• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • calabalic

Vad skönt att han sov hela natten Sommarmalva! Bra att du lyckades sova hela natten själv också. Min son har ju sovit dåligt hela sitt liv, 16 månader med 3-10 uppvak i stort sett varje natt. Men några enstaka gånger har han sovit hela natten och då har man ju vaknat i panik och undrat om han fortfarande lever. :)

Moorii vad jobbigt att han kommit in i en sån kvällsskrik-period. Min dotter har precis kommit ur sin nu när hon är 10 veckor (började när hon var en vecka). Skrek panikartat så hon tappade andan och blev helt genomsvettig i ca 30-60 min varje kväll, ibland kortare och ibland längre. Och det fanns inget som hjälpte, jag bara gick med henne i famnen och pratade lugnt för att hon skulle veta att jag var där, och till slut somnade hon av utmattning. Det var jättejobbigt, ffa att inte kunna hjälpa henne, men samtidigt visste jag att det brukar gå över efter några veckor. Hoppas din fas blir lite kortare än 9 veckor. :)

• calabalic
    tovemaja skrev 2016-10-19 22:17:24 följande:
    8h ostörd sömn låter magiskt. Tycker att vi sover prima men vaknar alltid 2ggr mellan 22.30-08 för mat. Känner mig dock väldigt utsövd faktiskt. Får se hur det känns när jag har båda barnen på morgonen... om Folke kan somna om efter att hand pappa gått upp. Hoppas så på det!

Annars har vi det fint. Är dock oväntat otålig med den sega viktnedgången och min kropp som jag inte känner igen. Jag Har liksom inga muskler kvar typ! Och återuppbyggandet går långsamt i och med att jag fortfarande känner av foglossningen. Segt! Kör just nu mamma mage appen och är på nivå 4, snart 5. Någon annan som kär någon form av mammaträning?
    Hade precis tänkt fråga hur det går för er andra med viktnedgång och form?! Jag har faktiskt inte vägt mig på ca 2v men senast jag vägde mig hade jag gått ner 14 kg av 19. Tycker det går lite segt men å andra sidan tränar jag inget än den här gången, kroppen har inte varit redo för träning efter akutsnittet. Har inte riktigt funnits tid heller iofs. Förra gången gick jag powerwalks efter 3 veckor och löpning efter 6 veckor. Läkte mycket snabbare då! Nu efter 10 veckor känner jag mig redo för powerwalks och crosstrainer, löpning får nog vänta tills efter nyår. Sen blir det iofs en del "gympa" ändå med två barn under 1,5 år.. :D

Hur går det annars för dig nu? Har det börjat kännas lättare än att de är tätt i ålder? Här känns det fortfarande svårt och jobbigt att ha båda själv så vi undviker det så mycket vi kan. Hoppas på att det blir lite lättare efter nyår när lilla är ca ett halvår och stora passerat 1,5 år. Däremot är stora ur sin jobbiga fas som han fick när lillasyster föddes, så nu känns han mer tillfreds med livet och det känns ju väldigt bra!
  • Moorii
    tovemaja skrev 2016-10-19 22:17:24 följande:

8h ostörd sömn låter magiskt. Tycker att vi sover prima men vaknar alltid 2ggr mellan 22.30-08 för mat. Känner mig dock väldigt utsövd faktiskt. Får se hur det känns när jag har båda barnen på morgonen... om Folke kan somna om efter att hand pappa gått upp. Hoppas så på det!

Annars har vi det fint. Är dock oväntat otålig med den sega viktnedgången och min kropp som jag inte känner igen. Jag Har liksom inga muskler kvar typ! Och återuppbyggandet går långsamt i och med att jag fortfarande känner av foglossningen. Segt! Kör just nu mamma mage appen och är på nivå 4, snart 5. Någon annan som kär någon form av mammaträning?

Tycker också det går segt här, sista kilona vill liksom inte ge med sig! Blir ledsen när kläderna inte sitter så bra. Har ca tre kilo kvar, men känns som mer, kanske för att allt sitter på magen i princip. Kör också på mammamage appen och är snart på nivå 4 (tog ett tag innan jag kom igång). Går också promenader med vagnen i minst två timmar varje dag. Provade faktiskt att springa lite med vagnen igår och det kändes inte längre som att bäckenet skulle falla ihop, så skönt! Kanske kan våga mig på en lugnare löptur snart :D
  • Moorii
    calabalic skrev 2016-10-19 22:30:20 följande:

Vad skönt att han sov hela natten Sommarmalva! Bra att du lyckades sova hela natten själv också. Min son har ju sovit dåligt hela sitt liv, 16 månader med 3-10 uppvak i stort sett varje natt. Men några enstaka gånger har han sovit hela natten och då har man ju vaknat i panik och undrat om han fortfarande lever. :)

