så sjukt svårt
  • Lilla Luna
    arh skrev 2016-03-05 10:39:50 följande:

I Sverige går man ju efter första dagen i sista mensen så det är ju mycket troligt att du är i vecka 7 i och med att din bf är 28e och min bf är 30e och idag är vecka 6, 5+5 :)

Har du laddat ner appen gravid och baby? Den är jättebra :)

Har appen gravid. :) hade dock äl på cd 21 men vad gör det? ;)
  • Lilla Luna
    Emmissara skrev 2016-03-05 10:43:33 följande:

Räknar du då på en cykel på 28 dagar och att man hade ÄL 14 dagar efter första mensdagen?

Man brukar räkna från sista mensens första dag. :)
  • Emmissara
    Lilla Luna skrev 2016-03-05 12:38:52 följande:
    Man brukar räkna från sista mensens första dag. :)
    ja jo de förstår jag, men räknar du med en cykel på 28 dagar? 
  • Önskan94

Man brukar utgå ifrån sista mensen men då brukar man räkna att man har en cykel på 28 dagar och äl på dag 14 men vissa har längre cykler och senare äl vilket innebär att man är kortare gången än vad man "utgår" ifrån. Om man vet när man hade äl så kan man räkna graviditeten två veckor längre än från datumet då äl ägde rum :)

• Emmissara

Ja jag förstå hur man räknar, men de sa att snöigt vad bm kommer fram till så är jag i vecka.... Tänkte då om ni visste att de räknar med en standardcykel på 28 dagar? De känns ju jättekonstigt isf då många har längre eller kortare cyklar och längre eller kortare lutealfas än 14 dagar

Önskan94 skrev 2016-03-05 13:13:43 följande:

Man brukar utgå ifrån sista mensen men då brukar man räkna att man har en cykel på 28 dagar och äl på dag 14 men vissa har längre cykler och senare äl vilket innebär att man är kortare gången än vad man "utgår" ifrån. Om man vet när man hade äl så kan man räkna graviditeten två veckor längre än från datumet då äl ägde rum :)

• Lilla Luna
    Emmissara skrev 2016-03-05 12:54:08 följande:

ja jo de förstår jag, men räknar du med en cykel på 28 dagar? 

Jag har bara lagt in datum i appen så jag vet inte. Men jag hade äl på cd21 och lägger jag in det så får jag annan vecka och annat bf.
Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar