tovemaja skrev 2016-11-18 20:52:19 följande:
Jag mår väldigt bra med vardagen hemma med mina två prinsar. Lillen är strax över 3 månader och "stora" snart 21 månader. Vi har dock lyxen att min man är hemma på fredagar (jobbar 80%) och stora kan vara hos farfar på måndagar. Enorm skillnad mot att vara själv med båda barnen 24/7.
Lillen Noa är väldigt enkel fortfarande. Visst är han nöjdast hos mig men det funkar bra hos andra också. Har är glad och lugn... en chillkille! Väldigt stor dock! Han sover typ aldrig på dagen. Jag tar med båda barnen i vagn mitt på dagen så Folke kan sova en timme och jag får motion. Då sover Noa typ 30 min-1timme. Annars sover han inte om vi inte åker bil.
Båda barnen somnar runt 20.30 och Noa vaknar sedan runt 02 för mat och sedan runt 05.30 för mat igen. Folke vaknar ett par ggr och behöver napp/närhet/täcke osv. Hela familjen går upp typ 07.30
Dagarna spenderas oftast till viss del på öppna fsk eller med vänner. Halva dagarna är vi bara hemma och chillar. Har det som sagt fint men längtar även jag efter att träna lite... känner dock fortfarande av foglossning :(
Hur har ni andra det
Oj vad lite Noa sover på dagarna! Men skönt att han sover rätt bra på nätterna, det är ju viktigast. Tar din man Folke på nätterna eller är du uppe o hjälper båda barnen?
Min lilla sover i genomsnitt 14h/dygn varav 11h på natten. Somnar 19 och vaknar 1-2 ggr/natt, kan sova själv kvälls/nattetid. Hon är också ganska enkel, förutom att hon helst inte vill ta flaskan, inte vill sova själv dagtid och inte vill vara hos andra än mamma när hon är vaken så jag blir ju rättså låst.
Stora är det lite jobbigare med, det har varit ganska synd om honom sen syster kom. :( Han har varit rätt sotis, blivit mammig, drömmer mkt mardrömmar, haft tandsprickning, börjat förskola, haft utvecklingssprång, varit förkyld och haft slemhosta i minst en månad, haft krupp... vilket alltihop lett till extra dålig sömn. Det har varit jättesvårt att natta honom (2-3h per kväll), han vaknar ofta på nätterna (ibland 1gg/h) och är ledsen, ofta när han vaknar går det inte att lägga honom trots att han är vråltrött så man får vara uppe med honom 1-3h på nätterna.. Däremot dagtid är han oftast glad och charmig, även om han kanske inte är lika sprudlande som sitt gamla jag (före syster kom). Jag har dåligt samvete, är orolig ofta, och både jag och mannen är alltid jättetrötta i kropp och själ.
Vad mysigt det lät med vagnpromenaden med båda! Jättebra att samköra dagsömnen så tidigt som möjligt när man har tätt mellan barnen, har folk tipsat om. Min lilla är inte så förtjust i vagn än tyvärr och börjar oftast skrika, och då kan ju inte stora sova.. Annars hade jag gärna gått med båda så mannen får en stunds vila.
Hur funkar samspelet mellan dina nu? Och kan du natta båda själv?