• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • cutepoison

Vi har inte hembesök vid 8 månader, det har dem inte personal till. Nu vid senaste besöket frågade hon bara om vi tänkt på säkerhet i hemmetall. Ja det har vi svarade jag och sen var det inget mer med det. Lite dåligt tycker jag.

Edvin växer så det knakar, han har växt ikapp sin vikt nu så han ligger på medelkurvan. Han ställer sig på knäna men kommer ingenstans. Sen lägger han sig på mage igen, ger upp, och sprattlar som en fisk. Ser jätte roligt ut. Han är verkligen frustrerad så det måste vara jobbigt för honom.

Vi ammar någon gång på dagen men mest morgon och kväll så det blir mindre och mindre. Det kan bli någon gång på natten också, han sover så oroligt nu.

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2017-03-26 08:02:27 följande:

Vi är också på gång med att byta till bilbarnstol, får se när vi hinner med det bara. Han har bara nån cm upp till kanten nu, så det börjar onekligen brännas! Vilken stol köpte ni? Vi funderar på en Maxi cosi, men inget bestämt ännu.

Tycker i övrigt att det står lite still nu, även om det säkert händer en del. Men han kan fortfarande bara backa när han ligger på mage, inte ens nära att åla framåt eller krypa. Däremot började han gå steg när jag höll honom ståendes för nån vecka sen, antagligen tack vare gåstolen. Att få honom att hålla i handtaget på gåvagnen däremot.. Det har han inte riktigt förstått än :)

Nu har jag slutat amma helt iallafall! Han åt bara på natten sen ett tag, så vi bytte till välling. Nu får han en flaska vid 22 och en vid 2-3. Tidigare åt han minst tre gånger på natten, så det går väl framåt. Brösten är inte så glada, jäklar vad dom spänner! Men uthärdligt nu, förutom då man ska byta blöja och han tar sats och sparkar hårt rakt på brösten :S

Vi köpte en britax Max Way. På den kan man höja nackstödet vartefter barnet växer. Bra för oss då storasyster är mycket längre än medel och är minst huvet längre än jämngamla. Tänkte att om lillebror blir likadan så är det dumt om han växer ur stolen innan fyra år. Han är redan lång. Den kändes "ombonad" och trygg med.
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2017-03-26 11:12:57 följande:

Vi köpte en britax Max Way. På den kan man höja nackstödet vartefter barnet växer. Bra för oss då storasyster är mycket längre än medel och är minst huvet längre än jämngamla. Tänkte att om lillebror blir likadan så är det dumt om han växer ur stolen innan fyra år. Han är redan lång. Den kändes "ombonad" och trygg med.

Aha, det är ju en bra grej! Våra barn lär nog alla bli kortare än medel då min man är 172 och jag 154.. Men ska kika på den ändå :) tycker de som man kan luta lite bakåt är bra! När han somnar i babyskyddet faller ofta huvudet fram, så hade varit bra att undvika. Finns ju massor med olika modeller, kommer bli svårt att välja!
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2017-03-26 17:02:37 följande:
    Aha, det är ju en bra grej! Våra barn lär nog alla bli kortare än medel då min man är 172 och jag 154.. Men ska kika på den ändå :) tycker de som man kan luta lite bakåt är bra! När han somnar i babyskyddet faller ofta huvudet fram, så hade varit bra att undvika. Finns ju massor med olika modeller, kommer bli svårt att välja!
    Ja herregud, det är en hel djungel! Det var nackstödet som avgjorde för oss, annars finns det ju för o nackdelar med alla kan jag tänka. Denna går inte ändra ryggläge på, men för oss var det viktigare att kunna ha den hela tiden ifall han blir lång. (Och så heter han ju Max, som lillebror själv..)
  • cutepoison

Vi ska hyra en BeSafe izi plus från if har vi bestämt. Får den först om en månad men han klarar sig säkert med babyskyddet till dess. 

• Moorii
    cutepoison skrev 2017-03-26 08:23:15 följande:

Vi har inte hembesök vid 8 månader, det har dem inte personal till. Nu vid senaste besöket frågade hon bara om vi tänkt på säkerhet i hemmetall. Ja det har vi svarade jag och sen var det inget mer med det. Lite dåligt tycker jag.

