Inlägg från: skattenmust |Visa alla inlägg
  • skattenmust

BF Augusti 2016

Måste fråga en sak, kan ju alltid hoppas på ett svar-

När ni går hos BM på mvc, har ni varit med om att hon känt efter hur bebis ligger, typ- Dra ett djupt andetag å så kör hon ner fingrarna rätt djupt så det gör lite ont, strax vid blygbenet?

Hon kände så på mig, samt kände lite mer försiktigt på magen om hon kände hur lillan låg.
    Kan inte minnas detta från innan.

• skattenmust
    Snuttispluttis skrev 2016-03-14 12:36:22 följande:
    Mysigt!

Och tur du har med sjukgymnast och bälte mot foglossningen! När jag tog upp hur jobbigt jag har det för min bm så sa hon att de hade kollat på att skaffa bälten, men de var så stora så ingen trodde att man skulle vilja ha ett sånt... :O

Hatar sjukvården här uppe :(
    Ja det var mysigt att höra hennes lilla hjärta för första gången :)
    Oj, det låter inte speciellt seriöst om jag ska vara ärlig, hon hjälpte mig direkt med en kontakt till sjukgymnast.
    Sjukvården här är åxå katastrofal emellanåt , jag fick ju fel diagnos när jag blev sjuk, hemskickad med vätskebrist och var nästan döende, tacka vet jag att det finns bra läkare även om dom är få.
  • skattenmust
    Kela1981 skrev 2016-03-14 14:00:40 följande:
    Ja det kommer jag ihåg från förra graviditeten! Det är inte direkt skönt :/
    Än så länge har inte min bm gjort det, men så har jag ju inte börjat gå på kontrollerna än. Inskrivningen är ju bara prover och prat :)
    Oki, tack för svar :)

Vi har tagit järnprov, blodtryck, vikt osv, å sedan idag så ville hon veta hur den lille låg å jag inte kände henne på flera dagar..Men du har varit med om det innan?
    Nmg skrev 2016-03-14 14:25:51 följande:

Min har inte gjort

Det än i alla fall men ska dit efter RuL så vi får se då

Oki, tack för svar :)
  • skattenmust
    Kela1981 skrev 2016-03-14 15:44:28 följande:

Japp med dottern gjorde min bm det nästan varje gång.
    Går hos en ny bm nu eftersom vi har flyttat så det ska bli spännande att se om hon gör samma.
    Men frågan är hur mycket det ger; min förra sa att dottern låg med huvudet fint neråt men ul visade att det var rumpan hon klämt på ha ha ha

hahahahaha, lilla bumpen :D Okey, pratade nyss med en väninna som sa likadant, att hennes bm gjorde det varje gång, men man tror ju att dom ska mosa bebis när dom gör så ...
  • skattenmust
    Kela1981 skrev 2016-03-14 15:44:28 följande:

Japp med dottern gjorde min bm det nästan varje gång.
    Går hos en ny bm nu eftersom vi har flyttat så det ska bli spännande att se om hon gör samma.
    Men frågan är hur mycket det ger; min förra sa att dottern låg med huvudet fint neråt men ul visade att det var rumpan hon klämt på ha ha ha

Men Kela, fick du åxå lite ont?

hahaha vägde mig idag med, har gått upp drygt 7 kg!!
  • skattenmust
    Snuttispluttis skrev 2016-03-14 19:59:44 följande:
    Ja, har haft kontakt med riktigt dåliga läkare i Sverige också. Men känner att hela sjukvården är slappare här. Liksom att även om man kom till en bra läkare finns det inget att göra. Men men, ska väl överleva foglossning på egen hand.

Och angående bm-besök så med dottern förra året kände bm bara efter läge på slutet för att se vart huvudet var och om det var fixerat. Annars bara SF-mått.
    Jo dessvärre så är läkarvården under all kritik även om jag just nu har en otroligt bra behandlande läkare , får man fråga i vilken kommun du bor i?
    Ahh jag har inte gjort sf mått än, ja aså jag tror hon kände bara för att jag inte känt av rörelser på flera dagar, så hon ville bara känns hur hon låg.
    Mika86 skrev 2016-03-14 20:13:56 följande:

Många inläggigen, ha en pojk som blev magsjuk i lördags så fullt upp, trodde det va över nu men 49 timmar symtomfri så kräker han enormt igen
    Skattenmust gud vad skönt att BM med trodde på foglossning, eller ja det är ju riktigt jävligt men bra att det inte va nåt värre.
    När jag är hos BM så bruka hon känna på magen o den hör hon då som du beskrev, med djupt andetag o då, ha hon gjort med alla utom äldsta för då bodde vi i annan kommun o få minns jag knappt nåt av BM besöken

Men fyy farao, ja det går mycket magsjuka nu, min syster stod på jobbet igår när en kollega spydde rakt ut brevid henne, kan säja att vår fika ställde jag in idag, det vågar man ju inte riskera. Jag har aldrig själv varit magsjuk, men mina barn blir.
    Fasen va jobbigt aså, min syster jobbar på en catering så det var bara att kasta allt dom lagat den dagen.