Moorii vad jobbigt att han kommit in i en sån kvällsskrik-period. Min dotter har precis kommit ur sin nu när hon är 10 veckor (började när hon var en vecka). Skrek panikartat så hon tappade andan och blev helt genomsvettig i ca 30-60 min varje kväll, ibland kortare och ibland längre. Och det fanns inget som hjälpte, jag bara gick med henne i famnen och pratade lugnt för att hon skulle veta att jag var där, och till slut somnade hon av utmattning. Det var jättejobbigt, ffa att inte kunna hjälpa henne, men samtidigt visste jag att det brukar gå över efter några veckor. Hoppas din fas blir lite kortare än 9 veckor. :)

Vad skönt att det är över för din del! I förrgår och igår lyckades jag faktiskt få honom att sova två längre omgångar på dagen, så han var mycket lättare att få att somna till kvällen. Mysigt igår när jag och mannen tillsammans sjöng barnvisor för honom tills han slocknade. Han blir verkligen superlugn när man sjunger! Får hoppas att detta är en trend som håller i sig, men annars är jag glad för de dagar jag får som dom här :)
  • Sommarmalva

Ja det här med mammakroppen... har fått mitt fjärde barn och ser fortfarande gravid ut. Efter tre månader!!! Jag rasade i vikt och efter typ en vecka hade jag bara två kg kvar, och de har stannat kvar. På magen. Är ganska smal för övrigt så det ser inte roligt ut med 2 kg extravikt på magen. Enligt bm så har mina magmuskler inte gått ihop helt heller, jag får som en topp på mitten av magen när jag spänner den och det kan bli värre om jag tränar fel så jag har helt enkelt inte vågat träna. Ni som har mammamage appen, är det bra träningar för de inre magmusklerna? Tänkte om jag skulle skaffa den men vill inte betala för nåt som inte passar mig... är ni nöjda med appen?

• Moorii

Mammamage appen är speciellt för att undvika fel sorts träning, så bara de inre musklerna man jobbar med. Kändes lite halvlöjligt i början att bara sitta och spänna magen, knipövningar osv, men det finns ju en anledning till varför man ska göra dom. Tycker min hållning har blivit mycket bättre och bäckenet är starkare och då är jag bara halvvägs. Rekommenderas starkt!

• tovemaja

Kul att höra on hur det går för er andra med träningen och känslan i kroppen. Appen är ju tråkig men funkar bra och är dessutom gratis. Eftersom jag till och med får ont efter en snabb vagnpromenad är liksom annan träning låååångt bort än så länge.

Förutom vikten (+6kg fortfarande) som väl ger sig sig så småningom så har jag lite problem med att helt förlika mig med tanken på att mina bristningar på magen ska vara där resten av livet... känns inte så kul! Märker dock redan att de bleknat en aning. Skönt!

• Sommarmalva

Jaha finns det en gratis variant? Såg bara den som kostade 30kr. Heter gratis appen också mammamage? Jag känner med av fogarna fortfarande. Inte just när jag går men när jag suttit i soffan enstund och reser mig så knäpper det till och gör ont. Nere i ryggslutet känns det med mycket, särskilt i sängen. Kanske att jag började gå raska promenader för snabbt men det gör ju inte ont just när jag går, och det är ju såå skönt att kunna röra sig igen!!

• Moorii

Ingen aning, jag betalade 13 kr för min tror jag? Jag kan också känna av fogarna fortfarande, men det är mot slutet av den dagliga långpromenaden, så det kan jag köpa än så länge. Borde väl ge med sig till slut med foglossningen för oss alla? Hoppas på det! Idag var jag och mannen ute på promenaden tillsammans, så jag passade på att testa att jogga lite, kanske 60-70 meter i lugn takt. Kändes bra! Inget ont alls, bara lite håll kände jag av. Däremot behöver jag öva på knipet lite mer, känns som jag ska kissa på mig hela tiden..

• Sommarmalva

Nu har jag haft ännu en helnatts sömn!! Max somnade runt 23 och jag vaknade till 6.30 strax innan klockan skulle ringa, och var sprängfull!! Fick väcka honom! Undra hur länge han hade kunnat sova? Blir så stressigt de dagar det blivit så här, för när barna ska till skolan behöver han ha ätit vid 6 tiden för att jag ska hinna med morgonen. Men idag, på nåt underligt sätt så gjorde alla vad de skulle! Tillochmed 6 åringen! Så det gick ju bra ändå så underbart härligt att få sova en hel natt då o då!

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)