• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • cutepoison
    fastfrusen skrev 2016-07-20 10:01:44 följande:

SommarDahlia - hoppas det går bra på ultraljudet!

Bf imorgon här och jag har precis lånat "Att föda utan rädsla" som e-bok för "underhållning" idag, någon som läst den?

Jag började läsa den men bestämde mig för att låta bli :) 
    cameleon skrev 2016-07-20 12:57:47 följande:

Nu har det gått ett dygn sedan hinnsvepningen och inget har hänt. Vaknade med hemsk magknip i morse och förvärkar men inte värre förvärkar än jag brukar ha så svepningen lyckades nog inte :(

6 dagar kvar till BF och min barnmorska var säker på att vi åtminstone kommer träffas två gånger till.. Suck!

Varför var hon säker på det? På grund av hur öppen du var eller?
  • cameleon
    cutepoison skrev 2016-07-20 13:13:31 följande:
    Jag började läsa den men bestämde mig för att låta bli :) 

Nu har det gått ett dygn sedan hinnsvepningen och inget har hänt. Vaknade med hemsk magknip i morse och förvärkar men inte värre förvärkar än jag brukar ha så svepningen lyckades nog inte :(

6 dagar kvar till BF och min barnmorska var säker på att vi åtminstone kommer träffas två gånger till.. Suck!

Varför var hon säker på det? På grund av hur öppen du var eller?
    Nej det sade hon innan undersökningen. Hon tyckte att jag var så frisk, pigg och välmående och sade att man ofta föder barn senare då.. Sen om hon bara snackar eller har fog för det vet jag inte!

Jag var tyvärr inte öppen alls men tappen hade i alla fall börjat mjukna..
  • Moorii

Vad tråkigt :/ var hos bm igår också, frågade lite om hinnsvepning och hon menade att det egentligen bara fungerar om kroppen i princip är redo för förlossning redan, så det funkar nog långt ifrån för alla tyvärr. Förhoppningsvis dyker bebis upp hyfsat snart ändå, håller tummarna!

BF +1 och jag är så sjukt less, har en riktig skräpdag. Tycker det ser ut som jag fått bristningar vid naveln, vilket gör mig ännu mer ledsen och irriterad, för hade han kommit igår eller lite innan så hade de aldrig dykt upp. Blir väldigt orolig att jag måste gå omkring i två veckor till så här.. :(
  • cutepoison
    cameleon skrev 2016-07-20 13:23:32 följande:
    Nej det sade hon innan undersökningen. Hon tyckte att jag var så frisk, pigg och välmående och sade att man ofta föder barn senare då.. Sen om hon bara snackar eller har fog för det vet jag inte!

Oj, jaha... Ja om det finns fog för det så får väl jag också vänta då :P 
  • cameleon
    Moorii skrev 2016-07-20 13:26:27 följande:
    Vad tråkigt :/ var hos bm igår också, frågade lite om hinnsvepning och hon menade att det egentligen bara fungerar om kroppen i princip är redo för förlossning redan, så det funkar nog långt ifrån för alla tyvärr. Förhoppningsvis dyker bebis upp hyfsat snart ändå, håller tummarna!

BF +1 och jag är så sjukt less, har en riktig skräpdag. Tycker det ser ut som jag fått bristningar vid naveln, vilket gör mig ännu mer ledsen och irriterad, för hade han kommit igår eller lite innan så hade de aldrig dykt upp. Blir väldigt orolig att jag måste gå omkring i två veckor till så här.. :(
    Det blir långa dagar av att bara gå och vänta och vänta.. Jag sitter i soffan och håller min man sällskap när han renoverar rummet, hehe..
    På söndag funderar vi på att åka till Stockholm och bo på hotell eftersom min man har ett ärende i stan tidigt på måndag morgon.. Men vi ar inte bokat något än.. Men jag tror inte det är någon fara, min lilla pingla har nog inte tittat ut då i alla fall..

Har en bekant som inte hade några bristningar alls men några veckor efter ungen kommit ut så var magen full.. Man kan tydligen få det efteråt också, sorry..! Tungan ute
  • Moorii
    cameleon skrev 2016-07-20 13:36:18 följande:

Det blir långa dagar av att bara gå och vänta och vänta.. Jag sitter i soffan och håller min man sällskap när han renoverar rummet, hehe..

På söndag funderar vi på att åka till Stockholm och bo på hotell eftersom min man har ett ärende i stan tidigt på måndag morgon.. Men vi ar inte bokat något än.. Men jag tror inte det är någon fara, min lilla pingla har nog inte tittat ut då i alla fall..

Har en bekant som inte hade några bristningar alls men några veckor efter ungen kommit ut så var magen full.. Man kan tydligen få det efteråt också, sorry..! 

Låter mysigt att bo på hotell :) lyxigt!

Jo, jag har hört talas om det, antog att det skulle hända mig, så kommer säkert dyka upp massor senare.. Fy vad bitter jag är! Hoppas att det försvinner efter bebisen kommit ut..
  • cutepoison
    cameleon skrev 2016-07-20 13:36:18 följande:

Har en bekant som inte hade några bristningar alls men några veckor efter ungen kommit ut så var magen full.. Man kan tydligen få det efteråt också, sorry..! Tungan ute
    Tycker absolut ni ska åka till Sthlm :) Man kan ju föda där också. Tur du har din man hemma. Sitter också i soffan men själv då min jobbar :( 
  • fastfrusen

Så, har läst boken nu, tycker ändå att det fanns en del bitar i den som lät vettiga, men haha, jag har ju egentligen ingen aning eftersom det är första barnet! Jag tänker att jag vill ha EDA/lustgas, men att klara av värkarna hemma innan man blir insläppt på förlossningen känns som en utmaning, och det kanske är framförallt då man får förlita sig på andning och avslappning?

Att ta ett bad hemma är uteslutet, kommer inte upp ur badkaret längre. Tänker att man kan duscha varmt istället, och ha en värmedyna. Finns det något som ni använder er utav hemma som fungerar bra/sämre?

• calabalic
    cameleon skrev 2016-07-20 13:23:32 följande:

Med hennes logik borde jag ha fått bebis för flera veckor sen. Har mått dåligt, haft väldigt ont och varit extremt trött länge nu, men inte händer det nåt för det..
  • SommarDahlia

Va på TUL, allt såg bra ut. Hon gissade på att bebisen låg på 3600g nu. Pratade med min Bm efteråt då jag ville ha en tid till läkare för bedömning om igångsättning innan bebis är för stor. Fick till svar att det är många som blir igångsatta denna veckan och som det är nu kommer de inte sätta igång mig för att bebisen är rörlig (från att ha varit nästan fixerad). För igångsättning krävs läkarutlåtande men jag kunde inte få en tid till läkare... hur i hela friden man löser den ekvationen vet jag inte. Och just nu är det bara tjat om hur mycket bättre det är om det kommer igång själv pga av risker osv. Men om det inte kommer igång då? Om man får gå 2v över, får en jättebebis, spricker mycket och får förlossningskador som påverkar en resten av livet?

Så nu är jag där jag va allra mest rädd att hamna, där jag från början fått löfte om att inte hamna. Hade jag vetat hur illa jag skulle bli behandlad så har jag aldrig valt att bli gravid igen, ALDRIG!

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)