• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • sandlilja

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:[/quote-nick]Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.[/quote]

Här är ett nyckelbegrepp tror jag. Om man inte alls förstår att vin, julöl, snaps är omtyckt av många för att det smakar gott så blir det bara en "berusningsdryck". Ok jag medger att ibland kan det vara avslappning och festhumör man vill åt, men ofta är det helt enkelt smaken. Den dagen man lyckas tillverka riktigt god öl och gott vin utan alkohol kommer jag ofta välja det.

• Plupp73
    Mandel skrev 2015-12-23 11:37:52 följande:
    Jag måste bara få fråga varför det skulle vara så hemskt för barnen att se sina föräldrar extra glada?
    Är verkligen en personlighetsförändring alltid av ondo? Även om det är en gladare förändring?
    Upplever verkligen alla barn det som otäckt när deras föräldrar skrattar och har roligt?
    Blir de lika skrämda av sig själva och deras egna kompisar när de blir uppspelta på kalas osv?

Hur ställer man sig då till trötta och slutkörda föräldrar som pga sömnbrist är sura/griniga/stingsliga och då genomgår en personlighetsförändring?
    Är det mer okej att bli sur än att bli glad för att det sura beror på att man är en bra förälder som offrat sin egen sömn för sitt barns välbefinnande?
    Ja, om det är så att föräldrar bara blir extra glada. Men ofta är det så att man upplever sig själv extra glad efter ett par öl/glas vin, medan man skrattar hysteriskt och gällt över minsta lilla och faktiskt blir rätt personlighetsförändrad för den som känner en väl.

När jag var liten blev min pappa alltid lite extra glad på festen, alla tyckte han var så trevlig. När han kom hem tjatade han på mamma om att äntligen få knulla - och satte på henne när jag befann mig i samma rum.

Jag kan dricka ett glas vin med mina barn hemma absolut, såväl på jul som på vanlig helg. Men de får inte uppleva personlighetsförändring hos mig. Och skulle jag vara tvungen att välja så skulle jag hellre avskaffa alkoholen i samhället än att ha den kvar. Den skadar generellt alldeles för mycket för alldeles för många. 
  • Plupp73

Måste då också tillägga att jag faktiskt tycker att vin generellt är ganska gott, och prövar gärna nya druvor. Gillar inte öl, men dricker ibland kvalitetsöl på restaurang. Däremot är alkohol inte viktigt i mitt liv, jag skulle kunna vara utan ett år utan att märka att jag var utan det ens.
    Och det är nog 25 år sedan jag blev påverkad av alkoholen.

• Anonym (Nykterist?)
    Mandel skrev 2015-12-23 17:00:03 följande:

Jag har ställt en fråga till dig tidigare - inlägg 220, men den vill du inte svara på?

sandlilja skrev 2015-12-23 18:02:55 följande:

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:[/quote-nick]Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.

Här är ett nyckelbegrepp tror jag. Om man inte alls förstår att vin, julöl, snaps är omtyckt av många för att det smakar gott så blir det bara en "berusningsdryck". Ok jag medger att ibland kan det vara avslappning och festhumör man vill åt, men ofta är det helt enkelt smaken. Den dagen man lyckas tillverka riktigt god öl och gott vin utan alkohol kommer jag ofta välja det.

[/quote]

Mig veterligen finns rätt många alkoholfria alternativ numera. Borde ju vara nåt av dom som funkar att ersätta det andra med även om det inte smakar exakt samma. Och just du kanske inte är ute efter ruset eller kanske mer att bli avslappnad och det som följer så är väldigt många andra det. Hör flera på jobbet som pratar om att komma hem på fedagen och ta ett glas vin (eller flera) för att varva ner.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 21:01:08 följande:
    sandlilja skrev 2015-12-23 18:02:55 följande:

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:[/quote-nick]Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.

Mig veterligen finns rätt många alkoholfria alternativ numera. Borde ju vara nåt av dom som funkar att ersätta det andra med även om det inte smakar exakt samma. Och just du kanske inte är ute efter ruset eller kanske mer att bli avslappnad och det som följer så är väldigt många andra det. Hör flera på jobbet som pratar om att komma hem på fedagen och ta ett glas vin (eller flera) för att varva ner.
    Nej, det finns inga alkoholfria alternativ att tala om. Det var inte förrän förra året det kom alkoholfritt julöl, alkoholfri snaps finns men är långtifrån samma.

