• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva
    Cinta16 skrev 2016-02-11 18:51:43 följande:

Jag var på RUL igår och fick veta att allting va bra med bäbis. Den va väldigt aktiv och tryckte ner sitt ansikte så det var svårt att se. De bad mig skaka magen, hoppa upp och ner och rulla höger och vänster på sängen för att försöka få den att vända sig. Haha! Det lyckades lite men sen sög den på båda tummarna så fick ändå ingen bra bild. Men det gör inget! Så härligt att få veta att den är okej! Det var så konstigt att se den va så aktiv och inte känna något men jag fick också veta att jag har moderkakan i framvägg och den sträcker sig över hela magen och lite nedanför. De sa att den del som är nedåt kommer krypa upp när magen växer upp men fick ett till UL i vecka 32 för att säkerställa att den verkligen gör det. Men oj vad härligt det var att få se den! Jag hoppas alla här också får ett härligt UL som visar att allt är bra med era små liv!

Grattis! Va härligt! När jag väntade min minsta så låg min moderkaka för långt ner, låg för där nere liksom, men den flyttade på sig så småningom men minns att det låg o oroade lite i bakhuvudet ändå. Fantastiskt att kroppen fixar det själv. Känner du några rörelser än?
  • yllen81
    Moorii skrev 2016-02-11 10:11:20 följande:

Hur mår ni tjejer?

Just nu har jag en del molvärk, långt ner på magen. Trodde det var mest i början det skulle kännas så här. Någon annan som upplever det? Sen behöver jag fortfarande springa ofta på toaletten, verkar inte vilja gå över. Sen så känner jag hjärtat väldigt tydligt, lite för tydligt. När jag ligger ner eller lutar mig tillbaka i soffan så bultar det mot ryggen, känns som hela kroppen vibrerar av hjärtslagen ibland! Lite läskigt.

Och, idag är det en vecka kvar till rutinultraljud. Jag både längtar och oroar mig, då jag inte känt mer än diffust kittel i magen än så länge. Hoppas på en mer tydlig knuff innan det är dags! Vill bara veta att allt är bra. I övrigt känns allt ok, inte lika trött, på mycket bättre humör än första trimestern osv. Ser allt bra ut på rul så ska jag verkligen börja njuta av denna graviditet på riktigt!

Känner också mer av värk, tyvärr fått ischias i vä ben , var på Mvc idag o min barnmorska blev orolig för blodpropp men alla symtom tyder på ischias. Har även fått foglossningar med värk i ländrygg och rumpan. Bokat tid hos sjukgymnast nästa vecka. Kommer nig behöver ett sånt gravidbälte , nån här som använder det ? Besvär av foglossningar eller ischias ?
  • Namnlös2015

Så roligt!! :)

Vet ni om det är en flicka eller pojke?

Cinta16 skrev 2016-02-11 18:51:43 följande:

Jag var på RUL igår och fick veta att allting va bra med bäbis. Den va väldigt aktiv och tryckte ner sitt ansikte så det var svårt att se. De bad mig skaka magen, hoppa upp och ner och rulla höger och vänster på sängen för att försöka få den att vända sig. Haha! Det lyckades lite men sen sög den på båda tummarna så fick ändå ingen bra bild. Men det gör inget! Så härligt att få veta att den är okej! Det var så konstigt att se den va så aktiv och inte känna något men jag fick också veta att jag har moderkakan i framvägg och den sträcker sig över hela magen och lite nedanför. De sa att den del som är nedåt kommer krypa upp när magen växer upp men fick ett till UL i vecka 32 för att säkerställa att den verkligen gör det. Men oj vad härligt det var att få se den! Jag hoppas alla här också får ett härligt UL som visar att allt är bra med era små liv!

• Cinta16
    Sommarmalva skrev 2016-02-11 21:36:08 följande:
    Grattis! Va härligt! När jag väntade min minsta så låg min moderkaka för långt ner, låg för där nere liksom, men den flyttade på sig så småningom men minns att det låg o oroade lite i bakhuvudet ändå. Fantastiskt att kroppen fixar det själv. Känner du några rörelser än?
    Tack så mycket!!

