Hejsan.. Jag är gravid i V16 nu o jag har en pojkvän som har en jätte stor koll på mig va jag få äta o inte äta. Men så e jag så himla sugen på att ha något pålägg på macken som tex. (rökt kalkon) min pojkvän sa att jag fick äta de efter som de va fågel men så tänkte jag att de va rökt me. Så får jag äta de eller inte o va händer barnet om man skulle äta de?? Mvh Hanna
Svar
Hej Hanna och tack för din fråga! Va bra att din pojkvän är mån om att du får i dig rätt saker, för det finns några saker man bör se upp med att äta som gravid.
Vad gäller rökt smörgåspålägg, som kalkon, korv, skinka och salami så är den säker att äta ur tillverkningssynpunkt men det är viktigt att den därefter hanteras, förvaras rätt och håller ?bäst-före-datum?. Bäst är att köpa dessa produkter nyskivade över disk så det med säkerhet vet att det är färskt!
I fortsättningen bör du däremot avstå från kallrökt kött eller kött som inte är upphettat över 65 grader. Detta gäller framför allt kött från gris, får och vilt då den låga temperaturen under tillverkningen inte på samma sätt tar död på eventuella bakterier. Skulle dessa bakterier få fäste utgör dem inte ett direkt hot mot fostret men försämrar mammans allmänna hälsotillstånd vilket kan innebära en indirekt fara.
Varma Hälsningar
Alma, My