• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (varför provocerar det??)
    Anonym (sober) skrev 2016-01-04 12:15:47 följande:
    Eh jo.

F ö är det rätt ocharmigt av dig att avkräva andra att rakt upp och ner komma med lösningen på problemet när du själv hävdar din rätt att göra ingenting alls för de utsatta barnen.
    Eh nä, faktiskt inte, men låt mig omformulera: HUR gör man för att RIKTA sig till grupp B, dvs riskbrukarna, för att i förlängningen nå fram till dem?

Ditt omdöme om mig är jag lika intresserad av som du är av mitt omdöme om dig (dvs, inte alls, utgår jag ifrån). Men jag är väldigt intresserad av ta del av konstruktiva förslag eftersom vit jul-kampanjen har slagit så katastrofalt fel bland familjelivs måttlighetsdrickare.
  • Jennie med ie
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-04 12:17:47 följande:
    Intressanta förslag, även om jag har svårt att se hur man utformar en kampanj där man uppmanar folk att stötta riskfamiljer i sin närhet (det betyder inte att det inte kan göras!). Jag utesluter ändå inte att riskbrukarna faktiskt nås av kampanjen, om man antar att de kan se ut som vem som helst till vardags. Jag tror t ex inte att jag vet i vilka familjer i min omgivning som går att definiera som "riskfamiljer" eftersom jag inte vet hur föräldrarna är när de dricker.
    Visst kan kampanjen även nå riskbrukare (även om de flesta med allvarliga alkoholproblem inte därmed lägger ner drickandet, hur mycket de än läser/hör av kampanjen). Men det gör det i min meningen inte varken bra, okej eller försvarbart att på köpet även döma icke--riskbrukare och måla ut alla som dricker minsta julöl t ex som nån som förstör barnens jul. I synnerhet inte då en förändrad formulering i kampanjen kan ta bort det där dömandet och ändå göra minst lika mycket nytta för de verkligt utsatta (exempel finns i flertal i tråden från flertalet personer/nick)
  • Anonym (Japp!)
    gbgumman skrev 2016-01-04 11:13:49 följande:
    På vilket sett hjälper jag ett barn med en alkoholist till förälder om jag avstår min julöl. Förstår inte.
    Det skrivs om det på internet, i tidningarna m.m,  folk pratar om det, problemet tas upp, det når fram till folk... är det verkligen så svårt att förstå? Men med tanke på hur mycket folk protesterar och klagar på kampanjen så får det väl motsats effekt för dom som skulle behöva dricka mindre eller inte alls. Bara gå in på familjeliv och dom med alkoholproblem börjar resonera som er här..
  • Anonym (sober)

Att det skrivs och pratas om de problem som finns med alkohol i samhället är bra och viktigt och hjälper absolut (i vilken grad är svår att mäta). Det var dock inte frågan, utan frågan var hur det hjälper de utsatta barnen att föräldrarna till och de vuxna som finns kring de barn som INTE är utsatta avstår från sin ringa mängd alkohol (sin enda julöl t ex).

Anonym (Japp!) skrev 2016-01-04 13:47:05 följande:

Det skrivs om det på internet, i tidningarna m.m,  folk pratar om det, problemet tas upp, det når fram till folk... är det verkligen så svårt att förstå? Men med tanke på hur mycket folk protesterar och klagar på kampanjen så får det väl motsats effekt för dom som skulle behöva dricka mindre eller inte alls. Bara gå in på familjeliv och dom med alkoholproblem börjar resonera som er här..

• gbgumman
    Så du menar om jag skriver massa positivt om kampanjen men ändå dricker min lilla julöl så blir det jätte bra för barn som far illa.
  • sextiotalist

Jag blir lika irriterad om någon via kampanjer (privata eller av organisationer) talar om att det sätt jag lever på är urkasst på alla sätt.
    När dessa dyker upp i forum som detta, så skriver jag vad jag tycker.
    Jag ogillar veganer som driver propragande, jag ogillar helnykterister som driver propagande, jag ogillar när dietfrälsta driver propagande, jag ogillar när relgiösa driver proganda, dvs jag ogillar all missionering och pådyvlande jag inte bett om. Så lika mycket som jag talar om att jag ogillar den här kampanjen, så göra jag det när även andra driver sin kampanj i detta forum.
    Ska väl tillägga, att jag respekterar nykterister, religiösa, veganer, vegetarianer, de som väljer en diet och politiker. Så länge de respekterar att jag inte delar deras uppfattning.
  • EnAnonumius
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-04 11:12:10 följande:
    Vilken logisk slutsats drar du av att fler barn ringer barnens hjälptelefon vid jul?  Vilket samband ser du mellan det, och kampanjen, eftersom du väljer just ordet "kontraproduktiv"?
    Förstår du inte, eller är det medvetet du missförstår?

