• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-08-28 08:13:51 följande:
    Edvin skulle också kunna sova så mycket men på på BVC sa de att det max fick gå 4-5 timmar mellan matningarna och då följer jag det slaviskt :( min mamma som är på besök säger i alla fall "låt honom sova! Han behöver vila magen" Hon väckte aldrig oss barn när vi var små utan vi fick säga till. Vem ska man tro på?
    I början hade Max svårt att gå upp i vikt då skulle jag mata honom var fjärde timme, och ställde klockan. Nu går han upp bra så på BVC sa de att han själv får bestämma när han vill äta, om han fortfarande går upp som han ska och det gör han. Det är jätteskönt att slippa passa tider. Han säger till själv. På dagarna blir det ändå ungefär var 3-4 timme.
    Går er lille upp i vikt som han ska?
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-08-28 08:13:51 följande:

Edvin skulle också kunna sova så mycket men på på BVC sa de att det max fick gå 4-5 timmar mellan matningarna och då följer jag det slaviskt :( min mamma som är på besök säger i alla fall "låt honom sova! Han behöver vila magen" Hon väckte aldrig oss barn när vi var små utan vi fick säga till. Vem ska man tro på?

Det där är ju lite olika beroende på situation kan jag tycka. Går barnet upp i vikt så tycker jag väl att de kan få sova så länge de behöver. Gustav sov i 6 timmar häromnatten, han verkar inte ha ont av det. Antar bvc gav dig det rådet för att han tidigare gått ner i vikt? Antagligen kommer du inte behöva väcka honom framöver när de ser att vikten går uppåt, det är vad jag tror iallafall :)
  • cutepoison
    Moorii skrev 2016-08-28 10:29:34 följande:

Det där är ju lite olika beroende på situation kan jag tycka. Går barnet upp i vikt så tycker jag väl att de kan få sova så länge de behöver. Gustav sov i 6 timmar häromnatten, han verkar inte ha ont av det. Antar bvc gav dig det rådet för att han tidigare gått ner i vikt? Antagligen kommer du inte behöva väcka honom framöver när de ser att vikten går uppåt, det är vad jag tror iallafall :)

Det är sant! Får se nu på tisdag. Jag har ju helammat två dagar nu :/ men är jätte rädd att han inte får nog med mat. Men tycker han borde säga till om han inte får det. Jag har nog blivit världens harigaste mamma...
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-08-28 11:14:34 följande:

Det är sant! Får se nu på tisdag. Jag har ju helammat två dagar nu :/ men är jätte rädd att han inte får nog med mat. Men tycker han borde säga till om han inte får det. Jag har nog blivit världens harigaste mamma...

Han hade garanterat sagt ifrån om han fortfarande varit hungrig! Du är inte ensam, tro mig. Blir orolig för minsta lilla. Men vet inte om det är något negativt, det visar väl att vi ser efter våra barn och vill deras bästa :) låter ju himla bra att du helammat i två dagar och att han verkar nöjd, grymt ju!
  • cameleon

Jag skiter i amningen nu, har inte tålamod att pumpa flera gånger om dagen så vi fortsätter med ersättning. Sammanlagt sedan lillan föddes har hon kanske ammat max 10 minuter allt som allt..

Jag har i alla fall inte  det minsta dåligt samvete över att jag slutar försöka.

Vet ni när mjölken försvinner? Jag läcker lite ibland och får ont i brösten men det går snabbt över.

• fastfrusen

Jag tog dostinex på sjukhuset så min produktion kom aldrig riktigt igång så vet inte hur lång tid det tar om man har ammat innan, men tänker åtminstone några dagar?

• Sommarmalva
    cameleon skrev 2016-08-28 16:51:24 följande:

Jag skiter i amningen nu, har inte tålamod att pumpa flera gånger om dagen så vi fortsätter med ersättning. Sammanlagt sedan lillan föddes har hon kanske ammat max 10 minuter allt som allt..

Jag har i alla fall inte  det minsta dåligt samvete över att jag slutar försöka.

Vet ni när mjölken försvinner? Jag läcker lite ibland och får ont i brösten men det går snabbt över.

Klart du inte ska ha dåligt samvete! Man ska göra vad som känns rätt, och har hon ammat så lite så förstår jag att du inte orkar. Jag önskar egentligen att jag också kunde lägga av, det tar sån tid att först amma och sen ge ersättning, men jag vill ju så gärna amma! Önskar att det gick att sluta med ersättningen men han blir ju inte mätt. Jag får väl kämpa på ett tag till o se hur länge jag orkar...
    Hejja dig!
  • Sommarmalva
    fastfrusen skrev 2016-08-28 19:24:14 följande:

Jag tog dostinex på sjukhuset så min produktion kom aldrig riktigt igång så vet inte hur lång tid det tar om man har ammat innan, men tänker åtminstone några dagar?

Vad är dostinex?
  • cutepoison

Jag skulle aldrig skrivit igår att E gillar att sova på natten för i natt var han vaken större delen. Han vägrade sova i sin egen säng. Så fort jag la ner honom vaknade han och så väntade jag som längst 45 min för att vara säker på att han kommit i djupsömn... så fick vi börja om.

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)