• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Moorii

quote=76320864][quote-nick]Linafina22 skrev 2016-02-09 19:44:32 följande:[/quote-nick]Jag kände först v22 med båda mina första två barn.

[/quote]

Där ser man! Skönt att höra att man kan känna det först senare känner mig lite lugnare nu!

• Gemmy

Vi har inte köpt någonting än, men jag vet nästan vad jag vill ha. Vill gärna ha en Stokke Step eller Tripp Trapp, ni vet den man kan använda från födelsen? Efter vi har ett barn och äter vid matbordet varje dag, så är det viktigt för mig att bebisen kan sitta (ligga) i samma höjd och vara med, när vi sitter vid matbordet. Någon som har en?

Sen vill jag ha en bedside crib, en sån där liten säng som man fäster fast i sin egna säng. Detta för att underlätta för oss på nätterna, så vi slipper vakna, gå upp osv. Jag kommer ändå köpa en vanlig säng att ha i bebisens sovrum, som han får sova i på dagarna, och när han blir äldre. 

Eftersom vi fick vårt första barn för nästan fyra år sen, så sparade vi inget, ingenting alls! Alla kläder, vagn, säng, alla baby prylar, ALLLLT, slängdes, men jag ser framemot att köpa nya saker. Finns massa nytt där ute på marknaden som underlättar för nyblivna föräldrar. Ett tips är ju att gå på barnmässan, och kolla runt sen.

Vagn?
    Vagn har jag inte kollat på än. Ville ha en bugaboo förut, men det känns väldigt ute? 
    Bärselse vill jag gärna också ha, fast är osäker på vilken eller om vi ska ha en sån där sjal istället? De sägs ju vara bättre.

Kläder börjar jag nog handla kanske i vecka 30, eller innan om jag inte kan hålla mig :p

• Micajin
    Gemmy skrev 2016-02-09 22:49:38 följande:

Vi har inte köpt någonting än, men jag vet nästan vad jag vill ha. Vill gärna ha en Stokke Step eller Tripp Trapp, ni vet den man kan använda från födelsen? Efter vi har ett barn och äter vid matbordet varje dag, så är det viktigt för mig att bebisen kan sitta (ligga) i samma höjd och vara med, när vi sitter vid matbordet. Någon som har en?

Sen vill jag ha en bedside crib, en sån där liten säng som man fäster fast i sin egna säng. Detta för att underlätta för oss på nätterna, så vi slipper vakna, gå upp osv. Jag kommer ändå köpa en vanlig säng att ha i bebisens sovrum, som han får sova i på dagarna, och när han blir äldre. 

Eftersom vi fick vårt första barn för nästan fyra år sen, så sparade vi inget, ingenting alls! Alla kläder, vagn, säng, alla baby prylar, ALLLLT, slängdes, men jag ser framemot att köpa nya saker. Finns massa nytt där ute på marknaden som underlättar för nyblivna föräldrar. Ett tips är ju att gå på barnmässan, och kolla runt sen.

Vagn?

Vagn har jag inte kollat på än. Ville ha en bugaboo förut, men det känns väldigt ute? 

Bärselse vill jag gärna också ha, fast är osäker på vilken eller om vi ska ha en sån där sjal istället? De sägs ju vara bättre.

Kläder börjar jag nog handla kanske i vecka 30, eller innan om jag inte kan hålla mig :p

Jag tänkte också ha spjälsängen i vårt sovrum och en Junior växasäng i barnrummet. Smidigare.

Vagn har vi köpt en jättefin begagnad emmaljunga citycross duo med både sitt och liggdel från 2011! Vi fick den till ett vrakpris, den är i perfekt skick.

Tanken är nu att jag ska kombinera vagnen med babyskyddet tillsammans med adapter.
  • Sommarmalva
    Micajin skrev 2016-02-10 07:18:48 följande:
    Jag tänkte också ha spjälsängen i vårt sovrum och en Junior växasäng i barnrummet. Smidigare.

Vagn har vi köpt en jättefin begagnad emmaljunga citycross duo med både sitt och liggdel från 2011! Vi fick den till ett vrakpris, den är i perfekt skick.

Tanken är nu att jag ska kombinera vagnen med babyskyddet tillsammans med adapter.
    Har funderat på en sån vagn man kan ha babyskyddet på. Men de har ju sagt alla andra år att bebisen inte ska sitta för länge i baby skyddet och om man åker bil en lång sträcka så ska man helst ta ur barnet och pausa en stund. Känns då konstigt att man först skaka bil och sen bara flytta babyskyddet till vagnen och fortsätta i samma läge? Borde inte bebisen få byta ställning? Fast det kanske är andra rekommendationer nu. Var 12 år sedan jag fick mitt första barn...
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-02-10 12:51:24 följande:

Har funderat på en sån vagn man kan ha babyskyddet på. Men de har ju sagt alla andra år att bebisen inte ska sitta för länge i baby skyddet och om man åker bil en lång sträcka så ska man helst ta ur barnet och pausa en stund. Känns då konstigt att man först skaka bil och sen bara flytta babyskyddet till vagnen och fortsätta i samma läge? Borde inte bebisen få byta ställning? Fast det kanske är andra rekommendationer nu. Var 12 år sedan jag fick mitt första barn...

