• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-11-02 19:05:52 följande:
    Har sagt det förut och säger det igen: jag är så imponerad av att du klarar fyra barn! :D Blev det bättre under dagen?

Här är det fullt sjå med två och som alltid brottas vi allra mest med sonens dåliga sömn. Han är jättesvår att natta sen en tid tillbaka också. Nattningarna tar uppåt 3 timmar. Man hade önskat att kvällarna kunde vara tid för lite lugn och återhämtning för oss föräldrar, men istället är det frustration och kamp med sonen varje kväll. Och eftersom han sover dåligt på nätterna orkar man inte vara uppe efter att han somnat heller (runt 21, ibland 22). Så det går ju i ett all vaken tid. Hoppas han börjar sova bättre nån gång, och blir lättare att natta, då skulle allt bli så mycket enklare.
    Tack! Det blev bättre! Bebis somnade, lunchen blev lagad och sen en tur till biblioteket och lite konstutställning. Behövs lite aktiviteter för att roa ibland. Hade en underbar eftermiddag! Det är jobbigt ibland men det är det ju även med ett eller två barn. Klarar av det gör jag ju för jag älskar mina barn. Älskar att umgås med dom <3. Låter jobbigt det där med nattningen. Hade jättejobbigt med min första. Så frustrerande att hela kvällen försvinner liksom. Är det att han inte vill sova? Eller kan han inte somna bara? Har han sovit borta nån gång? Kanske skulle vara skönt att få en kväll utan nattning? Här ska de tre stora sova hos mormor o morfar på fredag. Kommer kännas jättetomt! Att bara ha en liten bebis hemma!
  • Moorii

Här är en till med en plutt som är svår att natta, dock inga tre timmar! Fast kanske blir det sammanlagt med alla försök man gör under kvällen. Nu behövdes bara ett, som tog en timme, men då var han nog väldigt trött efter vaccinationen idag.

För övrigt så har han växt 2,5 cm och gått upp nästan ett kilo på en månad. Bm undrade vad han får för mat egentligen :P 62,5 cm och 6 705 g. Får snart börja med storlek 68!

• Sommarmalva

Hej hopp! Är det någon som har erfarenhet av att trappa ner på amningen? Jag har ju hittills bara ammat på ett bröst pga två mjölkstockningar på raken i början, som gjorde att mjölken sinade på det bröstet. Hittills har jag då ammat och gett flaska efteråt eftersom mjölken inte räckt till. Nu känner jag att jag inte orkar hålla på så längre. Tar sååå mycket tid och ork. Blir bara deppig av att få en bebis som blir ledsen när mjölken är slut, men vill amma mera. Känns skit! Så nu för ett par dagar sen tänkte jag dra ner på amningen för att så småningom sluta helt. Tänkte att jag skulle amma bara när bröstet är fyllt, men nu har jag åkt på början till mjölkstockning!!! Får panik!! Än så länge är det bara lite ömt men vill verkligen inte att det blir värre så nu ammar jag ju mer än nånsin istället... hur ska jag bära mig åt?!? Ska till BVC nästa tisdag så ska höra med bm. Men finns någon här som har tips så länge?

• tovemaja
    Sommarmalva skrev 2016-11-17 11:22:13 följande:

Hej hopp! Är det någon som har erfarenhet av att trappa ner på amningen? Jag har ju hittills bara ammat på ett bröst pga två mjölkstockningar på raken i början, som gjorde att mjölken sinade på det bröstet. Hittills har jag då ammat och gett flaska efteråt eftersom mjölken inte räckt till. Nu känner jag att jag inte orkar hålla på så längre. Tar sååå mycket tid och ork. Blir bara deppig av att få en bebis som blir ledsen när mjölken är slut, men vill amma mera. Känns skit! Så nu för ett par dagar sen tänkte jag dra ner på amningen för att så småningom sluta helt. Tänkte att jag skulle amma bara när bröstet är fyllt, men nu har jag åkt på början till mjölkstockning!!! Får panik!! Än så länge är det bara lite ömt men vill verkligen inte att det blir värre så nu ammar jag ju mer än nånsin istället... hur ska jag bära mig åt?!? Ska till BVC nästa tisdag så ska höra med bm. Men finns någon här som har tips så länge?

Gör tvärtom är mitt råd! Ge flaska först (lika ofta som du ammade förut) och ge lite tutte efteråt. Efter hand kan du ju sluta med bröstet efter vissa mål, sedan efter alla. Så hade nog jag gjort.

Lycka till!
  • Sommarmalva
    tovemaja skrev 2016-11-17 14:27:26 följande:
    Gör tvärtom är mitt råd! Ge flaska först (lika ofta som du ammade förut) och ge lite tutte efteråt. Efter hand kan du ju sluta med bröstet efter vissa mål, sedan efter alla. Så hade nog jag gjort.

Lycka till!
    Bra förslag! Att jag inte tänkte så... ska jag prova. Tack för tipset.
  • calabalic

Hur går det för er? Vad gör era små för framsteg och trivs ni med livet? Min lilla är 3 mån nu och "stora" är 17 mån. Önskar verkligen att jag kunde njuta lite mer av den här tiden, men det känns som man bara går och längtar efter framtiden. Till våren typ, när barnen är lite större, inte lika mycket baciller, lättare att leka ute, barnen kanske har lite större utbyte av varann, att man kan komma igång med löpningen (rensa hjärnan), att lilla kan äta annat än bara bröstmjölk och därmed trivas hos andra än mig, att det kanske är lättare att ta hand om båda själv och kanske även natta båda själv så man kan unna varandra mer egentid, osv. Men självklart har vi massor mysiga stunder också, när man är genuint lycklig och hjärtat nästan spricker av kärlek. Det är väl såhär det ska vara under småbarnsåren antar jag. :)

• tovemaja

Jag mår väldigt bra med vardagen hemma med mina två prinsar. Lillen är strax över 3 månader och "stora" snart 21 månader. Vi har dock lyxen att min man är hemma på fredagar (jobbar 80%) och stora kan vara hos farfar på måndagar. Enorm skillnad mot att vara själv med båda barnen 24/7.

