Inlägg från: Snuttispluttis |Visa alla inlägg
  • Snuttispluttis

BF Augusti 2016

Alltså, det där med amning är en himla infekterad debatt. Håller med om att amning är bättre för att bebisen får i sig antikroppar och så från mamman. Men tänker att om mamman lever på skräpmat är det bättre för bebisen med ersättning rent näringsmässigt. Tänk allt onödigt fett och socker som många bebisar får i sig pga att mamman äter skräp. Fast det gäller ju under graviditeten också.

Håller med om nattamning! Usch vad jobbigt det var när vi gick från att nattamma till att gå upp och göra flaska! Fast det blev vana det också efter ett tag. Plus att jag blev väldigt motiverad att få bort nattmatning öht så det slutade dottern med vid fem månaders ålder ;)

Och här är det också massa konstiga drömmar! Vaknar och tänker "okej, hur kommun hjärna på det där?"

Äntligen rul imorgon!!

• Snuttispluttis
    Anonym (Malin) skrev 2016-04-04 13:53:14 följande:

Jag ammade inte min son och han är då världens friskaste, värsta han varit med om är väl 38 graders feber på 8 år :) ska ge det ett försök denna gången men går det inte så går det inte! Känner även att kejsarsnitt är det enda alternativet för att få ut den här ungen, så jag är väl lite bakvänd... ;)

Har väl köpt nåt klädesplagg och en vagn, nu får jag lugna mig till i sommar, är ju en del som behöver inhandlas så det är väl kanske bra att dela upp det! Känns ju verkligare nu när man känner honom varje dag, både min sambo och son känner han också. Drygt bara att vakna på nätterna av att han lever rövare, men det är väl bara att vänja sig ;)

Och jag är jäkligt peppad på en förlossning, vill typ bräcka förra förlossningen (som gick tokbra), så nog är vi alla olika :)
  • Snuttispluttis

Önskar att Tradera och blocket fanns i Norge. Andrahandsmarknaden är inte alls lika bra här :/

Fast sen är jag en sån där som älskar att köpa nytt...

För mig funkar det så bra med meditation så hoppas klara mig hela vägen på det den här förlossningen. Förra tog jag lustgas åtta till tio cm. Hade tyvärr en dålig musiklista så klarade inte att hålla fokus när smärtan eskalerade. Nu har jag redan fixar en flera timmar lång lista, så bebis, bring it on! ;)

• Snuttispluttis

Grattis till lyckade rul Hallonpaj och Sara! Vi har äntligen varit där också och fick se en liten tjej :)

Allt såg bra ut och vi blev flyttade från BF 27/8 till BF 17/8!! Älskar när det händer :)

Så simsalabim har jag gått över halva graviditeten!

Så glad att inte få se hjärnskador eller tarmarna utanför magen. Skräckhistorierna skrämmer helt klart upp en!

Har inte provat epidural Hallonpaj, men hoppas att du får en lindrigare förlossning med nästa hur du än gör med smärtlindring! Usch vad jobbigt med så långa latensfaser :/ Efter första värken jag kände kom dottern sju timmar senare. Lite rädd att det ska gå så fort med nästa att vi inte hinner in. Min man är livrädd för det :P

• Snuttispluttis

Och jag har en kompis som var med i den där studien med livmodertappen. Hon tyckte att det bara var positivt att få lite extra kollar och ultraljud :)

• Snuttispluttis

Tackar för alla grattis!!

Hallonpaj, fy vad utmattande det låter! Även en kort förlossning tar ju på krafterna och sen att inte få sova på så lång tid innan :/ Och sen med äldre barn så kan man ju inte bara följa bebisens dygnsrytm heller. Låg och gottade mig på BB flera dagar med dottern, men det blir det ju inget med denna gången :P

Och du får spara allt rosa/flickigt till nästa gång ;)

Men lider med dig när det gäller namn! Vi är riktigt lättade att det blir en flicka för pojknamn är så svårt!! :P

Vi har några namn som vi gillar, men sen får vi se vad hon ser ut att heta när vi träffar henne innan vi bestämmer.

