Inlägg från: Snuttispluttis |Visa alla inlägg
  • Snuttispluttis

BF Augusti 2016

skattenmust skrev 2016-03-14 11:22:36 följande:

Wehooo fick lyssna på lillans hjärta idag för första gången, och BM körde ner fingrarna för att kolla hur hon låg då jag inte känner några rörelser, hon har ryggen emot min utsida mage så hon sparkar bakåt mot ryggen därav att jag inte känner något. Sean trycket som jag haft och beskrev sa hon mest troligt var foglossning så jag ska kontakta sjukgymnast för att få ett bälte.

Min BM är så underbar, känner mig så lycklig :)

Mysigt!

Och tur du har med sjukgymnast och bälte mot foglossningen! När jag tog upp hur jobbigt jag har det för min bm så sa hon att de hade kollat på att skaffa bälten, men de var så stora så ingen trodde att man skulle vilja ha ett sånt... :O

Hatar sjukvården här uppe :(
  • Snuttispluttis
    skattenmust skrev 2016-03-14 12:45:54 följande:

Ja det var mysigt att höra hennes lilla hjärta för första gången :)

Oj, det låter inte speciellt seriöst om jag ska vara ärlig, hon hjälpte mig direkt med en kontakt till sjukgymnast.

Sjukvården här är åxå katastrofal emellanåt , jag fick ju fel diagnos när jag blev sjuk, hemskickad med vätskebrist och var nästan döende, tacka vet jag att det finns bra läkare även om dom är få.

Ja, har haft kontakt med riktigt dåliga läkare i Sverige också. Men känner att hela sjukvården är slappare här. Liksom att även om man kom till en bra läkare finns det inget att göra. Men men, ska väl överleva foglossning på egen hand.

Och angående bm-besök så med dottern förra året kände bm bara efter läge på slutet för att se vart huvudet var och om det var fixerat. Annars bara SF-mått.
  • Snuttispluttis
    Kela1981 skrev 2016-03-15 21:07:18 följande:

Oj ha ha ha.... Jag har också sug för sura saker fast kanske inte så extremt att jag käkar citronskal ;)

Däremot så har jag haft ett himla humör de senaste dagarna och idag gick det över till deppighet. Vet inte varför.

Har en 1,5 åring som driver mig till vansinne med att hon vägrar ta på sig kläder och gå till dagis på morgonen. Det kan ta upp emot en timme att komma iväg och nu har jag fått nog. Så sjukt dränerande att hålla på med det kriget varje dag. Nu har jag bestämt att från i morgon är det stopp. Hon får en eller två chanser att komma frivilligt och sen kommer jag att tvinga på henne grejerna. Jag vill verkligen inte göra så men vi har hållt på i över en vecka nu och det blir inte bättre alls. Känns som allt jag gör är fel :(

Det är inte dagis som är problemet för när vi ska hämta henne på em så vill hon inte hem. Jag blir så trött :/

Förlåt, men jag behövde få det ur mig känner jag. Har ju inget direkt med denna graviditeten att göra ;)

Förstår dig! Hade mardrömsnatt med dottern (nio månader) inatt där vi sov oroligt och sen var helt vakna 23.30-01.30 för att sen sova oroligt igen. Sen fick jag en mardrömsmatning vid lunch där vi tillslut satt och grät båda två. Hon för att hon inte ville äta och bara komma upp i famnen och jag för att hon inte ville äta.. Man känner sig verkligen som världens sämsta mamma när det blir så fel :/

Så du är inte ensam! Sen är man ju så extra känslig som gravid. Alla hormoner, trötthet och sånt. Börjar fundera på om det var helt galet att bli gravid så fort igen, men lite sent att ångra sig nu ;)

Hoppas att det blir bättre för er snart!
  • Snuttispluttis

Fina bebismagar!

Vi har inte börjat fota magen än. Kändes meningslöst medan det bara var svullna tarmar och sånt. Tänker nog börja till helgen dock :)

Och jag har en rätt speciell situation för jag är mammaledig utan jobb :P

Flyttade till ny stad pga nytt jobb för min man och då sa jag upp mitt gamla jobb, blev sjukskriven hela grav. pga psoriasis och sen mammaledig.

Går tre månader utan lön eller ev sjukskriven och sen mammaledig igen. Andra regler i Norge än i Sverige med sånt där.

• Snuttispluttis
    Mika86 skrev 2016-03-16 07:12:18 följande:

Ungefär som en annan fast jag har bara varit mammaledig, fixat så dagarna räckt till syskon kommit, i 2-2,5 år har dagarna räckt.

I september har jag faktiskt varit mammaledig i 8 år, sen andra barnet föddes.

