Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-31 18:37:59 följande:
Finns det någon som på riktigt inte förstår att julen är en särskild högtid för barn?
Vilka är det som SKAPAR att det skall vara så för många? Jo vuxna. Barnben föds aldrig med att "julen skall var den speciellaste högtiden". Det är något som matas in av just vuxna att det skall vara så, barnen ber inte om denna indirekta hjärntvätt om att matas med att "jueln är barnens högtid".
Oftast (inte alltid och alla utan just oftast) dessa som tjatar om att "juuuleeen äääär fööör baaarneeen" är de som har svårast att riktigt förstå är att Julen är egentligen en högtid för alla oavsett ålder. Allt från den lille nyfödde Pelle på 0månader till Faster Agda som snart fyller100år.
Ta du reda på den verkliga innebörden av Julen, nu pratar jag inte bara om den "kristna biten" i stället för att utgå från att det skall vara en liten gullig högtid för barnen där man skall överträffa sig själva i tävlan om hur mycket klapparna skall kosta.
Jag fattar principen, vilken dag som helst med packade föräldrar suger antagligen när man är barn, men jag tror faktiskt att just på julafton känns det lite värre än de flesta andra dagar, för ett barn, om ens föräldrar smäller av innan Kalle Anka.
Varför kan du inte förstå med att detta fenomen om att det skulle "suga extra" skulle kunna komma på en påsk med om man hade lärt barnen redan som små att "påsken är en viktig högtid" och är "mer till för barnen" då hade det ju varit extra jobbigt (med din logik) på Påsken i stället för julen.
Sluta att använda barnen som ursäkt och förklaring och inse att det är vuxna som lär barnen och fostrar barnen till att få speciella förväntningar kring jul.
Angrip det verkliga problemet i ställe och orsaken till problemet. Jo många (inte alla utan just många) vuxna egna inställningar och vilka inställningar dessa vuxna matar barnen med. Där är pudelns riktiga kärna.
För övrigt tror jag att "vit jul" funkar bättre som kampanj än "vit nyår" eftersom det är ett etablerat uttryck om än med en annan betydelse.
Bara för att ett uttryck är mer etablerat så betyder det inte att något är "bättre". Och hävda att det "funkar bättre". Skall man verkligen värna för barnen som lever med alkoholiserade och har tuffa förhållande så skall man sluta med dessa kampanjer och lägga all krut på alla årets dagar och inte komma dragandes med dessa smaklösa kampanjer "vit jul", och påklistrade stämplar som att "julen är ju speciell för barnen", bara för att vuxna lär barnen att julen skall vara speciell just för dem.
Nej betydelsen ändras inte bara för att den ena är "Jul" och den andre är "nyår".
Den verkliga innebörden är fortfarande rätt och slätt "nykter". Etablerad eller inte. Det bara en uppvisning av grovt missriktad "snällhet" som knappast funkar i praktiken egentligen, med denna "vit jul", kampanj. Barnen som har föräldrar som är alkoholister slutar knappast att dricka för den där kampanjen.
BRIS får ju knappast mindre samtal från barnen kring jul, p.g.a sådan här kampanjer. Tvärt om de får mer samtal kring jul. Så vad gör den för nytta i praktiken? Jo inte ett jävla skit, om barnen har alkoholiserade föräldrar.
Så ja för mig provocera denna kampanjen. Kampanjen är en kompakt uppvisande av emotionell dumhet. Eller om man skall uttrycka sig diplomatiskt "Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".