• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • anarv90

Hej! Hade själv bf den 15/7 men den har inte velat titta ut än. Var hos obstretiska idag för lite kontroller utav läkare. Varit sjukskriven för sammandragningar och lågt liggande moderkaka sedan v 22. Nu ligger moderkakan mycket längre upp så slipper snitt.

Har haft en sjukt jobbig grav klåda och sammandragningar har jag mycket av fortfarande. Sover ca 2-3 timmar varje natt på grund av detta. Grät hos läkaren idag och bad om en igång sättning men de såg att jag bara va öppen 1 cm och lång tapp så de ville inte sätta igång mig , så jag får snällt vänta till 42+2.

Är också rädd för stor bebis då jag va på tul o redan v 38+2 vägde 4000 g. De säger att vikten har ingen betydelse. De är inte lätt att få en igång sättning beviljad inte ens när man gått över bf. Mår barnet bra så får man gå fullt ut, de tar ingen hänsyn till hur mamman mår???? hur ska man orka ta hand om barnet efteråt, snart når man botten.

• SommarDahlia

Anarv90: Ja man kan ju undra hur de tänker!

Jag har en jobbig förlossning bakom mig med stor bebis som satt fast osv, vilket är orsaken till att jag varit tydlig från början med min oro. Från början kändes det som att jag blev tagen på allvar men nu förstår jag att det är lätt att sitta å säga saker till någon i v 14 men en helt annan sak att stå för det senare. Har också varit inne flera gånger pga njursten och grymma smärtor som beror på bebisen. Blev då lovad att om det kom tillbaka så skulle ingen ifrågasätta en igångsättning men när det kom tillbaka i v 38 så blev jag bara hemskickad ändå.

Fick också frågan idag om jag inte blivit erbjuden samtal om rädslan. Men hur hjälper ett samtal mot föda fram en stor bebis i v 42?

• calabalic

Men gud så irriterande att bli lovad igångsättning och sen bli ignorerad. Kan säkert bero nu på att det är semestertider men det borde de ju ha vetat när de lovade. Antar att man måste försöka få såna där löften skriftligt. Å andra sidan verkar det vara så olika från BM till BM och från läkare till läkare. Kan det löna sig för er att testa att prata med en annan BM/läkare?

• Lurifax

Till er som redan fött era små bebisar:

Var era bebisar lika aktiva och vilda ända fram till förlossning eller lugnade de ner sig något innan?

Min lilla lever rövare mest hela tiden och sista kvällarna har jag känt av molvärk och förvärkar men inget mer händer. Minns inte hur mina två tidigare barn varit innan förlossning, även om det är 9 dagar kvar till BF kan jag inte låta bli att spekulera

• Sommarmalva
    Lurifax skrev 2016-07-21 10:03:59 följande:

Var era bebisar lika aktiva och vilda ända fram till förlossning eller lugnade de ner sig något innan?

Min lilla lever rövare mest hela tiden och sista kvällarna har jag känt av molvärk och förvärkar men inget mer händer. Minns inte hur mina två tidigare barn varit innan förlossning, även om det är 9 dagar kvar till BF kan jag inte låta bli att spekulera

Nu blev ju jag igångsatt men även inne på förlossningen när det börjat så höll han på o bökade. Han har varit jättelivlig från början tills han kom ut. Nu är det sova som gäller
  • fastfrusen

Bf idag, känner ingenting, så himla trist och börjar tappa modet :(

Pratade med familjen tidigare i veckan om att jag känner mig stressad när de hör av sig hela tiden och nu, från att ha smsat några gånger per dygn, ringer de istället så det har blivit ännu värre. Blir tokig! Värmen tar ju kål på en också! Går runt och känner mig irriterad, stressad och ledsen hela dagarna, blä.

• Moorii

Men va fasen, snacka om att inte lyssna! Min pappa är värst faktiskt, han sms:ar minst en gång per dag och ringer ibland, men jag ger honom det, vi hörs inte så ofta och ses nästan aldrig annars.

Tråkigt att det känns långt borta :/ det gör det här med.. BF +2, känns ingenting. Håller med om värmen, vidrigt! Var en ren plåga att gå ut i solen idag, det gör jag inte om frivilligt.

Känner mig också stressad. Blev så ledsen igår med. Har inte fått en bristning under hela graviditeten, men som i ett trollslag, dagen efter bf så dök det upp runt naveln. Kändes nästan som ett hån :/ vill bara att han ska komma ut nu!!

• Liinaa91

Ja han bökade där inne fram tills han va ute. Ont gjorde det som fan ska jag säga!
  • SommarDahlia

Jag har också folk som hör av sig trots att jag lovat att höra av mig så fort bebisen är ute! Taskigt att inte lyssna på det.

Jag står min mamma nära och hon är en underbar person men i går sa hon att 'nu har jag bara några dagars semester kvar så det börjar bli bråttom'. Hon skojar mest även om hon börjar jobba på måndag och vi har två andra alternativ så det kommer lösa sig med barnvakt ändå. Jag bara så ledsen även om inte menar illa. Jag är redan stressad över att ungen inte kommer ut och att vi knappt kommer jobba landa innan skolan börjar för den stora. Att vår minsting fyller år på lördag hjälper inte heller.

• Niyoh81

Ja gu Kian hade disco men han lyckades ju vända sig med ryggen mot så blev ju akutsnittad i v.39+0 för veckan innan låg han neråt
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)