Inlägg från: skattenmust |Visa alla inlägg
  • skattenmust

BF Augusti 2016

Hur är ni andra när det kommer till mat? Jag känner mig verkligen paranoid och läser på verkligen allt, kan man äta ostkaka? Kan man äta pålägg som inte är helt nypackat men fortfarande har 3 veckors hållbarhet?

Fler som håller på såhär?

• skattenmust

Hur ändrar man sin gravidkalender? Jag blev flyttad 4 dagar och är nu beräknad den 26 augusti, kan man inte ändra det på något sätt i sin kalender så man får exakta datum?

• skattenmust
    skattenmust skrev 2016-03-05 09:41:51 följande:

Hur ändrar man sin gravidkalender? Jag blev flyttad 4 dagar och är nu beräknad den 26 augusti, kan man inte ändra det på något sätt i sin kalender så man får exakta datum?

hehe hittade och löste, Om någon hade tänkt att svara så behövs det inte :)
  • skattenmust

Fick en ny sammandragning igår och märker att dom kommer när jag blir arg eller stressad för något, men släpper relativt snabbt...Någon annan som känner av dom redan? Jag vet att om man fått barn innan så kan man känna dom tidigare.

• skattenmust
    Axelberg79 skrev 2016-03-05 11:15:19 följande:
    Jag har många varje dag nu. Och speciellt på nätterna när jag varit upp och kissat. Men det är ju bra att livmodern tränar upp sig själv när jag inte rör på mig så mycket för övrigt.. hahahahaha Nu är det nästan så jag skulle bli orolig om dom inte kom flera ggr per dag.
    hahahahaha, Oki tack för svar, känns skönt att veta att det börjar nu, minns inte riktigt hur det var med min son men tror det började runt samma tid som nu, vilken vecka är du i? 
  • skattenmust
    Axelberg79 skrev 2016-03-05 12:11:03 följande:

Jag är inne i v 20. men det var nog ca 1v sedan som jag kände något första ggr.

ahh, du är längre gången, ganska så mycket med :) när är du beräknad då?
  • skattenmust
    Axelberg79 skrev 2016-03-05 12:51:28 följande:
    26 juli har vi fått som datum. Men jag tyckte det var så nära augusti så jag hoppade med i denna grupp iaf. Hihi
    hahaha oki :) 
  • skattenmust
    Anonym (Alex) skrev 2016-03-05 13:04:41 följande:

Omg! Är i vecka 18 och råkade få i mig rökt skinka (pålägg på macka) idag! Sådan som redan är förpackad.. Vad kan hända med bebisen? :(

Hmm, jag äter rökt kalkon på mackan både igår och idag :) Den är också förpackad, har inte läst någonstans att det skulle vara farligt, Däremot när man öppnar en förpackning så ska man helst inte äta från det paketet efter 2 dagar..Eller nära utgångsdatumet med risk för listeria, vilket är ganska så ovanligt i Sverige även om det förekommer.
  • skattenmust

Hejsan.. Jag är gravid i V16 nu o jag har en pojkvän som har en jätte stor koll på mig va jag få äta o inte äta. Men så e jag så himla sugen på att ha något pålägg på macken som tex. (rökt kalkon) min pojkvän sa att jag fick äta de efter som de va fågel men så tänkte jag att de va rökt me. Så får jag äta de eller inte o va händer barnet om man skulle äta de?? Mvh Hanna

Svar
    Hej Hanna och tack för din fråga! Va bra att din pojkvän är mån om att du får i dig rätt saker, för det finns några saker man bör se upp med att äta som gravid.

Vad gäller rökt smörgåspålägg, som kalkon, korv, skinka och salami så är den säker att äta ur tillverkningssynpunkt men det är viktigt att den därefter hanteras, förvaras rätt och håller ?bäst-före-datum?. Bäst är att köpa dessa produkter nyskivade över disk så det med säkerhet vet att det är färskt!

I fortsättningen bör du däremot avstå från kallrökt kött eller kött som inte är upphettat över 65 grader. Detta gäller framför allt kött från gris, får och vilt då den låga temperaturen under tillverkningen inte på samma sätt tar död på eventuella bakterier. Skulle dessa bakterier få fäste utgör dem inte ett direkt hot mot fostret men försämrar mammans allmänna hälsotillstånd vilket kan innebära en indirekt fara.

Varma Hälsningar
    Alma, My

• skattenmust

Fråga: Hej Zarah. Jag är gravid i vecka 6. Går det bra att äta rökt, skivad och vakumförpackad kalkon?? 
    Tacksam för svar. Kram Ida

Svar: Hej Ida och tack för ditt mail! Det går kanonbra att äta varmrökt kalkon eftersom den är tillagad genom en varmrökningsprocess som tar död på eventuella bakterier. Detta gäller all den kalkon som är skivad som smörgåspålägg. Kramar Zarah

la in lite svar som jag hittade på nätet ang pålägg.
Svar på tråden BF Augusti 2016