• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • fastfrusen

Skönt att man inte är ensam om jobbiga/nyfikna anhöriga, fick rådet idag av min ordinarie bm (tack och lov att hon är tillbaks) att bara sluta svara :P Men tänker att de kommer bli ännu mer påstridiga då?

Bf+1 idag alltså, inga tecken ännu. MEN bebis har fixerat sig! Jag fick också känna men kände bara massa hårt och inget annat.. Blodvärdet ligger bra trots att jag slarvar rejält med järntabletterna så fick inte skäll iaf. Min ordinarie bm är så himla bra, försöker lugna all ens oro och frågar vad de kan göra för en osv. Så även om bf+1 känns tufft just nu känns det lite lättare efter att ha varit där, och börjar ställa in mig på att "allt" sker i 42+0 och dessförinnan är det en bonus.

• Loppan30
    Lurifax skrev 2016-07-21 10:03:59 följande:

Till er som redan fött era små bebisar:

Var era bebisar lika aktiva och vilda ända fram till förlossning eller lugnade de ner sig något innan?

Min lilla lever rövare mest hela tiden och sista kvällarna har jag känt av molvärk och förvärkar men inget mer händer. Minns inte hur mina två tidigare barn varit innan förlossning, även om det är 9 dagar kvar till BF kan jag inte låta bli att spekulera

Med mitt första barn var det full rörelse fram till att det var dags. Nu andra barnet så upplevde jag ett lugnare tempo.
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-07-22 11:21:22 följande:

Varit hos BM nu och ska tydligen få ett väldigt stort barn. Känner mig ledsen och rädd.

Ojdå! :/ gjordes tul eller hur kom hon fram till det? Pratade ni om igångsättning?
  • fastfrusen

Varit hos BM nu och ska tydligen få ett väldigt stort barn. Känner mig ledsen och rädd.

Förstår rädslan <3 Kan du inte be om ett TUL? Är det första barnet?? Mina barnmorskor har sagt sedan vecka 30 att "det här känns som ett stort barn" och inte skickat på ett TUL förrän nu precis i slutet.. Tycker det är så dumt att de skrämmer upp en så utan att göra något åt det tidigare..

Sen kan jag ju säga att även om mitt tul inte visade gigantiskt barn så var det 3,8kg, och de har ju 10% felmarginal så det kan lika gärna vara 4,2kg redan nu med 2 veckor kvar! Det bästa är dock att kroppen sätter igång på egen hand om det är ett på-gränsen-stort-barn, så vill egentligen inte sättas igång tidigare nu har jag kommit fram till.. men om man går över med 2 veckor och ändå måste sättas igång är det kanske tokigt att tänka så..
  • calabalic

Hur stor? Har du fått mäta eller var det BM som kände? Min är ju liten istället, ca -20% så vid BF om en vecka ska den väga ca 2700g om det stämmer. Först kände jag lite lättnad på ett sätt, att slippa föda ut en bjässe, men sen har jag läst att mindre bebisar lättare får komplikationer både under och efter förlossningen pga att de inte har lika mkt energireserver, ev inte är 100% färdigutvecklad etc. Så nu önskar jag att den var lite större.
  • Axelberg79

Var till BM idag, sista planerade mötet. 1kg upp för mig och huvudet var äntligen fixerad. Hon trodde att bäbisen skulle väga närmare 4 när den kommer, jag nämnde att min son vägde 3700 när han föddes och hon trodde denna var lite större. 4 dagar kvar till BF.

• cutepoison

Jag har hela tiden legat på den övre kurvan, enda sen start men hon har inte sagt något om att det betyder att barnet är stort. Jag frågade i början och hon sa att senare kan det bero på det, men det kan också bero på hur ens livmoder ligger etc. Idag sa hon att jag kommer få en "knubbis" när jag berättade att jag var rädd att barnet skulle vara stort. Hon klämde och kände och sa att han nog väger 4,5 kg i alla fall!!! Mitt SF mått låg på 38. Hon sa att de inte gjorde tul av den anledningen, bara om min kurva skulle ha ökat drastiskt vilket den ju inte har men jag känner mig ändå lite lurad. Jag har nästan sett fram emot förlossningen och nu är jag rädd istället och skit rädd att jag ska gå över två veckor för det betyder ju ytterligare vikt. 

• Moorii

Kul, då är min bebis antagligen jättestor med, mitt sf-mått var 38 på bf i tisdags. Har legat mellan mitten och övre kurvan hela tiden, förutom på slutet då det planat ut. Ja, jag vet inte om det är så bra att hon sa det till dig, för det gör ju ingen skillnad för förlossningen så sett. Det enda som händer är att man blir mer rädd än vad som är nödvändigt. Jag är så sjukt stressad, för varje dag jag går över, desto större kommer han vara :/

Hur länge har du kvar till BF? Jag trodde det skulle hända nåt inatt, men icke..

• cutepoison
    Moorii skrev 2016-07-22 16:03:46 följande:

Kul, då är min bebis antagligen jättestor med, mitt sf-mått var 38 på bf i tisdags. Har legat mellan mitten och övre kurvan hela tiden, förutom på slutet då det planat ut. Ja, jag vet inte om det är så bra att hon sa det till dig, för det gör ju ingen skillnad för förlossningen så sett. Det enda som händer är att man blir mer rädd än vad som är nödvändigt. Jag är så sjukt stressad, för varje dag jag går över, desto större kommer han vara :/

Hur länge har du kvar till BF? Jag trodde det skulle hända nåt inatt, men icke..

Ja men SF måttet behöver som sagt inte betyda stor bebis. Du kan ha mycket fostervatten t.ex men jag blev orolig eftersom hon kände på magen och runt bebisen och sa "du kommer få en knubbis". Då antar jag att mitt sf mått är stort för att det är en stor bebis. Det går ju inte att göra något åt och det är ju inte bebisens fel men hon oroade mig i onödan eftersom jag inte varit rädd fram till nu. Jag hade kunnat vara i ovetskap och så hade det blivit som det blivit på förlossningen men nu tänker jag en massa hemska tankar. Jag har BF på tisdag så 4 dagar kvar. Jag har ändå växt 2 cm på två veckor så risken finns ju att han växer ännu mer om jag går över tiden :/ 
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)