• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • calabalic

Min utmaning är helt klart att hitta ett sätt att ta hand om en nyfödd och en 14-månaders samtidigt. Se till att båda får mat, sömn, uppmärksamhet, blöjbyten, inte väcker varann, att storebror inte kastar saker på lillasyster eller nyper/biter henne, avvärja den äldres trots och den yngres skrikperioder, och sen att samtidigt ha nån form av fungerande hushåll. Egentid och tid för varandra är bara att glömma just nu. :) Vi är två som hjälps åt stora delar av dagarna, ändå är det skitsvårt! Får dåligt samvete för båda också, särskilt den äldre, känner mig som en halv mamma. Hoppas det blir lite lättare om några månader när lilltjejen blivit lite mindre skör, mindre skrik, går att roa med annat än bröstet osv. Puh! Väldigt imponerad av er som har fler barn än två. ;)

• calabalic
    cameleon skrev 2016-08-31 12:02:33 följande:

Idag är min lilla pingla 3 veckor + 1 dag och väger 4985! Herregud vad hon växer :)

Hur sover ni med era små?

Ungefär halva natten sover hon i babynest i vår dubbelsäng, resten av natten sover hon mer oroligt om hon inte får ligga tätt intill mig så då får hon oftast det.

Mannen sover i annat rum och sköter 14-månaders sonen på nätterna (han vaknar fortfarande flera ggr per natt och vill ha mat och bli buren). Trist att sova isär men det är för att inte båda ska behöva vakna av båda barnen hela tiden - tillräckligt lite sömn ändå! :)
  • cameleon
    Moorii skrev 2016-08-31 13:12:34 följande:
    Haha, vi kanske skulle byta jag fattar verkligen inte varför libero inte funkar, sätter fast dom likadant. Samma storlek också, fast liberos storlek två är mindre än pampers. Jaja, blir att handla mer blöjor idag hur som helst.

Oj, ja vad hon växer! härligt :) min lille är 4 veckor och 3 dagar och vi ska på läkarbesök om två timmar så får se hur mycket han väger nu!

Han ligger mellan oss i sitt babynest, men ibland går det inte att få honom att somna där, så då ligger han bredvid mig. Ofta somnar vi båda så då, och uppenbarligen är jag medveten om att han ligger där för vaknar alltid precis som jag somnat. Spjälsängen står oanvänd än så länge.. Hur gör ni?
    Vi gör som ni! Men vår lilla gillar inte att ligga på rygg så hon sover oftast bredvid mig, då kan hon ligga både på rygg och sidan :) Tycker det är så mysigt när hon sover intill mig men visst, det vore skönt att få lite mer plats i min egen säng men men.. :)
  • Moorii
    calabalic skrev 2016-08-31 13:16:32 följande:

Min utmaning är helt klart att hitta ett sätt att ta hand om en nyfödd och en 14-månaders samtidigt. Se till att båda får mat, sömn, uppmärksamhet, blöjbyten, inte väcker varann, att storebror inte kastar saker på lillasyster eller nyper/biter henne, avvärja den äldres trots och den yngres skrikperioder, och sen att samtidigt ha nån form av fungerande hushåll. Egentid och tid för varandra är bara att glömma just nu. :) Vi är två som hjälps åt stora delar av dagarna, ändå är det skitsvårt! Får dåligt samvete för båda också, särskilt den äldre, känner mig som en halv mamma. Hoppas det blir lite lättare om några månader när lilltjejen blivit lite mindre skör, mindre skrik, går att roa med annat än bröstet osv. Puh! Väldigt imponerad av er som har fler barn än två. ;)

Ojdå, det var ju inte snällt att bitas och nypas! Hört att det är vanligt, men gör det inte mindre jobbigt för det :/ antar att man får göra en del uppoffringar till en början med två barn! Hoppas ni snart kan dela säng igen och att det lugnar ner sig lite :)
  • Moorii
    cameleon skrev 2016-08-31 13:29:44 följande:

Vi gör som ni! Men vår lilla gillar inte att ligga på rygg så hon sover oftast bredvid mig, då kan hon ligga både på rygg och sidan :) Tycker det är så mysigt när hon sover intill mig men visst, det vore skönt att få lite mer plats i min egen säng men men.. :)

Ja, visst är det mysigt! :) brukar hålla en hand bakom ryggen på honom, han verkar bli lugn av det. Inte fel att mysa med bebis hela natten, men håller med om att det blir trångt :P
  • calabalic
    Moorii skrev 2016-08-31 14:01:27 följande:
    Ojdå, det var ju inte snällt att bitas och nypas! Hört att det är vanligt, men gör det inte mindre jobbigt för det :/ antar att man får göra en del uppoffringar till en början med två barn! Hoppas ni snart kan dela säng igen och att det lugnar ner sig lite :)
    Ja han är ju fortfarande lite för liten för att förstå att det gör ont. Egentligen är han snäll men ser det som roligt bus. Det är det som är svårast tycker jag med att syskonen kom så tätt - att den äldre inte har nåt språk och inte förstår instruktioner. Sen iofs är det väl inget som säger att det äldre barnet skulle följa instruktioner även om det förstod. :D

Det är lite tudelat - man vill ju att han ska få titta och känna på sin syster, men man vill ju inte att han ska skada henne. Så man får vara på sin vakt varje sekund när han är nära och aldrig lämna ifrån sig lillasyster där han kan nå henne.

