• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Niyoh81

Hej allihopa. Var ett tag sen ja va här. På fredag blir Kian 4 mån. Växer å utvecklas massor. Pratar massor å skrattar å är en väldigt nöjd å belåten liten kille.

På 3 mån kontrollen vägde han 5,2 kg å va 61 cm lång. Vägde han igår eftersom de känns som han inte lagt på sig så mycket. Vågden visade att han nu 5,7 kg.

Så ca 500 g på en månad känns inte så mycket. :/

Dock tror ja han dragit iväg på längden.

Tänk va tiden går fort. Tyckte de va nyss vi prata om när de små skulle komma å hur de skulle börja :)

• Sommarmalva
    Niyoh81 skrev 2016-10-26 00:53:01 följande:

Hej allihopa. Var ett tag sen ja va här. På fredag blir Kian 4 mån. Växer å utvecklas massor. Pratar massor å skrattar å är en väldigt nöjd å belåten liten kille.

På 3 mån kontrollen vägde han 5,2 kg å va 61 cm lång. Vägde han igår eftersom de känns som han inte lagt på sig så mycket. Vågden visade att han nu 5,7 kg.

Så ca 500 g på en månad känns inte så mycket. :/

Dock tror ja han dragit iväg på längden.

Tänk va tiden går fort. Tyckte de va nyss vi prata om när de små skulle komma å hur de skulle börja :)

Ja visst går det fort! Vet inte vad de"ska" gå upp men Max hade gått upp 1kg på en månad! Och den kurvan går ju typ rakt upp så för att följa sin kurva är ju ett kilo alldeles för mycket... alla är ju olika stora. Följer Kian sin kurva? Visst är det kul att se deras utveckling. Max är tre månader och ler mycket och kan ibland få till ett litet skratt. Han kämpar för livet att ta styrseln över sina händer och älskar att få sitta upp i soffan <3
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-10-26 10:49:21 följande:

Ja visst går det fort! Vet inte vad de"ska" gå upp men Max hade gått upp 1kg på en månad! Och den kurvan går ju typ rakt upp så för att följa sin kurva är ju ett kilo alldeles för mycket... alla är ju olika stora. Följer Kian sin kurva? Visst är det kul att se deras utveckling. Max är tre månader och ler mycket och kan ibland få till ett litet skratt. Han kämpar för livet att ta styrseln över sina händer och älskar att få sitta upp i soffan <3

Åh, det med händerna, det gör Gustav med <3 så frustrerad han kan bli när han ligger i babygymet och försöker få fatt i leksakerna, men inte riktigt lyckas. Men snart är han nog där!
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-10-26 16:18:19 följande:
    Åh, det med händerna, det gör Gustav med <3 så frustrerad han kan bli när han ligger i babygymet och försöker få fatt i leksakerna, men inte riktigt lyckas. Men snart är han nog där!
    Haha ja, de är för söta! Max ligger ofta med knytnävar. När han försöker få in handen i munnen så händer det ibland att han ger sig själv en snyting istället man ser hur fokuserad han är men så blir det så fel...
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-10-26 18:36:42 följande:

Haha ja, de är för söta! Max ligger ofta med knytnävar. När han försöker få in handen i munnen så händer det ibland att han ger sig själv en snyting istället man ser hur fokuserad han är men så blir det så fel...

Haha, sötnos :) ja, väldigt mycket fokus! Han tittar typ i kors när han tittar på sina händer medan han försöker få ordning på dom, ser så himla roligt ut ^^
  • calabalic

Känner ni er helt återställda efter förlossningen nu? På onsdag är det 12 veckor sen dottern föddes (med urakut snitt) och jag är nästan återställd men lite ont kan det fortfarande göra i snittet vid ansträngning och bålen måste jag träna upp igen.

Vi har precis gått igenom några jobbiga nätter med krupp hos sonen (16 mån). Fy vad läskigt det var innan man fattade att det var krupp! Han fick ju andnöd på natten och lät hemskt när han andades och hostade. Har inte blivit mkt sömn. Många nattliga vagnpromenader istället.. Har era barn haft krupp ni som har äldre barn?

• Moorii

Inte helt återställd, men närapå. Födde vaginalt och har fått tillbaka kraften i benen och bäckenet, fortfarande inte tränat upp knipmusklerna till som de var innan, men blir bättre och bättre. Tre månader är inte så farligt egentligen, om man tänker på vilken påfrestning man utsätter kroppen för!

Vad läskigt med krupp! Måste varit tufft :/ Skönt att det lugnat ner sig nu!

• Sommarmalva

Jag är inte heller helt återställd. Knipmusklerna är lite av en katastrof, magmusklerna har ej gått ihop, och fogarna känner jag av ibland. Det jag dock är mest missnöjd med är min degmage. Min son sa en dag att jag ser gravid ut visst har jag fått fyra barn och är jättestolt över att min kropp klarat av det. Men, kläder är mindre roligt, när magen liksom hänger över byxorna. Suck...

• Sommarmalva

Jag måste bara få skriva av mig lite... det är höstlov... fyra barn hemma varav en i 6 årstrots och en med tonårshormoner. Sambo jobbar. Bebis vill inte sova så ammar just nu för att få lite ro... enda lugna är 9 åringen som just nu är på Pokémon jakt. Var så mysigt i morse när vi åt frukost med tända ljus och bara myste. Sen hände nåt. Får se om jag lyckas få till nån lunch idag. Det blir väl bebis i bärsjal idag. Det värsta är att han är en kräkbebis så det blir ett antal spyor innanför sjalen... nu ska jag ta ett par djupa andetag och hoppas på att det värsta lagt sig på övervåningen. Det har blivit tyst iallafall hoppas på en bra dag!

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-11-02 11:33:42 följande:

Jag måste bara få skriva av mig lite... det är höstlov... fyra barn hemma varav en i 6 årstrots och en med tonårshormoner. Sambo jobbar. Bebis vill inte sova så ammar just nu för att få lite ro... enda lugna är 9 åringen som just nu är på Pokémon jakt. Var så mysigt i morse när vi åt frukost med tända ljus och bara myste. Sen hände nåt. Får se om jag lyckas få till nån lunch idag. Det blir väl bebis i bärsjal idag. Det värsta är att han är en kräkbebis så det blir ett antal spyor innanför sjalen... nu ska jag ta ett par djupa andetag och hoppas på att det värsta lagt sig på övervåningen. Det har blivit tyst iallafall hoppas på en bra dag!

Har sagt det förut och säger det igen: jag är så imponerad av att du klarar fyra barn! :D Blev det bättre under dagen?

Här är det fullt sjå med två och som alltid brottas vi allra mest med sonens dåliga sömn. Han är jättesvår att natta sen en tid tillbaka också. Nattningarna tar uppåt 3 timmar. Man hade önskat att kvällarna kunde vara tid för lite lugn och återhämtning för oss föräldrar, men istället är det frustration och kamp med sonen varje kväll. Och eftersom han sover dåligt på nätterna orkar man inte vara uppe efter att han somnat heller (runt 21, ibland 22). Så det går ju i ett all vaken tid. Hoppas han börjar sova bättre nån gång, och blir lättare att natta, då skulle allt bli så mycket enklare.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)