• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • molly50
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 15:26:59 följande:
    Jag trodde diskussionen gällde att barn skulle få en bra jul, men uppenbarligen är det viktigare med andra saker för vissa...
    Men ban kan väl ha det bra även om föräldrarna dricker med måtta?

Kan du svara på frågan varför det är så mycket viktigare att vara nykter under just julen än under andra högtider på året?
    Om barnen har föräldrar med alkoholproblem så lider de väl lika mycket oavsett vilken dag på året det är,eller hur?
    Mattias och Hannah.
  • Utvandraren

Problemet är inte att en alkoholist dricker på julafton. Problemet med en alkoholist är att han är alkoholist. På vilket sätt tror folk att projekt vit jul kommer att leda till? Alkoholism är en beroendesjukdom. En alkoholist kan till och med dö av abstinensen. Men barnen kan ju åtminstone vara glada åt att föräldern dog nykter?

På samma sätt som narkotika så är alkoholism en beroendesjukdom som det knappt, eller alls tillhandahålls behandling för i Sverige. Sjukt egentligen. En sjukdom har man eggentligen rätt till behandling för, på samma sätt som cancer eller stroke men men, samhället verkar mer intresserad av att låta dem självsanera sig.

• Frontline
    Tyrfing skrev 2015-12-30 01:12:23 följande:
    Var är kampanjen för ett vitt nyår? Mindre än två dygn kvar!
    Tror tyvärr inte det blir nån vit nyår, iaf inte här snön lyser med sin frånvaro...
    Tror jag deppsuper istället för jag vill ha en vit jul...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (dr A)

Hade mer än gärna haft ett mer vitt nyår, jobbar ibland som läkare på akuten och supahögtider som nyår och valborg är vidriga att arbeta på. 2016 ffick jag valborg på min lott.

Jag tror att debatten här var avsedd att handla om huruvida vuxna kan tänka sig att avstå alkohol för att ge sina barn en trygg jul, sedan börjar folk gå från kärnfrågan och diskutera andra högtider.

Vi är inga absolutister, men alkohol ingår inte i vårt julfirande, och har aldrig gjort det. På nyår dricker vi alkoholfritt vin i år - samma som våra barn. Men där brukar vi dricka vin till maten och skåla i champagne. Ingen egentlig orsak till att vi skippat alkohol, mer än att vi ville kolla utbudet av alkoholfritt vin. Det var rätt bra tycker vi. Goda roséviner.......

• Tyrfing
    Anonym (dr A) skrev 2015-12-31 07:10:33 följande:
    Hade mer än gärna haft ett mer vitt nyår, jobbar ibland som läkare på akuten och supahögtider som nyår och valborg är vidriga att arbeta på. 2016 ffick jag valborg på min lott. Jag tror att debatten här var avsedd att handla om huruvida vuxna kan tänka sig att avstå alkohol för att ge sina barn en trygg jul, sedan börjar folk gå från kärnfrågan och diskutera andra högtider. Vi är inga absolutister, men alkohol ingår inte i vårt julfirande, och har aldrig gjort det. På nyår dricker vi alkoholfritt vin i år - samma som våra barn. Men där brukar vi dricka vin till maten och skåla i champagne. Ingen egentlig orsak till att vi skippat alkohol, mer än att vi ville kolla utbudet av alkoholfritt vin. Det var rätt bra tycker vi. Goda roséviner.......

Jag förstår att akuten är ett helvete under suparhelger. Men de som har problem med alkohol kommer inte sluta ställa till med elände bara för att vi som kan hantera vår alkoholkonsumtion tar en vit helg. På samma sätt kommer inte lille Olle få en trygg jul för att jag inte tar en snaps. Anledningen till att jag avviker från kärnfrågan är för att jag ifrågasätter varför inte övriga högtider och för all del helt vanliga helger ska hållas vita för att de utsatta barnen ska få en trygg helg. Midsommar är enligt IOGT-NTO själva den värsta högtiden. Nyår är det oftast en högre promillehalt bland de vuxna än på julafton, så varför inte en vit nyårsafton?
  • 100kgpappa
    Tyrfing skrev 2015-12-31 16:04:07 följande:

Jag förstår att akuten är ett helvete under suparhelger. Men de som har problem med alkohol kommer inte sluta ställa till med elände bara för att vi som kan hantera vår alkoholkonsumtion tar en vit helg. På samma sätt kommer inte lille Olle få en trygg jul för att jag inte tar en snaps. Anledningen till att jag avviker från kärnfrågan är för att jag ifrågasätter varför inte övriga högtider och för all del helt vanliga helger ska hållas vita för att de utsatta barnen ska få en trygg helg. Midsommar är enligt IOGT-NTO själva den värsta högtiden. Nyår är det oftast en högre promillehalt bland de vuxna än på julafton, så varför inte en vit nyårsafton?

