• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Liinaa91
    cutepoison skrev 2017-02-19 08:58:26 följande:

Edvin sover så extremt dåligt nu! Han har alltid vaknat 1-3 gånger per natt och då har 3 gånger varit mycket och jobbigt. Nu vaknar han 1 gång i timmen, ibland mer. Han har ju också nästan alltid sovit i egen säng men det är helt omöjligt nu för då skulle jag inte få göra annat än att springa upp och hämta honom så nu sover han med mig igen men jag vaknar ju varje gång han vill ha bröstet. Han har väldigt ont i magen då han är förstoppad vilket varit fokus nu i 2 månader snart, men samtidigt så är han svullen på alla fyra hörntänder (men det har varit så typ 3 veckor så jag vet inte) och så ska det ju vara en utvecklingsfas vid 6 månader så vad det beror på vet jag inte. Hoppas att det går över snart för det är verkligen tungt att inte sova på nätterna och sen orka hela dagarna. 

Igår gjorde han riktiga försök att krypa. Han fick verkligen in knäna under magen och kom iväg en kort bit. Han kanske kryper före hans sitter :P 

Prova ge microlax? När dottern va 6 månader så va hon förstoppad konstant o då gav jag en för att de jobbigaste skulle komma ut.
  • tovemaja

Noa sover också risigt, sover gott från 20-23 ungefär och vaknar sedan varje-varannan timme till kl 07.20 då han vaknar som på beställning varje morgon och vill bajsa :)

Äter vår mat men ammar mest. Sitter stadigt men inga tendenser till krypning. En söt liten tand!

• calabalic

Kul att läsa om hur det går för era! :)

Här är dottern 6,5 månader och sitter stadigt, står med stöd och ställer sig i krypställning men inte listat ut krypandet än, känns dock inte så långt borta. Hon har sagt både mamma och pappa fast tror bara hon lärt sig ljuden, vet nog inte vad det innebär. Är tryggare och mer social nu äntligen, förut var hon rädd för alla utom oss och storebror. Har världens mest avväpnande leende, man faller som en fura för det och även storebror kan inte låta bli att le tillbaka. Det är fantastiskt att se deras samspel!

Maten har hon varit lite trög med, hon har haft svårt att fatta hur hon ska göra - försöker snutta in maten från skeden liksom. Nu börjar hon fatta och hon älskar fruktpuré, gillar välling och majskrokar, men får kväljningar av de flesta grönsakspuréer. Vi övar och övar. Men mycket amning fortfarande.

Hon bajsar nåt helt kopiöst, det blir översvämning nästan varje dag. Häromdagen nådde ryggbajsen ända upp till håret!

Sömnen är ok de flesta nätter, somnar vid 19 och sen ca 3-5 uppvak tills 6-7 när hon vill gå upp. Vilket är väldigt bra jämfört med hur storebror sov i samma ålder. Hon har precis lärt sig sova i stillastående vagn, förut sov hon bara i famnen eller rullande vagn dagtid. Nu kan vi vagna henne till sömns på 3 min och sen sover hon gärna 2,5 timmar i vagnen om hon får.

Två små tänder än så länge. 7,1 kg och 65 cm lång så inte så stor. Men söt! :)

• cameleon

Länge sedan jag skrev så nu kommer en uppdatering. Min lilla Cate är nu 6 månader och 12  dagar.
    Fick sin första tand på 5-månaders dagen, nu har hon två tänder. Sitter själv en liten stund men behöver stöd. Försöker åla sig fram men det går inte direkt bra, hehe..
    Hon väljer själv hur hon vill sova, oftast blir det på mage (usch, jag är lite rädd för det, har läst att risken för psd ökar om dom ligger på mage). Men hon är sjukt stadig så hon kan ju lyfta huvudet om hon hamnar med näsan i madrassen. Kudde vill hon inte sova på längre, hon tar bort den och lägger den över sig istället.
    Är väldigt social, kan sitta hos vem som helst och vara nöjd (inte för länge bara).

