• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • molly50
    molly50 skrev 2016-01-02 12:17:01 följande:
    Självklart är julen viktig för många barn. Men inte för alla.
    Det blir vad man gör det till,som vuxen.

Mina barn ser t ex fram emot nyår och midsommar också,då de får vara uppe extra länge och äta extra gott.
    Eller påsken då de får lite extra godis.
    Ska vi som vuxna då skippa ölen och snapsen till maten för att det kan finnas barn som far illa av att de har alkoholiserade föräldrar?
    Även fast vi kan dricka med måtta?
    Min poäng är att det spelar ingen roll vilken högtid det är. Barn som har föräldrar med alkoholproblem mår lika dåligt oavsett vilken högtid det är,eller om det är en vanlig helg.
    Dessa kampanjer borde föras året om,och inte bara till jul.
    Och då rikta sig till de som verkligen har problem. Inte till oss som kan dricka med måtta.
    Det är det sistnämnda som gör att många vänder taggarna utåt när dessa kampanjer dyker upp.
    Att det riktas mot de som kan dricka med måtta,med en skuldbeläggande ton.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (varför provocerar det??)
    molly50 skrev 2016-01-02 12:17:01 följande:
    Självklart är julen viktig för många barn. Men inte för alla.
    Det blir vad man gör det till,som vuxen.

Mina barn ser t ex fram emot nyår och midsommar också,då de får vara uppe extra länge och äta extra gott.
    Eller påsken då de får lite extra godis.
    Ska vi som vuxna då skippa ölen och snapsen till maten för att det kan finnas barn som far illa av att de har alkoholiserade föräldrar?
    Även fast vi kan dricka med måtta?
    Vi ska absolut inte skippa alkoholen om vi dricker med måtta bara för att andra dricker för mycket. Även om jag personligen inte anser att alkoholen har någon viktig plats i mitt eget julfirande. Jag har bara inga som helst problem med kampanjen "vit jul", som många andra verkar ha, även om jag själv inte tänker ha en kritvit jul. Det är helt poänglöst då mina barn knappast skulle märka någon skillnad ifall vi avstod från glöggen, typ.

Jag utesluter dock inte att det finns familjer där de vuxna dricker för mycket på julen även om de är alkoholister. Allt är ju inte svart och vitt. Därför tror jag att kampanjen kan fylla en funktion då den får folk att reflektera över sitt alkoholintag, vilket åtminstone inte jag ser som någon dålig sak.
  • Johan75
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-02 12:13:51 följande:
    Jaha, du håller alltså inte med om att julen är speciell för barn? Bara en dag som alla andra alltså? Hos oss är julafton den viktigaste dagen på året, särskilt från barnens perspektiv, men vi kanske är lite unika på det sättet(?).
    Och hos oss är det en speciell dag som är ypperlig för att göra lite anorlunda än "vanliga" dagar - men inte fan är den viktigare. Har man små barn är alla dagar "barnens dag" då de är i centrum och viktigast. 
    Behold, i come as a thief.
    molly50 skrev 2016-01-02 12:20:35 följande:
    Min poäng är att det spelar ingen roll vilken högtid det är. Barn som har föräldrar med alkoholproblem mår lika dåligt oavsett vilken högtid det är,eller om det är en vanlig helg.
    Dessa kampanjer borde föras året om,och inte bara till jul.
    Och då rikta sig till de som verkligen har problem. Inte till oss som kan dricka med måtta.
    Det är det sistnämnda som gör att många vänder taggarna utåt när dessa kampanjer dyker upp.
    Att det riktas mot de som kan dricka med måtta,med en skuldbeläggande ton.
    Det är möjligt att det bara är en gradskillnad beroende på vilken högtid det rör sig om. Som jag skrev tidigare tror jag att kampanjen "vit jul" är extra tilltalande mest bara för att det redan finns som ett etablerat (språkligt) uttryck, men med en annan betydelse. Det är en ordlek. Svårare än så är det nog inte. Visst skulle kampanjen "vit påsk" eller "vit midsommar" eller dylikt också behövas, men rent språkligt funkar det inte. Jag lägger ingen värdering i detta, utan säger bara hur jag förstår det.