hahahaha du är rolig aså, ja hon trodde på foglossning och jag har tid imon bitti till sjukgymnast för att få bälte bla. Ahh skönt att höra att fler varit med om det, jag ringde några väninnor och frågade och dom alla hade varit med om det, men jag reagerade mest på att hon gjorde det så tidigt som i vecka 17, men så länge det inte är skadligt så gör det ju inget. 
    Min lilla tar helg ledighet på största allvar, nu ikväll så har hon hållit på rejält :)
    Kela1981 skrev 2016-03-14 20:14:24 följande:
    Ja jag fick ont precis när hon höll på men inte så att det gjorde ont efteråt.
    Vad är poängen med att känna efter redan nu?
    Antar att dom känner senare för att kunna föra lite anteckningar på hur bebisen ligger och eventuellt flyttar sig från gång till gång för att sen lägga sig rätt.
    Ja när hon gjorde det så fick jag lite ont, men inte att det höll i sig på något sätt, ja hon ville känna hur hon låg då jag plötsligt inte kände henne på flera dagar.
    Men jag kan inte tänka mig att hon kände nu om det skulle kunna vara skadligt....Tyckte åxå att det var lite tidigt, men nu vet jag hur hon ligger och som sagt, så länge det inte skadat henne vilket det inte verkar ha gjort då jag känt av henne ganska så mkt sista timman :)
  • skattenmust

Ringde BB nu och pratade med en bm där, hahahah har la snart direktnummer, Hon sa iallafall att det är INTE farligt att känna så på magen oavsett vilken vecka man är i, MEN att det var väldigt tidigt att känna fosterrörelser, att man brukar börja känna i vecka 18, men jag sa att jag känt i 1,5 vecka nästan varje dag, min man och barn har ju åxå känt henne.
    Hon sa, ja det är ovanligt när bebisen är så liten, Jag vet inte om det beror på att jag i vanliga fall är väldigt liten och tunn?

• skattenmust

Näe nu blir jag förbannad, vem e den där bm att ifrågasätta att jag känner min lillsnorka röra sig??!! Jag känner henne tydligt och det har min man å barnen med gjort!! 

• skattenmust
    Mika86 skrev 2016-03-14 21:03:36 följande:

Skattenmust ja ingen höjdare, hoppas ingen annan får det sådrt vandrar runt. 
    Usch stackars din syster, måste varit extremt jobbigt, dyrt o tung att behöva kasta allt de gjort, men ja vadgör man.
    Hoppas bältet kan hjälpa digo attdufå massa bra hjälp av sjukgymnasten 

ja jag har ju inte träffat henne efter det, så jag hoppas vi slipper för det går mycket nu, vet att det även går på dagis här. Ja aså dom kan ju inte sälja maten som hennes kollega lagat då ho var sjuk, eller ja blev under tiden, fy faan aså.

tack så mycket, det hoppas jag med Skrattande
    Mika86 skrev 2016-03-14 21:13:44 följande:
    Ja du, gammal surkärring kanske, allt är ju möjligt o man vet ju vad man själv känner, en sak om det varit första barnet kanske, få är man ju osäker på ett annat sätt iom att allt är nytt men ja jisses med lite erfarenhet så vet man ju hur saker känns
    ja eller hur, hon var en äldre bitter tant, det hördes ju tydligt. Klart man vet vad man känner, från början så kände jag tom skillnad på gaser och senare puffar.
    Klart man vet hur det känns när man fått flera barn innan :) Men du har rätt, skulle det vara första så kan det nog vara mer svårt.
  • skattenmust
    Nmg skrev 2016-03-15 06:55:24 följande:

Jag funderar på att ringa min bm idag och kolla PM jag får komma in och lyssna på hjärtsjuk eller nånting så jag kan lugna mig, känns vääääkdigg långt till UL om 2 v och men tanke på att jag inte känner rörelser så komme jag oroa mig dygnet runt.

Jag hoppas att di fick komma in till din bm och få lyssna på liten, tro mig jag förstår verkligen din oro och visst är det lång till ul..hualigen...Men jag tror nog att allt är bra med din bebis, mest vanligt är ju att känna från vecka 18 om man är omföderska, å ev senare som förstföderska.
    Mika86 skrev 2016-03-15 08:14:20 följande:
    Här nere va det bara feber o halsont som går på dagis men vi lyckas o jo det är magsjukan för på 11 timmar har fyra barn kräkt o den femte mår illa
    Nej givetvis, så elak kan ju ingen va lixom, eller ingen med lite medmänsklighet iaf men ändå trist att behöva slänga så mycket mat, antar ju att det va till mer än två personer.
    Haha de brukar ca såna, en sån BM ha vi haft på flera ul, så jäkla trist.
    Man lär sig ju efter hand med.
    Kom ihåg med första o allt va nytt o konstigt, man visste ju ingenting knappt, nu är det så illa att föll kan fråga mig vad jag tror om deras smärta eller vad det nu kan va haha
    Ja detta med halsen och feber har vi haft en släng av här hemma med en extrem hosta till följd, fy fan aså. 
    URK, jag blir som sagt aldrig magsjuk men är otroligt äckelmagad så hade la kräkts av att se det. hahaha fy faan aså.
    Jag tycker många inom sjukvården är känslomässigt avtrubbade, har tappat den där lilla gnistan av empati å medmänsklighet, tyvärr. jag bytte ju bm nyligen för den jag hade var nog den mest inkompetenta jag träffat, hon jag har nu är fantastisk.
    hahaha jaaa min syster är väl informerad nu om allt i en graviditet fram tills vecka 17, hahaha hon kommer la vara fullt utbildad när jag e klar.
    ja dom fick kasta all mat och det var ju en stor beställning.

Var hos sjukgymnasten idag, fick bälte för foglossning och efter några övingar där så kan jag knappt röra mig, har apont. va fan, ska det verkligen göra ont efter att man varit där, ja inte i magen utan ryggslutet...
Svar på tråden BF Augusti 2016