Inlägg från: Snuttispluttis |Visa alla inlägg
  • Snuttispluttis

BF Augusti 2016

Tror som sagt att det är praxis med sen avnavling på alla fl-mottagningar i Sverige, men det skadar verkligen inte att ha med det i fl-brevet. Så vet de att man är medveten :)

Skattenmust, låter jobbigt! Min morfar gick bort när jag hade två månader till BF förra året. Fick köra fem timmar enkel resa för att vara med vid dödsbädden, vaka två dagar, köra tillbaka. Tre veckor senare köra igen för begravning. Den ansträngningen ihop med sorgearbetet var inte kul. Allt gick ändå bra med resten av graviditeten. Bebisen påverkar ju av stresshormoner om man själv är stressad, orolig eller ledsen. Men man känner ju det man känner.

Bättre att vara ledsen en period så man kan bli riktigt glad sen istället för att gå och trycka undan negativa känslor och må smådåligt hela tiden.

Jag håller tummarna för att slippa dödsfall i familjen den här graviditeten.

Och låter som att ni inte har många fler kontroller just ju (undantaget Stockholm då). Kommer få två kontroller i maj för då ska jag först till bm i Norge och sen på inskrivning i Sverige :)

• Snuttispluttis

Jag får mammaledigt enligt norska regler så jag blir hemma i totalt 39 veckor med pengar. Sen blir det nog ett tag till utan pengar också. Lämnar inte på dagis förrän vid 1,5 år.

• Snuttispluttis
    HJohannesson skrev 2016-04-25 15:54:37 följande:

Vårdnadsbidraget är ju väldigt bra i Norge med! 5000kr va? :) tyvärr togs det bort för oss i Sverige i år.

Får inte ni välja mellan 100% ersättning eller 80% ersättning längre tid hemma ?

6000 kr mellan 1-2 år så jo, det är himla trevligt :) Kommer dock förmodligen flytta tillbaka till Sverige så blir nog inte att vi får ut mycket sånt.

Och ja, fast med 80% blir det mindre pengar totalt så vi tar nog 100% nu just för att vi ändå ska tillbaka till Sverige. Med dottern tog vi 80% så jag kunde vara hemma längre. Dock fortfarande inte lika lång tid som man får i Sverige.
  • Snuttispluttis
    Kela1981 skrev 2016-04-25 18:14:56 följande:

En fråga tjejer:

Jag har typ kramp i magen och har haft hela dagen men det är mycket värre nu ikväll. Det sitter i sidorna och övre delen av magen. Svårt att förklara men det känns lite som kramp blandat med träningsvärk och gör extra ont om jag drar djupa andetag.

Gör extra ont om jag lutar mig lite framåt eller om jag står/går.

Fattar ingenting! Hade inget liknande med dottern alls :(

Låter inte skönt alls det :/ Och det är ihållande? Känns det som att det är livmodern eller "vanliga" magen?

Kanske borde ringa sjukvårdsupplysningen eller din bm och rådfråga. Kan ju vara nåt som man kan få som omföderska?
  • Snuttispluttis

Kela håller med! Bortser man från min psoriasis var förra graviditeten fantastiskt lätt och trevlig. Nu är det foglossning, trötthet, sammandragningar och bara allmänt en jobbig tid. Hoppas att det ska kännas bättre i sommar när den stora magen kommer och min man är hemma och avlastar. Annars kan inte lilltjejen titta ut snabbt nog känns det som :P

Åh, jag har fått sjukskrivning resten av graviditeten så detsamma skönt att slippa ev. press att söka jobb i mitt tillstånd. Nu ska jag bara få tillåtelse att spendera tiden i Sverige och då ser min sommar plötsligt riktigt lovande ut :D

• Snuttispluttis

Det där med foglossning alltså. Kan det kännas när man kör bil också? Liksom strålar värk från korsryggen, genom höften och ut i höger lår. Sjukt irriterande är det iaf när bilen är enda sättet att ta sig nånstans :/

• Snuttispluttis

Måste man f.ö få graviditetspenning i Sverige för att vara hemma som gravid? Går det inte med en vanlig sjukskrivning?

• Snuttispluttis

Kan inte Mulan få vanlig sjukskrivning då? Eller är fk lika neggo till att godkänna det också?

I Norge brukar det inte vara några problem med ersättning så länge som en läkare sjukskriver en. De litar liksom på läkarens bedömning.

Äsch, så det är foglossningen som känns vid bilkörningen också alltså :/ Drygt!

En annan grej. När jag ska kissa och liksom ta i för att tömma blåsan gör det jätteont i ena sidan, typ ligament, och så slutar det komma kiss. Och då måste jag ta i ännu hårdare så det gör ännu ondare för att tömma blåsan. Nån annan som känner igen det och vet om det är farligt/dåligt att ta i även fast det gör ont?

Vill ju gärna tömma blåsan för man springer ju på toa ofta som det är ändå..

• Snuttispluttis
    anlili skrev 2016-04-26 18:08:26 följande:

Det du beskriver som strålar genom höften till låret låter lite som det jag har. Får svårt att gå ibland och det händer att jag "fastnar" på en stol och inte kommer upp igen för att det gör så ont. Min bm sa att det troligtvis är ichiasnerven som kommit i kläm. Och är det så är det bättre än foglossning för det kan ge med sig. Foglossning blir man oftast inte av med och ofta blir det bara värre med tiden.

Åh, det där med att inte kunna röra sig efter att ha suttit stämmer för mig också! Speciellt när jag har suttit ett tag på golvet med dottern. Hm, låter ju lite hoppfullt att det kan ge med sig. Men inget man kan göra åt det?
  • Snuttispluttis
    Anonym (Nael12) skrev 2016-04-26 20:46:05 följande:

Hej allihopa. jag funderar över de här med att spara dagar eller inte. Varför spara? Kan man inte ta ledigt istället när de blir aktuellt med någon / några dagar för resa och sånt och ta ut alla dagar nu medan bebisen är liten. Vad är fördelar med att spara dagarna? Är inte alls insatt i de här med dagar och vad som är bäst att göra, hur många dagar man ska ta ut per månad osv..

Man har ju inte obegränsat med semesterdagar att ta ut på ett år så att spara föräldradagar gör att man kan få ledigt utöver den vanliga semestern (som de flesta är rätt vana vid att ta ut på sommaren). Sen kan man ju pussla och ha en föräldradag i veckan en period får att korta ner arbetsveckan. Beror på hur ens livssituation ser ut och hur man själv känner att man får ut mest av sina dagar. Väldigt individuellt det där :)
Svar på tråden BF Augusti 2016