Anonym (Malin) skrev 2016-02-29 10:14:20 följande:
Jag och min son bodde tidigare i Thailand, så jag tror vi är vaccinerade mot det mesta faktiskt, men det kan vara bra och läsa på lite, vad som gäller för olika länder.
Vet inte om jag läst något om din sjukdom men vad råkade du ut för egentligen?
När man reser så bör man vaccinera sig emot det som är aktuellt i just det landet.
Jag fick en kraftig leverinfektion, som spred sig upp i kroppen till övriga organ, bla så fann man blod och varinfektion som spridit sig upp till gallblåsan och gallgångar,, jag blev så sjuk att jag var nära på att få leversvikt, låg inne i julas med hjärtmaskin och syrgas. Mina vänner och familj ombads att komma upp, då man inte trodde att jag skulle klara mig och framförallt inte bebis. Jag har varit i Dubai, Turkiet och Belgien förra året och vaccinerade mig inte emot något. Nu ligger jag med influensa och kan inte ens ta en panodil emot feber eller smärta, för då krashar min lever. Jag går på ständiga kontroller, men som sagt- vaccination är underskattat.
Håller med dig, läs på för varje land du åker till, jag beräknas vara sjuk iallafall i 1 år till, sedan så ska jag vara frisk men det är med daglig medicinering just för detta.
Så ska ni resa, vaccienera er och kolla upp vad som gäller för det landet ni åker till.