Men han börjar förskolan snart och då kommer han nog lära sig den hårda vägen att inte bitas/rivas m.m för där slår ju barnen tillbaka. :P
  • tovemaja
    calabalic skrev 2016-08-31 14:21:40 följande:
    Ja han är ju fortfarande lite för liten för att förstå att det gör ont. Egentligen är han snäll men ser det som roligt bus. Det är det som är svårast tycker jag med att syskonen kom så tätt - att den äldre inte har nåt språk och inte förstår instruktioner. Sen iofs är det väl inget som säger att det äldre barnet skulle följa instruktioner även om det förstod. :D

Det är lite tudelat - man vill ju att han ska få titta och känna på sin syster, men man vill ju inte att han ska skada henne. Så man får vara på sin vakt varje sekund när han är nära och aldrig lämna ifrån sig lillasyster där han kan nå henne.

Men han börjar förskolan snart och då kommer han nog lära sig den hårda vägen att inte bitas/rivas m.m för där slår ju barnen tillbaka. :P
    Din vardag låter i princip identisk med min! Med skillnaden att min "stora" är 18 månader. Jag sover med bebisen och maken med storebror som vaknar ett par gånger varje natt.

Vi kommer vara hemma båda två nu ett par månader och sedan börjar maken jobba 80% och jag blir själv med båda... Det kommer kännas att jag lever tror jag!
  • Liinaa91

Det är inte lätt med syskon och 14 respektive 18 månader är ganska litet ändå. Stora syster fyllde 2 en vecka innan lillebror föddes trots det är hon liten att förstå. Förskolan funkade första veckan när mannen va hemma men igår när jag lämnade henne tillsammans med lillebror ville hon inte stanna och hade varit ledsen hela dagen.

Lillebror sover i sin säng, jag vill kunna röra mig fritt och inte oroa mig att mosa honom. Dessa senaste dagarna har han somnar runt 22.och vaknat 5 vilket har varit jätte skönt .. hoppas det fortsätter :)

• calabalic
    tovemaja skrev 2016-08-31 15:37:24 följande:
    Din vardag låter i princip identisk med min! Med skillnaden att min "stora" är 18 månader. Jag sover med bebisen och maken med storebror som vaknar ett par gånger varje natt.

Vi kommer vara hemma båda två nu ett par månader och sedan börjar maken jobba 80% och jag blir själv med båda... Det kommer kännas att jag lever tror jag!
    Jamen exakt, jag ska också vara själv med båda om några månader och förstår inte hur det ska gå till. Men det är ju många före oss som har lyckats så du och jag ska nog också lösa det. :) Inbillar mig att det blir lite lättare när värsta spädistiden är förbi efter ca 3-4 mån. Och sen får vi tänka på och se fram emot om 1-2 år ungefär när alla fördelar med tätt mellan syskon sägs komma. Håll ut!! :)
  • calabalic
    Liinaa91 skrev 2016-08-31 19:04:11 följande:

Det är inte lätt med syskon och 14 respektive 18 månader är ganska litet ändå. Stora syster fyllde 2 en vecka innan lillebror föddes trots det är hon liten att förstå. Förskolan funkade första veckan när mannen va hemma men igår när jag lämnade henne tillsammans med lillebror ville hon inte stanna och hade varit ledsen hela dagen.

Lillebror sover i sin säng, jag vill kunna röra mig fritt och inte oroa mig att mosa honom. Dessa senaste dagarna har han somnar runt 22.och vaknat 5 vilket har varit jätte skönt .. hoppas det fortsätter :)

Sover han 22-05 utan uppvak? Min bebis sover ganska bra hittills, somnar för natten ca 20 och vill stiga upp omkring 08, fast då är det ju med ca 3 amningsuppvak. Så jag är ju utsövd när jag vaknar! Vågar inte riktigt hoppas att det ska fortsätta så, sonen sov ju extremt dåligt (23-06 med uppvak minst en gång i timmen i 9 månader, plus dålig dagsömn..) så vet ju hur det KAN vara..
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)