• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • tovemaja
    Moorii skrev 2017-01-13 00:14:23 följande:

Gustav är 5,5 månader nu och ganska nyss, typ innan jul, hade vi knappt några rutiner. Han hade slutat ta napp, snuttade jättemycket, så hade inte många sekunder ifred och höll på bli vansinnig! Men så var det en mamma som berättade hur hennes dotter tagit napp igen, jag gjorde likadant och vips! Iom det föll en hel del på plats. Han somnade själv i spjälsängen för första gången på nyårsafton! Sen dess lägger vi honom i hans säng varje kväll, och där sover han fram till andra matningen (den första får han när vi fortfarande är vakna). Vi kliver upp mellan 8 och 9 varje morgon, sen behöver han sova igen efter en dryg timme och sover mellan 30-40 min. Samma vid 13-14 och 16-17. Sen börjar vi med läggning vid 19 när pappan är hemma och kanske strax innan 20 när han jobbar, eftersom han slutar 19. Funkar inte exakt så här varje dag förstås, vissa dagar vill han inte sova alls och är jättegrinig, men inte alltför ofta som tur är.

Mycket som hände runt jul och nyår! Nu har han lärt sig sitta utan stöd (dock måste man fortfarande hålla koll då han kan tippa..) och rulla från rygg till mage, sistnämnda gör han så fort man lägger ner honom på mattan, speciellt om han bara har blöja på sig av någon anledning :'D

Idag var vi förresten och tog de sista sprutorna, det gick jättebra. Han blev ledsen såklart, men skrek bara i några sekunder och gnällde lite efter. Nu får vi hoppas att han inte får feber! Hur gick det för er andra med det?

Trodde för övrigt att han skulle ha växt till åtminstone 68 cm eftersom vi till viss del använder 74, men icke.. 66 var han och vägde 8,3 kg. Han följer sin viktkurva men längden har planat lite.. Nog för att vi visste att han inte skulle bli någon basketspelare då vi båda är kortare än normen, men lite orolig blir jag allt ändå :/ förklaringen till kläderna är nog att han är så knubbig så han behöver en större storlek ändå :)

Berätta nappknepet! Vill så gärna att Noa ska ta napp!
  • tovemaja

Då bra allas bebisar sover på natten! Blur lite avis men försöker att inte jämföra! Då blir man tokig tror jag! Noa åt varannan timme hela natten inatt mellan 21-07. Men han behöver det nog eftersom han dalar på viktkurvan spurtar på längden...

• Sommarmalva
    tovemaja skrev 2017-01-13 08:15:16 följande:

Då bra allas bebisar sover på natten! Blur lite avis men försöker att inte jämföra! Då blir man tokig tror jag! Noa åt varannan timme hela natten inatt mellan 21-07. Men han behöver det nog eftersom han dalar på viktkurvan spurtar på längden...

Ja visst är det svårt att inte jämföra. Man vet att man inte ska men gör det ändå. Tycker själv att Max är så sen med allt, när jag jämför med andra. Men alla är olika. Han behöver lite tid på sig bara
  • Sommarmalva

Haha! Bara för att jag skrev förut att han inte kan sitta än så satt han idag!! Nu kan han sitta i nån minut iallafall innan han välter

• calabalic
    Jw83 skrev 2017-01-13 06:55:34 följande:

Nu är vår tjej 6 månader. Storebror fyller 2 om en månad:) Full fart! Vi har gått lite emot rekommendationerna om mat .Alice äter hela portioner och började smaka redan vid 4 månader. Men hon har vrit rätt stor och tidig så bvc tyckte att detvar ok. Kryper och har suttit själv sedan 5 månader.

Hon har fått eget rum nu och sover 19 till 6 men vaknar 1~2 gånger för amning. Brossan somnar också vid 19 och allt hade varit frid och fröjd om han inte hade vaknat skrikande 5 gånger per natt... skitjobbigt för både honom och oss..

Vår storebror (19 mån) vaknar också fortfarande rätt mycket på nätterna. Så jäkla typiskt, för lillasyster sover ju riktigt bra för det mesta (19-06 med 2-3 amningsuppvak). Vissa nätter sover han bra, ibland kan det till och med bli några hela nätter utan uppvak, men för det mesta blir det 3-5 uppvak, ofta dessutom svår att söva om, eller åtminstone lägga igen (han somnar i famnen). Tyvärr väcker han ofta lillsyrran också med sina skrik. Sen så är han svår att natta många kvällar också. Han har tyvärr alltid sovit väldigt dåligt. Hoppas det går över nån gång.

Har er son alltid sovit dåligt eller har han blivit så mer sen lillasyster kom? Sover han i spjälsäng eller vanlig? Har ni nån aning om varför han vaknar o skriker, kan han berätta vad som är fel?
  • calabalic
    tovemaja skrev 2017-01-13 08:15:16 följande:

Vad jobbigt! Vet hur det känns, storebror vaknade minst en gång i timmen varje natt sina första 9 mån. Det blev lite bättre när vi slutade amma. Men han sover fortfarande rätt dåligt. Lillasyster sover bra men vad hjälper det när storebror håller oss vakna..