Satt precis och tänkte samma sak, vad är skillnad för barnen om man är packad på nyår istället för Julafton? Eller vilken helg som helst för den delen?
  • Anonym (varför provocerar det??)

Finns det någon som på riktigt inte förstår att julen är en särskild högtid för barn?

Jag fattar principen, vilken dag som helst med packade föräldrar suger antagligen när man är barn, men jag tror faktiskt att just på julafton känns det lite värre än de flesta andra dagar, för ett barn, om ens föräldrar smäller av innan Kalle Anka.

För övrigt tror jag att "vit jul" funkar bättre som kampanj än "vit nyår" eftersom det är ett etablerat uttryck om än med en annan betydelse.

• Frontline
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-31 18:37:59 följande:
    Finns det någon som på riktigt inte förstår att julen är en särskild högtid för barn?

Jag fattar principen, vilken dag som helst med packade föräldrar suger antagligen när man är barn, men jag tror faktiskt att just på julafton känns det lite värre än de flesta andra dagar, för ett barn, om ens föräldrar smäller av innan Kalle Anka.

För övrigt tror jag att "vit jul" funkar bättre som kampanj än "vit nyår" eftersom det är ett etablerat uttryck om än med en annan betydelse.
    Fast jag älskar julen lila mycket som barnen gör.
    Det är jag som lagar all mat, det är jag som fixar alla julklappar och det är jag som ser till att det blir en bra dag så varför ska man då inte få dricka lite bara för att?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • EnAnonumius
    Vilka är det som SKAPAR att det skall vara så för många? Jo vuxna.  Barnben föds aldrig med att "julen skall var den speciellaste högtiden". Det är något som matas in av just vuxna att det skall vara så, barnen ber inte om denna indirekta hjärntvätt om att matas med att "jueln är barnens högtid".

Oftast (inte alltid och alla utan just oftast) dessa som tjatar om att "juuuleeen äääär fööör baaarneeen" är de som har svårast att riktigt förstå är att Julen är egentligen en högtid för alla oavsett ålder. Allt från den lille nyfödde Pelle på 0månader till Faster Agda som snart fyller100år.

Ta du reda på den verkliga innebörden av Julen, nu pratar jag inte bara om den "kristna biten" i stället för att utgå från att det skall vara en liten gullig högtid för barnen där man skall överträffa sig själva i tävlan om hur mycket klapparna skall kosta.
    Varför kan du inte förstå med att detta fenomen om att det skulle "suga extra" skulle kunna komma på en påsk med om man hade lärt barnen redan som små att "påsken är en viktig högtid" och är "mer till för barnen" då hade det ju varit extra jobbigt (med din logik) på Påsken i stället för julen.

Sluta att använda barnen som ursäkt och förklaring och inse att det är vuxna som lär barnen och fostrar barnen till att få speciella förväntningar kring jul.
    Angrip det verkliga problemet i ställe och orsaken till problemet. Jo många (inte alla utan just många) vuxna egna inställningar och vilka inställningar dessa vuxna matar barnen med. Där är pudelns riktiga kärna.
    Bara för att ett uttryck är mer etablerat så betyder det inte att något är "bättre". Och hävda att det "funkar bättre". Skall man verkligen värna för barnen som lever med alkoholiserade och har tuffa förhållande så skall man sluta med dessa kampanjer och lägga all krut på alla årets dagar och inte komma dragandes med dessa smaklösa kampanjer "vit jul", och påklistrade stämplar som att "julen är ju speciell för barnen", bara för att vuxna lär barnen att julen skall vara speciell just för dem.

Nej betydelsen ändras inte bara för att den ena är "Jul" och den andre är "nyår".
    Den verkliga innebörden är fortfarande rätt och slätt "nykter". Etablerad eller inte. Det bara en uppvisning av grovt missriktad "snällhet" som knappast funkar i praktiken egentligen, med denna "vit jul", kampanj. Barnen som har föräldrar som är alkoholister slutar knappast att dricka för den där kampanjen.

BRIS får ju knappast mindre samtal från barnen kring jul, p.g.a sådan här kampanjer. Tvärt om de får mer samtal kring jul. Så vad gör den för nytta i praktiken? Jo inte ett jävla skit, om barnen har alkoholiserade föräldrar.

Så ja för mig provocera denna kampanjen. Kampanjen är en kompakt uppvisande av emotionell dumhet. Eller om man skall uttrycka sig diplomatiskt "Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".

Svar på tråden Ta en vit jul i år