FDFMGA skrev 2019-06-01 15:37:24 följande:
Jag vet i princip lika lite om en person som dör på grund av att han är en del av gängkulturen som en person som drunknar på Medelhavet för att hen flytt från Syrien. Den som drunknar kan självklart vara lika vapenfixerad som en del av FL:s högerpopulister och lika beredd att använda sitt vapen som vilken kriminell gängmedlem som helst - men det är ovidkommande i och med att jag bara ser till den ditekta anledningen till att hen dör. Dessutom är inte så förtjust i tänkesättet att människors värde ska minska med kvadraten på det geografiska avståndet från mig.
Ja, jag skulle känna mer för en person som skjuts för att han försökt lämna gängkulturen än för en person som skjuts för att han deltar i en beväpnad konflikt mellan kriminella gäng.
Men - för att komma till din intention. Om det nu uppmärksammades i större utsträckning att gängmedlemmarna skulle ha kunnat vara du eller jag eller våra barn om vi hade levt under omständigheter där gängen varit kanske det enda reella alternativt att bli del av ett sammanhang där man räknas.
Hur menar du att samhället ska agera? Vilka kortsiktiga och vilka långsiktiga alternativ jämfört med hur samhället agerar idag ser du för en bättre integration?
Alltså, jag ser ju inte gängkriminaliteten och dödsskjutningarna som enbart eller främst ett invandringsproblem och därmed inte heller som enbart eller kanske ens främst ett integrationsproblem. Visserligen har i princip alla som skjutits någon form av invandrarbakgrund, men märk väl :Invandrarbakgrund är ju inte detsamma som att vara invandrare.
Många av kvinnorna i grupperna Mammorna och Fuck Våldet , kvinnor vars söner har blivit skjutna är svenska eller sverigefinska kvinnor vars söner fötts och levt hela sina liv i Sverige och haft svenskt (och ibland enbart svenskt) medborgarskap sedan födseln. Däremot har sönernas pappor, som i vissa fall levt med familjen och i vissa fall inte varit första eller andra generationens invandrare.
Klassiska integrationsåtgärder, som bättre SFI-undervisning blir ju helt absurda i de fall de skjutna faktiskt haft svenska som modersmål och huvudspråk och därför ser jag kanske inte en "bättre integration" som du uttrycker det som den mest nödvändiga åtgärden. Även om jag förstås vet att många i de kriminella gängen, kanske framför allt i Malmö absolut hade haft behov av mer klassiska integrationsåtgärder tidigare i livet , som bättre svenska undervisning.
Jag har räknar upp en del åtgärder som skulle behövas i inlägg 3381 men som sagt inbillar jag mig inte att det finns någon Quick Fix på problemet.
Vittnesskydd och stöd till avhoppare är viktiga bitar, mer polisiära resurser och att locka fler till polisyrket är viktiga bitar, att de människor som köper droger av gängen (ofta medelklassmänniskor från finare områden) i betydligt högre utsträckning än idag lagförs är en viktig bit, att förebygga och störa nyrekryteringen till gängen är en oerhört viktig bit och där kan polis, socialtjänst, skola och det lokala föreningslivet agera tillsammans. Fler positiva manliga förebilder i de drabbade områdena är en viktig bit.
Fler fritidsgårdar som vissa delar av vänstern ständigt föreslår, ofta som enda konkret förslag de har att komma med har jag ingenting emot i sig men då gäller det att ha en övre åldersgräns som man inte kompromissar med på dessa fritidsgårdar. Sorgligt nog har ju en del av rekryteringen till gängen ägt rum på just fritidsgårdar.