• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Jennie med ie
    Fjonken skrev 2015-12-21 12:34:47 följande:

ps. Och den där förändringen... Den är inte så stor jämfört med andra känslor man utsätter sina barn för. Typ när man är stressad på morgonen och ska iväg till dagis och ungen vägrar klä på sig ytterkläderna. Finns ingen människa som reagerar konsekvent hela tiden. Är man trött och grinig så är man nog värre förälder än om man är glad och lite salongsberusad. 

Ja och jag lär väl inte vara ensam om att ha en annan sinnesstämning på julafton än en vanlig dussinvardag oavsett om jag druckit öl till maten eller vatten.
  • Tribute
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-22 13:54:04 följande:

Jag vill ändå inflika, eftersom jag inte kan låta bli att märka ord, att det att göra en orosanmälan till socialen är inte att leva efter devisen "sköt dig själv och skit i andra". Det är att bry sig och agera (eller att lägga sig i, om man tar den alkoholiserade förälderns perspektiv).

Ja, du har rätt, jag var otydlig. Det jag menade är att man kan sköta sitt och skita i andra så länge man inte vet om ett barn som far illa på grund av anhörigas alkohol(miss)bruk. Då bör det anmälas till socialen för självklart anser jag inte att något barn ska fara illa med alkoholiserade föräldrar. Att ett barn i värsta fall känner att mamma och pappa är ovanligt glada är inte ett sådant fall.

Jag har så pass positiva upplevelser av alkohol att jag har svårt att förstå hur negativ man kan bli av motsatsen. Märkte själv aldrig att mina föräldrar blev onyktra och jag förstod ärligt talat inte ens vad alkohol var bra för. Jag tyckte det var fantastiskt då pappa sent på nätterna satt uppe med mig efter festen och berättade historier och lyssnade på nostalgisk musik, såg alltid fram emot det. Jag tror själv att det var det som gav mig ett städat förhållande till alkohol. Jag började inte dricka förrän jag fyllde 18 och dricker mig aldrig full. Men jag gillar helt klart att bli lite onykter vid festliga tillfällen, jag får helt enkelt roligare då.

Jag hanterar visserligen aldrig min son då jag är onykter, reflexerna blir trots allt sämre och han kan inte gå/sitta själv ännu. När han blir äldre och vi firar något kan jag dock komma att ta någon öl eller ett glas vin utan att han kommer att fara illa, det törs jag garantera.

Förra julen var jag gravid och självklart nykter. Under denna får min sambo vara barnansvarig och jag kommer ta några öl med gott samvete. Precis som många skriver så får inte utsatta barn det bättre för att jag inte dricker. Jag kommer dock ALDRIG att sätta min lust att dricka julöl komma före min sons rätt till en fantastisk jul, han är prioritet nummer ett. Jag ser dock inte att de två sakerna automatiskt utesluter varandra.
  • Anonym (sober)
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 17:44:48 följande:

Skrattretande hur en majoritet här inne försvarar sin drog till varje pris och samtidigt inte säger sig ha några som helst problem med dito... Kan man inte avstå alkohol under EN dag på året har man sannerligen något att fundera över.

Vit jul-kampanjen fyller definitivt sitt syfte.

Den som avstår alkohol EN dag om året genom att inte dricka någon sådan på julafton har definitivt anledning att vara bekymrad för sitt drickande. Betydligt större anledning än den som dricker måttligt då och då inkl. julafton.
  • Plupp73

Eftersom alkohol inte riktigt ingår i vårt normalfirande varesig vid jul, midsommar, lucia eller annat så tar vi varken vit eller svart jul. Skulle vi få för oss att ta ett glas vin eller sherry, vilket inte är sannolikt, så skulle vi unna göra det.

Det händer att vi tar ett glas vin till maten, och att vi prövar grannens nya öl (han har ett bryggeri) - men våra barn har aldrig sett oss påverkade eller fulla. Det kan gå 6 månader mellan alkoholvarven. 

Jag tycker ärligt att alkohol kan vara gott om det är ett riktigt gott vin, eller en god sherry - men jag skulle kunna pausa allt alkoholdrickande utan att jag ens skulle lägga märke till att jag pausade. Det kan gå 6 månader mellan varven. 

• Themis
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:26:43 följande:
    Löjligaste liknelserna hittills i tråden. Varför drar du inte upp sex när du ändå håller på? Det kan ju leda till både sjukdomar och ofrivilliga graviditeter, men normalt väger fördelarna upp ändå i slutändan. Precis som att olycklig kärlek, sorg och besvikelse är en naturlig del i livet och ett risktagande man tar då man inleder en relation med en annan människa.
    Det var du som från början hävdade att man/samhället ska reglera efter de som hanterar en sak sämst/med minst riskmedvetande; jag bara belyste de logiska konsekvenserna av ditt eget resonemang.

Men så bra att du håller med mig om att det blir löjligt, för då inser du givetvis nu att ditt argument att alla ska avstå alkohol för att några inte kan kontrollera sig inte är logiskt eller rimligt, utan mest löjligt.

