Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-22 13:54:04 följande:
Jag vill ändå inflika, eftersom jag inte kan låta bli att märka ord, att det att göra en orosanmälan till socialen är inte att leva efter devisen "sköt dig själv och skit i andra". Det är att bry sig och agera (eller att lägga sig i, om man tar den alkoholiserade förälderns perspektiv).
Ja, du har rätt, jag var otydlig. Det jag menade är att man kan sköta sitt och skita i andra så länge man inte vet om ett barn som far illa på grund av anhörigas alkohol(miss)bruk. Då bör det anmälas till socialen för självklart anser jag inte att något barn ska fara illa med alkoholiserade föräldrar. Att ett barn i värsta fall känner att mamma och pappa är ovanligt glada är inte ett sådant fall.
Jag har så pass positiva upplevelser av alkohol att jag har svårt att förstå hur negativ man kan bli av motsatsen. Märkte själv aldrig att mina föräldrar blev onyktra och jag förstod ärligt talat inte ens vad alkohol var bra för. Jag tyckte det var fantastiskt då pappa sent på nätterna satt uppe med mig efter festen och berättade historier och lyssnade på nostalgisk musik, såg alltid fram emot det. Jag tror själv att det var det som gav mig ett städat förhållande till alkohol. Jag började inte dricka förrän jag fyllde 18 och dricker mig aldrig full. Men jag gillar helt klart att bli lite onykter vid festliga tillfällen, jag får helt enkelt roligare då.
Jag hanterar visserligen aldrig min son då jag är onykter, reflexerna blir trots allt sämre och han kan inte gå/sitta själv ännu. När han blir äldre och vi firar något kan jag dock komma att ta någon öl eller ett glas vin utan att han kommer att fara illa, det törs jag garantera.
Förra julen var jag gravid och självklart nykter. Under denna får min sambo vara barnansvarig och jag kommer ta några öl med gott samvete. Precis som många skriver så får inte utsatta barn det bättre för att jag inte dricker. Jag kommer dock ALDRIG att sätta min lust att dricka julöl komma före min sons rätt till en fantastisk jul, han är prioritet nummer ett. Jag ser dock inte att de två sakerna automatiskt utesluter varandra.