Inlägg från: skattenmust |Visa alla inlägg
  • skattenmust

BF Augusti 2016

Mika86 skrev 2016-03-15 10:47:47 följande:

Skattenmust fan så skönt att aldrig ha det, jag är baraimmun när jag ammar.
    Tycker sjukvården beror på vart man hamnar, på BB är de vettiga alla utom en surkärring, på neo är de trevliga o på fl med, sen på barn/ungdom ja alltså de är bara helt underbara hela bunten.
    Inte billigt heller att slänga så mycket mat.
    Skönt att ha fått bältet men trist att ha ont, faktiskt ingen aning om det ska göra ont efter så, aldrig varit hos sjukgymnast för foglossning men låter ju konstigt 

Nmg gud vad skönt att ha blivit av med uvin, hoppas verkligen att den är riktigt borta

Ja det är faktiskt jätteskönt att slippa magsjukan, fy aså. Joo jag håller med dig, nu för 10 min sedan så ringde min behandlande läkare angående min lever och han är ju helt toppen, sicken underbar läkare och människa, så visst finns det bra med.
    Hoppas jag får lika bra på BB senare när det är dags. Näe det var inte billigt men dom ha la någon försäkring då det är en cateringfirma..
    Ja bältet var skönt och nu börjar smärta lägga sig efter "träningen" hos sjukgymnasten, aså inte i magen utan enbart i ländryggen, så länge det inte påverkar graviditeten i sig, vilket jag inte tror då många tränar allt möjligt när dom är gravida, jag läste om gravida som löper, tränar gym osv, du milde tid aså.
    Nmg skrev 2016-03-15 10:19:50 följande:

BM ringde nu hon sa att jag inte skulle va orolig, att man brukar inte känna nåt förän v 20. Så vi får

Väl se då.. Långa 14 dagar till RUL nu....

hehe ja du ser :) jaa längtan till Rul är ju väldigt otålig...
    Nmg skrev 2016-03-15 10:02:17 följande:

Jag har ringt nu de ska ringa upp, få se vad de söger....

Har lämnat urinprov idag oxå och snabbprovet visade att uvi är borta skönt!!! men ska skicka det på odling oxå så vi får se.

Underbart att din uvi är borta, men bra att dom skickar på odling, du vet har man gbs så kan det ge fortsatta uvi, MEN det är inte farligt utan man får bara antibiotika under förlossningen OM man skulle ha det.
    Anonym (Nael12) skrev 2016-03-15 10:00:18 följande:

Hej! Väntar bebis nr 2 och har varit på RUL där de sa att man såg 2 streck.. vad betyder det? Vid förra graviditeten sas det bara det är tjej. :/ såg själv 2 vita streck med svart bakgrund, inte i närheten av benen eller resten av kroppen.. förstår inte vad jag såg..

Hm, har inte den blekaste aning vad det ska betyda? 2 streck....du kanske kan ringa och fråga, bara säja att du var så inne i ditt rul att du glömde att fråga på plats, det kan inte ha varit 2 äggledare?
  • skattenmust
    Nmg skrev 2016-03-15 13:13:29 följande:

Nä ingen träning här, promenader på sin höjd. Tränar du nåt?

Näe varken tränar eller går långt...
    Yogurt76 skrev 2016-03-15 13:27:54 följande:

Hej Alla. Jag vill gärna hänga på här. 
    Jag väntar mitt 4.e barn, idag i v 17+1 vilket ger BF 21/8.
    Har idag varit och gjort Fv prov och hoppas på gott resultat, dock var det blod i fv vilket inte gav fullständigt god prognos. Missfallsrisken som tidigare låg på 0,5-1/100 ökade (dock vet jag inte hur mycket). 
    Vi valde att göra fv-prov pga att både jag och min man är "äldre". Jag firar nämligen min 40 års dag till sommaren.

Blod i FV?? varför har man det? Är nog väldigt ovanligt att man får missfall så sent i graviditeten. Jag är 38 till sommaren och det räckte gott att göra Kub, har ni inte gjort det?
    Zarizen skrev 2016-03-15 13:31:08 följande:
    Jag är väldigt aktiv av mig som person och tränar mycket innan jag blev gravid på gym, pw etc.