Äter verkligen allt! Hon har inte ratat en enda burkmat vi provat och vi har provat dom flesta! Gröt och puréer är också smaskens. Tyvärr är hon mjölkproteinallergisk så vi får särskild ersättning, det upptäcktes pga att hon bajsade alldeles för sällan, en gång i veckan bara, skulle säkert vara mer sällan ändå om jag inte gett henne lavemang (Microlax).. Nu är det bättre med bajsandet men ändå inte helt bra.. 2-4 gånger i veckan.. Dom dagar hon bajsar blir det oftast flera gånger per dag.
    Nästa vecka är det dags för andra dosen vaccin och 6-månaderskontroll, sist vägde hon 8 kg och var 69 cm lång.

Hon somnar alltid mellan kl. 23-00 och vaknar runt kl. 7-8 och vill ha mat, därefter sover hon till mellan kl. 11-12. Hon sover i sin spjälsäng intill min säng (har tagit bort ena sidan på spjälsängen).

Hon är väldigt hårdhänt! Slåss, sparkas, rivs och är väldigt vild, rivsår i ansiktet får jag då och då.. Annars väldigt kramig och go, ett riktigt mysmonster :)

• cutepoison
    cameleon skrev 2017-02-21 01:08:26 följande:

Länge sedan jag skrev så nu kommer en uppdatering. Min lilla Cate är nu 6 månader och 12  dagar.

Fick sin första tand på 5-månaders dagen, nu har hon två tänder. Sitter själv en liten stund men behöver stöd. Försöker åla sig fram men det går inte direkt bra, hehe..

Hon väljer själv hur hon vill sova, oftast blir det på mage (usch, jag är lite rädd för det, har läst att risken för psd ökar om dom ligger på mage). Men hon är sjukt stadig så hon kan ju lyfta huvudet om hon hamnar med näsan i madrassen. Kudde vill hon inte sova på längre, hon tar bort den och lägger den över sig istället.

Är väldigt social, kan sitta hos vem som helst och vara nöjd (inte för länge bara).

Äter verkligen allt! Hon har inte ratat en enda burkmat vi provat och vi har provat dom flesta! Gröt och puréer är också smaskens. Tyvärr är hon mjölkproteinallergisk så vi får särskild ersättning, det upptäcktes pga att hon bajsade alldeles för sällan, en gång i veckan bara, skulle säkert vara mer sällan ändå om jag inte gett henne lavemang (Microlax).. Nu är det bättre med bajsandet men ändå inte helt bra.. 2-4 gånger i veckan.. Dom dagar hon bajsar blir det oftast flera gånger per dag.

Nästa vecka är det dags för andra dosen vaccin och 6-månaderskontroll, sist vägde hon 8 kg och var 69 cm lång.

Hon somnar alltid mellan kl. 23-00 och vaknar runt kl. 7-8 och vill ha mat, därefter sover hon till mellan kl. 11-12. Hon sover i sin spjälsäng intill min säng (har tagit bort ena sidan på spjälsängen).

Hon är väldigt hårdhänt! Slåss, sparkas, rivs och är väldigt vild, rivsår i ansiktet får jag då och då.. Annars väldigt kramig och go, ett riktigt mysmonster :)

Vad roligt att läsa om lilla Cate! Måste bara få fråga om mjölkproteinallergi, hur kom ni fram till det? Var det bvc som sa att de kunde vara det? Jag har bara ammat Edvin de senaste månaderna men han fick ersättning de första veckorna och har alltid bara bajsat 1 gång i veckan. På bvc har de sagt att det är normalt men han har också alltid varit så gasig så jag har tänkt på allergi. Nu när han äter vanlig mat också så har han så ont!

Vi har börjat med lactulos nu men oj, för en redan gasig mage blev det inte så roligt. :(
  • Sommarmalva

Varit på BVC idag. Max är nu 7 månader, väger 9500 och är 71 cm lång!! Min stora gosse! Äter välling till frukost, sen under dagen får han vanlig mat, gröt och ersättning. Han älskar gröt och mosad frukt. Sitter relativt stadigt men inga tendenser alls till att krypa eller åla. Ligger mest o sprattlar. Men nu har han äntligen kommit på hur man tar sig fram i gåstolen, så nu får man allt tänka sig för... magen strular jättemycket. Kommer bara hårda klumpar, små men många ggr om dagen. Ska nu ge två tsk rapsolja vid varje måltid och se om det hjälper. Har försökt med päron o katrinplommon, som han älskar, men hur mycket han än äter så inget resultat.
    Två vassa tänder har han och det ser ut som att en tredje är på g.

