Mentat skrev 2016-01-27 10:31:41 följande:
Återigen hittar du på vad jag anser. Tekniken kallas "Halmgubbe" och argumenten har inte mycket med verkligheten att göra.
Frågan, och trådens ämne, är huruvida public service är opartiskt eller inte.
Uppenbarligen inte är mitt svar men jag har inte förespråkat någon enskild lösning och inte begärt någon kvotering. Däremot har jag identifierat det som ett problem eftersom det inte är tal om något som ens liknar svenska folkets åsikter när drygt 80% av de anställda är vänster.
Hur man sedan löser detta problem är en helt annan fråga. Först måste vi erkänna att problemet existerar och så långt är det många som inte har kommit ännu.
Tekniken att påstå att andra producerar halmgubbar är inte särskilt innovativ, här på FL kan du t ex i var och varannan tråd notera att folk kastar påstådda halmgubbar på varandra - och detta i en sådan omfattning att man skulle kunna tro att de befinner sig på torget i Gävle i syfte att ordna lite bränsle till Gävlebocken.
Du anser att SVT och SR är partiska såtillvida att de företrädesvis skildrar världen ur ett vänsterperspektiv. Du menar att detta beror på att journalister i allmänhet är vänsterorienterade och att detta styr rapporteringen. Du menar också att journalisternas vänstervridna agenda inte kan styras och kontrolleras av ägare till och chefer inom media.
Däremot menar du att du själv som helt neutral observatör enkelt kan se hur media är vänstervridet.
Ur mitt perspektiv är det din politiska position långt ut till höger som innebär att du uppfattar medierna som vänsterorienterade.
Och ur mitt perspektiv blir du lite purken när man påtalar de logiska konsekvenserna av din argumentation. Kvotering är ju en sådan, eftersom du anser att journalister i gemen är för vänsterorienterade.