För övrigt är jag inte säker på att alla som tror att de dricker med måtta verkligen gör det. Men det kan vara en annan diskussion.
    Johan75 skrev 2016-01-02 12:28:35 följande:
    Och hos oss är det en speciell dag som är ypperlig för att göra lite anorlunda än "vanliga" dagar - men inte fan är den viktigare. Har man små barn är alla dagar "barnens dag" då de är i centrum och viktigast. 
    Med anledning av ditt inlägg gjorde jag precis en liten empirisk undersökning med två hemmavarande tioåringar, varav endast den ena är min egen. "Om ni skulle välja en dag, som är den viktigaste på året, vilken dag skulle det vara?" "Hm, inte min födelsedag... julafton!". Vännen nickar bekräftande.

På grund av studiens mycket begränsade omfattning kan jag givetvis inte generalisera utifrån resultatet, utan studien måste genomföras i större skala och upprepas. Så därför är jag nyfiken; har du frågat dina barn vad de själva tycker?

• Plupp73

Hos oss är advent och jul utan konkurrens den viktigaste tiden på året. Samtliga familjemedlemmar skulle svara samma där. Det är en extrem mysfaktor, som vi inte har på samma sätt under andra högtider. Vi har inget behov av alkohol för att slappna av och ha trevligt, och därför ingår den inte obligat i vårt firande.

Om vi skulle visa oss alkoholpåverkade inför våra barn någon dag på året, så tror jag faktiskt att vi skulle förstöra mest om det var på julafton.

Den här tråden är intressant, alkoholromantiken är tydlig hos oss svenskar. Alkohol är världens mest livsförstörande drog. Vill säga att jag varken är absolutist eller med i någon "vit julkampanj", men inser att jag åsiktsmässigt skulle kunna högbeskatta eller avskaffa både alkohol och tobak för att uppnå bättre folkhälsa såväl psykiskt som fysiskt.

• Johan75
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-02 12:41:13 följande:
    Med anledning av ditt inlägg gjorde jag precis en liten empirisk undersökning med två hemmavarande tioåringar, varav endast den ena är min egen. "Om ni skulle välja en dag, som är den viktigaste på året, vilken dag skulle det vara?" "Hm, inte min födelsedag... julafton!". Vännen nickar bekräftande.

På grund av studiens mycket begränsade omfattning kan jag givetvis inte generalisera utifrån resultatet, utan studien måste genomföras i större skala och upprepas. Så därför är jag nyfiken; har du frågat dina barn vad de själva tycker?

Tja, min yngsta är 10 månader - så han säger inte så mycket. Min äldsta påstår att den viktigaste dagen var den då vi gjorde snögubbar. Sen ändrade hon sig och sa att det var när vi var på ett lekland som var den viktigaste dagen. Visst - hon tycker säkert att det var roligast, men betyder det att det är den viktigaste? 

Julafton är ofta rolig för många/alla i familjen. Folk skrattar och är glada och man får julklappar. Kanske kommer kusinerna och farmor och morfar. Tror nog det i många fall är det som gör julen rolig - inte att man viker den till någon slags högtid endast för barnen. Födelsedagar är ju dagar som är vigda helt åt en person, och de barn du frågade valde ju uppenbarligen inte den. 
    Behold, i come as a thief.
  • molly50
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-02 12:28:26 följande:
    Vi ska absolut inte skippa alkoholen om vi dricker med måtta bara för att andra dricker för mycket. Även om jag personligen inte anser att alkoholen har någon viktig plats i mitt eget julfirande. Jag har bara inga som helst problem med kampanjen "vit jul", som många andra verkar ha, även om jag själv inte tänker ha en kritvit jul. Det är helt poänglöst då mina barn knappast skulle märka någon skillnad ifall vi avstod från glöggen, typ.

