• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva
    Liinaa91 skrev 2016-12-05 19:33:17 följande:
    Jag ammar och sen får han smaka på lite mat .. men detr inget han blir mätt på.

Niyoh va hemskt hoppas att allt ordnar sig.
    Oj, andra ggn idag jag får iväg mysko meddelande om du ammar så är det nog ingen fara med vikten tror jag. Max har med fått börja med lite mat. Han älskar det! Trodde han skulle spotta o fräsa första ggn som de flesta gör men han var jätteivrig och ville hugga tag i skeden. Blir spännande att se vikten på nästa kontroll.
  • Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2016-12-05 20:35:34 följande:

Oj, andra ggn idag jag får iväg mysko meddelande om du ammar så är det nog ingen fara med vikten tror jag. Max har med fått börja med lite mat. Han älskar det! Trodde han skulle spotta o fräsa första ggn som de flesta gör men han var jätteivrig och ville hugga tag i skeden. Blir spännande att se vikten på nästa kontroll.

Va roligt att han gillar de, min klöks varje gång haha. Men gröten går det lite bättre nu när jag smaksätter med lite päronpure.
  • cutepoison

Tack för era svar, har inte hunnit skriva, har varit så mycket. Då vet jag att det inte är onormalt att väga kring 7 kg vid 4 månader. Är bara så less. Vägde han igår när jag var till föräldragruppen (som är på bvc) och han hade gått upp 500 g till på 10 dagar....så han vägde 7,2 men vad ska man göra... Han ammar typ hela tiden fortfarande som han gjorde i början. Folk brukar säga att det minskar när de blir större men nä inte han. I sig bryr jag mig inte men var själv överviktig hela min uppväxt så antar att jag är orolig för att han ska bli det, tror ni att de kan bli det av amning? Är präglad av folks kommentarer. Först gick han bara ner i vikt och då var jag jätte ledsen över det och orolig och sen när han började gå upp så går han upp för mycket tydligen... inget är bra liksom. 

• Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-12-06 11:22:14 följande:

Tack för era svar, har inte hunnit skriva, har varit så mycket. Då vet jag att det inte är onormalt att väga kring 7 kg vid 4 månader. Är bara så less. Vägde han igår när jag var till föräldragruppen (som är på bvc) och han hade gått upp 500 g till på 10 dagar....så han vägde 7,2 men vad ska man göra... Han ammar typ hela tiden fortfarande som han gjorde i början. Folk brukar säga att det minskar när de blir större men nä inte han. I sig bryr jag mig inte men var själv överviktig hela min uppväxt så antar att jag är orolig för att han ska bli det, tror ni att de kan bli det av amning? Är präglad av folks kommentarer. Först gick han bara ner i vikt och då var jag jätte ledsen över det och orolig och sen när han började gå upp så går han upp för mycket tydligen... inget är bra liksom. 

Jag tror inte de blir överviktiga av amning. Vissa barn är större, vissa mindre, så är det bara. Min Max är som sagt större än din lille men tycker inte han ser "tjock" ut. Sen när de börjar röra på sig försvinner en hel del hull. Bara bra att de har attt ta av tycker jag. Våra barn verkar så lika. Max gick ner för mycket i vikt i början och hade svårt att komma ikapp. Nu har kurvan pekat rakt upp istället. Man ska ju inte jämföra bebisar, men vet att det är det man gör. Försök att inte ta åt dig. Förstår inte att folk bara måste kommentera!!
  • calabalic

Niyoh, låter inte kul alls! Bra iaf att ni tog er därifrån direkt så det inte händer igen. Starkt gjort!! Tycker man ska ha nolltolerans för våld inom familjen. Och särskilt om det finns barn med. Dem vill man ju skydda till varje pris. Även om det såklart inte är kul att separera.

Idag var det 4 mån-kontroll med lillan. Vad mycket fortare tiden går med andra barnet! Hon är iaf 61 cm och vägde 6,1 kg. Ligger lite under medel men bara lite. Hon kompenserar genom att vara imponerande atletisk i kroppen. Hon vänder sig hur lätt som helst från rygg till mage, kan kravla sig framåt och kan stå korta stunder med stöd! Inte ens 4 månader fyllda. Däremot är hon nog den mest oviga bebis jag träffat! Haha! Det har hon ärvt efter sin far. :D

• Sommarmalva

Idag gjorde jag puré av palsternacka. Blev en succé även det! Såå kul att lillen är sugen på mat! Vill bara ge honom en massa att prova, men bäst att ta det lugnt. Han åt upp en burk majs-potatis puré på ett par dagar så nu gör vi eget. Har ni andra nåt förslag på bra lättlagad puré förutom morot och så?

• Moorii

Niyoh, vad otäckt! :( så bra att ni kunde komma bort från honom och att ni mår bra efter omständigheterna.

Har också börjat med lite smakportioner här. Han har fått prova kokt potatis, pumpa och lite fil. Pumpan var en hit :) får se vad nästa grej blir! Vill inte ge för mycket för snabbt. Hur ofta ger ni? Försöker ge med några dagar emellan.

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-12-08 08:06:54 följande:

Niyoh, vad otäckt! :( så bra att ni kunde komma bort från honom och att ni mår bra efter omständigheterna.

Har också börjat med lite smakportioner här. Han har fått prova kokt potatis, pumpa och lite fil. Pumpan var en hit :) får se vad nästa grej blir! Vill inte ge för mycket för snabbt. Hur ofta ger ni? Försöker ge med några dagar emellan.

Jag ger samma smak en gång om dagen i ett par tre dagar. Så att han vänjer sig med varje smak. Frågade en BVC sköterska om det kan bli för mycket för han älskar ju puré. Men hon tyckte att det var kul att han tyckte om det. Man får prova sig fram och blir han hård i magen så är tex katrinplommon bra. Fast får nog köpa sånt där litet förkläde med ärmar för det blir aningen kladdigt... knöt en handduk om honom igår när han åt
  • Niyoh81

Tack alla <3 jo längtar nu tills vi får börja leva vårt liv å skapa ett tryggt hem som är vårt. Kommer söka ensam vårdnad om Kian med och hoppas att han självmant skriver på papprerna.

Igår va vi som sagt på BVC och som ja trodde hade inte Kian växt så mycke sen 3 mån. Väger nu 5,9 kg å va 64 cm lång. Så hans kurva visar neråt igen å är under nedersta. Fick tips om att prova burkmat från 6 & 8 mån eftersom han inte är så förtjust i de han får nu. Gröten går ner både morgon å kväll.

Är en väldigt aktiv liten kille som börja masa sig framåt dagen innan han blev 5 mån. :) vägrar å sitta. Antingen ska han stå eller mass sig framåt :)

• Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-12-08 11:20:12 följande:

Jag ger samma smak en gång om dagen i ett par tre dagar. Så att han vänjer sig med varje smak. Frågade en BVC sköterska om det kan bli för mycket för han älskar ju puré. Men hon tyckte att det var kul att han tyckte om det. Man får prova sig fram och blir han hård i magen så är tex katrinplommon bra. Fast får nog köpa sånt där litet förkläde med ärmar för det blir aningen kladdigt... knöt en handduk om honom igår när han åt

Aha, så ofta! Hur mycket ger du varje gång då? Står att man ska ge ett kryddmått från 4 månaders ålder, så har inte gett mer än så ännu. Tänkte köpa gröt idag tänkte jag, får se vad han tycker om det!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)