• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-03 12:59:23 följande:
    Jag kontrar med att säga att om fler människor som inte är högerpopulister och inte delar högerpopulisternas världsbild  tidigare hade engagerat sig mer mot dödsskjutningarna och gängvåldet , så hade aldrig den otroligt märkliga situationen där antirasistiska, krafter som någon slags strategi mot högerpopulismen paradoxalt nog bagatelliserar en våldskultur vars offer till absolut största delen är  människor med invandrarbakgrund från arbetarklassen eller socialgrupper lägre än klassisk arbetarklass .
    Första delen av ditt inlägg är jag helt införstådd med. 

Men jag utesluter inte att man kan ha två tankar i huvudet samtidigt, d v s att man kan argumentera mot högerpopulisters världsbild där islamism och gängskjutningar framställs som ett oerhört hot mot hela Sverige samtidigt som man inte bortser från att det finns områden i Sverige där företeelser som inte hör hemma här inskränker människornas liv.
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-03 13:00:09 följande:
    Det var en väldigt glädjande nyhet som jag blev glad av att läsa.
    Ja, ett gott tecken.

Så småningom kanske vi kan komma dit där vanliga människor kan göra sig hörda. Det krävs ju en hel by för att uppfostra ett barn - och innan man nått dit kommer många mammor (eller pappor) att kämpa förgäves för att deras barn ska kunna få den framtid föräldrarna drömde om när barnen blev till.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-06-03 12:36:39 följande:
    ?  Det vi ser nu i ett flertal områden är att polisen utsätts för mindre våld och attacker från kriminella gäng. Vi och andra aktörer har lättare att arbeta brottsförebyggande av den anledningen. Dessutom upplever vi att boende börjar visa oss tillåt och väljer att, och i viss mån också vågar, samarbeta med oss genom att till exempel berätta vad de ser och hör.

Detta enligt Linda Staaf, chef för underrättelseenheten vid Polisens nationella operativa avdelning.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7234814
    Grymt. Hoppas den trenden håller i sig.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-06-03 12:07:31 följande:
    Vilket är exakt vad som står i artikeln, som du alltså inte håller med.
    KillBill skrev 2019-06-02 16:46:36 följande:

Sjukpensionärer uppbär sjuk- och aktivitetsersättning och att statens kostnad för detta har minskat beror på att sjukpensionärerna får vanlig sjukpenning eller ålderspension i stället för sjuk- och aktivitetsersättning. 

Ja, du vill påstå det - utan några som helst bevis.

Blir det enklare då? Om du lever i tron att de får sjukpening istället?

Du bara duckar frågorna:

Förstår du skillnaden mellan sjukpenning och sjukpension för den drabbade?

DEN borde du väl ändå kunna svara på?

Den behöver du inte göra ett jobbigt moralist ställningstagande för att besvara.
    Duger inte informationen från Försäkringskassan? Jag länkade till den i inlägg #3390

"Utgifterna för aktivitets- och sjukersättningar m.m. förväntas minska under hela prognosperioden. Antalet personer med aktivitets- och sjukersättning har minskat sedan våren 2007 och förväntas fortsätta att minska, vilket främst beror på att antalet personer med sjukersättning blir färre. Utflödet på grund av att personer fyller 65 år har varit och prognostiseras att vara större än antalet påbörjade sjukersättningar under hela prognosperioden"

Det var den moderatledda Alliansregeringen som införde nuvarande strama regler för förtidspension. Dessa regler har inneburit att det är färre personer som beviljas förtidspension än personer som lämnar systemet med förtidspension för att bli ålderspensionär i stället. 

Den riktiga stöten mot sjukpensionärerna inträffade när alliansen regerade. Under deras år vid makten så minskade antalet sjukpensionärer med fler än 200 000. Antalet sjukpensionärer har fortsatt att minska under den nuvarande regeringen men inte med lika stora tal och det är alltså p.g.a. av beslut som togs av den moderatledda alliansregeringen. 

Vad tycker du om att M, KD, och SD vill trycka åt de kroniskt sjuka ännu mer genom att återinföra ett tak i sjukförsäkringen (den s.k. stupstocken)?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • this is a test iii
    KillBill skrev 2019-06-03 06:58:46 följande:
    Det är inte rimligt att villkoren i sjukförsäkringssystemet ska ändras så fort landet byter styre. Den rödgröna regeringen ansåg att det största problemet med alliansens sjukförsäkringssystem var den s.k. stupstocken som gjorde att kroniskt sjuka (många av de som tidigare ofta blev sjukpensionärer) blev utförsäkrade vart 2,5 år och därefter ibland fick leva på socialbidrag innan kvalificering till en ny sjukförsäkringsperiod. Stupstocken är numera borttagen.