Varför ska man ersätta med alkoholfritt?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Tyrfing

Det här är intressant:

"Under midsommarveckan i fjol såldes 2,2 miljoner liter mer alkohol- haltig dryck än under påskveckan, trots att Systembolaget hade öppet fler dagar vid påsk.

Dessutom är drickandet ofta mer spritt över dagarna på påsken och julen, medan midsommarsupandet är koncentrerat till en enda dag, menar Nina Svensson, pressekreterare på nykterhetsorganisationen IOGT-NTO.
    – Risken för sociala skador är större om det dricks mycket på en gång. Det är skrämmande för barn att se sina föräldrar berusade, och barnen kan också hamna i direkt fara, säger Nina Svensson.

Under 2010 hade Systembolaget 2,5 miljoner kunder under midsommarveckans fyra öppetdagar, att jämföra med 2 miljoner på sex dagar en genomsnittlig vecka."
    http://www.metro.se/nyheter/sa-mycket-mer-dricker-vi-i-helgen/EVHkfv!9Ix9XJIpWJg/

Så varför lägger IOGT-NTO så mycket krut på julafton när de anser att midsommarafton är betydligt värre? 

• Anonym (X)
    Plupp73 skrev 2015-12-23 18:44:06 följande:

Måste då också tillägga att jag faktiskt tycker att vin generellt är ganska gott, och prövar gärna nya druvor. Gillar inte öl, men dricker ibland kvalitetsöl på restaurang. Däremot är alkohol inte viktigt i mitt liv, jag skulle kunna vara utan ett år utan att märka att jag var utan det ens.

Och det är nog 25 år sedan jag blev påverkad av alkoholen.

Vad är kvalitetsöl och varför finns det just på restaurang?
  • Mandel
    Plupp73 skrev 2015-12-23 18:41:08 följande:
    Ja, om det är så att föräldrar bara blir extra glada. Men ofta är det så att man upplever sig själv extra glad efter ett par öl/glas vin, medan man skrattar hysteriskt och gällt över minsta lilla och faktiskt blir rätt personlighetsförändrad för den som känner en väl.

När jag var liten blev min pappa alltid lite extra glad på festen, alla tyckte han var så trevlig. När han kom hem tjatade han på mamma om att äntligen få knulla - och satte på henne när jag befann mig i samma rum.

Jag kan dricka ett glas vin med mina barn hemma absolut, såväl på jul som på vanlig helg. Men de får inte uppleva personlighetsförändring hos mig. Och skulle jag vara tvungen att välja så skulle jag hellre avskaffa alkoholen i samhället än att ha den kvar. Den skadar generellt alldeles för mycket för alldeles för många. 

Din pappa måste ha druckit en hel del eftersom han helt tappade sina spärrar. Och vad drack din mamma som godkände att han hade sex med henne framför dig?
    Detta beteende är inte okej och ligger inte inom normalspannet.
    Att skratta hysteriskt och gällt gör man inte heller efter 2-3 glas vin/öl intaget under 2-3 timmar. Skrattar man hysteriskt och gällt så är man över gränsen för salongsberusad. 

Nu har jag inte varit ordentligt berusad sedan jag fick barn, men inte ens innan släppte jag på mina spärrar gällande etik och moral. 
    Oavsett hur full man är så är det en dag i morgon med då man får stå till svars för det man gjort.
    Det är kanske den biten som är skillnaden på de med problem och de som inte har problem med sitt alkoholintag?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (varför provocerar det??)

För mig blev det nästan ofrivilligt en vit jul sånär som på en liten starkvinsglögg. Hade sett fram emot att njuta av lite madeira sent på kvällen, men jag somnade då jag nattade barn och kom aldrig riktigt igång igen.

• Anonym (Snabb jul)

Det är svårt för en alkoholist att ensam ha en vit jul. Omöjligt faktiskt. Man kan inte säga att du ska vara vit men alla vi andra ska dricka. Om det finns en sån i familjen/ gruppen så skulle jag antingen säga att hen inte kan komma eller så gör man julen vit. Jag har testat båda. Visserligen umgicks vi bara några timmar. Men hade det varit en hel helg med alkoholintag så... Gud vad jobbigt. Den vita julen blev kortare dock, vilket var skönt då alla åkte hem sedan rätt tidigt och jag fick njuta av min man och mina barn i allt lugn.

Svar på tråden Ta en vit jul i år