Okej vad skönt att höra att till och med för dig där den låg under klättrade den upp innan förlossningen! Man blir lite nervös men det lät som att det var pyyyyttelite den va under så då känns det ok och lite kul att få ett extra ultraljud så man får sen den lilla en gång till! 

Jag känner ingenting än. det är mitt första och jag är i v 19 så jag gick och väntade men nu vet jag att det kan dröja längre iom moderkakan så det känns bättre. Ibland känner jag som ett sug lixom i magen, svårt att förklara men det kommer väl snart. 
    Namnlös2015 skrev 2016-02-11 23:50:55 följande:

Så roligt!! :)

Vet ni om det är en flicka eller pojke?

Tack! ja det var jätteroligt! Var du också beräknad den 7/7?? eller var det en annan "namnlös"? hehe. Jag fick iaf nytt datum till 9/7 men det var ju inte så stor skillnad.

Vi vet inte om det är pojke eller flicka. Jag är i vanliga fall fruktansvärt nyfiken på ALLT och jag försökte typ se något "av misstag" men vi vill inte veta. Det är som med julklappar när jag var liten.. jag ville alltid kika lite i dem men när jag inte gjorde det och fick dem på julafton var det ju så mycket bättre! 

Vet/ska ni ta reda på könet?
  • Namnlös2015
    Cinta16 skrev 2016-02-12 09:59:36 följande:

Tack så mycket!!

Okej vad skönt att höra att till och med för dig där den låg under klättrade den upp innan förlossningen! Man blir lite nervös men det lät som att det var pyyyyttelite den va under så då känns det ok och lite kul att få ett extra ultraljud så man får sen den lilla en gång till! 

Jag känner ingenting än. det är mitt första och jag är i v 19 så jag gick och väntade men nu vet jag att det kan dröja längre iom moderkakan så det känns bättre. Ibland känner jag som ett sug lixom i magen, svårt att förklara men det kommer väl snart. Tack! ja det var jätteroligt! Var du också beräknad den 7/7?? eller var det en annan "namnlös"? hehe. Jag fick iaf nytt datum till 9/7 men det var ju inte så stor skillnad.

Vi vet inte om det är pojke eller flicka. Jag är i vanliga fall fruktansvärt nyfiken på ALLT och jag försökte typ se något "av misstag" men vi vill inte veta. Det är som med julklappar när jag var liten.. jag ville alltid kika lite i dem men när jag inte gjorde det och fick dem på julafton var det ju så mycket bättre! 

Vet/ska ni ta reda på könet?

Vi har inte bestämt oss än! Har ju till måndag på oss ;)

Jo jag är beräknad till 7/7, men kanske får annat datum på måndag!

Jo lite så, det hade varit roligt att bara veta att det är en bebis och resten får va överraskning :)
  • Gemmy

Jag har också börjat känna molvärk, känns ibland som mensvärk + tryck i magen, och tror jag känner av sammandragningar också? men är så osäker, då jag inte kände av dem med min första, och hade en väldigt lätt gravidetet. Nu känner jag mig tyngre, och det känns i ryggen också

• Micajin

Jag mår också väldigt bra. Nyss tagit mig förbi en förkylning som lätt kunde ha blivit värre än vad den egentligen va. Plus att jag jobbat vartenda dag i 15 dagar i sträck i butik. Är ledig en dag för att handla och åka till BM sedan jobbar jag alla dagar igen haha! 

Gick in i vecka 20, är beräknad till 8/7. Kul att jämföra magen med tidigare skede. Jobbarmamma-byxor kommer på onsdag och det kan jag säga är väldigt efterlängtat efter att ha haft 1 storlek för stor med gummiband mellan knäppet och knappen xD Det är nu i efterhand som man ser hur smal man egentligen var innan graviditeten! xD

Såg det om babyskyddet ni skrev innan! För oss så kostar det inte många kronor extra med adapter. Smidigt eftersom vi handlar lite ivarje mindre matbutiker här ute på buschen, Förstår däremot att man inte längre stunder skall ha bebisen i babyskyddet. Hur gör man då ifall man ska åka längre, t.ex. en 6h bilresa?