Just det slutsatsen ÄR logisk. Oavsett hur du försöker ironisera över det. Det lyser så tydligt igenom.

Hade kampanjen hjälpt, där den skall hjälpa, så hade det missakta med just samtal till BRIS kring jul.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2016-01-04 22:12:01 följande:

Jag blir lika irriterad om någon via kampanjer (privata eller av organisationer) talar om att det sätt jag lever på är urkasst på alla sätt.
    När dessa dyker upp i forum som detta, så skriver jag vad jag tycker.
    Jag ogillar veganer som driver propragande, jag ogillar helnykterister som driver propagande, jag ogillar när dietfrälsta driver propagande, jag ogillar när relgiösa driver proganda, dvs jag ogillar all missionering och pådyvlande jag inte bett om. Så lika mycket som jag talar om att jag ogillar den här kampanjen, så göra jag det när även andra driver sin kampanj i detta forum.
    Ska väl tillägga, att jag respekterar nykterister, religiösa, veganer, vegetarianer, de som väljer en diet och politiker. Så länge de respekterar att jag inte delar deras uppfattning.
  • Anonym (varför provocerar det??)
    EnAnonumius skrev 2016-01-04 23:05:43 följande:
    Förstår du inte, eller är det medvetet du missförstår?

Just det slutsatsen ÄR logisk. Oavsett hur du försöker ironisera över det. Det lyser så tydligt igenom.

Hade kampanjen hjälpt, där den skall hjälpa, så hade det missakta med just samtal till BRIS kring jul.
    Oj. Jag orkar inte förklara vad som blev fel här. Jag försöker inte ironisera, jag ville ge dig en chans att förklara för att om möjligt omvärdera din slutledningsförmåga. Men jag respekterar dina åsikter.  
  • molly50
    Naturligtvis är det bra att det tas upp och att det pratas om det och skrivs om det på nätet.
    Och det är självklart bra om det når fram till de det behöver nå fram till.
    Men problemet är ju dessa kampanjer som riktar sig till fel personer.
    De som kan dricka med måtta.
    Ingen i min familj har problem med alkoholen.
    Så därför ställer jag om frågan igen som  gbgumman ställde.
    På vilket sätt hjälper jag utsatta barn till föräldrar med alkoholproblem genom att låta bli att ta den där ölen till maten?
    För det är det man säger med kampanjen. Att man ska hålla sig nykter på julen för att annars förstör man för sina barn.
    Men på vilket sätt hjälper det andra,utsatta barn,om man låter bli den enda ölen man tänkt ta under julen?

Mattias och Hannah.
  • Plupp73

Om folk skulle sluta ta så illa upp och se problematiken vore det en framgång.... Problemet, som jag ser det, är:

* många barn i vårt land upplever jul och nyår som ett rent helvete eftersom en eller båda föräldrarna super sig fulla.

* Barnen ringer förtvivlade till BRIS och liknande hjälporganisationer.

* Många missbrukare/överkonsumerare ingår i ett stort mörkertal då de dels inte erkänner sin överkonsumtion, dels fungerar bra i arbete och samhället i stort. Få.är A-lagare.

* Att bli full på jul, nyår, valborg, midsommar och helger i stort anses i folkmun inte vara ett problem. Alkoholromantiken är stor. Att vara nykterist är inte särskilt coolt.....

Genom att uppmärksamma folk på problematiken och möjligen få många att skippa alkoholen helt kan man kanske visa upp att det går att fira en helg helt utan alkohol. Det är ok. Kanske tom bättre än så. Och kanske kan man få folk, om alkoholromantiken minskas, att se de familjer där det blir ett stort problem. Jag tror inte att hagamannwn ansågs ha alkoholproblem, men reagerade ju extremt patologislt vid enbart små.mängder. Tveksamt om han såg det själv. ...

• sextiotalist
    Plupp73 skrev 2016-01-06 02:51:22 följande:

Om folk skulle sluta ta så illa upp och se problematiken vore det en framgång.... Problemet, som jag ser det, är:

* många barn i vårt land upplever jul och nyår som ett rent helvete eftersom en eller båda föräldrarna super sig fulla.

* Många missbrukare/överkonsumerare ingår i ett stort mörkertal då de dels inte erkänner sin överkonsumtion, dels fungerar bra i arbete och samhället i stort. Få.är A-lagare.

* Att bli full på jul, nyår, valborg, midsommar och helger i stort anses i folkmun inte vara ett problem. Alkoholromantiken är stor. Att vara nykterist är inte särskilt coolt.....