Trist att behöva gå tre månader utan pengar

Oj, vad bra att man kan fixa och vara mammaledig så länge! Norge har rätt bra system, men är mindre dagar och lite mindre flexibelt än i Sverige. Sen räknas mammapengarna på senaste perioden så ju fler barn man skaffar efter varandra desto mindre pengar blir det :/ Kommer nog bli sjukskriven pga foglossning sista månaderna. Ska vara på min läkare om det iaf. Går ju inte stå som arbetssökande när jag inte kan gå/stå eller göra nåt fysiskt längre än 20 min..
  • Snuttispluttis
    anlili skrev 2016-03-16 07:10:45 följande:

Så lycklig! Har äntligen varit på RUL. Allt såg bra ut och det var en flicka igen :) Men vad nervös man blir. Låg bara och väntade på att hon skulle säga att det fattades en hjärtklaff eller en hjärnhalva eller nåt annat väsentligt. Med förra dottern blev jag lugn så fort jag såg att hjärtat slog. Nu vet man ju lite mer vad de kan hitta så jag lugnade inte ner mig förrän undersökningen var över.

Jag jobbar heltid till sommaren sen tänker jag vara föräldraledig med dottern tills lillan kommer. När man har fast tjänst räknar FK på vad man förväntas tjäna i år. Vet inte hur det är om man har timvik, då kanske de måste kolla bakåt?

Så kul! Grattis!! :)

Och en liten tjej till. Så mysigt! Vi tror att det blir dotter igen här också. Magkänslan säger det iaf :)
  • Snuttispluttis

Tack Skattenmust! För det mesta känner jag mig som en rätt bra mamma, men är tufft nu när jag inte kan ta hand om henne som jag vill. Går ju inte förklara för henne varför jag inte kan bära henne lika mycket och så. Blir det ett syskon till kommer vi vänta några år så de är större :)

Angående kläder till bebisen kör jag på långärmad omlottbody och byxor i bomull eller ull från BB. Sen om det blir varma dagar hemma blir det blöja. Med dottern förra sommaren var det stekhett hemma ett tag. Med henne i blöja och jag som svettades som en ko blev det varmt och gott mellan oss kan jag säga :P

• Snuttispluttis
    Mika86 skrev 2016-03-16 16:18:55 följande:

Jo det har faktiskt varit jätte skönt att varit så delaktig i småbarnsåren.

Oj vilken skillnad mot här, är det mindre än 2,5 år mellan då få man samma följer högre.

Usch vad drygt att behöva bli sjukskriven för nåt sånt men hoppas det bli lugnare när du är sjukskriven.

Nej det finkar ju inte alls 20 minuter är ju långt ifrån halva arbetsdagen med,skulle va lagom rörligt o fritt jobb då

Kan tänka mig det! Ska hålla dottern hemma till typ två års ålder tänker jag, men sen blir det nog dagis några timmar per dag iaf. Ska flytta tillbaka till Sverige så det blir svenskt alltihop :)

Åh, det där med pengarna i Sverige vet jag om via vänner. Så jäkla synd (för mig) att det inte är lika bra i Norge :/

Får se hur det blir med sjukskrivningen. Möjligt att vi flyttar till Sverige i sommar och då blir det ju lite annan situation.

Haha, och hade varit nice med 20 minuter långa arbetsdagar :P
  • Snuttispluttis
    anlili skrev 2016-03-16 17:45:38 följande:

Tack! Ja det blir jättekul med två tjejer som är så nära i ålder. Vi var dock nästan säkra på att det var en kille den här gången, båda hade väldigt stark magkänsla för det. Så vi blev jätteförvånade! Fast vi har båda i hemlighet tänkt att det vore kul med en tjej till så det blir bra det här :)

När det gäller sex är vi hittills helt samstämmiga i att det skulle kännas konstigt. Fram till KUB var jag rädd att orsaka missfall trots att de säger att det inte ska vara farligt. Och nu känns barnet och magen för stor.

Tänker som dig med det där :) Fast blir det en pojke hoppas jag att de blir tajta också.

Skönt att kunna använda alla kläder från dottern också!

Hur säker var bm på att det var en tjej?

Och vi känner samma som er när det gäller sex. Bebisen hör ju nu också..
  • Snuttispluttis
    Mika86 skrev 2016-03-16 22:16:57 följande:

Låter ju jätte bra för både henne o dig att börja då lugnt.

Jo väldigt synd,väldigt olika trots att det är grannländer.

Hoppas flytten går bra när ni flyttar o inte stämmer till det med mvc o fl o framförallt FK, de är inte alltid så duktiga

Ja, kommer ju ha en liten igen så blir nog skönt för både mig och dottern att ha henne på dagis lite :)

Ja, och så drygt att pappersarbete och sånt ska vara så krångligt mellan länderna. Hallå, ni pratar typ samma språk liksom.. :/

Tack! Är inte så imponerad av hur de hanterar allt i Norge så Sverige ska nog inte kunna vara sååå mycket sämre (hoppas jag) ;)
Svar på tråden BF Augusti 2016