• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • cameleon

Det är nytt från och med i år och ett hembesök vid 8-månaderskontrollen skall gälla i hela Sverige. Men än så länge verkar det inte finnas resurser för det. Jag fick brev igår att hembesöket var inställt så jag får gå till BVC i stället. Dom hade inte tillräckligt med personal för alla hembesök än.

• Sommarmalva
    cameleon skrev 2017-03-23 13:37:00 följande:

Det är nytt från och med i år och ett hembesök vid 8-månaderskontrollen skall gälla i hela Sverige. Men än så länge verkar det inte finnas resurser för det. Jag fick brev igår att hembesöket var inställt så jag får gå till BVC i stället. Dom hade inte tillräckligt med personal för alla hembesök än.

Jaha, det sa de inget om... fast varför behöver de komma hem? Känns som att det är för att kontrollera. Eller är det för att kunna ge konkreta råd och tips om hur man har det hemma?
  • cameleon
    Sommarmalva skrev 2017-03-23 14:27:16 följande:
    Jaha, det sa de inget om... fast varför behöver de komma hem? Känns som att det är för att kontrollera. Eller är det för att kunna ge konkreta råd och tips om hur man har det hemma?
    Det var andra grejer som var nytt för i år också, något läkarbesök bland annat + något läkarbesök som var flyttad till en annan ålder..

Ingen aning varför dom vill komma hem men jag tycker det är bra, det är nog många barn som bor i stök och kaos (nu menar jag inte vanligt stök och kaos för det har ju alla hemma ibland).
  • Liinaa91
    cameleon skrev 2017-03-23 14:40:20 följande:

Det var andra grejer som var nytt för i år också, något läkarbesök bland annat + något läkarbesök som var flyttad till en annan ålder..

Ingen aning varför dom vill komma hem men jag tycker det är bra, det är nog många barn som bor i stök och kaos (nu menar jag inte vanligt stök och kaos för det har ju alla hemma ibland).

Tror jag med.
  • calabalic

Här gör de också hembesök vid 8 mån, om man vill, för att prata säkerhet. Men vi pratade ju säkerhet vid den här tiden förra året så vi har det färskt i minnet. :)

Tovemaja låter jättejobbigt!! :( Hoppas ni mår bättre snart. Här har ju förkylningar, krupp och magsjukor avlöst varann sen oktober. Hoppas VERKLIGEN att det blir bättre nu när det blir vår för jag orkar snart inte mer. Jag kommer bli deprimerad till slut! Känner att den här två-täta-småbarnstiden tär på mig enormt. Hade man fått sova lite eller kunnat lämna bort lilltjejen till barnvakt ibland hade det kanske känts lättare, jag vet inte. Om vi sluppit otyget krupp hade det garanterat känts betydligt bättre. Men jag är på bristningsgränsen varje dag. Undrar när man kommer andas ut och känna att det känns lättare? Önskar jag hade ett datum att räkna ner till.

Hur mår ni andra? Börjar ni klättra på väggarna än eller stortrivs ni? Med storebror var det nånstans mellan 6-8 mån som jag började längta tillbaka till jobbet. Men jag var inte på långa vägar så utmattad som jag är nu..

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2017-03-23 19:25:53 följande:

Här gör de också hembesök vid 8 mån, om man vill, för att prata säkerhet. Men vi pratade ju säkerhet vid den här tiden förra året så vi har det färskt i minnet. :)

Tovemaja låter jättejobbigt!! :( Hoppas ni mår bättre snart. Här har ju förkylningar, krupp och magsjukor avlöst varann sen oktober. Hoppas VERKLIGEN att det blir bättre nu när det blir vår för jag orkar snart inte mer. Jag kommer bli deprimerad till slut! Känner att den här två-täta-småbarnstiden tär på mig enormt. Hade man fått sova lite eller kunnat lämna bort lilltjejen till barnvakt ibland hade det kanske känts lättare, jag vet inte. Om vi sluppit otyget krupp hade det garanterat känts betydligt bättre. Men jag är på bristningsgränsen varje dag. Undrar när man kommer andas ut och känna att det känns lättare? Önskar jag hade ett datum att räkna ner till.

Hur mår ni andra? Börjar ni klättra på väggarna än eller stortrivs ni? Med storebror var det nånstans mellan 6-8 mån som jag började längta tillbaka till jobbet. Men jag var inte på långa vägar så utmattad som jag är nu..

Jag längtar INTE tillbaka till jobbet. Jag har fyra barn och känner att nu har jag så mycket tid med dem! När jag jobbade var det bara hämta på fritids, hem, ungar försvinner upp på sitt rum. Äta. Sova. Och varannan helg jobbade jag. Jättetråkigt tyckte jag, eftersom jag vill vara med familjen på helgen. Tycker det är mycket mindre stress att vara hemma. Fast jag har ju inget krupp barn, och jag får sova någorlunda bra. Jag älskar att inte ha en massa tider att passa. Bara lämna och hämta i skolan. Och jag har tid o ork att laga ordentlig kvällsmat
  • Sommarmalva

Nu har liten blivit stor. Vi har nu bytt ut babyskyddet mot bilstol! Haha han nästan försvann i stolen tyckte jag, när vi provade ut den. Fast han var ju så stor i babyskyddet så det är väl en vanesak. Nu har han något att växa och bli stor i. Och han riktigt lyste upp när han provsatt! Nu sitter han upp och ganska högt, och ser så mycket mera. En lycklig kille blev det!

• tovemaja

Calabalic: klättrar inte på väggarna men upplever dagarna som mycket mer utmanande nu... men hoppas och tror att det känns lättare igen nu när våren kommer och pojkarna förhoppningsvis är friskare igen. Hur går det med kruppen nu?

Vi har också bytt från babyskyddet eftersom Noa är så stor. Och han kryper nu lillen! Precis som storebror så har han ens benet böjt framför sig när han kryper. Déjà vu!

• Liinaa91

Längtar inte heller till jobbet fy vad skönt det har varit att vara hemma. Jobbar dock inte 100 men ändå.

Vi funderar på att byta ut barnstolen men vet ej när, lillebror absolut hatar att sitta in den.

• Moorii

Vi är också på gång med att byta till bilbarnstol, får se när vi hinner med det bara. Han har bara nån cm upp till kanten nu, så det börjar onekligen brännas! Vilken stol köpte ni? Vi funderar på en Maxi cosi, men inget bestämt ännu.

Tycker i övrigt att det står lite still nu, även om det säkert händer en del. Men han kan fortfarande bara backa när han ligger på mage, inte ens nära att åla framåt eller krypa. Däremot började han gå steg när jag höll honom ståendes för nån vecka sen, antagligen tack vare gåstolen. Att få honom att hålla i handtaget på gåvagnen däremot.. Det har han inte riktigt förstått än :)

Nu har jag slutat amma helt iallafall! Han åt bara på natten sen ett tag, så vi bytte till välling. Nu får han en flaska vid 22 och en vid 2-3. Tidigare åt han minst tre gånger på natten, så det går väl framåt. Brösten är inte så glada, jäklar vad dom spänner! Men uthärdligt nu, förutom då man ska byta blöja och han tar sats och sparkar hårt rakt på brösten :S

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)