• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Moorii

Tovemaja: nej, verkligen inte kul alls :/ han somnade dock igen strax efter nio och har snart sovit själv i sängen i 2,5 timmar, så han var nog helt slut efter natten med. Synd att man själv inte kan slappna av och sova. Fast så himla skönt med lite egentid, så jag faktiskt föredrar det framför sömn :P

• cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-11-20 10:55:06 följande:

Oj vilken duktig kille! Är han tidig eller är det nu ungefär de ska göra dessa saker? Max har varit sen hittills med grejer, har behövt tid på sig. Blicken fäste han jättesent och att börja följa saker med blicken. Han gör typ inget av det du skrev. Stödjer Edvin på benen när ni ställer honom upp? Tänkte ta upp lite av detta på BVC. Alla är väl olika men när vi träffar andra i samma ålder så känns Max så mycket mer bebis än de andra...

Jag skulle tro att han är lite tidig beroende på vem man frågar men det är nog vid 3-4 månader de brukar börja för jag har en vän med en 4 månaders som gör ungefär samma saker som Edvin. På 1177 står det dock att det vanligaste är att de rullar när de är 5-6 månader så jag tror inte att du behöver ha panik! En stund stödjer han benen ja men de viker ju sig också såklart. Det är nog bra att prata med bvc men det behöver ju absolut inte vara något "fel" med Max. Det är väldigt olika hur tidiga eller sena de är med saker och man blir nog lite uppstressad när andra berättar saker som deras bebis kan.
  • calabalic

Min lilla är ju 3 mån och 1 vecka och hon är så otroligt stark i kroppen. Hon har kunnat vända sig från rygg till mage i flera veckor och även hålla uppe huvudet när hon ligger på mage. Jättestadig i nacken. Hon står också jättebra, räcker att man håller henne i armarna så står hon i flera minuter och älskar det! :) Hon greppar saker bra och för till munnen. Första skrattet kom för nån vecka sen och hon har även börjat "prata" ganska mycket. Så det händer mycket! Däremot är hon jättedålig på att äta ur flaska och fattar inte alls hur hon ska suga på napp.

Det är tur att hon är stark för hon måste ju försvara sig mot storebror. ;)

• calabalic
    tovemaja skrev 2016-11-19 23:15:10 följande:
    Så jättejobbigt det låter med stora! Folke hade en jobbig period runt 12 månader som låter ungefär som du beskriver... men nu vid 21 månader är han relativt lätt. Och ja, min man sover med honom vilket är guld.

Noa sover små microlurar 1-5 min på dagarna ibland också,.. men det kan knappast bli någon återhämtning av det tänker jag. Men som sagt, nattsömnen är fin!

Angående vagn så vet jag hur det känns. Noa accepterar vagn (älskar det inte) men Folke avskydde vagnen som bebis! Det enda som dög var att köra på jätteguppigt underlag, tyd traktorstigar eller åkrar... helt hopplöst! Det var först sedan vi skaffade cykelkärrsn (Thule chariot) som han började acceptera och numera gilla vagnen. Mycket praktiskt!

Låter som du sliter ned barnen... får Du någon återhämtning?
    Nja det blir inte så jättemycket återhämtning tyvärr. Men jag är ganska härdad nu efter sonen som alltid sovit väldigt dåligt och lite (8-9h per dygn sov han sina första 9 mån, somnade inte förrän efter midnatt och sov sen väldigt upphackat på natten och små korta på dagen), och sen en jobbig graviditet med väldigt dålig sömn. Så jag minns knappt hur det var att sova bra och vara pigg. :D

Är dina barn lätta att natta? Hur gör ni?
  • tovemaja
    calabalic skrev 2016-11-20 19:27:05 följande:
    Nja det blir inte så jättemycket återhämtning tyvärr. Men jag är ganska härdad nu efter sonen som alltid sovit väldigt dåligt och lite (8-9h per dygn sov han sina första 9 mån, somnade inte förrän efter midnatt och sov sen väldigt upphackat på natten och små korta på dagen), och sen en jobbig graviditet med väldigt dålig sömn. Så jag minns knappt hur det var att sova bra och vara pigg. :D

Är dina barn lätta att natta? Hur gör ni?
    Skönt att du känner dig härdad! Tänk så underbart det kommer att kännas när du får sova gott igen!

