Inlägg från: Snuttispluttis |Visa alla inlägg
  • Snuttispluttis

BF Augusti 2016

Nmg skrev 2016-03-09 13:28:40 följande:

Kan man ta sånt när man är gravid då?vart kan man köpa osötad tranbärsjuice ?

Hm, kan inte tänka mig att det skulle vara några problem. Är ju samma som att äta massa tranbär eller nån annan frukt eller bär och det har jag aldrig hört nåt om att man ska undvika.

Jag har alltid kört på kapslar så vet inte riktigt med juicen. Möjligt att hälsokostaffärer har det också (där jag köper kapslar), annars kan du kolla på de sorter som finns i vanliga mataffärer, fast tror att alla de är sötade.
  • Snuttispluttis
    Sara25 skrev 2016-03-09 15:35:23 följande:

Hej!

Jag hoppar också in i tråden! :)

Jag är 26 år och gravid med första barnet. Bf är beräknat 27/8.

Har rul 5/4 och räknar ner dagarna!

Mår toppen just nu, illamåendet som fanns de första ca 12 veckorna är borta, och jag märker knappt av min graviditet, förutom att byxorna är för små.. Hoppas att jag har turen att fortsätta må såhär! :)

Samma BF som jag hittills då :)
  • Snuttispluttis

Välkomna alla nya!!!

Finns det en BF-lista för gruppen?

Mulan, kanske göra en i första inlägget?

Här kommer jag iaf ifall nån vill fylla på :)

Snuttispluttis 29 år, BF 27/8, andra barnet, okänt kön

• Snuttispluttis

Okej, blev lite missförstånd med listan tror jag, men det löser sig :)

Sätter ihop alla som skrivit hittills och om du inte står med kan du väl kopiera och skriva in dig där du passar?

Sen kan man bara kopiera listan om det ska ändras nåt med BF eller kön när ni börjar gå på rul. Se till att alltid kopiera den sista listan så kommer alla uppdateringar med :)

BF:

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

• Snuttispluttis

Tycker också att det är kul att hålla tråden öppen. Kul att få följa så många som möjligt mot BF och bebis kan jag tycka :)

Här är det en hel del sd på kvällarna. Foglossningen blir sakta värre iom att jag inte kan vila och undvika lyft och att böja mig så det värker ordentligt på nätterna. Typ konstant hungrig och törstig.

Åh, och var på första kontrollen i tisdags. SF-mått på 15 cm, 150 hjärtljud/min och har hittills gått upp 5 kg.

Skattenmust, smakar färska katrinplommon mycket mer än den puréen man köper till bebisar? Är ju typ hälften vatten i den.

Och det med uvi är väl att det kan vara skadligt för fostret om uvin går upp till njurarna? Men då är det ju farligt för en själv också och tror att man mår riktigt dåligt då så det inte går att missa. Läste nånstans att typ en tredjedel av alla gravida har uvi nån gång under graviditeten så tror inte att man behöver oroa sig massor.

Nu blir det helg med god mat och marängswiss med hemmagjorda maränger och chokladsås. Sååå gott!!

Trevlig helg allihopa! :D

• Snuttispluttis

Hade världens sämsta humör för ett par veckor den, men mu har det stabiliserats (som tur är). Mest att tröttheten pga dålig sömn får mig att gråta just nu, men mest när det har varit riktigt dåliga nätter.

Förutom foglossning mår jag faktiskt riktigt bra :)

Ingen oro alls för bebisen och bara njuter när jag känner att det tränas där inne <3

• Snuttispluttis
    minMonchichi skrev 2016-03-13 18:45:05 följande:

Hej på er!

Tipsar er återigen om laktulos, psylliumfrön och den här gången även laxoberal. Laktulos klarar jag inte av smaken på längre, men magen fungerade på det.

Psylliumfrön måste man ofta äta 1-2 veckor innan magen kommer igång.

Laxoberal tipsade bm mig om och det verkar ha hjälpt det med!

Innan detta var jag trög ca 2 månader!!

Annars mår jag bra, är ute och tränar plus långa raska promenader men har ett problem...

Småäter inte, men när jag väl äter (frukost x2= kliver upp aptidigt, lunch och middag) så äter jag jättemycket! Mycket mer än jag behöver!! (tänker inte på det när jag äter, får inte mättnadskänslan innan det är för sent!) Kan knappt röra mig efteråt OCH lägger så klart på mig då... Tips på vad man kan äta som är nyttigt som inte gör en helt rörelsehindrad?! Som mättar samtidigt...

Lägga på sig är väl normalt i den här situationen, men att äta så man inte orkar röra sig...Det blir problematiskt det!

Hur gör ni?

Bra tips! Men har aldrig hört om laxoberal. Är det nån medicin?

Hur äter du psylliumfrön? Typ på fil/yoghurt?

Jag är numera konstant hungrig. Och inte bara småsugen utan det är riktigt ont i magen-hungrig. Äter små mål rätt ofta. Typ en frukt, ett par mackor, lite fil. Och sen lunch och middag då. Om jag har slarvat med mellanmålen blir det som du beskriver. Jag kan äta för typ tre personer till middag då. Typ som att det inte går att bli mätt :/ Du borde nog försöka få in fler mellanmål :)
  • Snuttispluttis
    Kela1981 skrev 2016-03-13 20:44:17 följande:

Jag kör ner laktulosen i lite yoghurt så märks inte smaken av, det funkar fint :)

Är så sugen på att känna mer regelrätta sparkar nu :( Känner mest nåt konstigt bubblande ibland.

Kände första rörelserna med dottern i vecka 19 och trodde nog att jag skulle känna mer vid det här laget eftersom det är andra barnet. Är inne i vecka 18 nu men får nog vänta lite till :/

Moderkaka i framkant kanske?

Sen är det väl inte förrän efter vecka 24-26 som man SKA känna sparkar varje dag va? Så iaf ett tag kvar :)
  • Snuttispluttis
    Kela1981 skrev 2016-03-13 21:12:53 följande:

Nja jag fick reda på att moderkakan inte ligger i framkant.

Eftersom dottern föddes med KS så går jag på extra ul för att kolla så snittet sköter sig ;)

Men du har rätt, det är ju fortfarande tidigt :)

Kommer bara ihåg hur mysigt det var att känna dom där buffarna :) Det är ju en hemlig grej mellan bebbe och mig ;)

Okej, då har du nog bara en lite lurig bebis som sparkar åt andra håll än så länge ;)

Men eller hur! Att känna en spark eller rörelse gör en alldeles varm och glad. Mysigt att börja lära känna den nya lilla familjemedlemmen!
  • Snuttispluttis
    minMonchichi skrev 2016-03-13 22:55:00 följande:

Nja, laxoberal från apoteket, smaklösa droppar, men man ska rådfråga bm eller läkare först, så prata med dem om hur mkt som passar just dig i så fall.

Psylliumfrön tar jag två msk i filen o blandar med sylt och flingor varje morgon, fungerar finfint efter två veckor

Ja, jag får börja med mellanmål helt enkelt!

Okej, ska prova med psylliumfrön tror jag. Känns enklast :)

Ja, tror att det är det bästa för dig med tanke på mängd per tillfälle, blodsockernivå och så :)
Svar på tråden BF Augusti 2016