• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • calabalic
    tovemaja skrev 2016-11-18 20:52:19 följande:

Jag mår väldigt bra med vardagen hemma med mina två prinsar. Lillen är strax över 3 månader och "stora" snart 21 månader. Vi har dock lyxen att min man är hemma på fredagar (jobbar 80%) och stora kan vara hos farfar på måndagar. Enorm skillnad mot att vara själv med båda barnen 24/7.

Lillen Noa är väldigt enkel fortfarande. Visst är han nöjdast hos mig men det funkar bra hos andra också. Har är glad och lugn... en chillkille! Väldigt stor dock! Han sover typ aldrig på dagen. Jag tar med båda barnen i vagn mitt på dagen så Folke kan sova en timme och jag får motion. Då sover Noa typ 30 min-1timme. Annars sover han inte om vi inte åker bil.

Båda barnen somnar runt 20.30 och Noa vaknar sedan runt 02 för mat och sedan runt 05.30 för mat igen. Folke vaknar ett par ggr och behöver napp/närhet/täcke osv. Hela familjen går upp typ 07.30

Dagarna spenderas oftast till viss del på öppna fsk eller med vänner. Halva dagarna är vi bara hemma och chillar. Har det som sagt fint men längtar även jag efter att träna lite... känner dock fortfarande av foglossning :(

Hur har ni andra det

Oj vad lite Noa sover på dagarna! Men skönt att han sover rätt bra på nätterna, det är ju viktigast. Tar din man Folke på nätterna eller är du uppe o hjälper båda barnen?

Min lilla sover i genomsnitt 14h/dygn varav 11h på natten. Somnar 19 och vaknar 1-2 ggr/natt, kan sova själv kvälls/nattetid. Hon är också ganska enkel, förutom att hon helst inte vill ta flaskan, inte vill sova själv dagtid och inte vill vara hos andra än mamma när hon är vaken så jag blir ju rättså låst.

Stora är det lite jobbigare med, det har varit ganska synd om honom sen syster kom. :( Han har varit rätt sotis, blivit mammig, drömmer mkt mardrömmar, haft tandsprickning, börjat förskola, haft utvecklingssprång, varit förkyld och haft slemhosta i minst en månad, haft krupp... vilket alltihop lett till extra dålig sömn. Det har varit jättesvårt att natta honom (2-3h per kväll), han vaknar ofta på nätterna (ibland 1gg/h) och är ledsen, ofta när han vaknar går det inte att lägga honom trots att han är vråltrött så man får vara uppe med honom 1-3h på nätterna.. Däremot dagtid är han oftast glad och charmig, även om han kanske inte är lika sprudlande som sitt gamla jag (före syster kom). Jag har dåligt samvete, är orolig ofta, och både jag och mannen är alltid jättetrötta i kropp och själ.

Vad mysigt det lät med vagnpromenaden med båda! Jättebra att samköra dagsömnen så tidigt som möjligt när man har tätt mellan barnen, har folk tipsat om. Min lilla är inte så förtjust i vagn än tyvärr och börjar oftast skrika, och då kan ju inte stora sova.. Annars hade jag gärna gått med båda så mannen får en stunds vila.

Hur funkar samspelet mellan dina nu? Och kan du natta båda själv?
  • tovemaja
    calabalic skrev 2016-11-19 19:23:27 följande:
    Oj vad lite Noa sover på dagarna! Men skönt att han sover rätt bra på nätterna, det är ju viktigast. Tar din man Folke på nätterna eller är du uppe o hjälper båda barnen?

Min lilla sover i genomsnitt 14h/dygn varav 11h på natten. Somnar 19 och vaknar 1-2 ggr/natt, kan sova själv kvälls/nattetid. Hon är också ganska enkel, förutom att hon helst inte vill ta flaskan, inte vill sova själv dagtid och inte vill vara hos andra än mamma när hon är vaken så jag blir ju rättså låst.

Stora är det lite jobbigare med, det har varit ganska synd om honom sen syster kom. :( Han har varit rätt sotis, blivit mammig, drömmer mkt mardrömmar, haft tandsprickning, börjat förskola, haft utvecklingssprång, varit förkyld och haft slemhosta i minst en månad, haft krupp... vilket alltihop lett till extra dålig sömn. Det har varit jättesvårt att natta honom (2-3h per kväll), han vaknar ofta på nätterna (ibland 1gg/h) och är ledsen, ofta när han vaknar går det inte att lägga honom trots att han är vråltrött så man får vara uppe med honom 1-3h på nätterna.. Däremot dagtid är han oftast glad och charmig, även om han kanske inte är lika sprudlande som sitt gamla jag (före syster kom). Jag har dåligt samvete, är orolig ofta, och både jag och mannen är alltid jättetrötta i kropp och själ.

Vad mysigt det lät med vagnpromenaden med båda! Jättebra att samköra dagsömnen så tidigt som möjligt när man har tätt mellan barnen, har folk tipsat om. Min lilla är inte så förtjust i vagn än tyvärr och börjar oftast skrika, och då kan ju inte stora sova.. Annars hade jag gärna gått med båda så mannen får en stunds vila.

Hur funkar samspelet mellan dina nu? Och kan du natta båda själv?
    Så jättejobbigt det låter med stora! Folke hade en jobbig period runt 12 månader som låter ungefär som du beskriver... men nu vid 21 månader är han relativt lätt. Och ja, min man sover med honom vilket är guld.