• Niyoh81
    Micajin skrev 2016-02-15 08:24:20 följande:

Jag mår också väldigt bra. Nyss tagit mig förbi en förkylning som lätt kunde ha blivit värre än vad den egentligen va. Plus att jag jobbat vartenda dag i 15 dagar i sträck i butik. Är ledig en dag för att handla och åka till BM sedan jobbar jag alla dagar igen haha! 

Gick in i vecka 20, är beräknad till 8/7. Kul att jämföra magen med tidigare skede. Jobbarmamma-byxor kommer på onsdag och det kan jag säga är väldigt efterlängtat efter att ha haft 1 storlek för stor med gummiband mellan knäppet och knappen xD Det är nu i efterhand som man ser hur smal man egentligen var innan graviditeten! xD

Såg det om babyskyddet ni skrev innan! För oss så kostar det inte många kronor extra med adapter. Smidigt eftersom vi handlar lite ivarje mindre matbutiker här ute på buschen, Förstår däremot att man inte längre stunder skall ha bebisen i babyskyddet. Hur gör man då ifall man ska åka längre, t.ex. en 6h bilresa?

Vilken fin mage :)

Har du gått upp mycket?

Köpte mina mamma byxor för några veckor sen. Inte gått upp nå sen ja blev gravid men tyckte de tryckte å klämde mina egna byxor. Speciellt när ja satt ner.

• Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-02-11 16:16:49 följande:

Jag dras med mitt illamående jag. Är i vecka 16 nu och tycker det borde bli bättre snart. Vill ju njuta! Toaletten tror jag du får springa på hela graviditeten... I början är det ju hormonerna som gör en kissnödig och sen börjar ju bebis trycka mot blåsan istället. Jag känner också det där med hjärtat! Känner inte igen det från de tidigare graviditeterna men läst att det är vanligt att det känns som hjärtklappning. Men obehagligt är det! Har börjat känna sammandragningar ibland tror jag. Oftast på morgonen innan jag går upp så kan magen kännas hård och det spänner, då känns det så tydligt hur långt upp livmodern sträcker sig. Ska tydligenockså vara vanligt bara de inte gör ont. Känns som om jag oroar mig så mycket mer denna gång. Är nog för det är sista gången nu. Vill ju så gärna ha en liten till

Missade helt att du svarat!

Ja, det kan man tycka, det borde vara dags nu. Är det lika illa som i början? Mitt sista illamående-släng kom nog i vecka 13, men det där varierar väl från person till person. Håller tummarna för att det går över snart!

Ja, visst är det otäckt! Skönt att veta att det är normalt iallafall.

Ojdå, det har jag inte känt nåt av ännu, måste vara lite läskigt med! Du har inte haft så under tidigare graviditeter? Ja, den är visst ganska stor nu, försöker känna hur långt upp den är nu, men det är svårt. Kanske det, svårt att säga. Hoppas iallafall du kan njuta av graviditeten fullt ut, när det nu är sista gången :)

På torsdag är det dags för rul, känns som tiden gått supersakta fram till nu. Bara två arbetsdagar till, sen är det dags! När har du tid för rul?
  • Micajin
    Niyoh81 skrev 2016-02-15 08:58:16 följande:
    Vilken fin mage :)

Har du gått upp mycket?

Köpte mina mamma byxor för några veckor sen. Inte gått upp nå sen ja blev gravid men tyckte de tryckte å klämde mina egna byxor. Speciellt när ja satt ner.

Detsamma! :D

Nej jag tror inte att jag har gått upp mycket i vikt utöver själva "barnet" med tillbehör. Vägde 66kg i början av graviditeten och har ingen våg hemma (så skönt) så jag får veta imorgon hur mycket jag gått upp. Gissar dock på väldigt lite. 

Jag har haft mammabyxor sedan runt julafton, Kände samma som dig.. Det började bli tajt när man satt ner och böjde sig ner hehe..

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)