Mandel skrev 2015-12-23 11:37:52 följande:
Jag måste bara få fråga varför det skulle vara så hemskt för barnen att se sina föräldrar extra glada?
Är verkligen en personlighetsförändring alltid av ondo? Även om det är en gladare förändring?
Upplever verkligen alla barn det som otäckt när deras föräldrar skrattar och har roligt?
Blir de lika skrämda av sig själva och deras egna kompisar när de blir uppspelta på kalas osv?
Hur ställer man sig då till trötta och slutkörda föräldrar som pga sömnbrist är sura/griniga/stingsliga och då genomgår en personlighetsförändring?
Är det mer okej att bli sur än att bli glad för att det sura beror på att man är en bra förälder som offrat sin egen sömn för sitt barns välbefinnande?
Ja, om det är så att föräldrar bara blir extra glada. Men ofta är det så att man upplever sig själv extra glad efter ett par öl/glas vin, medan man skrattar hysteriskt och gällt över minsta lilla och faktiskt blir rätt personlighetsförändrad för den som känner en väl.
När jag var liten blev min pappa alltid lite extra glad på festen, alla tyckte han var så trevlig. När han kom hem tjatade han på mamma om att äntligen få knulla - och satte på henne när jag befann mig i samma rum.
Jag kan dricka ett glas vin med mina barn hemma absolut, såväl på jul som på vanlig helg. Men de får inte uppleva personlighetsförändring hos mig. Och skulle jag vara tvungen att välja så skulle jag hellre avskaffa alkoholen i samhället än att ha den kvar. Den skadar generellt alldeles för mycket för alldeles för många.