Men eftersom jag inte mått så bra under min graviditet så har det blivit dåligt med träning tyvärr har haft ångest över att jag inte kunnat träna.. Vill ju inte att kroppen ska slappa på sig alltför mycket.. Men tränar lite hemma när jag orkar nu iaf. Har massa redskap och kör lite med bla hantlar och gummiband. Sen har vi ett löpband oxå så promenader blir det när jag orkar. Hoppas kunna komma igång mer snart.
    hahaha wow, jag är imponerad, jag läste att det var bra att röra på sig men jag kan helt enkelt inte, undvker att gå längre sträckor mm. Jag var mest nyfiken på om man "vågar" träna,..
    Mika86 skrev 2016-03-15 14:09:46 följande:

Skattenmust skönt att det börjat lägga sig iaf, hoppas det kan fortsätta hjälpa dig.
    Min tredje graviditet fick jag t.o.m sova med bältet på kunde knappt vända mig ändå o utan kunde jag inte vända mig.

Nael12 ha för mig att två streck betyder flicka men väldigt osäker, googla om det, finns nog massa där

Nmg vi berättade i v 10 (19 nu) då jag inte kunde dölja det längre, va jätte svullen o så få jag mage rätt fort

Tack så mycket, nu känns det bättre efter att ha lgat pall, käkat godi å tittar på film, hahaha har inte känt lillan idag men börjar vänja mig att det kan vara så vissa dagar. Men fyy, att behöva sova med det åxå, då har man ont..fy farao...stackare. men du känner inget nu?
    Nmg skrev 2016-03-15 13:14:17 följande:

Har ni berättat för alla att ni ska ha barn? Vi har berättat för familjen och jag för mina närmaste kollegor.

Jag var väldigt osäker på att berätta pga många mf, Men när jag gått över tiden för mens i 2 veckor, ja då kunde jag inte hålla mig längre, alla vet om det :)
    Emmasofiabe skrev 2016-03-15 14:22:29 följande:

Hej alla!

Jag undrar hur ni alla har det med jobb nu i dessa veckor?

Jag undrar nämligen om det är någon som gått ner i tid eller är sjukskriven eller dylikt?

Jag jobbar 25% på en butik och vikarierar nästan heltid som lärare, ibland blir det riktigt långa dagar då jag är i skolan på dagen och stänger butiken på kvällen.

Idag har jag haft en hemsk klass i skolan där jag varit i princip rosenrasande hela dagen pga barn som inte fått lära sig veta hut innan dom började skolan. Hade sista timmarna helt spänd mage och började göra ont på vänstra sidan, blev orolig att jag kanske tagit åt mig för mycket jobb, jobbar nästan 7 dagar i veckan och har gjort det under hela graviditeten men med ett antal sjukdagar då jag känt att jag behövt vila..

Så åter till min fråga hur jobbar ni och vad tycker ni som är omföderskor är normalt att arbeta under graviditeten?

Jag tror att din fråga är väldigt individuell, alla upplever ju saker olika, mitt råd är-Lyssna på kroppen.
  • skattenmust
    Mika86 skrev 2016-03-15 15:28:25 följande:

Skattenmust bara lite i ryggslutet ibland men ska inte klaga.
    Ha haft lite varje graviditet men tredje va värst, glad att det inte blivit så eller värre, då kunde jag inte ens gå 500 meter utan att va sängliggande så posten hämtade jag inte utan bil på typ 20-25 veckor.
    Trist att du inte känner henne idag men kommer kanske mer aktivitet imorgon.
    Igårkväll kände jag Plutten mycket, massa buffar när jag petade på magen 

Oj, ja vi får hålla tummarna tills tårna krullar sig att du ska slippa nu, jag känner mest i ryggslutet och att det ibland skjuter iväg som en stråle ner bakom skinkan.
    Jag börjar vänja mig nu att hon "gömmer" sig vissa dagar. hehe meeen va härligt för dig att få känna ditt lilla frö {#emotions_dlg.flower} , 
    Jag undrar en sak, dom små övningarna jag gjorde idag, typ böjde mig fram med armarna neråt golvet böjde mig åt sidorna och tränade magmuskeln, i max 15 min, det var inte mer, hur i hela helvete kan smärtan i ryggen förvärras så av det?
    har inte ont någon annanstans, mja liite vid blygdbenet bara..
    Jag får väl ändå hoppas att en sjukgymnast vet vad hon gör...
  • skattenmust
    Emmasofiabe skrev 2016-03-15 18:04:38 följande:

Hoppas det är ok att lägga upp bilder, min mage såg ut såhär förra veckan , någon som har bilder så man kan se skillnader? :)

hehe lägg ut bild så ska jag ta en dagens här med :)
  • skattenmust
    Emmasofiabe skrev 2016-03-15 18:51:46 följande:

Men kom inte bilden med??? Testar igen då denna är tagen nu på en gång på jobbet haha, vecka 17(16+2)

hehe så fina magar :) 
    Här kommer min som jag tog nu :) v 16+3

• skattenmust
    Mika86 skrev 2016-03-15 19:21:22 följande:
    Hoppas med det, eller ja lite kommer man ju få men kan va bara lite, jag klarar mig bra utan mycket

Supermysigt att känna dessa små buffar.

Ja du det låter konstigt men blev kanske uttöjt på nåt vis, de böt ju veta vadde gör, ska du dit fler gånger så få du ffråga om detdka göra ont efter.

Jag gick på vattengympa, det va jätte skönt, det gjorde inte lika ont efter o även dagen efter va bättre
    jaaaa nu känner jag lillan :) haha det förstår jag verkligen, detta är min första gng trots 2 barn sedan innan, å det är lite jobbigt men värt det trots allt :)

Jag har ringt nu å frågat flera väninnor som gjort samma sak, gått på sjukgymnastik pga foglossning, en svarade att hon fick så ont efteråt att hon tappade känseln i foten men att det är bra övningar, men jag ska inte gå fler gånger, fick med mig ett program hem.

En nyfiken fråga, eller 2, Vem lagar maten hemma hos er, och har någon riktiga cravings?
    Själv äter jag konstant, hahaha å min man lagar supergo stark mat :)
  • skattenmust
    Mika86 skrev 2016-03-15 21:02:49 följande:
    Underbart att känna henne .

Jobbigt ja men värt precis allt det onda.

Oj fy vad otäckt att det blev så, man tycker det borde ta bort smärtan o inte ge mer.

Hoppas du bli hjälpt av nåde bältet o övningarna.

Här lagar vi båda maten eller oftast iaf, är när det är nåt speciellt som en av oss lagar, typ pappas köttförssåseller mammas kött, potatis o Gräddsås.

Inte några jätte cravings men nudlar o äta ofta för att hålla illamåendet i schack.

Nåt jag däremot har skitsvårt att äta så är det köttfärs
    ja men exakt, känns som om man är beredd att utstå vad som helst bara lillan mår bra, ja aså jag kommer inte gå tillbaka utan välja att lyssna på min kropp  när den säjer ifrån, inatt var första natten som jag inte kunde sova riktigt pga ryggen, men men det får vara så, jag ska inte klaga, jag bär ju på en skatt Glad

Ahh okey, ja när det är svensk mat så lagar jag, annars är det min man som gör det, jag kan åxå laga den maten han gör men jag tycker att ha gör det bättre, hahaha  hahaha va lustigt, nudlar är något jag inte klarar av nu, ibland vill barnen ha det och bara lukten ger mig avsmak..hahaha

Köttfärs och kyckling är nästan uteslutande det jag kan äta, var likadant med sonen.
    Kela1981 skrev 2016-03-15 21:07:18 följande:
    Oj ha ha ha.... Jag har också sug för sura saker fast kanske inte så extremt att jag käkar citronskal ;)

Däremot så har jag haft ett himla humör de senaste dagarna och idag gick det över till deppighet. Vet inte varför.

Har en 1,5 åring som driver mig till vansinne med att hon vägrar ta på sig kläder och gå till dagis på morgonen. Det kan ta upp emot en timme att komma iväg och nu har jag fått nog. Så sjukt dränerande att hålla på med det kriget varje dag. Nu har jag bestämt att från i morgon är det stopp. Hon får en eller två chanser att komma frivilligt och sen kommer jag att tvinga på henne grejerna. Jag vill verkligen inte göra så men vi har hållt på i över en vecka nu och det blir inte bättre alls. Känns som allt jag gör är fel :(

Det är inte dagis som är problemet för när vi ska hämta henne på em så vill hon inte hem. Jag blir så trött :/

Förlåt, men jag behövde få det ur mig känner jag. Har ju inget direkt med denna graviditeten att göra ;)
    hahahaha, ja det är galet, men citron is da shit..., Men du, jag känner exakt samma sak, har varit skitförbannad på kleti och pleti, till att gå ner mig helt å bara gråta för minsta lilla, måste ju vara hormonellt.

Jag tycker att ett forum som detta ska få innefatta allt, vi är ju inte bara gravida, vi är kvinnor och människor också, såklart att du får prata om det du behöver och vill, Min 5 åring bor inte hos mig på heltid utan halva hos sin far, Men nr han kommer hem så är det som om han ska släppa ut allt som han inte kan, vågar hos sin far där det är militärisk uppfostran, vilket jag hatar. Barn är barn, MEN det leder till att han är jätteutåtagerande när han kommer hem, som om allt bus måste få utlopp och alla hyss ska fram, Så jag tror att vi alla som har barn sedan innan denna graviditet kan känna igen sig i din frustration. Hoppas det gick bättre idag, trots att jag tvivlar på det. Hon känner garanterat av din graviditet och barn kan ju bli än mer trotsiga då {#emotions_dlg.flower}
    HJohannesson skrev 2016-03-15 21:19:47 följande:

Men vad fina magar ni har !!! Min är bara fläskig utan kläder haha! Jag har iof moderkakan i bakvägg.

Ni är jättefina!

hehe tack {#emotions_dlg.flower} Jag älskar min mage och har gärna en tight tröja upptill, hahaha
    Snuttispluttis skrev 2016-03-15 21:21:00 följande:
    Förstår dig! Hade mardrömsnatt med dottern (nio månader) inatt där vi sov oroligt och sen var helt vakna 23.30-01.30 för att sen sova oroligt igen. Sen fick jag en mardrömsmatning vid lunch där vi tillslut satt och grät båda två. Hon för att hon inte ville äta och bara komma upp i famnen och jag för att hon inte ville äta.. Man känner sig verkligen som världens sämsta mamma när det blir så fel :/

Så du är inte ensam! Sen är man ju så extra känslig som gravid. Alla hormoner, trötthet och sånt. Börjar fundera på om det var helt galet att bli gravid så fort igen, men lite sent att ångra sig nu ;)

Hoppas att det blir bättre för er snart!
    Åhh snuttispluttis, det kommer att ordna sig ska du se, hon märker ju självklart av att du är trött och lite extra känslig, mina barn frågar mig ibland - mamma först tittar du på något på datan och gapskrattar, i nästa sekund så gråter du, är du okey? hahahaha, jag är helt okey, det kallas gravidhormoner.
    Jag är helt övertygad om att du är en toppen mamma som reagerar som alla gravida mammor gör.
    Hazel Grace skrev 2016-03-15 22:15:03 följande:

Jättesöta magar ni har! <3 ska också lägga upp senare när det syns tydligare. Är fortfarande rätt så liten bula. Angående cravings så har jag inte haft några direkt. Min kollega berättade att när hon var gravid så åt hon också massa citroner. hon saltade på den också. Något du testat skattenmust? ;) jag älskar stark mat i vanliga fall men nu känner jag inte alls sug efter det. Jag dricker däremot väldigt mycket. Vatten, saft, läsk, mjölk.. Så länge det är iskallt.

hahaha näe jag har inte saltat citronen, men nu får jag ju testa det :) Jag dricker också jättemycket mjölk och apelsinjuice , i mängder. Stark mat är ett måste, annars har jag ingen aptit men jag har inte fått halsbränna än, hoppas på att slippa det så jag kan äta denna ljuvligt starka mat.
    anlili skrev 2016-03-16 07:10:45 följande:

Så lycklig! Har äntligen varit på RUL. Allt såg bra ut och det var en flicka igen :) Men vad nervös man blir. Låg bara och väntade på att hon skulle säga att det fattades en hjärtklaff eller en hjärnhalva eller nåt annat väsentligt. Med förra dottern blev jag lugn så fort jag såg att hjärtat slog. Nu vet man ju lite mer vad de kan hitta så jag lugnade inte ner mig förrän undersökningen var över.

Jag jobbar heltid till sommaren sen tänker jag vara föräldraledig med dottern tills lillan kommer. När man har fast tjänst räknar FK på vad man förväntas tjäna i år. Vet inte hur det är om man har timvik, då kanske de måste kolla bakåt?

Meeen va underbart, Grattis till ett lyckat ul och till dottern :) vilken lättnad att få veta att allt är okey, jag tycker väntan är lång dit men det är bara att stå ut. 
    Har ni något namn till henne?
Svar på tråden BF Augusti 2016