Tror det är samma rekommendationer, den funktionen är väl mest till för när man varit och handlat tex eller när man ska gå mellan bil och hem för att slippa väcka bebisen. Vad jag förstått så är det inte menat för långpromenader.
  • Sommarmalva

Sitter på jobbet och tror faktiskt jag känner lite sprattel nere i magen! Är i vecka 16 nu. Har känt lite i flera dagar men tänkt att det bara är gaser men nu ikväll blir jag mer övertygad. Så efterlängtat! Att få känna ett liv! Hade glömt hur fantastiskt det var!

• Moorii

Hur mår ni tjejer?

Just nu har jag en del molvärk, långt ner på magen. Trodde det var mest i början det skulle kännas så här. Någon annan som upplever det? Sen behöver jag fortfarande springa ofta på toaletten, verkar inte vilja gå över. Sen så känner jag hjärtat väldigt tydligt, lite för tydligt. När jag ligger ner eller lutar mig tillbaka i soffan så bultar det mot ryggen, känns som hela kroppen vibrerar av hjärtslagen ibland! Lite läskigt.

Och, idag är det en vecka kvar till rutinultraljud. Jag både längtar och oroar mig, då jag inte känt mer än diffust kittel i magen än så länge. Hoppas på en mer tydlig knuff innan det är dags! Vill bara veta att allt är bra. I övrigt känns allt ok, inte lika trött, på mycket bättre humör än första trimestern osv. Ser allt bra ut på rul så ska jag verkligen börja njuta av denna graviditet på riktigt!

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-02-11 10:11:20 följande:

Hur mår ni tjejer?

Just nu har jag en del molvärk, långt ner på magen. Trodde det var mest i början det skulle kännas så här. Någon annan som upplever det? Sen behöver jag fortfarande springa ofta på toaletten, verkar inte vilja gå över. Sen så känner jag hjärtat väldigt tydligt, lite för tydligt. När jag ligger ner eller lutar mig tillbaka i soffan så bultar det mot ryggen, känns som hela kroppen vibrerar av hjärtslagen ibland! Lite läskigt.

Och, idag är det en vecka kvar till rutinultraljud. Jag både längtar och oroar mig, då jag inte känt mer än diffust kittel i magen än så länge. Hoppas på en mer tydlig knuff innan det är dags! Vill bara veta att allt är bra. I övrigt känns allt ok, inte lika trött, på mycket bättre humör än första trimestern osv. Ser allt bra ut på rul så ska jag verkligen börja njuta av denna graviditet på riktigt!

Jag dras med mitt illamående jag. Är i vecka 16 nu och tycker det borde bli bättre snart. Vill ju njuta! Toaletten tror jag du får springa på hela graviditeten... I början är det ju hormonerna som gör en kissnödig och sen börjar ju bebis trycka mot blåsan istället. Jag känner också det där med hjärtat! Känner inte igen det från de tidigare graviditeterna men läst att det är vanligt att det känns som hjärtklappning. Men obehagligt är det! Har börjat känna sammandragningar ibland tror jag. Oftast på morgonen innan jag går upp så kan magen kännas hård och det spänner, då känns det så tydligt hur långt upp livmodern sträcker sig. Ska tydligenockså vara vanligt bara de inte gör ont. Känns som om jag oroar mig så mycket mer denna gång. Är nog för det är sista gången nu. Vill ju så gärna ha en liten till
  • Namnlös2015

Jag mår oförskämt bra skulle jag vilja säga!

Ännu inga besvär eller symtom, kanske är det bebisen som kittlar mig vid revbenen eller så är det något annat :p

Rul på måndag, lite smått nervöst, men det ska bli så skönt att se bebisen så det inte är som jag bara blivit tjock! :)

Moorii skrev 2016-02-11 10:11:20 följande:

Hur mår ni tjejer?

• Cinta16

Jag var på RUL igår och fick veta att allting va bra med bäbis. Den va väldigt aktiv och tryckte ner sitt ansikte så det var svårt att se. De bad mig skaka magen, hoppa upp och ner och rulla höger och vänster på sängen för att försöka få den att vända sig. Haha! Det lyckades lite men sen sög den på båda tummarna så fick ändå ingen bra bild. Men det gör inget! Så härligt att få veta att den är okej! Det var så konstigt att se den va så aktiv och inte känna något men jag fick också veta att jag har moderkakan i framvägg och den sträcker sig över hela magen och lite nedanför. De sa att den del som är nedåt kommer krypa upp när magen växer upp men fick ett till UL i vecka 32 för att säkerställa att den verkligen gör det. Men oj vad härligt det var att få se den! Jag hoppas alla här också får ett härligt UL som visar att allt är bra med era små liv!

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)