HJohannesson skrev 2016-04-04 12:03:43 följande:
Jag hoppas att jag kan amma!
Det går att använda amningsnapp i början när det blöder så jag ska köpa hem det för säkerhets skull.
Jag vill amma mest för att jag är lat haha. Jag orkar inte gå upp mitt i natten och fixa en flaska. Lättare att rulla ut tutten så får bebisen ta vad den vill ha och jag kan sova vidare (troligt).
Men man ska ju verkligen inte plåga sig om det gör för ont. Då blir det ju att man blir ledsen och arg varje gång man ska amma och det blir ju ganska många gånger per dag.
Och det är helt okej att inte amma av andra orsaker också. Liksom att det är okej att hellre vilja ha kejsarsnitt.
Man får ta det som passar en själv bäst helt enkelt.
Har ni börjat köpa bebissaker ännu? Jag tycker det är jättesvårt att köpa något. Kanske blir lättare längre fram i graviditeten
ja amningsnappen är guld värd när bröstet behöver lite vila, haha jag tycker åxå det är bekvämt att rulla över på sidan å amma å sova vidare, för det funkade bra för mig å min son :) jag har köpt lite bebis saker , kläder men är väldigt försiktig fram tills Rul på tors.. köpte vagn å åkpåse, samt säng, men nu måste jag vänta tills Rul.
Mika86 skrev 2016-04-04 12:59:16 följande:
Skönt att du lyckades sova bra iaf.
Jag har varit vaken sen tre i natt o är trött men vägra somna för fy fan vilka äckligt otäcka o jobbiga drömmar, orka psykiskt inte med en sån natt till.
Nmg jo jag fick låna pump där när det behövdes typ, fast hade knappt nån mat heller så pumpade så mycket det gick vårt tredje timme medans sköterskan sondmatade henne fast efter nångång så sondmatade jag o då fick jag in mat o pump samtidigt.
Känner igen det, hade likadant med andra barnet. Gud så ont det gör men smningnapp va räddningen o med trean började jag innan det gjorde för ont, höll på med den i några dagar innan de fick rätt grepp.
Jo känner inte några hårda sparkar men småfladder typ, kände honom i v 13-14 första gången men väldigt lite o man måste verkligen känna efter o koncentrera sig även nu
ja för en gång skull, men då skulle man såklart upp tidigt i ottan..., Jag känner min lilla ganska så rejält när jag väl känner henne å hon inte leker kurragömma å skrämmer slag på sin mor. Imorse så tog jag min medicin (stark) som jag måste ta för annars kollapsar min lever, sedan slog tanken mig...tog jag en innan idag?? fan, tog jag 2 nu??? PANIK, min man sa att jag bara tagit en men ångesten är ett faktum igen, å så mådde jag fruktansvärt illa, hmm...var det veros av medicin som kan vara dödlig? OROLIG!!! Min stackars man har säkert sagt 10 gånger nu, näe mer....vi åt frukost ihop, du tog bara en!! faaan skit.
Lever hon på tors så vet jag att det var en, men nu köpte jag en senildosa pga detta.
Snuttispluttis skrev 2016-04-04 13:45:40 följande:
Alltså, det där med amning är en himla infekterad debatt. Håller med om att amning är bättre för att bebisen får i sig antikroppar och så från mamman. Men tänker att om mamman lever på skräpmat är det bättre för bebisen med ersättning rent näringsmässigt. Tänk allt onödigt fett och socker som många bebisar får i sig pga att mamman äter skräp. Fast det gäller ju under graviditeten också.
Håller med om nattamning! Usch vad jobbigt det var när vi gick från att nattamma till att gå upp och göra flaska! Fast det blev vana det också efter ett tag. Plus att jag blev väldigt motiverad att få bort nattmatning öht så det slutade dottern med vid fem månaders ålder ;)
Och här är det också massa konstiga drömmar! Vaknar och tänker "okej, hur kommun hjärna på det där?"
Äntligen rul imorgon!!
Ohh ja det är en het debatt detta med amning, men alla gör vi vad vi anser bäst för våra barn och det är det som är viktigast, att man gör det valet utifrån barnets behov och inte sina egna, en mamma som mår psykiskt dåligt av att amma, ska inte göra det osv. Ja dessa drömmar, mina är jäkla hemska aså, vaknar kallsvett å rädd, har vaknat av tårar då jag drömmer en del om min mamma nu det sista , som gick bort för 1,6 år sedan..
Guu va skönt med Rul för dig :) längtar så till mitt på tors :)
Snuttispluttis skrev 2016-04-04 14:21:22 följande:
Och jag är jäkligt peppad på en förlossning, vill typ bräcka förra förlossningen (som gick tokbra), så nog är vi alla olika :)
hahahaha samma här, min dotter var en skräckhistoria för sig själv, förlossningen, egentligen bara pga noll erfarenhet och ingen förberedelse , med sonen var man beredd, mer stark och det gick som en dans på rosor, jag ser verkligen fram emot en till vaginal förlossning, å hoppas att den är iallafall lika bra som med sonen :)
Curlingmorsan skrev 2016-04-04 14:29:51 följande:
Är väldigt mysigt att flaskmata också. ;) Dessutom får pappan chans till det mysiga också. Men som sagt vi är alla olika, och tur är väl det! :)
Där tycker vi väldigt olika, pappan kan mysa med bebis utan att mata, annars hade naturen get han tuttar med, haha inget illa menat så snälla ta inte illa upp, jag känner bara annorlunda där :)
Mulan91 skrev 2016-04-04 16:50:21 följande:
Haha fyy :( kändes ju som det haha! Tror min ens också klöv sig en del haha. Ingen som varnade en för det inte... Fick också mjölkstockning :( tyckte inte min BM hjälpte alls, hon bara avfärdade det och sa att jag bara skulle amma vidare så går det över. Men jag hade feber och spydde, gick ner all graviditetsvikt på en vecka! Känns bra att vi har den här gruppen och kan dela med oss av erfarenheter :)
Jag hade amningsnapp men jag tyckte knappt att den hjälpte :o ändå har jag köpt in nya igen haha. Det och lite hygiensaker har jag införskaffat. Och en overall. Tänkte köpa vagn denna månad och lite kläder sporadiskt under månaderna som kommer.. Men sjukt svårt att hitta unisex kläder tycker jag!
Ohh min bm, samt bvc hjälpte mig mycket med mina mjölkstockningar å var helt förundrade över hur jag orkade fortsätta, stenhåda knölar, rodnad upp å runt om hela bröstet, men jag fick kontakt med amningshjälpen och massa bra tips på hur bebis haka kan mjuka upp knölar när dom ammar, som ex stod jag ovanför huvudet på alla 4 , ovanför bebis huvud så hans haka hamnade ovanpå bröstet å masserade knölen där, det hjälpte jättemycket. sedan fick jag åka in med skyhög feber osv, men jag avlastade med brösten med amningnapp när det var som värst i smärta. Jag köper med lite sporadiskt men inget mer innan Rul på tors, e livrädd...
Zarizen skrev 2016-04-04 18:02:51 följande:
Planerar oxå att amma!
Hoppas det funkar. Ammade min son i 14 månader och det var grymt bra.
Jag har äntligen köpt vagn! Hade tänkt att vänta men hittade en kanonfin på blocket. Brio Smile svart med aluminium chassi.
hehe underbart, många reagerar på att jag ammade i 3 år, ändå har jag minst 4 vänner som åxå gjorde det :)