• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-07-22 16:38:32 följande:

Ja men SF måttet behöver som sagt inte betyda stor bebis. Du kan ha mycket fostervatten t.ex men jag blev orolig eftersom hon kände på magen och runt bebisen och sa "du kommer få en knubbis". Då antar jag att mitt sf mått är stort för att det är en stor bebis. Det går ju inte att göra något åt och det är ju inte bebisens fel men hon oroade mig i onödan eftersom jag inte varit rädd fram till nu. Jag hade kunnat vara i ovetskap och så hade det blivit som det blivit på förlossningen men nu tänker jag en massa hemska tankar. Jag har BF på tisdag så 4 dagar kvar. Jag har ändå växt 2 cm på två veckor så risken finns ju att han växer ännu mer om jag går över tiden :/ 

Nej, förvisso. Fast tycker det är konstigt att hon kan känna det? Har inte hört talas om någon annan vars bm kollat storleken på bebis på det sättet. Ja, det är väldigt onödigt! Det är ju något man inte kan göra något åt.

Ingen kan veta säkert hur stora bebisarna är, det går ju inte ens att uppskatta säkert med ultraljud, så egentligen vore det ju bäst att bara ignorera den oron, även om det inte är lätt.. :/
  • Moorii

Är det någon annan än jag som har en bebis som det kommer knäppande ljud ifrån? Låter nästan som en led som knakar, fast en väldigt liten led, och alltid i samband med ett av hans många dagliga gympapass. Känns lite läskigt :P

• cameleon

Mitt SF-mått ligger också på 38 och jag har läst att IVF-barn har en tendens att bli större (vet inte om det stämmer). Men gah, klämma ut en 4 kilos klump vill jag inte :(

Jag frågade min bm om hon kunde uppskatta bebisens vikt genom att klämma och känna men det kunde hon inte.

• cutepoison
    cameleon skrev 2016-07-22 20:09:01 följande:

Mitt SF-mått ligger också på 38 och jag har läst att IVF-barn har en tendens att bli större (vet inte om det stämmer). Men gah, klämma ut en 4 kilos klump vill jag inte :(

Jag frågade min bm om hon kunde uppskatta bebisens vikt genom att klämma och känna men det kunde hon inte.

Jag har också gjort IVF.

Det känns lite bättre nu på kvällen. Det blir som det blir och bebisen är så stor som han är. Men ska packa om BB väskan lite. Tycker ändå hon kunde sagt de på ett annat sätt eftersom det var jag som tog upp min rädsla för det först.
  • cameleon
    cutepoison skrev 2016-07-22 20:22:03 följande:
    Jag har också gjort IVF.

Det känns lite bättre nu på kvällen. Det blir som det blir och bebisen är så stor som han är. Men ska packa om BB väskan lite. Tycker ändå hon kunde sagt de på ett annat sätt eftersom det var jag som tog upp min rädsla för det först.
    Jag har även läst att vissa landsting inte låter IVF-gravida gå lika långt över tiden, att man blir igångsatt tidigare, efter en vecka.. Vet du något om det? (Tänkte om det hade att göra med bebisen storlek..)

Skall fråga min bm på tisdag vad hon säger om det, fast hon är väldigt okunnig angående IVF så hon har nog inget att säga om det.
  • cutepoison
    cameleon skrev 2016-07-22 20:29:34 följande:

Jag har även läst att vissa landsting inte låter IVF-gravida gå lika långt över tiden, att man blir igångsatt tidigare, efter en vecka.. Vet du något om det? (Tänkte om det hade att göra med bebisen storlek..)

Skall fråga min bm på tisdag vad hon säger om det, fast hon är väldigt okunnig angående IVF så hon har nog inget att säga om det.

Nej det har jag inte hört. BM sa att 42+0 gällde alla om det inte blev någon komplikation men det var bra du sa det för jag kan ju ringa förlossningen efter BF på tisdag och fråga dem istället :) behöver ju inte gå via henne.
  • cameleon
    cutepoison skrev 2016-07-22 20:34:38 följande:
    Nej det har jag inte hört. BM sa att 42+0 gällde alla om det inte blev någon komplikation men det var bra du sa det för jag kan ju ringa förlossningen efter BF på tisdag och fråga dem istället :) behöver ju inte gå via henne.
    Ja gör det! Fast jag tycker att kliniken som man gjorde IVF:en på borde sagt något om det.. Men jag skall också kolla upp det.

Uppdatera gärna vad dom sade och vilket landsting du tillhör :)
    Själv tillhör jag Västerås :)
  • cutepoison
    cameleon skrev 2016-07-22 20:38:47 följande:

Ja gör det! Fast jag tycker att kliniken som man gjorde IVF:en på borde sagt något om det.. Men jag skall också kolla upp det.

Uppdatera gärna vad dom sade och vilket landsting du tillhör :)

Själv tillhör jag Västerås :)

Ja visst de borde de gjort! Men det skadar inte att fråga :) Vi tillhör Göteborg/Mölndal så jag ska ringa både Mölndals sjukhus och Östra för att höra. Har du haft en bra graviditet ? Vet du om du väntar en pojke eller flicka?
  • Moorii

Ajaj! Jag, mannen och bonussonen åkte till universeum idag, och har haft onda sammandragningar under större delen av dagen. Har inte haft det förut på dagtid, men betyder säkert inget. Får se vad som händer!

• cutepoison
    Moorii skrev 2016-07-23 13:05:13 följande:

Ajaj! Jag, mannen och bonussonen åkte till universeum idag, och har haft onda sammandragningar under större delen av dagen. Har inte haft det förut på dagtid, men betyder säkert inget. Får se vad som händer!

Håller tummarna! :)
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)