Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-02 12:28:26 följande:
Vi ska absolut inte skippa alkoholen om vi dricker med måtta bara för att andra dricker för mycket. Även om jag personligen inte anser att alkoholen har någon viktig plats i mitt eget julfirande. Jag har bara inga som helst problem med kampanjen "vit jul", som många andra verkar ha, även om jag själv inte tänker ha en kritvit jul. Det är helt poänglöst då mina barn knappast skulle märka någon skillnad ifall vi avstod från glöggen, typ.
Jag utesluter dock inte att det finns familjer där de vuxna dricker för mycket på julen även om de är alkoholister. Allt är ju inte svart och vitt. Därför tror jag att kampanjen kan fylla en funktion då den får folk att reflektera över sitt alkoholintag, vilket åtminstone inte jag ser som någon dålig sak.
Men det som många vänder sig mt när det gäller de här kampankerna är ju att de riktas mot just oss som kan dricka med måtta. Och det med en skuldbelägande ton.
På vilket sätt hjälper det barn som har föräldrar med alkoholproblem,om vi som kan dricka med måtta,sitter nyktra på just julen?
Istället för att rikta sig mot de som kan dricka med måtta så borde man rikta in sig på att ge barn till alkoholiserade föräldrar den hjälp de faktiskt behöver.
Du skriver att det finns de som dricker för mycket fast de inte har problem.
Men är det inte just problem man har om man dricker för mycket?
När man inte känner när det är stopp?
Dessa personer inser kanske inte att de har problem.
Och det är de som kampanjerna borde rikta sig till.