• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • tovemaja
    calabalic skrev 2017-01-24 13:57:10 följande:

Min lilla verkar också bli körig i magen när hon får annat än bröstmjölk. Kanske inte ont så hon skriker men hon blir väldigt gasig och sover dåligt pga det. Dessutom har bajsmönstret ändrats radikalt. Från att ha bajsat flera ggr om dagen blir det nu plötsligt var fjärde dag - och då med besked! Igår blev det raka vägen till badkaret efter den största ryggbajs jag sett, hela bodyn var full ända upp till nacken! Och då satt hon ändå upp när hon bajsade, snacka om urladdning.

Så jag har faktiskt tagit det väldigt försiktigt med att introducera mat. Tar bara lite i taget, med pauser emellan. Med storebror var vi ivriga att ge honom annan mat så han inte skulle vara så beroende av mig. Då kunde mannen ta större ansvar så jag fick mer frihet. Men nu när vi har två små får man ju ändå ingen frihet haha, så kan lika gärna amma..

Haha- samma här! Med storebror var det kul att greja med mat och vi gav ganska mycket ganska snabbt. Funkade bra... men lillebror nu får inget speciellt utan ammas nästan uteslutande. En tesked av vår gröt eller potatis eller banan... men inget annars. Hoppas faktiskt på att amma längre denna gång eftersom Noa gissningsvis är mitt sista barn.
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2017-01-24 13:57:10 följande:

Min lilla verkar också bli körig i magen när hon får annat än bröstmjölk. Kanske inte ont så hon skriker men hon blir väldigt gasig och sover dåligt pga det. Dessutom har bajsmönstret ändrats radikalt. Från att ha bajsat flera ggr om dagen blir det nu plötsligt var fjärde dag - och då med besked! Igår blev det raka vägen till badkaret efter den största ryggbajs jag sett, hela bodyn var full ända upp till nacken! Och då satt hon ändå upp när hon bajsade, snacka om urladdning.

Så jag har faktiskt tagit det väldigt försiktigt med att introducera mat. Tar bara lite i taget, med pauser emellan. Med storebror var vi ivriga att ge honom annan mat så han inte skulle vara så beroende av mig. Då kunde mannen ta större ansvar så jag fick mer frihet. Men nu när vi har två små får man ju ändå ingen frihet haha, så kan lika gärna amma..

Här har bajseriet också ändrats fast åt andra hållet! Det brukar gå flera dagar mellan gångerna men nu är det ryggbajs varje dag:-/ började så när vi började smyga i lite välling i ersättningen. Ett tips från bm, istället för att byta ut en flaska helt. Vet inte om det var tillfälligheten bara att det blev samtidigt. Har ju bara i en skopa liksom...
  • Liinaa91

calabalic & sommarmalva; känner igen bajsandet med min son! Herre gud. Det kan gå flera dagar imellan men när han bajsar då är det bad direkt. Min man bytte honom en dag (visste inte att det kunde bli katastrof) .. för att kortfattat det hela jag fixk tvätta mattan för bajset kom genom kläderna och rakt på mattan.

• Moorii
    cutepoison skrev 2017-01-24 13:07:25 följande:

Haha sötunge! Vi får ses snart om ni är friska nu?

Edvin kan inte äta något nu. Han blir förstoppad. Jätte jobbigt så vi har faktiskt tagit en paus nu från smakportioner. Han liksom vrider sig av smärta om han inte bajsat på en dag. Vet inte hur vi ska få honom att äta. Annars gillar han gröt och pureer (mina hemmagjorda fick dock bottenbetyg HAHA!)

Absolut! Men nu hade du gått och blivit sjuk va? :/ det är väl bara den tiden på året... Elände är det iallafall! Vi får se hur det ser ut nästa vecka kanske?

Ånej :/ Gustav blir lite trögare i magen med, men brukar funka bra om han får springa lite i gåstolen eller sitta i tripp trapp-stolen, då kommer det igång. Men blir färre gånger per dag och han sover jättedåligt sen några dagar, men hoppas på att det beror på att tänder är på väg eller nåt.. Ni får kanske köra på milda saker, som gröt och sådär ett längre tag? Jaså, haha! Jag känner en tjej som är kock, hennes man är också kock, och deras dotter vägrade äta det de lagade, bara burkmat som dög :D måste vara nåt med konsistensen som blir annorlunda :)
  • Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2017-01-25 22:54:33 följande:

Och sen hur man tar av en tröja utan att kladda ner håret....

Omöjligt! Rakt ner i baljan för ett bad.
  • tovemaja

Noa har fått sin första förkylning :( smittad av storebror förstås. Dagarna går fint även om han är gnälligare än vanligt. Men nätterna! Zzzzz inte bra!

Vad annars är nytt? Älskar hoppgungan och övar på att sitta utan stöd. Vägrar fortfarande napp och flaska tyvärr!

• Liinaa91

Usch tovemaja det låter inte bra! Min är också förkyld! Fast det är nog 3 gången.

Inte kul när dom är sådär täppta och inte kan dricka. Snart 7 månader, vad tiden går fort.

• calabalic

Min lilla är oxå förkyld, inte kul men tyckte det var värre när hon var förkyld vid 3 månaders ålder. Nu vid nästan 6 mån fixar hon det bättre. Men hon sover oxå dåligt..

Är förvånad att hon inte varit sjuk oftare med tanke på att storebrorsan varit sjuk nästan konstant i 3 månader.. förskolebaciller.. I veckan fick han sitt livs andra krupp-anfall. Fy vad jag hatar krupp!! Det är så himla obehagligt när han knappt kan andas och han blir ju så rädd. :( Har ni andra barn som haft krupp?

Sen fick han massa feber dagarna efteråt, jättesynd om honom. Har inte blivit mycket sömn för oss i veckan. Funderar ibland på om man borde ha honom hemma från förskolan tills mars när de värsta sjukorna lagt sig.. men samtidigt är det väl bra att jobba upp lite immunförsvar. Tycker bara så synd om honom att behöva vara sjuk hela tiden...

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2017-01-28 21:22:31 följande:

Min lilla är oxå förkyld, inte kul men tyckte det var värre när hon var förkyld vid 3 månaders ålder. Nu vid nästan 6 mån fixar hon det bättre. Men hon sover oxå dåligt..

Är förvånad att hon inte varit sjuk oftare med tanke på att storebrorsan varit sjuk nästan konstant i 3 månader.. förskolebaciller.. I veckan fick han sitt livs andra krupp-anfall. Fy vad jag hatar krupp!! Det är så himla obehagligt när han knappt kan andas och han blir ju så rädd. :( Har ni andra barn som haft krupp?

Sen fick han massa feber dagarna efteråt, jättesynd om honom. Har inte blivit mycket sömn för oss i veckan. Funderar ibland på om man borde ha honom hemma från förskolan tills mars när de värsta sjukorna lagt sig.. men samtidigt är det väl bra att jobba upp lite immunförsvar. Tycker bara så synd om honom att behöva vara sjuk hela tiden...

Å stackare! Måste vara så hemskt när de har krupp! Trots att jag har fyra barn så har ingen av dem haft krupp, än iallafall... och minstingen har klarat sig relativt bra från sjukor, konstigt eftersom alla syskon är o pussar hela tiden
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)