Lillen Noa är väldigt enkel fortfarande. Visst är han nöjdast hos mig men det funkar bra hos andra också. Har är glad och lugn... en chillkille! Väldigt stor dock! Han sover typ aldrig på dagen. Jag tar med båda barnen i vagn mitt på dagen så Folke kan sova en timme och jag får motion. Då sover Noa typ 30 min-1timme. Annars sover han inte om vi inte åker bil.

Båda barnen somnar runt 20.30 och Noa vaknar sedan runt 02 för mat och sedan runt 05.30 för mat igen. Folke vaknar ett par ggr och behöver napp/närhet/täcke osv. Hela familjen går upp typ 07.30

Dagarna spenderas oftast till viss del på öppna fsk eller med vänner. Halva dagarna är vi bara hemma och chillar. Har det som sagt fint men längtar även jag efter att träna lite... känner dock fortfarande av foglossning :(

Hur har ni andra det

• cutepoison

Edvin är 3 månader och 1 vecka nu och man märker att han lär sig nya saker eller utvecklar sig varje dag och jag blir ju så stolt när han gör något nytt! Tidigare satt vi fast i soffan och ammade hela dagarna typ, men nu har han knappt tid att äta längre. Han är väldigt nyfiken :p. Vi har haft tur med nattsömnen från början. Han somnar oftast mellan 19-20 och sover till ca 8 nästa morgon. Han vaknar 1-3 gånger på natten och äter. Det händer att han har svårt att somna om, om vi måste byta blöja och då tar min man honom istället och det accepterar han så det är jätte skönt! Då kan jag somna om så jag orkar gå upp nästa gång han vill äta. Såklart han trivs bäst hos mig. jag har ju maten och så har vi fått ett nära band när jag är hemma med honom men han är väldigt nöjd länge hos sin pappa också och även hos andra trivs han bra så även jag får lite egentid faktiskt :) Vi försöker göra någonting varje dag nu för det är tråkigt att bara vara inne, träffar andra mammor och barn som vi lärt känna t.ex. Men, jag har fått erkänna för mig själv att jag fick en förlossningsdepression... börjar må lite bättre men är ofta nedstämd. Försöker vara glad i hans närhet och han gör mig glad men när han sover är jag ofta ledsen så det måste jag bearbeta. Så det har inte varit helt enkelt men nu ser det ljusare ut.

• Moorii

Oj, vad jobbigt med förlossningsdepression :( skönt att det börjar bli bättre! Jag mådde extremt psykiskt dåligt de sista tio veckorna av graviditeten, men det var inget som fortsatte efter förlossningen tack och lov. Det är tufft, speciellt när man bara är hemma med sina egna tankar hela tiden. Har du tagit upp det på BVC?

Här går det bra! Gustav är lite gnällig på dagarna nu och sover inte lika mycket längre, finns väl ett samband kanske. Han hade nån vecka när han vaknade 5-6 ggr på nätterna, men nu är det 2-3 ggr som tidigare, så hoppas verkligen det håller i sig! Han skrattade första gången för kanske två veckor sen, härligaste ljudet! I övrigt tjötar han så mycket nu så man har svårt att få en syl i vädret :P spenderar dagarna mest hemma faktiskt, alltid en längre barnvagnspromenad, minst. Öppna förskolan en gång i veckan. Igår sprang jag för första gången, så underbart! Gick jättebra, lite ont i lungorna, men annars inga problem. Skönt också att få komma iväg själv en stund!

• cutepoison
    Moorii skrev 2016-11-18 21:28:50 följande:

Oj, vad jobbigt med förlossningsdepression :( skönt att det börjar bli bättre! Jag mådde extremt psykiskt dåligt de sista tio veckorna av graviditeten, men det var inget som fortsatte efter förlossningen tack och lov. Det är tufft, speciellt när man bara är hemma med sina egna tankar hela tiden. Har du tagit upp det på BVC?

Här går det bra! Gustav är lite gnällig på dagarna nu och sover inte lika mycket längre, finns väl ett samband kanske. Han hade nån vecka när han vaknade 5-6 ggr på nätterna, men nu är det 2-3 ggr som tidigare, så hoppas verkligen det håller i sig! Han skrattade första gången för kanske två veckor sen, härligaste ljudet! I övrigt tjötar han så mycket nu så man har svårt att få en syl i vädret :P spenderar dagarna mest hemma faktiskt, alltid en längre barnvagnspromenad, minst. Öppna förskolan en gång i veckan. Igår sprang jag för första gången, så underbart! Gick jättebra, lite ont i lungorna, men annars inga problem. Skönt också att få komma iväg själv en stund!

Ja jag fick remiss till psykolog från bvc så det var ju bra. Vad roligt att första skrattet kommit! :) Där är inte vi än, han gör något ljud så det är väl på väg. jag tycker det ska bli så kul att höra hur de låter när de börjar prata :p
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)