Eller vill du ta tillbaka det argumentet och försöka igen?
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Tyrfing
    Hannah76 skrev 2015-12-22 15:16:47 följande:
    Tycker detta är tragiskt, tröttsamt o korkat. En vit jul gör ingen skillnad för de barn som lever med en förälder som missbrukar eller har problem.
    Lika knas som att alla helt plötsligt ska skänka saker/pengar eller vill hjälpa till på soppkök/härbärgen vid jul, vart är ni resten av året?
    En skillnad är dock att välgörenheten faktiskt (oftast) bidrar till något, till skillnad från den "vita" julen. 

Men jag håller med, man bör bry sig om alkoholisternas barn övriga 364 dagar om året också. 
  • Anonym (Nykterist?)
    Tyrfing skrev 2015-12-22 22:54:00 följande:
    En skillnad är dock att välgörenheten faktiskt (oftast) bidrar till något, till skillnad från den "vita" julen. 

Men jag håller med, man bör bry sig om alkoholisternas barn övriga 364 dagar om året också. 
    Jag tror inte att det bara är alkoholister kampanjen syftar på. Eller är alla alkoholister som någon gång druckit så andra märker det? Det handlar om att barn ska slippa känna sig otrygga och då menas även efter ett par glas vin, ett par glögg och ett par snaps som mamma/pappa tar och som föräldrarna själva inte upplever som nåt problem, men som barnet upplever som obehagligt eftersom det kanske börjar talas högre än normalt (skrattar högre/mer, slinter på orden, går aningens ostadigt) och uppförandet inte är exakt detsamma som vanligt. Ett barn märker mycket mer än vad man tror. Är man alkoholist kanske dessutom fyra glas vin inte ens märks för man har hög tolerans (fast då stannar man knappast där), men för nån som inte dricker dagligdags kanske det inte behövs så mycket innan en liten personlighetsförändring börjar ske. Ett glas vin motsvarar ca 5,5 cl starksprit så det är klart att det ger effekt.
  • Jennie med ie

(Ska man hålla sig till gängse serveringsstorlekar så: ett normalt glas vitt motsvarar drygt en fyra och ett normalt glas rött knappt en fyra. Detaljer i sig oväsentliga, men det ger inte samma effekt som om man häller i sig det på en sekund via snaps eller shot.)

Kampanjen i sin utformning och via sina anhängare riktar sitt dömande till alla som ö h t intar alkohol under julen, inte bara de som dricker flera enheter vid flera tillfällen under julafton t ex.

Jag dricker, om jag är sugen på det, en 33:a starköl under kanske trekvarts tid, får i mig motsvarande en snaps under den tiden och varken slinter på orden eller går ostadigt. Däremot pratar jag högre ju fler det är runt bordet som också pratar och skrattar mer vid familjesammankomster och festliga avslappnade tillfällen än en vanlig onsdag t ex. Och det hade skett även om jag inte druckit den där ölen.

Att inte vara exakt likadan alltid i humör och beteende är i sig inget farligt och sker även för helnykterister.

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 09:09:46 följande:

Jag tror inte att det bara är alkoholister kampanjen syftar på. Eller är alla alkoholister som någon gång druckit så andra märker det? Det handlar om att barn ska slippa känna sig otrygga och då menas även efter ett par glas vin, ett par glögg och ett par snaps som mamma/pappa tar och som föräldrarna själva inte upplever som nåt problem, men som barnet upplever som obehagligt eftersom det kanske börjar talas högre än normalt (skrattar högre/mer, slinter på orden, går aningens ostadigt) och uppförandet inte är exakt detsamma som vanligt. Ett barn märker mycket mer än vad man tror. Är man alkoholist kanske dessutom fyra glas vin inte ens märks för man har hög tolerans (fast då stannar man knappast där), men för nån som inte dricker dagligdags kanske det inte behövs så mycket innan en liten personlighetsförändring börjar ske. Ett glas vin motsvarar ca 5,5 cl starksprit så det är klart att det ger effekt.

• sextiotalist
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 09:09:46 följande:

Oj, så du tror att föräldrar i gemen inte kan vara uppsluppna utan vin eller glögg.

Om man går ostadigt då har man druckit för mycket.

Får jag fråga, har du alltid en och samma personlighet?

Beskrivningen ovan, förutom de ostadiga stegen är en beskrivning som kan stämma in på våra helt nyktra fredagsfika på jobbet.

Jag kan vara allt detta som du beskriver helt nykter och har du varit på ett barnkalas någon gång.

Om barn inte hanterar den förändringen så finns det nog andra bakomliggande problem
  • Anonym (Nykterist?)
    sextiotalist skrev 2015-12-23 09:34:12 följande:
    Oj, så du tror att föräldrar i gemen inte kan vara uppsluppna utan vin eller glögg.

Om man går ostadigt då har man druckit för mycket.

Får jag fråga, har du alltid en och samma personlighet?

Beskrivningen ovan, förutom de ostadiga stegen är en beskrivning som kan stämma in på våra helt nyktra fredagsfika på jobbet.

Jag kan vara allt detta som du beskriver helt nykter och har du varit på ett barnkalas någon gång.

Om barn inte hanterar den förändringen så finns det nog andra bakomliggande problem
    Sluta fördumma barn. Dom är känsligare än du tror. Om jag som vuxen lätt ser när alkoholen gått in och folk börjar förändras även om jag inte träffar dom dagligdags så kan garanterat ett barn göra detsamma med sina egna föräldrar betydligt tidigare än jag märker nåt.
Svar på tråden Ta en vit jul i år