Hur går det annars med att vara hemma själv med två små? Hur brukar era dagar se ut ungefär? Blir det mycket att båda skriker samtidigt?
  • Moorii
    tovemaja skrev 2017-01-13 08:12:24 följande:

Berätta nappknepet! Vill så gärna att Noa ska ta napp!

Vet inte riktigt vad jag ska kalla den metoden för, men den är inte rolig och man måste ha en stor klump med is i magen..

Jag brukade liggamma honom väldigt ofta när det var som värst, Gustav var van att somna vid bröstet, så det var där jag var tvungen bryta mönstret och byta ut bröst mot napp. La mig precis likadant som vid liggamning, la honom mot mig på sidan och stoppade nappen i hans mun. Problemet var ju att han sög ju inte tag i den alls, så fick hålla en hand på den så den inte ramlade ut. Det tog ca 50 minuter med skrik och gråt innan han tog nappen och somnade. Jag klappade, sjöng och pussade på honom under hela tiden bör tilläggas, han kände sig aldrig övergiven utan var arg för att han inte fick som han ville.

Senare samma kväll var det dags igen, då tog det en halvtimme. Dagen efter fem minuter och sen har det bara funkat sen dess. Det jobbiga var ju det psykiska när han skrek, man blir ju sjukt stressad. Hon som berättade om detta för mig hade haft öronproppar, jag körde utan. Men värt det hundra gånger om iallafall! Vet inte om det funkar om bebisen aldrig tagit napp, men man vet ju inte förrän man försökt :)
  • tovemaja
    Moorii skrev 2017-01-13 20:44:07 följande:
    Vet inte riktigt vad jag ska kalla den metoden för, men den är inte rolig och man måste ha en stor klump med is i magen..

Jag brukade liggamma honom väldigt ofta när det var som värst, Gustav var van att somna vid bröstet, så det var där jag var tvungen bryta mönstret och byta ut bröst mot napp. La mig precis likadant som vid liggamning, la honom mot mig på sidan och stoppade nappen i hans mun. Problemet var ju att han sög ju inte tag i den alls, så fick hålla en hand på den så den inte ramlade ut. Det tog ca 50 minuter med skrik och gråt innan han tog nappen och somnade. Jag klappade, sjöng och pussade på honom under hela tiden bör tilläggas, han kände sig aldrig övergiven utan var arg för att han inte fick som han ville.

Senare samma kväll var det dags igen, då tog det en halvtimme. Dagen efter fem minuter och sen har det bara funkat sen dess. Det jobbiga var ju det psykiska när han skrek, man blir ju sjukt stressad. Hon som berättade om detta för mig hade haft öronproppar, jag körde utan. Men värt det hundra gånger om iallafall! Vet inte om det funkar om bebisen aldrig tagit napp, men man vet ju inte förrän man försökt :)
    Skönt att det funkade! Vet dock med mig att jag inte skulle palla det! Kanske när det så småningom är dags att avsluta amningen.
  • tovemaja
    calabalic skrev 2017-01-13 19:47:35 följande:
    Vad jobbigt! Vet hur det känns, storebror vaknade minst en gång i timmen varje natt sina första 9 mån. Det blev lite bättre när vi slutade amma. Men han sover fortfarande rätt dåligt. Lillasyster sover bra men vad hjälper det när storebror håller oss vakna..

Hur går det annars med att vara hemma själv med två små? Hur brukar era dagar se ut ungefär? Blir det mycket att båda skriker samtidigt?
    Går jättefint att vara hemma med båda. Tappar humöret någon gång per dag men det är ju ok. Noa är väldigt sällan missnöjd så det är smidigt så. Halva dagen brukar vi vara på typ öppna fsk eller hos barnens faster eller liknande och andra halvan är vi hemma och fixar, leker, lagar mat. Joel kommer hem runt 18 och löser av så att jag får andas lite.
  • calabalic
    tovemaja skrev 2017-01-14 10:43:13 följande:
    Går jättefint att vara hemma med båda. Tappar humöret någon gång per dag men det är ju ok. Noa är väldigt sällan missnöjd så det är smidigt så. Halva dagen brukar vi vara på typ öppna fsk eller hos barnens faster eller liknande och andra halvan är vi hemma och fixar, leker, lagar mat. Joel kommer hem runt 18 och löser av så att jag får andas lite.
    Vad skönt att det funkar så bra! Vi är fortfarande hemma båda två och det är ju skönt men jag har insett att båda barnen pga det har vant sig vid att alltid få assistans och uppmärksamhet direkt, dvs de lär sig inte tålamod och är inte vana vid att vänta på sin tur. Därför blir det rättså svårt när man ska vara själv med dem. Det brukar gå bra en stund typ 20 min men sen blir det gnäll och skrik. Tur att Youtube finns! Vi föräldrar har ju inte fått träna in några rutiner för att vara ensam med båda heller, så t ex att ge sig ut och åka med båda barnen blir en stor utmaning. Det går ju, men det är jobbigt. Men det blir ju lättare vartefter båda blir äldre.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)