Jag utesluter dock inte att det finns familjer där de vuxna dricker för mycket på julen även om de är alkoholister. Allt är ju inte svart och vitt. Därför tror jag att kampanjen kan fylla en funktion då den får folk att reflektera över sitt alkoholintag, vilket åtminstone inte jag ser som någon dålig sak.
    Men det som många vänder sig mt när det gäller de här kampankerna är ju att de riktas mot just oss som kan dricka med måtta. Och det med en skuldbelägande ton.
    På vilket sätt hjälper det barn som har föräldrar med alkoholproblem,om vi som kan dricka med måtta,sitter nyktra på just julen?

Istället för att rikta sig mot de som kan dricka med måtta så borde man rikta in sig på att ge barn till alkoholiserade föräldrar den hjälp de faktiskt behöver.

Du skriver att det finns de som dricker för mycket fast de inte har problem.
    Men är det inte just problem man har om man dricker för mycket?
    När man inte känner när det är stopp?
    Dessa personer inser kanske inte att de har problem.
    Och det är de som kampanjerna borde rikta sig till.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-02 12:35:16 följande:
    Det är möjligt att det bara är en gradskillnad beroende på vilken högtid det rör sig om. Som jag skrev tidigare tror jag att kampanjen "vit jul" är extra tilltalande mest bara för att det redan finns som ett etablerat (språkligt) uttryck, men med en annan betydelse. Det är en ordlek. Svårare än så är det nog inte. Visst skulle kampanjen "vit påsk" eller "vit midsommar" eller dylikt också behövas, men rent språkligt funkar det inte. Jag lägger ingen värdering i detta, utan säger bara hur jag förstår det.

För övrigt är jag inte säker på att alla som tror att de dricker med måtta verkligen gör det. Men det kan vara en annan diskussion.
    Js,men oavsett betydelse så riktar sig ju kampanjerna till fel personer.
    T om nykterhetsrörelsen själva säger ju att den värsta suparhelgen är midsommar.
    Då borde man väl ha en sådan här kampanj även då,i så fall.

Ja,men tror man sig kunna dricka med måtta men inte gör det så har man väl problem med alkoholen.
    Och det är väl då man behöver hjälp. Innan det går överstyr.
    Och det är dessa personer som kampanjerna borde rikta sig till.
    Inte till de som verkligen kan dricka med måtta.
    Mattias och Hannah.
    molly50 skrev 2016-01-03 10:30:40 följande:
    Js,men oavsett betydelse så riktar sig ju kampanjerna till fel personer.
    T om nykterhetsrörelsen själva säger ju att den värsta suparhelgen är midsommar.
    Då borde man väl ha en sådan här kampanj även då,i så fall.

Ja,men tror man sig kunna dricka med måtta men inte gör det så har man väl problem med alkoholen.
    Och det är väl då man behöver hjälp. Innan det går överstyr.
    Och det är dessa personer som kampanjerna borde rikta sig till.
    Inte till de som verkligen kan dricka med måtta.
    Jag har kollat in kampanjen på internet, bara en aning för sent, och som jag fattar det är det primära syftet att samla in pengar för att kunna arrangera alternativ och jullovsaktiviteter för de barn som det verkligen suger för. Alltså man riktar sig inte till de redan förlorade fallen utan man vill göra något för deras barn med hjälp av andra som i likhet med dem själva inte bryr sig mycket om alkohol. Och visst kan man som måttlighetsdrickare känna sig skuldbelagd och kränkt av det, men det är enligt min mening ett kortsynt och egoistiskt perspektiv.

Nästa år tänker jag stötta kampanjen även om jag inte tänker ta en vit jul själv. Detsamma gäller för midsommar ifall de kampanjar även då. Det kommer ju inte att heta "vit jul" då, så vi får väl hålla ögonen öppna.
Svar på tråden Ta en vit jul i år