• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Anonym (Hoppsan)

www.di.se/ledare/pm-nilsson-majoriteten-ensamkommande-klarar-inte-gymnasiet/

"Så att de kan gå klart gymnasiet", sa utbildningsminister Gustav Fridolin när han i måndags meddelade Sveriges superstora highschool-stipendium till de ensamkommande ungdomarna.

- - -

Så hur går det för denna grupp i skolan? Illa, visar en ESO-rapport och en SOU-utredning som kom på försommaren.

- - -

90 procent av inrikes födda elever har gymnasiekompetens efter grundskolan. Om man invandrar till grundskolan i högstadiet är det 30 procent som klarar gymnasiebehörighet. 20 procent av de ensamkommande klarar godkänt i svenska, engelska och matte.

Nåväl, Sverige har en andra chans kallad introduktionsprogrammen för gymnasiet där Språkintroduktionen är det största, ja faktiskt det fjärde största gymnasieprogrammet i landet numera. Dit kommer man direkt från utlandet eller om man misslyckats i grundskolan.

Av eleverna på Språkintroduktionen har 1(!) procent tagit examen efter tre år. Efter fyra år har 7 procent tagit examen. 20 procent av eleverna försvinner.

• Gabbe75
    KillBill skrev 2018-04-26 08:13:10 följande:

Du anser alltså att en större del av skatten ska gå till att höja pensionerna? Pensionerna för de allra flesta finansieras inte alls via skattsedeln utan enbart via egna pensionsinbetalningar. Det är framförallt de som inte har jobbat tillräckligt länge och tillräckligt mycket för att få en rimlig pension som får en pension som finansieras av staten (via skattsedeln). Det är fint av dig att tänka på denna grupp av pensionärer och du har stöd från Vänsterpartiet i att garantipension, äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg måste ökas för att ge dessa pensionärer en mer dräglig tillvaro.

Anledningen till att regeringen inte har tagit bort pensionärsskatten på en gång är det är en reform som kostar mycket pengar. Samtidigt har polisen, försvaret, vården skolan o.s.v. behövt mer resurser. Det går helt enkelt inte att genomföra en sådan reform under en natt. Glöm inte heller att när alliansen introducerade pensionärsskatten så gjordes det i flera steg och det blir helt enkelt på samma sätt när den tas bort. Socialdemokraterna lovar att pensionärsskatten helt ska tas bort och regeringen har redan tagit bort pensionärsskatten för alla med pensioner som har en pension på 17 000 kr per månad eller mindre.

Jag tycker att det är märkligt att du inte riktar din ilska mot moderaterna och övriga allmänpartier som införde pensionärsskatten och att du inte riktar din ilska mot moderaterna som vill lansera ytterligare en pensionärsskatt (moderaterna prioriterar ju att sänka skatten för högavlönade före att sänka skatten för fattigare pensionärer).

Jag pratar inte om att höja garantipension för de som inte bidragit till systemet. Jag pratar om att avsättningarna som ingår i det allmänna skatteuttaget är alldeles för små. Det är inte rimligt att en medelinkomsttagare som arbetat och betalt skatt under hela sitt liv inte ens får ut 50% av slutlönen i pension. För vanliga dödliga stämmer det inte alls att pensionen utgörs av privata avsättningar och besparingar.

Återigen - moderaterna eller alliansen har inte infört någon pensionärsskatt. Varför ljuger du? Att alliansen infört jobbskatteavdrag innebär inte att pensionärerna har fått höjd skatt. Däremot kan även jag tycka att skattesatsen borde vara lika för pension som för arbete, men någon pensionärsskatt har inte alliansen infört. Vill man på allvar förbättra för pensionärerna måste den allmänna avsättningen till det allmänna pensionssystemet öka kraft. Därmed måste man minska på andra offentliga kostnader, exempelvis invandringen. Det är inte mer än rätt.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-04-26 17:34:09 följande:

Jag pratar inte om att höja garantipension för de som inte bidragit till systemet. Jag pratar om att avsättningarna som ingår i det allmänna skatteuttaget är alldeles för små. Det är inte rimligt att en medelinkomsttagare som arbetat och betalt skatt under hela sitt liv inte ens får ut 50% av slutlönen i pension. För vanliga dödliga stämmer det inte alls att pensionen utgörs av privata avsättningar och besparingar.

