• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (Husch)

Vad är problemet med att dricka måttligt med alkohol under julen, om man nu vill det?
    Med måttligt menar jag då i mängder där ingen far illa vare sig vuxna eller barn. 

Missbruk är en sak, bruk är något helt annat. 
    Nu pratar jag om dom allra flesta, dom där som inte har ett missbruk men tycker att en del alkoholhaltiga drycker förhöjer upplevelsen.
    Vad är problemet med det ts? 

• Hannah76

Tycker detta är tragiskt, tröttsamt o korkat. En vit jul gör ingen skillnad för de barn som lever med en förälder som missbrukar eller har problem.

Lika knas som att alla helt plötsligt ska skänka saker/pengar eller vill hjälpa till på soppkök/härbärgen vid jul, vart är ni resten av året?

Tycker detta är
  • Anonym (Nykterist?)
    Hannah76 skrev 2015-12-22 15:16:47 följande:

Tycker detta är tragiskt, tröttsamt o korkat. En vit jul gör ingen skillnad för de barn som lever med en förälder som missbrukar eller har problem.

Lika knas som att alla helt plötsligt ska skänka saker/pengar eller vill hjälpa till på soppkök/härbärgen vid jul, vart är ni resten av året?

Fast om folk runt omkring barnet tagit vit jul så kanske dom uppmärksammar problemet som personen som inte klarade att ta vit jul har.
  • Pirum
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-22 15:26:31 följande:
    Fast om folk runt omkring barnet tagit vit jul så kanske dom uppmärksammar problemet som personen som inte klarade att ta vit jul har.
    Om man verkligen vill förstöra julen för det stackars barnet så kör man naturligtvis någon slags intevention mot den missbrukande föräldern på julafton.

Varför man skulle göra det övergår åtminstone mitt förstånd. Det är liksom inte svårt att som normalbrukare att se om någon i allmänhet dricker för mycket och därmed vidta åtgärder vid något annat tillfälle än just julen. 
  • Jennie med ie
    Anonym (Varför inte?) skrev 2015-12-20 16:56:49 följande:
    Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
    För att vi inte ser någon anledning. Barnens välbefinnande hänger inte på om de där ca 4-5 små muggarna glögg, ca 4-5 ölen och ca 4-5 snapsarna fördelat på 6-7 vuxna intages eller ej och så är vi sugna på det så tar vi det.

Julen är i min närhet den högtid det konsumeras minst alkohol så jag har svårt att se den som det stora problemet.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Hannah76 skrev 2015-12-22 15:16:47 följande:

Skräms inte bort av bilden/att det är från ett spel, lyssna på texten. Det sammanfattar det du tar upp här väldigt väl.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Husch)
    Anonym (Varför inte?) skrev 2015-12-20 16:56:49 följande:

Du skapar en motsättning som inte finns.
    Det handlar inte om barnens välbefinnande eller att dricka måttligt med alkohol.
    Man kan ha båda.
    Det luktar väldigt mycket moraliserande över din ts och är det något jag tycker illa om är det när man moraliserar över människors val som inte skadar någon.
  • seriösanvändare

Varför kommer denna diskussion upp VARJE år!???????????????? Varför just en vit JUL? Varför inte en vit påsk, midsommar, semester osv. Eller snarare: Kan man inte hantera alkoholen borde man HELT hålla sig borta från den om man har barn!

Mina föräldrar drack ofta vin på helgerna samt snaps till jul och midsommar. Jag har ALDRIG lidit av det, för de drack måttligt, och nej, de blev inte "förändrade."

Däremot har jag bekanta som växte upp med alkoholiserade föräldrar. Vet ni vad? Det var lika jobbigt för dem oavsett vilken tid på året deras föräldrar drack.

Propagera för att ALLA barn ALLTID ska slippa fylla i sin närhet och sluta göra en så stor grej av just julen!

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    En Nykter Barndom vore en rimligare kampanj än en vit jul...
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Snabb jul)

Man kan ha en snabb jul. Dvs start14. Med dvs tilltugg och glögg. Kalle 15 eller inte, mat 16, kaffe och julklappsöppning 17.30. Hem 18. Då blir de inte fulla i samma utsträckning. Syrrrrans nuvarande har problem med alkoholen. Han är inte bjuden.

Svar på tråden Ta en vit jul i år