M, KD och Sverigedemokraterna har lovat att återinföra ett tak i sjukförsäkringen (en stupstock) om de kommer till makten igen.
    Gock ju enkelt att ändra vissa saker så snart man fick makten. Då får man ta ansvar för det man inte ändrade också. Man bör alltid ta ansvar för sina egna beslut. Så är det bara.
  • this is a test iii
    FDFMGA skrev 2019-06-03 13:11:58 följande:
    Första delen av ditt inlägg är jag helt införstådd med. 

Men jag utesluter inte att man kan ha två tankar i huvudet samtidigt, d v s att man kan argumentera mot högerpopulisters världsbild där islamism och gängskjutningar framställs som ett oerhört hot mot hela Sverige samtidigt som man inte bortser från att det finns områden i Sverige där företeelser som inte hör hemma här inskränker människornas liv.
    Det positiva är ju att mängden skjutningar per vecka har slutat öka. Därmed är nog det akuta samhällshotet avvärjt för denna gång. Detta ändrar ju inte på faktumet.

Men det finns ju risker. Våra politiker är okunniga. De kan närsom iscensätta nya irrläror. Samhällets begåvning är idag ypperligt orättvist fördelad.
  • KillBill
    this is a test iii skrev 2019-06-03 20:26:15 följande:
    Gock ju enkelt att ändra vissa saker så snart man fick makten. Då får man ta ansvar för det man inte ändrade också. Man bör alltid ta ansvar för sina egna beslut. Så är det bara.
    Regeringen tog exempelvis bort den bortre parentesen i sjukförsäkringen den s.k. Stupstocken som gjorde att många kroniskt sjuka (många av de som tidigare blev sjukpensionärer) blev utförsäkrade  fick leva på socialbidrag innan de kunde kvalificera sig till en ny sjukförsäkringsperiod. . Det var inte ett värdigt sätt att hantera kroniskt sjuka människor på.  Tyvärr tycker inte alla partier så och M, KD och SD säger att de kommer återinföra Stupstocken om de får makten.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    this is a test iii skrev 2019-06-03 20:46:06 följande:
    Det positiva är ju att mängden skjutningar per vecka har slutat öka. Därmed är nog det akuta samhällshotet avvärjt för denna gång. Detta ändrar ju inte på faktumet.

Men det finns ju risker. Våra politiker är okunniga. De kan närsom iscensätta nya irrläror. Samhällets begåvning är idag ypperligt orättvist fördelad.
    Din text tyder på att du tagit skräckpropagandan på allvar. Du kan väl din Fassbinder hans "Rädsla urholkar själen"?

Man behöver inte vara rädd för att bli skjuten om man lever utanför något av "utanförskapsområdena" - då har man bara blivit ett offer för propagandan vars syfte är att försöka normalisera "vi och dom"-tänkandet

Artikeln jag kopierade ett textstycke från handlade inte ens om skjutningar utan om att det blivit mer lättarbetat för polisen och det fundamentala är att de boende påstås känna större tillit.

Alltså - som en motpol till "vi och dom" kan du tänka dig ett "oss". Ju fler av de som bor i utanförskapsområden som ser eller börjar se sig som en del av oss som bor i Sverige, oss svenskar - desto mindre risk att ett barn växer upp och internaliserar gängkulturen.

Jag kopierar in textstycket jag citerade en gång till. Lycka till med läsningen!

Det vi ser nu i ett flertal områden är att polisen utsätts för mindre våld och attacker från kriminella gäng. Vi och andra aktörer har lättare att arbeta brottsförebyggande av den anledningen. Dessutom upplever vi att boende börjar visa oss tillit och väljer att, och i viss mån också vågar, samarbeta med oss genom att till exempel berätta vad de ser och hör.

Detta enligt 
    Linda Staaf, chef för underrättelseenheten vid Polisens nationella operativa avdelning.
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2019-06-04 08:23:21 följande:
    Det vi ser nu i ett flertal områden är att polisen utsätts för mindre våld och attacker från kriminella gäng. Vi och andra aktörer har lättare att arbeta brottsförebyggande av den anledningen. Dessutom upplever vi att boende börjar visa oss tillit och väljer att, och i viss mån också vågar, samarbeta med oss genom att till exempel berätta vad de ser och hör.