Återigen - moderaterna eller alliansen har inte infört någon pensionärsskatt. Varför ljuger du? Att alliansen infört jobbskatteavdrag innebär inte att pensionärerna har fått höjd skatt. Däremot kan även jag tycka att skattesatsen borde vara lika för pension som för arbete, men någon pensionärsskatt har inte alliansen infört. Vill man på allvar förbättra för pensionärerna måste den allmänna avsättningen till det allmänna pensionssystemet öka kraft. Därmed måste man minska på andra offentliga kostnader, exempelvis invandringen. Det är inte mer än rätt.

Ljuger allianspartiet KD när de lovar att slopa pensionärsskatten?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-04-27 01:20:47 följande:
    Ljuger allianspartiet KD när de lovar att slopa pensionärsskatten?
    Om de hävdar att alliansen har infört någon skatt som drabbar pensionärer ja. Om de däremot vill införa jobbskatteavdrag även för pensionärer nej. Det är viktigt att hålla isär begreppen. Med sosseregering hade alla betalat mer i skatt.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-04-27 21:09:22 följande:

Om de hävdar att alliansen har infört någon skatt som drabbar pensionärer ja. Om de däremot vill införa jobbskatteavdrag även för pensionärer nej. Det är viktigt att hålla isär begreppen. Med sosseregering hade alla betalat mer i skatt.

KD säger att de ska avskaffa pensionärsskatten. KD kan inte mena något annat än de orärtvisa regler som alliansen införde och som gör att pensioner beskattas högre än ändra inkomster.
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2018-04-27 21:26:38 följande:

KD säger att de ska avskaffa pensionärsskatten. KD kan inte mena något annat än de orärtvisa regler som alliansen införde och som gör att pensioner beskattas högre än ändra inkomster.

KD har runt 3 % av "rösterna". Och KD säger att dom........Alltså KD då, skall.....avskaffa "pensionärsskatten.

Vilken makt. Med 3 % av rösterna....
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Gabbe75
    Anton Chigurh skrev 2018-04-27 21:51:59 följande:
    KD har runt 3 % av "rösterna". Och KD säger att dom........Alltså KD då, skall.....avskaffa "pensionärsskatten.

Vilken makt. Med 3 % av rösterna....
    Håller det inte alltför osannolikt att KD åker ur riksdagen i höst. Oavsett vilka som tar makten efter höstens val får vi hoppas att pensionärerna får det bättre. Det är de värda.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-04-28 08:49:11 följande:
    Håller det inte alltför osannolikt att KD åker ur riksdagen i höst. Oavsett vilka som tar makten efter höstens val får vi hoppas att pensionärerna får det bättre. Det är de värda.

Ja när KD ramlar ur riksdagen är det fritt fram för moderaterna att prioritera skattesänkningar högavlönade genom ytterligare jobbskatteavdrag framför att återgå till ett system där pensionärer slipper betala högre skatt än löntagare.  

Det är en skam att alliansen driver en politik där pensionärer ska betala en högre skatt än löntagare och förhoppningsvis kommer landets pensionärer straffa allianspartierna för detta i nästa val.

• Anton Chigurh
    KillBill skrev 2018-04-28 13:04:32 följande:

Ja när KD ramlar ur riksdagen är det fritt fram för moderaterna att prioritera skattesänkningar högavlönade genom ytterligare jobbskatteavdrag framför att återgå till ett system där pensionärer slipper betala högre skatt än löntagare.  

Det är en skam att alliansen driver en politik där pensionärer ska betala en högre skatt än löntagare och förhoppningsvis kommer landets pensionärer straffa allianspartierna för detta i nästa val.

Fritt fram för moderaterna.......!

Har moderaterna numera egen majoritet.......!

Jag måste fan ha missat något. Du, Bill, kanske kan länka till information angående detta.

Att prioritera vs genomföra, är, i min enkla värld, nämligen hyfsat två skilda saker.

Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2018-04-28 13:21:28 följande:
    Fritt fram för moderaterna.......!

Har moderaterna numera egen majoritet.......!

Jag måste fan ha missat något. Du, Bill, kanske kan länka till information angående detta.

Att prioritera vs genomföra, är, i min enkla värld, nämligen hyfsat två skilda saker.

Mvh //Anton

Övriga allianspartier stödjer moderaternas planer på fler Jobbskatteavdrag. Jobbskatteavdrag leder till att pensionärer får en högre betala högra skatt än löntagare.

En röst på M, L eller C är alltså en röst på en politik där pensionärer ska betala högre skatt än löntagare.

Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?