På dagen söver jag som sagt båda barnen i vagnen så går jag en timme med dem. På kvällen tar jag och maken varannan nattning. Båda vill natta Folke eftersom det är så mysigt att äntligen få lite tid med bara honom så varannan kväll är bäst. Man ligger bredvid med honom tätt intill och han krafsar i handen. Vi sjunger 5-10 sånger och han somnar oftast på 5-15 minuter. Sedan sover han som sagt inte något vidare på natten men det är en annan femma. Noa somnar i min famn runt 20.30 framför tv:n när han ammas. Hade önskat att han somnade senare eftersom jag då fått längre sammanhängande sömn.

Hur gör ni?
  • Liinaa91

Här går det också bra men sömnen hade kunnat vara bättre. Lillebror är 4,3 månader och vaknar varje timme om nätterna. Vi vaknar oftast innan 8 äter frukost och lämnar stora syster på förskolan och då passar han på att sova lite medan vagnen är i rörelse. Under dagen är det korta sov pauser.

Nattar fortfarande stora syster. Hon vill gärna hålla i hand tills hon somnar så det är jobbigt vissa nätter när lillebror är otröstbar. Medan allt rullar på försöker vi potträna systern men går i vågor. . En del olyckor.

• Liinaa91

Lillebror kan rulla från rygg till mage. Greppa och in i munnen med allt. Skrattar jätte mycket med stora syster att jag nästan gråter av glädje varje gång han lyser upp i hennes närvaro.

• tovemaja
    Liinaa91 skrev 2016-11-21 20:41:03 följande:

Här går det också bra men sömnen hade kunnat vara bättre. Lillebror är 4,3 månader och vaknar varje timme om nätterna. Vi vaknar oftast innan 8 äter frukost och lämnar stora syster på förskolan och då passar han på att sova lite medan vagnen är i rörelse. Under dagen är det korta sov pauser.

Nattar fortfarande stora syster. Hon vill gärna hålla i hand tills hon somnar så det är jobbigt vissa nätter när lillebror är otröstbar. Medan allt rullar på försöker vi potträna systern men går i vågor. . En del olyckor.

Ooo tufft med nätterna! Hur var det med storasyster i samma ålder? Vi pottränar också storebror nu. Det blir självklart olyckor men går över all förväntan faktiskt... räknar med att han är helt blöjfri vid jul. Just nu har han blöja när han är hos barnvakt eller åker bil. Rekommenderar Ulrika Casselbrandts Potträning om du inte läst den.
  • Sommarmalva

Jag har för första gången i mitt liv fått löss!!! Det är jag och de tre stora barnen som fått detta otyg. Känner mig hemskt ofräsch! Har idag kammat och tvättat hår hela dagen. Själv känns det som att jag missbrukat luskammen. Skulle kunna kamma mig hela natten. Och håret tvättade jag i en halvtimma känns det som. I morrn kommer jag fortsätta att kamma kamma kamma....

• Liinaa91
    tovemaja skrev 2016-11-21 21:30:45 följande:

Ooo tufft med nätterna! Hur var det med storasyster i samma ålder? Vi pottränar också storebror nu. Det blir självklart olyckor men går över all förväntan faktiskt... räknar med att han är helt blöjfri vid jul. Just nu har han blöja när han är hos barnvakt eller åker bil. Rekommenderar Ulrika Casselbrandts Potträning om du inte läst den.

Tack ska kolla upp den! Stora syster var en ängel är hon var liten. Sov ganska bra både på dagen och på natten, men då va hon nöjd med nappen som tröst vilket han inte är så det blir snutta varje timme för att komma till ro. Va skönt att det är snart för din, tyvärr kan jag inte säga när hon blir blöjfri. När hon var 1 år var hon så duktig med att göra allt på pottan men då va ju förskolan sååå engagerade att hon älskade de. Sen bytte vi förskola och allt har gått skit. Lillebror tar all min energi så deg går lite si så där med engagemanget från min sida men försöker låta henne va utan blöjan.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)