• cameleon
    cutepoison skrev 2017-02-21 06:26:37 följande:
    Vad roligt att läsa om lilla Cate! Måste bara få fråga om mjölkproteinallergi, hur kom ni fram till det? Var det bvc som sa att de kunde vara det? Jag har bara ammat Edvin de senaste månaderna men han fick ersättning de första veckorna och har alltid bara bajsat 1 gång i veckan. På bvc har de sagt att det är normalt men han har också alltid varit så gasig så jag har tänkt på allergi. Nu när han äter vanlig mat också så har han så ont!

Vi har börjat med lactulos nu men oj, för en redan gasig mage blev det inte så roligt. :(
    Alltså Cate har alltid bajsat sällan men efter ett tag blev det mer sällan och som sagt, jag började ge lavemang var 6:e dag. Hon hade alltid jättejobbigt när hon skulle bajsa, skrek, blev svettig och mådde dåligt, hade det för jävligt varje gång och det gjorde såå ont att se hur hon kämpade! Började med 2,5 ml Laktulos, hände ingenting så till slut var vi uppe på 10 ml men det hjälpte inte heller! Katrinplommon har heller aldrig hjälp.

BVC-sköterskan sade att det är normalt men sedan ångrade hon sig och tyckte vi skulle prova mjölkfritt och bättre blev det. Nu när hon bajsar märks det inte ens på henne, helt plötsligt börjar det bara lukta bajs..
    Barn som bara äter ersättning (inte ammas) bör bajsa i alla fall varannan dag har jag hört men det gör inte Cate än..
    Nu säger BVC-sköterskan att hon är säker på att det är allergi.
  • Moorii

Oj, vad jobbigt för dom små att bli så hård i magen :(

Gustav blev också det när vi började med burkmat varje dag. Det kunde ta en eller två dagar innan det kom nåt (han har alltid bajsat flera gånger om dagen) och då bara små kluttar. Gav honom katrinplommonpuré till varje måltid och det gav resultat efter en dag, så nu kommer det en rejäl minst en gång om dagen. Så tråkigt att det inte fungerar för er :/ Kan man ta tester för att se om det är allergi? Hoppas på att det blir bättre för era små snart!

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2017-02-21 19:45:52 följande:

Oj, vad jobbigt för dom små att bli så hård i magen :(

Gustav blev också det när vi började med burkmat varje dag. Det kunde ta en eller två dagar innan det kom nåt (han har alltid bajsat flera gånger om dagen) och då bara små kluttar. Gav honom katrinplommonpuré till varje måltid och det gav resultat efter en dag, så nu kommer det en rejäl minst en gång om dagen. Så tråkigt att det inte fungerar för er :/ Kan man ta tester för att se om det är allergi? Hoppas på att det blir bättre för era små snart!

Så skönt att katrinplommon funkade för er. Vi har kört det och päron, varje dag, men inget resultat. Suck. Nu hoppas jag att rapsoljan hjälper. Ser ganska läbbigt ut med två tsk olja i maten...
  • cutepoison
    cameleon skrev 2017-02-21 14:28:23 följande:

Alltså Cate har alltid bajsat sällan men efter ett tag blev det mer sällan och som sagt, jag började ge lavemang var 6:e dag. Hon hade alltid jättejobbigt när hon skulle bajsa, skrek, blev svettig och mådde dåligt, hade det för jävligt varje gång och det gjorde såå ont att se hur hon kämpade! Började med 2,5 ml Laktulos, hände ingenting så till slut var vi uppe på 10 ml men det hjälpte inte heller! Katrinplommon har heller aldrig hjälp.

BVC-sköterskan sade att det är normalt men sedan ångrade hon sig och tyckte vi skulle prova mjölkfritt och bättre blev det. Nu när hon bajsar märks det inte ens på henne, helt plötsligt börjar det bara lukta bajs..

Barn som bara äter ersättning (inte ammas) bör bajsa i alla fall varannan dag har jag hört men det gör inte Cate än..

Nu säger BVC-sköterskan att hon är säker på att det är allergi.

Okej! Jag ska prata med vår bvc sköterska om det men hon avfärdar allt jag säger. Hon sa att det skulle lösa sig bara jag gav honom mer mat. haha. det gjorde det inte kan jag säga. Har ju blivit värre nästan.

jag ger katrinplommon eller aprikospure varje dag men det hjälper inte. Bra att det hjälpte er Moorii!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)