Genom att uppmärksamma folk på problematiken och möjligen få många att skippa alkoholen helt kan man kanske visa upp att det går att fira en helg helt utan alkohol. Det är ok. Kanske tom bättre än så. Och kanske kan man få folk, om alkoholromantiken minskas, att se de familjer där det blir ett stort problem. Jag tror inte att hagamannwn ansågs ha alkoholproblem, men reagerade ju extremt patologislt vid enbart små.mängder. Tveksamt om han såg det själv. ...

Nu kom det där igen, i sista meningen, "du vet inte själv om du har ett alkoholproblem". Det är det jag ogillar med de där kampanjerna. De gör allt för att försöka skuldbelägga i det här fallet, föräldrarna.
  • EnAnonumius

Exact, många barn ringer BRIS varje år vid jul.
    Hade den kampanjen nått dit där den ska nå ut, så hade inte BRIS haft den ökningen av samtalen vid jul. Då hade de minskat.

Sedan så sitter du och säger att vara full på storhelger anses inte vara ett problem enligt "folkmun". Jaha har du objektiva bevis på att det är så eller använder du tranchen som du råkar ha i din vänkrets och sedan använder det som "allmängiltig fakta" för allmänheten. baserat på deras åsikter. Eller skapar du att det är en form av alkoholromantik i folkmun, bara för att folk inte  avstår den singelölen de tar till maten bara för att det finns barn som bor tillsammans med alkoholiserade föräldrar dörren bredvid dem.

Att prata om alkohol och alkohol problem ser inte nog inte de som kan ha hård kontroll på sitt alkoholintag och aldrig skulle gå överänsen är de som får bära hundhuvud av absolutisterna, och absolutisterna sitter och anklagar dessa för att vara alkholromantiker, struntar i barne etc.

• sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2016-01-06 09:19:36 följande:

Exact, många barn ringer BRIS varje år vid jul.

Hade den kampanjen nått dit där den ska nå ut, så hade inte BRIS haft den ökningen av samtalen vid jul. Då hade de minskat.

Sedan så sitter du och säger att vara full på storhelger anses inte vara ett problem enligt "folkmun". Jaha har du objektiva bevis på att det är så eller använder du tranchen som du råkar ha i din vänkrets och sedan använder det som "allmängiltig fakta" för allmänheten. baserat på deras åsikter. Eller skapar du att det är en form av alkoholromantik i folkmun, bara för att folk inte  avstår den singelölen de tar till maten bara för att det finns barn som bor tillsammans med alkoholiserade föräldrar dörren bredvid dem.

Att prata om alkohol och alkohol problem ser inte nog inte de som kan ha hård kontroll på sitt alkoholintag och aldrig skulle gå överänsen är de som får bära hundhuvud av absolutisterna, och absolutisterna sitter och anklagar dessa för att vara alkholromantiker, struntar i barne etc.

Uppenbarligen så är kampanjen ett misslyckande och endast slänga pengarna i sjön.

De bör arbeta på ett annat sätt framöver
  • Jennie med ie

Visst är det långt ifrån alla riskbrukare/alkoholister som har insikt i detta. Likaså är det en hel del, bland de som inte är alkoholister t ex, som dricker mer än de tror (kan vara svårt att ha koll på om man tagit 3 öl på fest med fri bar än 5-6 t ex eller hur mycket man druckit av en box man delat med några andra då man inte vet hur stor del övriga tagit). Och likaså ligger det i berusningens natur att det kan vara svårt att bedöma sin egen berusningsgrad (den som hällt i sin en flaska vin kan tycka sig vara skarp i resonemanget och prata tydligt fast h*n egentligen pratar lite sluddrigt och resonerar rörigt t ex). 

Men.... Precis som att Nisse kan veta att han druckit noll (0) öl kan Stina veta att hon druckit en (1) sådan eller Pelle veta att han delat en flaska vin ganska lika med Ahmed.

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2016-01-06 09:23:19 följande:
    Uppenbarligen så är kampanjen ett misslyckande och endast slänga pengarna i sjön.
    De bör arbeta på ett annat sätt framöver
    Precis.
    Det är ju vansinnigt att man ger skulden på grupp A för vad grupp B sysslar med.

Dags för IOGT-NTO att göra den hederliga saken "Gör Om Gör Rätt".
  • molly50

Men då kommer vi tillbaka till den där frågan igen.
    På vilket sätt hjälper man utsatta barn till föräldrar med alkoholproblem om man låter bli den där enda ölen till maten?
    Dessa familjer vet ju ändå inte om andra tar en öl till maten eller om de sitter helt nyktra.
    Så på vilket sätt blir de hjälpta då?
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Ta en vit jul i år