• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 11:18:10 följande:
    Om det inte fanns något problem för att folk visste sina gränser så skulle inte BRIS och dylikt bli nedringda över julhelgerna. Och än fler må dåligt utan att ringa BRIS
    Ingen har heller påstått att det inte finns något problem. Det jag skrev, och som jag tydliggjort flertalet gånger, är att de flesta inte har detta problem.

Det som är det stora problemet med det är att det är just gruppen som inte har problem som blir föremål för uttalanden som "kan man inte avstå öl en dag om året, för barnens skull?" och "välj en vit jul - för barnens skull".
    Ang. kampanjen så är det alltså en kampanj vi pratar om. En kampanj för att få ut ett visst budskap precis som all annan form av reklam. Oavsett vad dom hade skrivit så hade det ju inte fallit precis alla i smaken. Däremot kan man fundera varför vissa tar åt sig nåt så fantastiskt och har ett extremt behov att försvara sig och tracka ner på en kampanj som i botten har ett väldigt gott syfte dvs att alla barn ska få ha en lugn och trevlig jul.
    Vilka är det som du ser "har ett extremt behov av att försvara sig" och som "trackar ner på kampanjen"?

Kampanjen får utstå hård kritik och det med all rätt, av ovanstående orsaker. Jag håller överhuvudtaget inte med om att kampanjen är fantastisk utan jag anser att den är orättvis och skuldbeläggande. Lägg där till att människor som står bakom ljuger och påstår saker utan grund i verkligheten i syfte att föra fram sitt budskap. I slutändan så är den förmodligen kontraproduktiv och leder till en viss fientlighet mot nykterhetsrörelsen.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • molly50
    Om det inte fanns något problem för att folk visste sina gränser så skulle inte BRIS och dylikt bli nedringda över julhelgerna. Och än fler må dåligt utan att ringa BRIS.

Ang. kampanjen så är det alltså en kampanj vi pratar om. En kampanj för att få ut ett visst budskap precis som all annan form av reklam. Oavsett vad dom hade skrivit så hade det ju inte fallit precis alla i smaken. Däremot kan man fundera varför vissa tar åt sig nåt så fantastiskt och har ett extremt behov att försvara sig och tracka ner på en kampanj som i botten har ett väldigt gott syfte dvs att alla barn ska få ha en lugn och trevlig jul.
    Det som många av oss reagerar på är att dessa kampanjer dyker upp just till jul varje år.
    Var finns de under övriga året?
    Barn som lider av att deras föräldrar (eller andra vuxna) dricker alkohol lider väl även under årets övriga dagar. Inte bara under jul.

Jag förstår tanken,absolut. Barn ska inte behöva lida för att de har föräldrar med alkoholproblem.
    Men när man riktar sig till de som faktiskt kan dricka med måtta så blir det fel.
    Även om vi,som kan dricka med måtta,skulle avstå helt från alkohol under julen så hjälper det inte de barn som verkligen lider! Tyvärr!
    Det problemet måste lösas på något annat sätt än genom att gå på människor som dricker med måtta.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Nykterist?)
    molly50 skrev 2015-12-23 11:45:41 följande:
    Det som många av oss reagerar på är att dessa kampanjer dyker upp just till jul varje år.
    Var finns de under övriga året?
    Barn som lider av att deras föräldrar (eller andra vuxna) dricker alkohol lider väl även under årets övriga dagar. Inte bara under jul.

Jag förstår tanken,absolut. Barn ska inte behöva lida för att de har föräldrar med alkoholproblem.
    Men när man riktar sig till de som faktiskt kan dricka med måtta så blir det fel.
    Även om vi,som kan dricka med måtta,skulle avstå helt från alkohol under julen så hjälper det inte de barn som verkligen lider! Tyvärr!
    Det problemet måste lösas på något annat sätt än genom att gå på människor som dricker med måtta.
    Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.
  • Anonym (sober)

Vilken av högtiderna påsk, midsommar, nyår och jul tror du det konsumeras mest resp minst alkohol?

Och vaddå _förespråka_ berusningsdrycker?

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:

Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.

• Anonym (sober)

Är det verkligen konstigt att man kritiserar en kampanj som skuldbelägger de som saknar skuld?

Om det inte fanns något problem för att folk visste sina gränser så skulle inte BRIS och dylikt bli nedringda över julhelgerna. Och än fler må dåligt utan att ringa BRIS.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:
    På vilket sätt "förespråkas berusningsdrycker" runt jul?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Nykterist?)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-23 12:20:14 följande:
    På vilket sätt "förespråkas berusningsdrycker" runt jul?
    Ingenting som låter bekant vad gäller julöl, glögg, snaps?
  • Anonym (sober)

Jodå, det dricks i en hel hem. Men, _förespråka_?

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:28:57 följande:

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:28:57 följande:
    Jo, det låter bekant. En öl, en vindryck och en spritdryck. En del dricker detta vid jul, andra inte.

Det jag inte riktigt greppar är hur dessa förespråkas vid jul. Kan du förklara på vilket sätt?
Svar på tråden Ta en vit jul i år