Noa sover små microlurar 1-5 min på dagarna ibland också,.. men det kan knappast bli någon återhämtning av det tänker jag. Men som sagt, nattsömnen är fin!

Angående vagn så vet jag hur det känns. Noa accepterar vagn (älskar det inte) men Folke avskydde vagnen som bebis! Det enda som dög var att köra på jätteguppigt underlag, tyd traktorstigar eller åkrar... helt hopplöst! Det var först sedan vi skaffade cykelkärrsn (Thule chariot) som han började acceptera och numera gilla vagnen. Mycket praktiskt!

Låter som du sliter ned barnen... får Du någon återhämtning?
  • tovemaja

Cutepoison: bra att du sökt hjälp! Så många dom inte tar nedstämdhet på allvar! Kram

• Sommarmalva

Vi har det jättebra här på dagarna, och nätterna! Låter som att vi har det lugnast trots våra fyra barn... kan väl bero på att de är lite större. Lille Max sover hela natten. Somnar mellan 22-23 och vaknar oftast vid 5 för att äta, sen somnar han om. Ibland hoppar han tom över det målet och sover till typ 7 tiden. De andra ska ju till skolan kl 8 och sen vid 9 tiden är Max redan trött igen och kan sova ett par timmar. Somnar sen oftast i vagnen vid 13 när vi hämtar storasyster i skolan och sover några timmar till. Han är verkligen en sovbebis! Somnar även själv i sin säng på kvällen. Får bara gå in o stoppa in nappen då o då som trillar ur

• Sommarmalva

Måste bara berätta att Max idag kunde styra sina händer och ta det han ville ha!! Lite skakigt o ryckigt var det men han lyckades! Kändes såå stort! Det var iofs en fin chokladask som jag höll i så det är ju inte så konstigt hur är det med era små? Vilka framsteg har de gjort? Känns som att Max är lite seg med framsteg, koncentrerar sig mest på att sova o växa tror jag... hihi...

• cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-11-19 23:54:42 följande:

Måste bara berätta att Max idag kunde styra sina händer och ta det han ville ha!! Lite skakigt o ryckigt var det men han lyckades! Kändes såå stort! Det var iofs en fin chokladask som jag höll i så det är ju inte så konstigt hur är det med era små? Vilka framsteg har de gjort? Känns som att Max är lite seg med framsteg, koncentrerar sig mest på att sova o växa tror jag... hihi...

Spännande!! :D Edvin greppar saker bra nu och stoppar allt i munnen. Haha. Han har också rullat från mage till rygg och börjat hasa sig framåt när han ligger på mage.
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-11-19 13:30:33 följande:

Ja jag fick remiss till psykolog från bvc så det var ju bra. Vad roligt att första skrattet kommit! :) Där är inte vi än, han gör något ljud så det är väl på väg. jag tycker det ska bli så kul att höra hur de låter när de börjar prata :p

Vad bra! Ja, det är ju inte det där hjärtliga, långa skrattet än, utan mer ett kort skratt, och det kommer typ bara när han är i gränszonen till att vara övertrött :P absolut! Ska bli jättemysigt :)

Angående sömnen så blev det inte bättre, utan sju resor värre. Vaknade varje timme inatt, var arg och ville snutta varje gång, så förutom att det var knäckande för mig så vaknade även mannen varje gång med och han jobbar ett 12-timmars pass idag..dessutom var han gnällig hela dagen och vägrade sova, så var jättejobbig att lägga också. Tydligen är det en sån där härlig fas och det är bara att bita ihop. Nu sover han förmiddagsluren, den enda gången på dagen han faktiskt sover rätt ok själv i sängen.
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-11-19 23:54:42 följande:

Vet inte riktigt, tycker inte det händer så mycket med utvecklingen just nu. Det är väl skrattet och att han greppar saker bättre nu. Dock så släpper han sakerna rätt fort. Han har lyckats få tag i leksakerna i babygymet nu iallafall, det är han nog nöjd över ^^
  • Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-11-20 07:57:17 följande:
    Spännande!! :D Edvin greppar saker bra nu och stoppar allt i munnen. Haha. Han har också rullat från mage till rygg och börjat hasa sig framåt när han ligger på mage.
    Oj vilken duktig kille! Är han tidig eller är det nu ungefär de ska göra dessa saker? Max har varit sen hittills med grejer, har behövt tid på sig. Blicken fäste han jättesent och att börja följa saker med blicken. Han gör typ inget av det du skrev. Stödjer Edvin på benen när ni ställer honom upp? Tänkte ta upp lite av detta på BVC. Alla är väl olika men när vi träffar andra i samma ålder så känns Max så mycket mer bebis än de andra...
  • tovemaja

Moorli: fy tusan va jobbigt med sömnen! Minns att det var riktigt riktigt jobbigt med Folke när han var runt 6 månader... och sedan fortsatte sömnen att strula med amning typ varje timme. Lider med dig!

Sommarmalva: lyx att få sova hela nätter, wow! Tycker att jag har det lyxigt med bara ett par uppvak per natt... men hela nätter har vi inte sovit sedan jag var gravid med första :)
    Ang. Färdigheter så är ju barn så olika... är nog inget att oroa sig över nu!

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)