Mika86, jag är såpass säker på att ta mig till full öppning på egen hand (meditation) så är nog mest bebisens hälsa som jag tänker på. OM allt går bra så skulle jag nog kunna föds själv, men tänk om det drar ut på det eller om nåt går fel.. Sen vill jag verkligen inte se nåt av allt som kommer ut där nere så har gärna nån med erfarenhet som står där och torkar bort ;)

Har du råkat ut för att inte hinna in?

Och jag har ingen försäkring. Kanske borde se på det.. Tror att jag hade nån med dottern, men minnet alltså.

• Snuttispluttis
    Mika86 skrev 2016-04-06 06:48:44 följande:

a.

Snabba förlossningar bruka va de som gå bäst faktiskt.

Vår fjärde är född på väg in till fl, typ 20 minuter från sjukhuset, va av BM som hämtade oss jag fick veta det om snabba förlossningar.

Vi va nervösa över att se bilen sen men det va faktiskt knappt synligt alls o va ändå ljusgrå tygklädsel.

Femte skulle blivit igångsättning men vattnet gick hemma så fick åka ambulans in enligt bms direktiv, hann va på fl i 4 minuter o då höll jag igen krystvärkarna, gubben missade det med 9 minuter

Oj, var det inte nervöst när ni förstod att bebisen skulle komma?

Känns skönt att föda på sommaren iaf så vi slipper oroa oss för halka, snöstorm och sånt. Tar nog med lite extra handdukar i bilen för säkerhets skull, haha.
  • Snuttispluttis
    Mika86 skrev 2016-04-06 10:56:09 följande:

Jag va väl trög o fattade inte att det va krystvärkarna utan ignorerade de tills det verkligen tryckte på där nere, sen tog det väl typ 1 minut tills han va ute.

Det är faktiskt den bästa förlossningen av alla o än idag tycker jag syns om poliserna som stannade o undrade varför vi stod där på parkeringen med varningsblinkers mitt i natten aldrig sett en polis så chockad.

Jo det är mycket bättre väder nu än vi hade -12 grader då.

Ha ni med långt till fl?

Vi ha 5 mil så ta typ 45 minuter

Gör det o ett stort badlakan överst i väskan, vår son fick mina byxor över sig

Födde du sittandes i framsätet eller?

Häftigt att ha en sån födsel i bagaget ändå :P

Oj, haha ja stackars polisen!

Japp, 5 mil vi också. Fast ser ut som att vi ska bo hos min mamma vid födseln så då blir det bara 2 mil. Hade känts tryggare :)

Det ska jag, tack för tipset! Har läst att det är viktigt att värma bebisen.

Hur blev det med moderkakan för dig förresten? Lät ni bara allt va tills ambulans kom?
  • Snuttispluttis

Sara25, nu är ju jag hemma med dottern, men känner samma! Den där totala avsaknaden av motivation att görs nåt produktivt. Som tur är fokuserar hon på att lära sig gå just nu, men får dåligt samvete när jag inte är så delaktig i vad hon gör :/

Hallonpaj, jo, jag är nog rätt bra på det. Eller kanske snarare bra på att koppla bort allt än att fokusera. Finner ett sånt lugn av att meditera :) Men märkte att så fort jag tappade kontrollen i en värk var det jättesvårt att komma tillbaka till lugnet. Så jag förstår verkligen de som får panik och bara vill ha all smärtlindring man kan få.

Tror att du kan behöva försöka att inte så aktivt andas och så, utan mer tömma dig själv på allt och bara låta andningen komma naturligt. Om du förstår skillnaden p året och profylax. Jag var väldigt noga med att inte bli störd. De kollade bara öppning två ggr, 4 cm och 8 cm, annars pratade jag knappt med nån (förutom när jag skällde på min man att musiken var fel). Sen inställningen att det här sköter min kropp bara jag låter den göra sitt. Att jag har kontroll och inte behöver smärtlindring för det här fixar jag.

Men alla är olika :)

Ska sägas att jag fick ordentlig panik under krystningsfasen. Kände inte ordentligt hur jag skulle krysta så det blev bara en massa smärta och det tog onödigt lång tid för dottern att komma ut. In i det sista var jag väldigt emot att behöva bajsa på mig, (vilket det kändes som att jag gjorde) haha.

Svar på tråden BF Augusti 2016