Detta enligt Linda Staaf, chef för underrättelseenheten vid Polisens nationella operativa avdelning.
    Det här är ett ganska typiskt exempel på när media enbart återpublicerar något som kommer från en myndighet utan att själva, på nyhetsplats, granska det som sägs. Man får istället gå till opinionsdelen om man vill läsa en granskning.

Här är exempelvis en ledare i ämnet:

www.di.se/ledare/polisen-morkar-kriminalitet-i-utsatta-fororter/

Polisen mörkar kriminalitet i utsatta förorter

... På måndagen publicerades en tredje [lägesrapport om utsatta områden], som har ganska lite med verkligheten att göra.

Polisen beskriver där "positiva trender i många utsatta områden". Grunden är att det totala antalet utpekade områden har minskat från 61 år 2017 till 60 stycken 2018, de mest, eller "särskilt" utsatta har minskat från 23 till 22 och fler visar en positiv trend än negativ.

Man undviker att berätta att det är en dramatisk försämring jämfört med 2015 när det totala antalet utsatta områden var 53, vilket ansågs vara hårresande många. Antalet särskilt utsatta områden var då 15. Dagens 22 innebär därför en ökning med 46 procent på fyra år. De mest kriminella områdena ökar alltså som andel av alla utsatta, från 28 till 36 procent.

Årets rapport anger att antalet anmälda brott minskade 2018 jämfört med föregående år, bortsett från övergrepp i rättssak som ökade kraftigt. Att med våld eller hot om våld försöka hindra rättvisan är dock inget obetydligt brott. Dessutom ingår många viktiga kategorier inte i statistiken, så som inbrott, rån, våld. En annan viktig invändning är att polisen räknar områden utan att kvantifiera hur många människor som berörs. Det kan ju vara ett bakslag att två små orter förbättras medan en större försämras.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-06-04 10:09:43 följande:
    Det här är ett ganska typiskt exempel på när media enbart återpublicerar något som kommer från en myndighet utan att själva, på nyhetsplats, granska det som sägs. Man får istället gå till opinionsdelen om man vill läsa en granskning.

Här är exempelvis en ledare i ämnet:

www.di.se/ledare/polisen-morkar-kriminalitet-i-utsatta-fororter/

Polisen mörkar kriminalitet i utsatta förorter

... På måndagen publicerades en tredje [lägesrapport om utsatta områden], som har ganska lite med verkligheten att göra.

Polisen beskriver där "positiva trender i många utsatta områden". Grunden är att det totala antalet utpekade områden har minskat från 61 år 2017 till 60 stycken 2018, de mest, eller "särskilt" utsatta har minskat från 23 till 22 och fler visar en positiv trend än negativ.

Man undviker att berätta att det är en dramatisk försämring jämfört med 2015 när det totala antalet utsatta områden var 53, vilket ansågs vara hårresande många. Antalet särskilt utsatta områden var då 15. Dagens 22 innebär därför en ökning med 46 procent på fyra år. De mest kriminella områdena ökar alltså som andel av alla utsatta, från 28 till 36 procent.

Årets rapport anger att antalet anmälda brott minskade 2018 jämfört med föregående år, bortsett från övergrepp i rättssak som ökade kraftigt. Att med våld eller hot om våld försöka hindra rättvisan är dock inget obetydligt brott. Dessutom ingår många viktiga kategorier inte i statistiken, så som inbrott, rån, våld. En annan viktig invändning är att polisen räknar områden utan att kvantifiera hur många människor som berörs. Det kan ju vara ett bakslag att två små orter förbättras medan en större försämras.
    Om du läser artikeln jag citerade så handlade den inte om att antalet "utsatta" områden minskade med ett, utan om att polisen påstår att de upplever en attitydförändring.

Jag är inte polis - och även om jag så vore skulle jag inte ta för givet att just mina personliga erfarenheter skulle utgöra ett övergripande facit.

Jag kan inte bedöma om chefen för underrättelseenheten vid polisens nationella operativa avdelning är felunderrättad eller ljuger - och att det i stället är en ledarskribent på DI som äger sanningen.

Kanske journalisten Lotta Engzell-Larsson har större erfarenhet av polisarbete i dessa områden än polisen. Själv ska jag ta flyget senare idag, kanske jag ska förklara för piloten att hen gör fel och förklara hur hen ska flygaSkrattande

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna