Inlägg från: skattenmust |Visa alla inlägg
  • skattenmust

BF Augusti 2016

Mika86 skrev 2016-03-07 11:38:18 följande:
    Fy fan så hemskt, jag hade nog agerat o reagerat likadant, det gör nog allai en sån jävligt situation.

Lider verkligen med er, inget man vill gå igenom.

Nu håller vi tummar o tår hade ju räckt med din sjukdom nu, den är ju tillräckligt jävligt.

Bra att du ändå finner nåt sätt att njuta ibland.skönt att få känna puffarna. Du bör ju få många ul nu framöver bara för att ha koll o stilla din oro
    Ja det var fruktansvärt och är ...Hon fick namnet Novaliee, jag gjorde en speciell tatuering för henne med en mamma som vyssar sin bebis i sin famn just för henne.

Ja sjukdomen är jobbig men det går åt rätt håll, mina blodprover visar att levern är på god väg att återhämta sig, ändå är det något jag kan leva med, bara lillan klarar sig, men jag börjar våga hoppas det nu och tro på det.

Jag har redan fått många ul och kommer nog få en del till, och ja puffarna är det bästa som finns, det är lixom, hallåååå mamma jag är här, oroa dig inte , hehe
    som jag älskar henne redan :)
    Jag njuter allt mycket av denna graviditet, men så vissa dagar så är man orolig men jag gör så gott jag kan :)

I vilken vecka är du? vet du kön? och har ni några namn klara? hehe
  • skattenmust
    Mika86 skrev 2016-03-07 13:25:29 följande:
    Låter jättefint, klart att hon ska ha nåt så fint

Åh vad skönt att även du gå på rätt håll, lättare för både dig o henne om du börja må bättre med ju, men förstår precis hur du tänker, barnen är ju viktigast i en förälders ögon.

Underbart, bli ännu mer på riktigt då o är lugnande med på nåt sätt o ul är ju det allra bästa.

Klart att det kommer såna dagar o det kommer ju komma fler såna dagar o du har ju all rätt att få oroa dig.

Är i v 18 o idag fick jag kallelsen till rum, 31/3 ska jag dit så nedräkning nu o först då få vi veta könet, eller förhoppningsvis

Inga direkta namn, diskutera ibland men bli mer när vi vet kön, barnen börja prata namn men sen glider de in på kön istället.

Har ni nåt namn på lillsessan?
    hehe tack så mkt, den är jättefin {#emotions_dlg.flower} 
    Ahh vecka 18, du är lite längre gången än mig, så underbart med varje vecka som tickar på, känns ju som varje dag är värdefull. Har du fortfarande molvärk, växtvärk emellanåt? jag läste om en mamma på nätet som skrev att molvärken var hennes bästa vän, och på ett sätt så kan jag förstå henne, det växer ju. haft molvärk idag, men varje gång jag har det så ökar *äckelvarning* flytningarna, medans den tid jag inte har molvärk nästan inget. Men jag tror att i dom veckorna som vi är nu så växer det med raketfart och det borde ju märkas på ngt sätt :)

Ahh rul är verkligen något alldeles speciellt, nästan så man vill ha en sådan där apparat hemma så man kan kika in emellanåt, hahaha

ja vår lille sessa ska heta Soroya :)
  • skattenmust
    Emmasofiabe skrev 2016-03-07 14:49:27 följande:
    Tack så mycket för svar! Nej det är nog sant. Ja det är riktigt jobbigt faktiskt, trodde aldrig att jag skulle bli påverkad av sånt innan graviditeten men blir verkligen orolig för minsta lilla. Nu har jag sett lilla hjärtat och allt men har fortfarande inte vågat gått ut med graviditeten förutom till familjen för jag är så rädd att något ska hända men det kanske inte är så noga heller. Men skräckhistorier kommer ALLTID av någon och sen när jag berättar att jag haft ont osv för familjen säger alla "det är för att du..." Bär för mycket , rör dig inte tillräckligt , äter fel mat blablabla dom vet så mycket ;)
    Man kan aldrig veta hur man ska reagera vid en graviditet, det är nog väldigt olia, men något vi alla har gemensamt det är ju vår oro och kärlek för dom små vi bär :)

Jag förstår dig att du inte vågar berätta, denna gången var den första där jag inte vågade gå ut riktigt, sedan så tänkte jag bara, näee så fan heller, jag ska verkligen försöka glädjas nu, med vänner och familj. Men så kommer ju sådana där som har förklaringar till allt som oftast mynnar ut i en mardrömshistoria, därav att jag väner mig mycket till er här inne, ni känns lite mer objektiva och förstår känslan, ni är ju där med mig :)

jag rör mig inte alltför mkt, nästan inget..men det är av olika anledningar, sedan läste jag att det inte är bra att vara för stilla, så nu ska jag försöka ta mig i kragen och gå runt sjön här nere där är det inte för mycket folk heller...
  • skattenmust
    HJohannesson skrev 2016-03-07 15:48:51 följande:

Haha orka alla skräckhistorier. Men det känns som om folk har ett väldigt behov av att berätta värsta tänkbara scenario. Men det är bara att nicka utan att lyssna.
    Varför vill man berätta hur enormt ont det gör att föda barn eller berätta om att man sprack från naveln till nacken. Berätta det gärna, men inte för ngn som är gravid kanske. Suck.

Jag får höra att jag kollar upp för mycket (på nätet) och oroar mig. Vad fasen, det är första barnet. Klart jag tycker allt är konstigt. Det kan jag sakna lite stöd i.

Är det någon här inne förutom jag som inte ska kolla könet ?

ja folk omkring en har väldigt behov av att berätta skräckhistorier när man redan är orolig, förstår inte riktigt det behovet. Detta med att föda barn, klart att det känns, det sitter inte på utsidan, men å andra sidan om det vore så fruktansvärt att man spricker upp till nacken, så hade vi knappast skaffat fler om några alls.

Jag lovar dig att du skulle vara lika orolig vid första, andra eller 3dje då graviditeter är så enormt olika.
    HJohannesson skrev 2016-03-07 15:52:15 följande:
    Nu minns jag inte vilken vecka du är i men jag hade rejäl mensvärk fram till v16.

Men om smärtan kom plötsligt utan att du haft ont innan så är det klart du blir orolig! Skönt att den lilla sprattlade :)

Sen är det ju mycket som ska flyttas och växa i magen. Jag antar att det gör ont haha.

Hoppas du mår bättre nu!
    Jag läste i min barnbok innan som handlar om graviditet att just i vecka 16 så kan en väldans molvärk ta fart då bebis från vecka 16-20 växer jättemycket och behöver mer utrymme i livmodern. Jag är i vecka 16 och har haft molvärk idag till och från, försöker se det positivt, det växer :)
  • skattenmust
    Mika86 skrev 2016-03-07 19:28:14 följande:
    V18 än iaf, bli nog flyttad ca 2 veckor vid rul, blivit flyttad 10-14 dagar med de andra barnen, så fått + innan äl t.o.m enligt de, händig är jag

Inte haft så mycket mllvärk nångång faktiskt, va med tösen bara, kände lite i förgår men inte mycket.

Jo men molvärk kan ju va positivt med, det är ju ett gott tecken, även om man få flytningar.

Åh ja hade gärna tittat o lyssna på hjärtat dagligen.

Åh vad fint o väldigt ovanligt, faktiskt aldrig hört det innan, kul med namn som inte är vanliga, kan ju bli mer problem typ "hur uttalas det?" typ.

Vi har en son som heter jax, med typ engelskt uttal men många uttalar det Jacks o tror han heter det
    haha jisses, vilken flytt 2 veckor!! jag har blivit flyttad fram och tillbax i 4 dagar typ, men sista ul,en så har det stannat vid samma datum, får se på rul sedan om det ändras igen, hahaha som ett lotteri , Bingo!! haha

ahh, jag har haft molvärk till och från hela tiden men nu är det lugnare ikväll, kom just hem efter att ha deltagit på ett event som berörde mig väldigt mycket.
     haha jag hade gärna åxå lyssnat men helst titta på henne..

Tack så mycket ang namnet, jag älskar det. Tog det från en film, som fick mig att gråta som ett barn, men berörde mig in i själen, så jag sa til min man, hon ska heta Soroya, han frågade mig varför...så jag satte på filmen och han grät han med, sedan var vi helt eniga :)

Min man är inte svensk så vi ville ha ett namn som funkar här men ändå har inslag från hans land, hon kommer ha mitt efternamn som är helsvenskt.

jax tycker jag var riktigt coolt :)
    Snuttispluttis skrev 2016-03-07 20:24:03 följande:

Foglossning känns iaf för mig som överansträngningsvärk i korsryggen som strålar mot höfterna. Typ som att kroppen inte har muskler nog för att bära upp. Sen på nätterna värker det som om jag har legat jättelänge så är alldeles stel.

När jag hade halsbränna drack jag en del kolsyrat vatten istället för vanligt vatten. Och så undvika stora portioner och fet och stark mat.

Och vi kollade inte könet med första, men nu hoppas vi att knodden ska vilja visa :) Kändes konstigt med dottern att inte veta att hon var en tjej även fast hon var det. Att kalla henne för bebisen när hon var en färdig liten tjej så lång tid i magen. Men alla känner ju olika. Sen spelar det ingen roll vad det blir, vi blir lika glada oavsett kön så länge som knodden är frisk.

Hmm, då har jag nog sluppit foglossning tack och lov, hoppas det håller i sig att jag slipper och att du snart mår bättre.
    Emmasofiabe skrev 2016-03-07 20:35:18 följande:

Ååååh jag kan inte vänta mer på att få kolla kön! Tycker det är jätteviktigt för mig för att kunna lära känna min bebis bättre i magen och kunna ta emot den på ett bättre sätt när det är dags haha men det kanske är bara jag :)

Ja för mig är det också ett sätt att få en idenditet på bebisen när jag vet vad det blir, man kan vänja sig lite, förbereda mer praktiskt osv, mina barn kan vänja sig vid känslan av att få en lilllasyster :)
  • skattenmust
    Nmg skrev 2016-03-08 20:44:00 följande:

Vilken vecka

Är ni i ni som Känt rörelser? Jag är i v 15+4 (andra graviditeten) ryckte jag kände nånting för nån vecka sen men det kan ha varit tarmarna. Nu är det jätte lugnt.. Men det kanske är förstudier än?

jag är i vecka 16 och har kännt rörelser i ca 1 veckas tid :)
    Mika86 skrev 2016-03-07 23:29:01 följande:
    Jo fast man är van nu, sen ha de kommit innan bf med, alla läkarna på neo blev chockade av tösens storlek i v 35 o höll med mig att hon nog va v 37 istället.så räkna jag efter rul så slipper jag ha över tiden.

Skönt att det är lugnare iaf, är ju inte jätte kul med molvärk trots att det ändå är positiv smärta.

Haha då va ju namnet helt klart givet o klockrent.

Skönt att namnet funkar även på hans sida ju.

Håller med om könet med, det är faktiskt roligt att göra vagnen o sängen i "rätt" färg med, älskade att få gå i Ullared o behöva köpa bebiskläder, inte bara för att man ville utn verkligen behövde
    haha ja men så blir det nog lätt, dom säjer ju att man ska diffa en till två veckor, ska bli intressant på rul om jag blir flyttad igen ;) haha
    jag håller med dig, tycker förberedelsen är jättekul, köpte en svart fin vagn nu som jag inreder med rosa och vitt med spets.
    Anonym (Malin) skrev 2016-03-08 07:04:39 följande:

Har jag lindrig halsbränna brukar banan fungera! :)

Jag har molvärk dagligen, är i v 17 nu, känns som det aldrig kommer släppa men och andra sidan börjar man vänja sig vid den också.

Jag köpte en sån där hjärtdoppler, vet att det finns delade meningar med en sån, men för mig fungerar den bra, har lyssnat på hjärtat två gånger och det är skönt med en bekräftelse när man inte fått gjort nåt ultraljud. :)

Molvärken kommer och går här, vissa perioder ingenting, sedan kommer det tillbaka, däremot så har jag flytningar som ett niagrafall, haha men läste att det var normalt i denna veckan :)
    Serah skrev 2016-03-08 10:50:55 följande:

Har haft turen att slippa halsbränna. Så inga tips från mig tyvärr.

I 15+0 idag! Men! Inga rörelser än. Blir tokig! Nojar och har mig! Men jag har molvärk så jag intalar mig att det är bra i magen. Men hela 4 veckor till rul! :( känner jag inga rörelser snart blir jag galen. Tror jag känt nåt men blir osäker direkt eftersom det inte är ofta det händer.

Har ju känt med mina andra barn vid denna vecka, kanske inte första men tvåan och trean iaf :p

Ang kön kommer vi ta reda på det. Lättare att knyta an, hitta namn men också lättare för barnen att förstå, tror jag.

Kan vara så att din lille ligger å rör sig bakåt ryggen, då känner man inget, när jag väntade min son så försvann rörelser i 3 dagar i 6te månaden, panik kan jag säja...åker in akut och tar ett ul, ser att busungen sparkar för livet men jag känner inget, då hade han vänt sig om och sparkade emot ryggen vilket gjorde att jag inte kände något. 
    Snuttispluttis skrev 2016-03-08 15:15:38 följande:

Nu har ju jag känt bebisen buffa där inne, men fick höra hjärtat för första gången idag! :D Vilken lycka! En månad till rul, men så länge som jag känner rörelser lite då och då så ska jag klara mig :) Kände t.o.m med handen igår så nu väntar min man spänt på att få känna han också.

Sol och vårigt ute idag och det gör ju inte dagen sämre precis!

Ha en fin dag hörni :)

wonderful, hoppas du åxå hade en fin dag :)
  • skattenmust
    Kela1981 skrev 2016-03-08 21:07:07 följande:

Hej!
    Får jag hoppa in här också?
    Är med i en annan tråd också men där är det ganska dött och ni verkar så goa här inne :)
    Har bf 18/8 och rul 29/3.
    Det blir vårt andra barn, dottern kommer att vara 2 när bebbe kommer.
    Hoppas ni alla har en fin kväll <3

Hej hej,

Välkommen till tråden från mig :) Hoppas du ska trivas, och grattis till bebis Glad
  • skattenmust
    Snuttispluttis skrev 2016-03-08 21:36:22 följande:

Tack Skattenmust :) Det var en aktiv dag idag jämfört med standarddagen för mig så nu på kvällen känns det i kroppen. Lite trist att det ska vara så mycket mer krämpor denna gången, men så länge knodden i magen mår bra är det ju värt det :)

Så lite och javisst håller jag med dig, så länge den lille mår bra så är det ju viktigast, men ta det lite lungt så du inte tar ut dig för mycket :)
    Kela1981 skrev 2016-03-08 21:41:09 följande:

Tack Skattenmust :)

Jag är i vecka 17 nu och har känt ett par buffar men ganska svagt och inte direkt regelbundet. Det börjar oroa mig lite men när vi gjorde ul för kub så syntes en liten livlig krabat så det är säkert full rulle där inne även om jag inte känner det än ;)

hehe så lite :) Ja dessa puffar är ju helt underbart, på em så brukar min lille räka rocka loss rejält, såpass hårt att både dottern min och min syster har fått en knuff i handen :)  Men jag har 2 barn sedan innan och tror att jag då känner det mycket lättare, med min första så var jag i vecka 16-18 när jag kände henne svagt vid ett tillfälle, men det är nog för att jag är väldigt liten i mig själv (tunn) åxå .
    Var inte orolig, har man sett Kub och de lille mår bra så ska det gå vägen :)
    Mika86 skrev 2016-03-09 08:16:11 följande:

Skattenmust. Ja visst är det underbart, så himla roligt att boa på i slutet, man behöver nåt att göra med. Vagnen gör vi nog inte om förrän vi är hemma då tösen ha den som sittvagn nu.

Nmg vad jobbigt med uvi, hoppas den försvinner helt nu, har aldrig haft det sen jag va tonåring. Har oxå rul på påsklovet, nedräkning men lång tid till

hehe jaa det e så underbart och blir så verkligt på något sätt, jag har inte vågat köpa så mycket än utan egentligen bara säng och vagn...ska vänta tills jag är i 8 de månaden tänkte jag å då shoppa loss :)
    Nmg skrev 2016-03-08 23:05:03 följande:

Ja man blir ju lite orolig, sen är jag lite nojig över min uvi, är snart klar med penicillin kuren och vet inte om den hjälper riktigt usch tänk om det är nåt annat fel?

Uvi är inte farligt för bebis, mer att det är jobbigt för dig. Som någon sa så drick tranbärsjuice eller citronpressat vatten, det hjälper :)
    Tror absolut inte att något är fel och uvi är jättevanligt som gravid dessutom, Men be dom ta ett prov för gbs, det ska jag göra på mitt nästa mvc besök då jag hade det när jag väntade min son. Det kollar dom genom ett urinprov.

• skattenmust
    OliviaO skrev 2016-03-09 08:50:18 följande:

Tänkte kolla om jag också får vara med här! :)
    Är i vecka 15+1, BF 30 aug, RUL 30/3 :)

Va kul att så många av er känt aktivitet där inne, jag har inte känt något alls! Men läst att det är vanligt att förstföderskor tar längre tid innan man känner något? :)

hej hej,

Jo som du själv säjer så är det jättevanligt att man som förstföderska känner rörelser senare, kanske runt vecka 18-22 :)
  • skattenmust

Tjejer, jag vet inte hur det är för er men för mig personligen så har jag väldiga problem med förstoppning till och från, hemskt jobbigt så vissa perioder så äter jag katrinplommon vilket är vidrigt men det hjälper.

Jag upplever att just när jag är förstoppad så är det MYCKET svårare att känna av lillan...medans när jag sköter magen så går det betydligt lättare att känna henne.

Svar på tråden BF Augusti 2016