Edvin växer så det knakar, han har växt ikapp sin vikt nu så han ligger på medelkurvan. Han ställer sig på knäna men kommer ingenstans. Sen lägger han sig på mage igen, ger upp, och sprattlar som en fisk. Ser jätte roligt ut. Han är verkligen frustrerad så det måste vara jobbigt för honom.

Vi ammar någon gång på dagen men mest morgon och kväll så det blir mindre och mindre. Det kan bli någon gång på natten också, han sover så oroligt nu.

Vad tråkigt att dom inte har personal till det! Vad jag förstod så har dom precis börjat med att man kan välja det här, så hon kommer hit nästa tisdag iallafall. Vi har en del att fixa hemma, barnsäkra lådor, skruva fast bokhylla och byrå i väggen och såna saker. Än tar han sig ingenstans, men sånt där kan ju förändras över en natt.

Vad skönt att han är ikapp med vikten! Här är jag mer orolig att han ökar för mycket i vikt i relation till hur mycket (lite) han växer på längden.. Ligger på ca tio kilo nu. Förhoppningsvis jämnar det ut sig! Ja, verkligen, de måste tycka det är fruktansvärt att inte ta sig dit de vill. Tänk vad roligt det blir istället när dom lär sig hur man gör :)
  • Moorii
    cutepoison skrev 2017-03-27 15:22:59 följande:

Vi ska hyra en BeSafe izi plus från if har vi bestämt. Får den först om en månad men han klarar sig säkert med babyskyddet till dess. 

Det gör han garanterat! De växer ju inte såå fort, som tur är. Aha, har inte kollat på den, får ta och göra det! Vad var det som gjorde att ni valde den?
  • tovemaja

Vi har en beSafe och en britax High-way för att få plats med två bakom varandra. BeSafe är sååååå mycket bättre :) men också sååååå mycket dyrare, båda är plustestade och godkända såklart.

• cutepoison
    Moorii skrev 2017-03-27 19:03:47 följande:

Det gör han garanterat! De växer ju inte såå fort, som tur är. Aha, har inte kollat på den, får ta och göra det! Vad var det som gjorde att ni valde den?

Vi läste på massor och vill man ha en bra stol får man ju lägga lite pengar på den vilket vi inte kan göra just nu. Men så såg vi att IF hyrde ut bilstolar och det kändes värt det. Besafe var en av stolarna vi hade som alternativ men tyckte den var för dyr att köpa. :)

Edvin väger 9950 nu och är 71,5 cm. Hur lång är Gustav? De har alltid varit ganska lika i vikten men Edvin har varit lite kortare så jag tror inte du behöver oroa dig. När de börjar röra sig kommer de inte få upp lika mycket i vikt som nu när de är så stilla fortfarande. Tror du inte?
  • Moorii
    cutepoison skrev 2017-03-28 08:59:40 följande:

Vi läste på massor och vill man ha en bra stol får man ju lägga lite pengar på den vilket vi inte kan göra just nu. Men så såg vi att IF hyrde ut bilstolar och det kändes värt det. Besafe var en av stolarna vi hade som alternativ men tyckte den var för dyr att köpa. :)

Edvin väger 9950 nu och är 71,5 cm. Hur lång är Gustav? De har alltid varit ganska lika i vikten men Edvin har varit lite kortare så jag tror inte du behöver oroa dig. När de börjar röra sig kommer de inte få upp lika mycket i vikt som nu när de är så stilla fortfarande. Tror du inte?

Jag kollade lite på if:s hemsida, verkar ju rätt bra att hyra faktiskt! Lutar åt det för oss med nu :) Tack för tipset!

Ok, då har han växt på rätt bra! Vet inte hur lång han är, sist var han 66,5 cm vid 6 månader, och det är ju rätt svårt att mäta själv hemma.. Men nästa vecka får vi veta. Hoppas på att han iallafall är 70 cm. Han har ju kortisgener, men vet inte om det visar sig redan nu.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)