K Markatta skrev 2019-06-04 10:09:43 följande:
Det här är ett ganska typiskt exempel på när media enbart återpublicerar något som kommer från en myndighet utan att själva, på nyhetsplats, granska det som sägs. Man får istället gå till opinionsdelen om man vill läsa en granskning.
Här är exempelvis en ledare i ämnet:
www.di.se/ledare/polisen-morkar-kriminalitet-i-utsatta-fororter/
Polisen mörkar kriminalitet i utsatta förorter
... På måndagen publicerades en tredje [lägesrapport om utsatta områden], som har ganska lite med verkligheten att göra.
Polisen beskriver där "positiva trender i många utsatta områden". Grunden är att det totala antalet utpekade områden har minskat från 61 år 2017 till 60 stycken 2018, de mest, eller "särskilt" utsatta har minskat från 23 till 22 och fler visar en positiv trend än negativ.
Man undviker att berätta att det är en dramatisk försämring jämfört med 2015 när det totala antalet utsatta områden var 53, vilket ansågs vara hårresande många. Antalet särskilt utsatta områden var då 15. Dagens 22 innebär därför en ökning med 46 procent på fyra år. De mest kriminella områdena ökar alltså som andel av alla utsatta, från 28 till 36 procent.
Årets rapport anger att antalet anmälda brott minskade 2018 jämfört med föregående år, bortsett från övergrepp i rättssak som ökade kraftigt. Att med våld eller hot om våld försöka hindra rättvisan är dock inget obetydligt brott. Dessutom ingår många viktiga kategorier inte i statistiken, så som inbrott, rån, våld. En annan viktig invändning är att polisen räknar områden utan att kvantifiera hur många människor som berörs. Det kan ju vara ett bakslag att två små orter förbättras medan en större försämras.
Om du läser artikeln jag citerade så handlade den inte om att antalet "utsatta" områden minskade med ett, utan om att polisen påstår att de upplever en attitydförändring.
Jag är inte polis - och även om jag så vore skulle jag inte ta för givet att just mina personliga erfarenheter skulle utgöra ett övergripande facit.
Jag kan inte bedöma om chefen för underrättelseenheten vid polisens nationella operativa avdelning är felunderrättad eller ljuger - och att det i stället är en ledarskribent på DI som äger sanningen.
Kanske journalisten Lotta Engzell-Larsson har större erfarenhet av polisarbete i dessa områden än polisen. Själv ska jag ta flyget senare idag, kanske jag ska förklara för piloten att hen gör fel och förklara hur hen ska flyga